vocal mic's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    vocal mic's

    ik ben op zoek naar nieuwe allround vocal mic's die ik voor zowel schreeuw punk bandjes op een klein podium kan gebruiken of voor een subtiele jazz zangeres. meestal kom je overal op klus de SM58 tegen maar vind deze mic's echt niet klinken veel te neuzig en weinig detail.


    nu ben ik wat alternatieven aan het proberen, maar mijn ervaring met een hoop mics die ik heb geprobeerd is, de ene mic kan bij jantje super klinken en bij pietje klote.

    laatste tijd vaak een C5 van AKG gebruikt klink zeer mooi zelfs beter als een Beta87 ook voor diverse doeleinden te gebruiken alleen grote nadeel: pikt teveel omgeving geluid op op een klein podium, dit heeft dan wel weer als voordel dat als de zanger voor het drumstel staat je die dus ook niet meer hoeft uit te versterker LOL.
    nu zit ik te overwegen om een AKG D5 te kopen of een Audix OM3.

    iemand nog goede tips voor neutrale allround zang mic's??
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

    #2
    iemand nog goede tips voor neutrale allround zang mic's??
    Tja, jij vindt ze niet klinken,
    maar na vele alternatieven geprobeerd te hebben, heb ik toch maar weer een zwikkie SM58's aangeschaft.
    In mijn ogen/oren toch de meest probleemloze mic aller tijden.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

    Comment

    • Waveform
      • Dec 2009
      • 321

      #3
      Ik kan je sterk aanraden de Audixen eens uit te proberen. De OM2 is intworpen als rivaal van de sm58, kost ongeveer evenveel, klinkt iets helderder en is ook vrij onverwoestbaar. De OM3 klinkt natuurlijk nog beter en de OM5 en OM6 klinken zelfs nog beter dan dat. De OM7 is een OM6, maar minder feedback gevoelig en je moet er echt met je mond tegen plakken.

      Het leuke aan die mics vind ik de presentie en het feit dat ze s-klanken en p-klanken prachtig weergeven.

      Comment

      • Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

        #4
        @ David

        De Beta58's al eens geprobeerd?
        Klinken naar mijn mening een stuk beter dan de standaard SM58.
        Meer openheid.
        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

        Comment

        • daviddewaard
          • Mar 2008
          • 627

          #5
          Originally posted by Stage-Q
          @ David

          De Beta58's al eens geprobeerd?
          Klinken naar mijn mening een stuk beter dan de standaard SM58.
          Meer openheid.
          ja idd die zijn idd wel beter als sm58 maar nog steeds niet erg goed
          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Ben geen groot beta58 fan, naar mijn idee komen dingen er harder/hoekiger uit dan bij een 58, maar nog steeds niet open/duidelijk. Beta 87 is veel mooier, maarja dat werkt dus niet bij vieze punkbandjes e.d.

            845's worden nog wel eens genoemd voor wat jij wil, soms werkt het ook, maar ik heb nogal eens het probleem dat die dingen niet lekker door de mix komen, geen aanrader wat mij betreft. (Showband gaat straks zeggen hoe jammer het is dat de 855 niet meer wordt gemaakt, heeftie ook wel een punt mee hoor )

            Oftewel, ik ben ook wel nieuwsgierig naar nieuwe opties wat dat betreft.
            Is misschien wel een mooi onderwerp voor een shootout!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • djberjo
              • Aug 2008
              • 130

              #7
              Ik vind de Sm58 voor live een geweldige zang microfoon.
              hij is erg stevig, je kan hem overal voor gebruiken als het moet.

              Ik gebruik sinds kort een Triton Fethead op de vocals. Die maakt de sm58 veel strakker en geeft erg mooi hoog.

              Comment

              • Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

                #8
                Originally posted by daviddewaard
                ja idd die zijn idd wel beter als sm58 maar nog steeds niet erg goed
                Ben ik met je eens,
                maar dat hangt denk ik ook van je doeleinden af.

