Ideale Geluidsinrichting voor mij

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viking
    • Nov 2009
    • 3

    Ideale Geluidsinrichting voor mij

    Hallo allemaal,

    Sinds kort hebben wij een eigen clubhuisje. Nu heb ik de "eer" gekregen om voor het audio te zorgen. En omdat ik zag dat hier de mensen er heel veel verstand van hebben dacht ik laat ik eens de mening vragen aan mensen met wel echte kennis van geluidsapparatuur .

    Ok de oppervlakte waar het moet komen is 7 bij 5,5 meter (zei toch al huisJE ) en nu wil ik in iedere hoek een luidspreker plus een klein plafond inbouwluidsprekertje voor in het wctje ernaast. Mijn vraag is dus nu: Welke apparatuur moet ik aanschaffen.

    Ik heb nodig:

    4 luidsprekers

    1 mengpaneel (voor minimaal 6 apparaten)

    1 versterker???

    1 luidsprekertje voor in plafond

    1 Draadloze microfoon

    En bekabeling

    Ik dacht zelf aan actieve luidsprekers omdat in elke hoek het volume anders moet zijn (zithoek b.v. zachter dan andere hoeken).

    Het mag best wat kosten en vooral op de bekabeling wil ik niet bezuinigen. Het is de bedoeling dat het gebruikt wordt voor een redelijk goed achtergrondmuziekje maar het moet ook kunnen knallen als we feest hebben. (kosten en volume hoeft dus niet zelfde te zijn als disco maar ook niet als bejaardentehuis )

    Hopelijk zijn er mensen met ideeen die mij heel goed kunnen helpen.

    Bedankt alvast

    Groetjes

    De Viking
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

    #2
    Wat is een groot genoeg budget?

    We kunnen nu natuurlijk met merken als RCF gaan gooien, terwijl je budget blijft steken bij DAP...

    Vul overigens je profiel eens in. Misschien is er op het forum wel iemand aanwezig die een vrije middag wilt spenderen om het zaaltje om de mogelijkheden eens te bekijken.
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

    Comment

    • Back on Track
      • Jun 2009
      • 227

      #3
      Hallo,

      Hallo Viking,

      Je zit helaas in het verkeerde forum maar laat dat even terzijde.

      ik zou niet meteen beginnen met RCF... want waarschijnlijk laat je budget dat niet toe

      ik zou zeggen ga eens langs bij je lokale Licht en Geluids boer en leg het hem voor, wij kunnen je nu allemaal leuke termen gaan vertellen maar als je het niet ziet snap je het waarschijnlijk toch niet....

      als je je budget weet en ongeveer de spullen hebt die je wilt zou je die hier neer kunnen leggen en wijkunnen je dan helpen met het verbeteren of te bezuinigen op het lijstje...

      (btw bezuinigen op kabels koop eerst een leuk setje en ga je daarna druk maken over de kabels)

      Succes
      BACK ON TRACK DJ

      Comment

      • Viking
        • Nov 2009
        • 3

        #4
        sorry

        Ok ten 1e sorry dat ik in het verkeerde forum zit. Dacht echt dat dit het juiste was. Ten 2e ik heb niet veel benul van prijzen maar als ik nu zeg 2500-5000 euri dan zeggen jullie....??? (waarschijnlijk DAP haha )

        Comment

        • Back on Track
          • Jun 2009
          • 227

          #5
          2500 - 5000....

          dat is meer als ik in mijn spaarpot heb zitten....

          dat is een leuk bedrag en kan je al wat leuke speakertjes voor kopen...

          ik zou eens rondkijken voor wat HK actieve speakers....
          (een nadeel van actief is dat je helaas overal ook stroom moet hebben in tegenstelling tot passief waar je alleen een "hoe zeg je dat ook al weer" (data???) kabel moet leggen)

          ff een paar suggesties....

          HK Audio PRO 15 A
          JBL eon 15
          of als je je geld ergens anders aan wil besteden DAP PS 115A

          aAls je dit open zet heb je niks meer nodig op de wc


          MVG
          BACK ON TRACK DJ

          Comment

          • paul_ulrix
            • Mar 2009
            • 74

            #6
            ik zie het nut van actieve speaker hier echt niet in, versterker centraal is toch veel gemakkelijker en je moet enkel speakerkabel naar de boxen trekken.

            en bezuinig maar gerust op bekabeling, speakerdraad moet in dit geval gewoon dik genoeg zijn, 2.5mm2 koperdraad is ruim voldoende.

            die speaker voor op de wc lijkt me ook redelijk overbodig.

            ik zou ook zeker voor een subje zorgen hier, lijkt me iets plezanter voor als het eens moet knallen + geen enkel van die actieve speakers die voorgesteld zijn gaan echt diep, ze gaan wel hard.

            en in iedere hoek het volume anders ? da's toch niet te doen in zo'n kleine ruimte, 2 speakers gaan dat al meer als genoeg vullen.
            Last edited by paul_ulrix; 30-11-09, 17:29.

