Tentfuif => geluidsoverlast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wortel
    • Sep 2008
    • 37

    Tentfuif => geluidsoverlast

    Met onze studentenvereniging overwegen we een fuif in een spantent te houden.
    Dit omdat er in onze stad weinig betaalbare en leuke zalen zijn, die ook voldoende hoogte hebben.

    Nu zouden we die tent neerplanten op onze campus, waar deze omgeven is door allerlei gebouwen.
    Iemand enig idee of dit haalbaar is zonder misérie te krijgen met geluidsoverlast?
    Tips om geluidsoverlast te beperken? (of is het hopeloos?)


    Hierbij grondplannetje
    Knalgeel zijn Hogeschoolgebouwen van 4 verdiepen hoog.
    mottig geel gebouw 2 verdiepen hoog
    rood is de tent
    Langs de linkerkant zijn de lokale expohallen + de ringweg dus daar stoort het sowiezo niet

    Last edited by wortel; 26-11-09, 20:55.
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

    #2
    Wat is de afstand van de dichstbijzijnde bewoonde of bezette gebouwen met personen die de overlast kunnen ervaren tijdens de happening?

    Wat ik zo globaal kon bekijken is dat er op 5 en een halve voetbalveld afstand pas bewoonde gebouwen staan en aanb de andere kant heb je nog een obstakel van een hoog gebouw.

    Dus wanneer ik denk dat je dit even met de gemeente moet overleggen.

    MVG T_Sound
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

    Comment

    • joe
      • Jan 2003
      • 446

      #3
      Gewoon iedereen uitnodigen uit de buurt

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ten eerste lijkt me dat een tent huren nog altijd duurder is dan een zaal, maar dat terzijde.
        Ten tweede ben ik bang dat je weinig kunt doen aan geluidsoverlast.
        Een tent heeft de vervelende gewoonte alle mid en hoog te reflecteren en alle laag door te laten, gevolg is dat je ongeveer dubbel zoveel subs nodig hebt als in een 'normale' zaal en dit dus helemaal niet door de tent wordt tegengehouden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          Dat dacht ik ook al van die tent. Zo iets deftigs kost toch al gauw enkele duizenden euro met natuurlijk het nadeel van de geluiddichtheid die een pak minder is dan die van een goede zaal. Hou je ook rekening met een goede verzekering?
          Natuurlijk snap ik wel dat je het liefst fuift op je eigen locatie, op loopafstand van het St.-Pietersstation. Maar worden er in het Citadelpark geen grote oppervlakken meer verhuurd? Ik meen mij te herinneren dat dit hele hoge hallen waren (iets oud-industrieels).
          Voor de rest is het zoals MusicXtra zegt. En laag gerommel van subs kan 's nachts ver dragen...
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Ik denk dat je ten alle tijden een evenementenvergunning hiervoor moet aanvragen bij de gemeente. Je gaat nu eenmaal (geluids)overlast creëren met een feest. Daarnaast sluit ik mij aan bij de andere meningen of een tent nu echt zoveel goedkoper gaat zijn als een zaal huren.

            ps.
            Valt buiten dit forum maar gewoon een extra tip. Informeer ook gelijk wat je verder nog wilt bij het feest want voor bijvoorbeeld horeca moet je vaak ook diverse vergunningen hebben wil je dat kunnen aanbieden ook al is het een besloten feest. Ik ben hier niet in thuis maar geef het als extra tip mee omdat ik het vaak hoor.

            Comment

            • Turboke
              • Oct 2006
              • 463

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Ten eerste lijkt me dat een tent huren nog altijd duurder is dan een zaal, maar dat terzijde.
              Ten tweede ben ik bang dat je weinig kunt doen aan geluidsoverlast.
              Een tent heeft de vervelende gewoonte alle mid en hoog te reflecteren en alle laag door te laten, gevolg is dat je ongeveer dubbel zoveel subs nodig hebt als in een 'normale' zaal en dit dus helemaal niet door de tent wordt tegengehouden.
              Als je dubbel zoveel sub nodig zou hebben als in een zaal dan lijkt het me toch wel dat er iets mis is in het systeem.
              wij hebben eigenlijk zelden nooit of max 1 meer liggen als we in een tent spelen.

              Comment

              • T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

                #8
                Je hebt WEL meer sub nodig als je in een grote tent zou spelen, dan in een zaal. Vaak omdat een zaal een stuk kleiner is, dus je laag niet zover hoeft te dragen.

                Dat het komt omdat je half in open-air speelt, omdat een tent lang niet zo geluid dicht is als een zaal, is niet waar. Je zou eerder meer toppen nodig hebben, omdat deze niet zo ver dragen.

                Je zult inderdaad, als je echt gaat mierenneuken op je geluid, wél met je set en opstelling rekening moeten houden met bepaalde factoren als: Temperatuur, luchtvochtigheid en als de tent half open is oid. ook op windrichting. Allemaal factoren die de voortbeweging van geluid kunnen beinvloeden.

                Wanneer je niet gaat mierenneuken, maar gewoon wilt stampen op je feest, dan moet je je set gewoon afstemmen op de grootte van de ruimte.

                MVG T_Sound
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                Comment

                • Turboke
                  • Oct 2006
                  • 463

                  #9
                  Ja maar het dubbel?

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Turboke
                    Ja maar het dubbel?
                    Dubbel is wellicht enigszins overdreven maar in ieder geval heb je meer sub nodig dan wanneer je in een 'normale' zaal staat.
                    Neem je normaal 4 subs mee dan zou je er nu 6 nodig hebben.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Davy Gabriels
                      • Aug 2002
                      • 819

                      #11
                      Originally posted by T_Sound
                      Je hebt WEL meer sub nodig als je in een grote tent zou spelen, dan in een zaal. Vaak omdat een zaal een stuk kleiner is, dus je laag niet zover hoeft te dragen.
                      Ja duh, als je in een grote zaal speelt heb je meestal ook meer subs nodig omdat de zaal groter is als een kleine zaal

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by Davy Gabriels
                        Ja duh, als je in een grote zaal speelt heb je meestal ook meer subs nodig omdat de zaal groter is als een kleine zaal
                        Een kleine zaal met een grote tent vergelijken is als appels en de welbekende peren....
                        Maar in een tent van 500 m2 heb je gewoon meer sub nodig dan in een zaal van 500 m2.
                        Is ook logisch omdat het tentzeil voor sub volledig transparant is en het mid en hoog wel worden gereflecteerd.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • TLAproductions
                          • Jan 2006
                          • 98

                          #13
                          is ICC geen optie ?
                          of de vooruit ?

                          die zalen zijn toch niet zooo duur ?

                          Comment

                          • Turboke
                            • Oct 2006
                            • 463

                            #14
                            Wij plaatsen over algemeen 3 sub per zijde en doen daar al ruimtes mee van 1200m² is dit nu een zaal of een tent.
                            Als het echt stampmuziek is dan plaatsen we al 1 sub meer per kant maar zeker geen 6.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by Turboke
                              Wij plaatsen over algemeen 3 sub per zijde en doen daar al ruimtes mee van 1200m² is dit nu een zaal of een tent.
                              Als het echt stampmuziek is dan plaatsen we al 1 sub meer per kant maar zeker geen 6.
                              Ik schreef: Neem je er normaal 4 mee dan neem je er nu 6 mee....
                              Volgens mij is dat één sub per kant meer en geen 6.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...