                Ik zou een punk - heavy metal band geen dure mic. voorzetten.
                Maar bij een soul of jazz band bijv. is het zeker de moeite waard om een wat duurdere en kwalitatief betere mic. te pakken.

                Heb toevallig laatst een Sennheiser e945 op proef mee gehad, en ik was er wel over te spreken.
                Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                Comment

                • Waveform
                  • Dec 2009
                  • 321

                  #9
                  YouTube - Audix OM2 And Shure SM58: Shootout!

                  mooie vergelijking hier. Let wel op dat een OM3 zeker beter klinkt en minder snel feedback geeft

                  Comment

                  • flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

                    #10
                    euhmm juist,,

                    Wij hebben gewoon voor all round gebruik lekker sm58. neutraal en prima voor de meeste stemmen. als ik wat betere sound wil pak ik vaak een Beta87a. heerlijke microfoon voor bijna elke stem. voor de heren met de lage stem nog wel eens een Neumann KM105.

                    Wat ik hier mee wil zeggen dat het heel erg lastig is om "de juiste" microfoon te kopen. oplossing: neem van elk een paar en zet ze in bij de juiste personen. In ons mic kistje zit vaak (bij onbekende klusjes) vanalles wat in van sm58 zangmics tot beta87 tot E945 tot km105. Zo kun je bijna altijd wel een mooie microfoon gebruiken!
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

                    Comment

                    • Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

                      #11
                      inderdaad,

                      een dure microfoon hoeft bij iemand stem nog niet lekker te klinken.
                      Dus een aantal type mics. meenemen op klus kan nooit kwaad.
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                      Comment

                      • Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

                        #12
                        inderdaad, neem verschillende dingen mee.

                        allround: SM58 / Beta57a
                        moet het mooi: KSM9 (alleen als er geen harde drummer is)
                        alternatief voor mooi: Beta87

                        de Triton fethead is inderdaad een heel gaaf dingetje, ik gebruik ze momenteel voor mijn ribbon-microfoons. ik zal het ook eens gaan proberen op 58's!

                        Comment

                        • Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

                          #13
                          Je zou ook eens een MB219 micro kunnen proberen . Ik heb een aantal jaren het geluid in een club in utrecht gedaan . Het probleem daar was dat met een uitbouw op het podium de zang bijna voor de PA uit kwam te staan . Met een 58 niet stil te krijgen zonder heftig te eq'en . De MB219 konden daar behoorlijk vol uit zonder echt problemen te veroorzaken . Daarbij klinken de nieuwe mikes die ik van ze gekocht heb erg goed .

                          Comment

                          • rdreiers
                            • Nov 2009
                            • 407

                            #14
                            845's worden nog wel eens genoemd voor wat jij wil, soms werkt het ook, maar ik heb nogal eens het probleem dat die dingen niet lekker door de mix komen, geen aanrader wat mij betreft. (Showband gaat straks zeggen hoe jammer het is dat de 855 niet meer wordt gemaakt, heeftie ook wel een punt mee hoor )


                            Tja hoemeer mensen er komen die zingen en dit maar beter kunnen laten hoe meer soorten mic's wij mogen kopen.

                            Mijn smaak (in betaalbaar) ligt bij een 855 of 865. Nadeel is hiervan dat als er wat veel monitoren op het podium liggen die ook nog eens erg hard moeten dan is een 855 en zeker een 865 een lastig item.

                            Voor dit soort situaties heb ik dan ook Beta58 en Beta 57 in de kist liggen.

                            Draadloos heb ik de keuze uit ME865 / MMD945 / MD5235

                            Maar je zult moeten luisteren en proberen wat klinkt het beste en wat is werkbaar. Als je drie leadvocals hebt en een knalharde drummer er achter dan hoef je niet te denken aan een 865.

                            Comment

                            • Waveform
                              • Dec 2009
                              • 321

                              #15
                              Beta 57 op stem?

                              Comment

                              Working...