            Comment

            • Back on Track
              • Jun 2009
              • 227

              #7
              eenss....

              ik ben het met paul eens besteed je geld aan wat leuk (maar je kan het natuurlijk ook opmaken

              koop een leuke JB set TSX 15 met een VX -700
              en dan heb je al veel (ken iemand met ongeveer zelfde concept van een tuinkamer) die heeft 2x tsx 15 + 2x tsx12 (allicht zonder goed op te letten veeeeeeel te lichte versterkers gekocht) maar in ieder geval RUIM genoeg voor die ruimte...

              dus 2x TSX 15
              1x VX 700
              en eventueel
              2x Dap tour X sub (ik geloof 400 watt)
              1x dap palladium 1200

              BACK ON TRACK DJ

              Comment

              • BJD
                • Oct 2007
                • 771

                #8
                Je kan ook overwegen om een wat kleiner systeem aan te schaffen voor de feestjes/achtergrondmuziek. En als je echt een dikke discoparty hebt wat in te huren. Je hebt dan waarschijnlijk toch extra licht/dj set nodig.

                Indien je dit wat lijkt kun je kijken naar bijvoorbeeld EV ZX1 speakers. Eventueel aangevuld met een EV SB122 subwoofer. Een versterker er achter van bijvoorbeeld Crown, QSC, EV, Dynacord, oid. Als mengtafel zou je kunnen gaan voor de Yamaha MG124C(X). Klein tafeltje wat het prima doet. Als je iets duurders wilt kun je kijken naar de MixWizzard of ZED series van Allen & Heath. Als je 4 speakers ophangt op een 2 kanaals versterker kun je per 2 speakers het volume regelen. Wat betreft bekabeling: zolang het om vaste installatie gaat zal een Tasker kabel niet beter zijn dan een DAP kabel met dezelfde diameter. Pas als je er veel mee gaat slepen en trekken merk je het verschil. Als draadloze microfoon kun je kijken naar een setje EW100 van Sennheiser.
                Let er wel op dat ik enkel voorbeelden aandraag van wat je zou kunnen doen. Het beste kun je nog altijd naar de locale geluidstoko gaan en je daar laten adviseren.


                Tot slot: muziek op het toilet? Das toch juist de plek waar je even alles van je af kan laten vallen?
                Last edited by BJD; 30-11-09, 17:44.

                Comment

                • EL DJ
                  • Sep 2003
                  • 60

                  #9
                  Originally posted by Back on Track
                  ik ben het met paul eens besteed je geld aan wat leuk (maar je kan het natuurlijk ook opmaken

                  koop een leuke JB set TSX 15 met een VX -700
                  en dan heb je al veel (ken iemand met ongeveer zelfde concept van een tuinkamer) die heeft 2x tsx 15 + 2x tsx12 (allicht zonder goed op te letten veeeeeeel te lichte versterkers gekocht) maar in ieder geval RUIM genoeg voor die ruimte...

                  dus 2x TSX 15
                  1x VX 700
                  en eventueel
                  2x Dap tour X sub (ik geloof 400 watt)
                  1x dap palladium 1200

                  Tja, dan komt ie wel ruimschoots toe met zen budget als ie jou voorstel volgt, Back on Track
                  Ieder zijn mening maar ik vind die vx 700 versterker waardeloos. Echt waardeloos. De tsx 15 valt nog te doen maar dan kun je toch beter eens bij Behringer kijken, Eurolive 15 of 12 en dan een Europower 1500 of 2500 versterker eraan. Dan heb je een veel mooier geluid dan bij JB voor iets meer geld.
                  Later kan je dit nog uitbreiden met de subs van Behringer.

                  Nu ja, er is zoveel keuze, en het maakt allemaal niet zoveel uit voor deze doeleinden lijkt me.
                  Ga gewoon eens langs bij je dichtstbijzijnde PA boer voor een demo.

                  grtz
                  Is DAT muziek?

                  Comment

                  • Back on Track
                    • Jun 2009
                    • 227

                    #10
                    de vx 700 vind ik ook niet echt chill maar staat aanbevolen bij de tsx 15...

                    welke zou jij daar dan bijplakken (zelfde prijsklasse)

                    heb namelijk nog een klein setje (cheap) nodig

                    wil de TSX 15 pakken maar wat daarbij...
                    BACK ON TRACK DJ

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Zou ook zeker niet voor actief gaan, voor zover je in een ruimte van deze afmetingen van zones kunt spreken is het nog altijd handiger om de volumes centraal te kunnen regelen.
                      Zou in jouw geval ook gewoon voor twee topjes gaan, liefst zo ophangen dat je er nog onderdoor kunt lopen en een subje die zo min mogelijk vloeroppervlak in beslag neemt. Versterkers zou ik liever gebruikt van een goed merk (QSC, Crown, Crest) kopen en dan de Daps en Berhingers links laten liggen. Kun je gewoon een ouderwetse kopen met een dikke trafo erin, die worden te kust en te keur aangeboden tegen heel redelijke prijzen.
                      De keuze van het mengpaneel is wat lastiger, de meeste DJ panelen hebben weinig mogelijkheden voor microfoons en dergelijke en een PA paneel is weer niet handig voor een DJ.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • EL DJ
                        • Sep 2003
                        • 60

