actief of selfpowered?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimi
    • Sep 2005
    • 39

    actief of selfpowered?

    hallo,

    Ik heb eigenlijk een vraag. ik doe momenteel de opleiding podium en evenementen techniek en heb geleerd bij martini plaza theater dat de benaming van actieve luidspreker voor een speaker met een ingebouwde versteker onjuist is.

    ik heb namelijk geleerd dat een actief systeem een luidspreker systeem is dat elke driver zijn eigen versterker heeft ( ik vertel het even in het kort ) , en dat een speaker met een ingebouwde versterker selfpowered heet en dat die wel actief kunnen zijn dus dat je dan een actief selfpowered speaker hebt.

    nu had ik op een ander forum dit ook verteld en werd erg vel gereageerd dat het onzin was en dergelijke. ik wou wel graag weten hoe jullie daar over dachten!

    Groet
  • Koen De Paepe
    • Nov 2009
    • 52

    #2
    zoals het mij geleerd is:

    bij passieve speakers dwz. speakers waarvoor je een externe versterker nodig hebt kan je ofwel passief aansturen met 1 versterker of actief met meerdere externe versterkers voor de verschillende frequentiegebieden.
    Als je het signaal van de mengtafel eerst naar een crossover stuurt en dan pas naar de amps spreek je van een actief systeem. Gaat het signaal gewoon naar een versterker en rechtstreeks naar de speaker (kan intern ook nog een crossover bevatten) spreek je van een passief systeem.

    In een self powered speaker zit de versterker gewoon ingebouwd, dit kunnen er ook twee of zelf drie zijn.

    Hopelijk is alles nu duidelijk

    Comment

    • M'Elodie
      • Oct 2006
      • 148

      #3
      Originally posted by jimi
      hallo,

      Ik heb eigenlijk een vraag. ik doe momenteel de opleiding podium en evenementen techniek en heb geleerd bij martini plaza theater dat de benaming van actieve luidspreker voor een speaker met een ingebouwde versteker onjuist is.

      ik heb namelijk geleerd dat een actief systeem een luidspreker systeem is dat elke driver zijn eigen versterker heeft ( ik vertel het even in het kort ) , en dat een speaker met een ingebouwde versterker selfpowered heet en dat die wel actief kunnen zijn dus dat je dan een actief selfpowered speaker hebt.

      nu had ik op een ander forum dit ook verteld en werd erg vel gereageerd dat het onzin was en dergelijke. ik wou wel graag weten hoe jullie daar over dachten!

      Groet
      Klopt inderdaad. Active (actief) is een meerweg gestuurd systeem: alle drivers eigen versterker signaal/kanaal (met vooraf gefilterd/gecrossed signaal). Powered of selfpowered is een luidspreker met ingebouwde versterkers.

      Echter in de "volks" mond wordt er heel vaak over actieve luidsprekers gesproken welke ingebouwde versterkers hebben. Dus eigenlijk wordt het verwarrend.

      Er zijn verschillende luidspreker merken/systemen die hun luidsprekers passief/actief kunnen schakelen. Bij passieve schakeling wordt een intern crossover circuit gebruikt om het versterker signaal te verdelen tussen hoog en laag drivers. En in actieve schakeling kom je direct op luidsprekers uit, zonder filter. Dus vooral met dat laatste: oppassen dat je dus niet een hoogdriver eruit blaast zonder de juiste versterker/processor combinatie.

      Vooral floormonitors kennen deze schakeling (d&b max, Martin LE). En in PA systemen zie je deze schakelaar op top luidsprekers of combi's van top en bas(sub).

      Anyway succes met je opleiding.
      Last edited by M'Elodie; 09-12-09, 22:24.

      Comment

      • jimi
        • Sep 2005
        • 39

        #4
        oke super bedankt voor jullie reactie! dan had ik het toch aan het juiste eind. ik twijfelde ook al zo aan mezelf haha.. maar bedankt voor de duidelijkheid!

        Comment

        • M'Elodie
          • Oct 2006
          • 148

          #5
          welk forum had je dit ook geplaatst???

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Dat alles betekend uiteraard niet dan een selfpowered speaker niet actief kan zijn!
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              En om het nog even iets ingewikkelder te maken bestaat er ook nog iets als bi-amp en tri-amp. Andere benaming voor het feit dat je alle drivers los aanstuurt.

              Comment

              • salsa
                • Jan 2007
                • 1315

                #8
                Originally posted by BJD
                En om het nog even iets ingewikkelder te maken bestaat er ook nog iets als bi-amp en tri-amp. Andere benaming voor het feit dat je alle drivers los aanstuurt.
                Nee hoor da's niet zo ingewikkeld, dit is dus active, of dit nu 2,3 of meer weg is maakt niets uit.

                Zodra de versterker(s) in de luidspreker behuizing zit, heet dit selfpowered.
                Toch niet moeilijk?


                Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                Comment

                • Jorg
                  • Oct 2007
                  • 28

                  #9
                  Vind dit wel interessant om te horen. Maakte tot toe namelijk ook elke keer dus die fout, al wist ik uberhaupt niet dat het fout was.

                  Dus even simpel en kort samengevat:

                  Een actief systeem:
                  Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt

                  Een selfpowered systeem:
                  Een systeem met ingebouwde versterkers
                  Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

                  Comment

                  • remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

                    #10
                    Originally posted by Jorg
                    Vind dit wel interessant om te horen. Maakte tot toe namelijk ook elke keer dus die fout, al wist ik uberhaupt niet dat het fout was.
                    Ik ervaar hetzelfde momenteel...