                        #12
                        Ik weet dat de vx of ax 700 (helemaal hetzelfde enkel nieuw design) aanbevolen staan bij de tsx 15 maar je zet hier echt best een betere versterker op. Ook al zijn deze speakers een beetje budget. De vibe serie van jb is veel mooier van klank maar mss iets buiten budget?
                        De dap palladium versterkers zijn toch al beter dan de jb vind ik persoonlijk, zeker de palladium 2000. De behringer ep 1500 is blijkbaar niet meer in productie. De 2500 is een heel fijne versterker voor zijn prijs met heel wat power maar met een prijskaartje van rond de 450 €.
                        Zelfs de crown xls 202 komt binnen je budget volgens mij. Crown maakt echte top versterkers en de xls is de budget serier daarvan. Zit je nog steeds met kwaliteit.
                        Keuze zat, kijk even rond
                        Is DAT muziek?

                        Comment

                        • Viking
                          • Nov 2009
                          • 3

                          #13
                          Wow bedankt allemaal voor deze fantastische reacties en zo snel. Was dit zo maar op elk forum.

                          Ok geen actieve luidsprekers dus maar 2 versterkers met elk 2 luidsprekers. Dan hoef ik dus geen stopcontacten bij de luidsprekers te hebben alleen bij de versterkers. Maar hoe krijg ik in 1 hoek dan toch dat daar niet veel geluid uit de luidsprekers komt omdat dat meer een zithoek wordt. Of blaast het geluid er wel overheen als ik de luidsprekers op zeg maar 2 meter hoogte hang? Nog 1 vraagje. Naar wat voor luidsprekers zal ik precies gaan rondvragen (specifiek aantal decibels of watt of Hertz ofzo?)

                          Nogmaals bedankt allemaal

                          Ohw enne PS: Subwoofer....waar moet ik die kwijt in het midden van het plafond of het best op de grond? En dan waar? in een hoek of midden ofzo jaja ik weet het die forum zal wel alleen voor mensen zijn die er heel veel verstand van hebben maar ik vraag toch netjes om jullie's advies. Zo lijkt het net als ik dit allemaal voorstel tegen mijn vrienden of ik er ook nog wat van afweet
                          Last edited by Viking; 30-11-09, 18:56.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Viking
                            Wow bedankt allemaal voor deze fantastische reacties en zo snel. Was dit zo maar op elk forum.

                            Ok geen actieve luidsprekers dus maar 2 versterkers met elk 2 luidsprekers. Dan hoef ik dus geen stopcontacten bij de luidsprekers te hebben alleen bij de versterkers. Maar hoe krijg ik in 1 hoek dan toch dat daar niet veel geluid uit de luidsprekers komt omdat dat meer een zithoek wordt. Of blaast het geluid er wel overheen als ik de luidsprekers op zeg maar 2 meter hoogte hang? Nog 1 vraagje. Naar wat voor luidsprekers zal ik precies gaan rondvragen (specifiek aantal decibels of watt of Hertz ofzo?)

                            Nogmaals bedankt allemaal

                            Ohw enne PS: Subwoofer....waar moet ik die kwijt in het midden van het plafond of het best op de grond? En dan waar? in een hoek of midden ofzo jaja ik weet het die forum zal wel alleen voor mensen zijn die er heel veel verstand van hebben maar ik vraag toch netjes om jullie's advies. Zo lijkt het net als ik dit allemaal voorstel tegen mijn vrienden of ik er ook nog wat van afweet
                            In zo'n kleine ruimte zul je maar weinig volume verschil kunnen creëren en als je dat al lukt regel je dat gewoon op de versterkers.
                            Een subwoofer kan het beste ergens op de grond staan, de plaatsing in zo'n kleine ruimte is niet kritisch, plaatsing in een hoek levert je iets meer druk op. Vergeet alleen niet dat je voor een subwoofer ook weer een versterker kanaal nodig hebt.
                            Mijn advies zou gewoon twee topkasten met één sub en totaal twee versterkers zijn. Je houdt dan dus één versterkerkanaal over of je kiest voor een actieve sub en slechts één versterker.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Back on Track
                              • Jun 2009
                              • 227

                              #15
                              heej viking,

                              fijn om je te helpen....

                              voor jouw doelen zou ik toch echt denken koop 2 leuke topjes (voor neit al te veel geld) en kijk daarna of je meer wil (waarschijnlijk toch niet)

                              meestal staat (in dit geval denk ik de laptop) altijd wel ergens centraal, zetje laptop op je rackje en wat verder je sub klaar :P
                              BACK ON TRACK DJ

                              Comment

                              Working...