                    Dus even simpel en kort samengevat:

                    Een actief systeem:
                    Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt

                    Een selfpowered systeem:
                    Een systeem met ingebouwde versterkers
                    Volgens mij is het meer dan dat:

                    Actieve systemen:
                    Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt, selfpowered
                    Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt, losse externe amps en crossovers

                    Passieve systemen:
                    Een systeem met een losse amp, fullrange
                    Een systeem met een geintegreerde amp, zonder crossovers (dus ook fullrange), selfpowered

                    Actief en passief geven dus de manier van frequentie scheiden aan:
                    Actief: Met een crossover, al dan niet geintegreerd in een selfpowered speaker. Frequentie filtering gebeurd vóór de versterkers.
                    Passief: Filters bij de speakers. Frequentie filtering gebeurd na de versterker.
                    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                    Comment

                    • salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

                      #11
                      Originally posted by remco_k
                      Ik ervaar hetzelfde momenteel...


                      Volgens mij is het meer dan dat:

                      Actieve systemen:
                      Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt, selfpowered
                      Een systeem waarvan je elke driver apart aanstuurt, losse externe amps en crossovers

                      Passieve systemen:
                      Een systeem met een losse amp, fullrange
                      Een systeem met een geintegreerde amp, zonder crossovers (dus ook fullrange), selfpowered

                      Actief en passief geven dus de manier van frequentie scheiden aan:
                      Actief: Met een crossover, al dan niet geintegreerd in een selfpowered speaker. Frequentie filtering gebeurd vóór de versterkers.
                      Passief: Filters bij de speakers. Frequentie filtering gebeurd na de versterker.
                      Yeah right!!

                      Een passief systeem kan zeker ook aktief gebruikt worden.
                      Bv, een 2-weg aktief gefilterd systeem bestaande uit een passieve bass kast (gek, maar er zit geen filter in!) en een full range top kast (waar wel een 2-weg filter in zit)
                      Twee versterkers (low) en (High) toch praten we over een aktief systeem

                      Nogmaals, selfpowered is versterker(s) in de behuizing!!!!!!
                      Uiteraard is dit gefilterd, maar dat noemen we 'processed'

                      Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                      Comment

                      • Mach Facilities
                        • May 2009
                        • 109

                        #12
                        Originally posted by salsa
                        Yeah right!!

                        Een passief systeem kan zeker ook aktief gebruikt worden.
                        Bv, een 2-weg aktief gefilterd systeem bestaande uit een passieve bass kast (gek, maar er zit geen filter in!) en een full range top kast (waar wel een 2-weg filter in zit)
                        Twee versterkers (low) en (High) toch praten we over een aktief systeem

                        Nogmaals, selfpowered is versterker(s) in de behuizing!!!!!!
                        Uiteraard is dit gefilterd, maar dat noemen we 'processed'

                        Dave
                        Ehm, Dave, je vergelijkt appels met peren, het systeem is dan gewoon actief, namelijk men gebruikt twee versterkers, echter , delen van het systeem worden ook nog eens passief gefilterd, namelijk de topkast (midden en hoog worden door een scheidingsfilter NA de amps gefilterd), ook de subkast is passief op zichzelf, maar staat WEL actief gefilterd (namelijk in de versterker in de topkast), dus resume, dan praat je over een passief, selfpowered systeem, waarvan de top ook nog eens passief gefilterd wordt.
                        Chris

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #13
                          Originally posted by salsa
                          Yeah right!!

                          Een passief systeem kan zeker ook aktief gebruikt worden.
                          Bv, een 2-weg aktief gefilterd systeem bestaande uit een passieve bass kast (gek, maar er zit geen filter in!) en een full range top kast (waar wel een 2-weg filter in zit)
                          Twee versterkers (low) en (High) toch praten we over een aktief systeem
                          Dan praten we wat mij betreft over actieve processing, niet direct over een actief systeem
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

                            #14
                            Zullen we anders selfpowered maar actyf gaan noemen? Klinkt hetzelfde als actief met een beetje creatief denken

                            Ik dacht dit onderdeel binnen de audio nu wel door te hebben maar door dit topic raak ik helemaal in de war. Terwijl de topicstarter het tegenovergestelde in het vizier had....

                            Actief heeft naar mijn mening gewoon twee betekenissen. Dat selfpowered houden ze maar lekker in Amerika.

                            Mvg,

                            Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                            Comment

                            • salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

                              #15
                              Originally posted by Mach Facilities
                              Ehm, Dave, je vergelijkt appels met peren, het systeem is dan gewoon actief, namelijk men gebruikt twee versterkers, echter , delen van het systeem worden ook nog eens passief gefilterd, namelijk de topkast (midden en hoog worden door een scheidingsfilter NA de amps gefilterd), ook de subkast is passief op zichzelf, maar staat WEL actief gefilterd (namelijk in de versterker in de topkast), dus resume, dan praat je over een passief, selfpowered systeem, waarvan de top ook nog eens passief gefilterd wordt.
                              Chris

                              Volgens mij schrijf ik juist het zelfde wat jij schrijft en niets anders....
                              Lees m'n tekst dan nog maar eens door.

                              Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                              Comment

                              Working...