Rate my Combo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WouterKabouter
    • Nov 2009
    • 6

    Rate my Combo

    DE vraag: heb ik 2x500 of 2x700 nodig om drums te kunnen versterken (licht)

    De aloude roep om advies (voor meesten hier inmiddels) over aan te schaffen setje.

    Denk r wel bijna uit te zijn.

    Wij (band) gaan over van zanginstallatie met 15;; 3-w + 8ch powered mixer naar wat beters, en dan meteen maar wat stevigers (ietsje maar). Met name om de drums (&evt bas) ook te gaan versterken. Voor drums niet meer dan base-2overhead-snare (4). Het gaat om relatief kleine gelegenheden (waar je met 8 man kan staan) maar we willen wat meer balans in t geluid.

    set in gedachten:
    2x top , electrovoice force-i, 15''
    2x sub, electrovoice force-i, 18''
    1x dynacord powermate 1600

    Het gaat met name om de powermate. 2e-hands krijg ik de mkI 2x500w voor 1000, de mkII 2x700w voor 2350 HEB IK DIE 700 ECHT NODIG??

    dank gents (& girlzzzzz?)
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2



    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • WouterKabouter
      • Nov 2009
      • 6

      #3
      Dank. Nu moet k nog leren de spec te ontcijferen

      sub= 350 cont @ 8 ohm

      versterker=
      2x430@8ohm ''maximum midband power''
      2x350@8ohm ''rated ouput power''

      dus pak ik de laatste (?klopt dat?) dan zit ik speaker vs amp power 1:1 (wat dus wat laag is volgens t collectief)

      Echter:
      als ik me goed ingelezen heb is de ohms-rating eigenlijk frequentieafhankelijk. Dus voor de sub kan zomaar de 4 ohm-rating van de versterker meer van toepassing zijn (en die is dus die 2x700 OF 2x500 is)

      Comment

      • WouterKabouter
        • Nov 2009
        • 6

        #4
        Na wat verder studie:

        sub+top staan parallel: klopt dan t sommetje hieronder?
        => 2x *ohm parallel= samen 4 ohm,
        => 250+350=600W,
        => amp moet >600W cont@4ohm aankunnen
        => 2x700 is net ok, 2x500 te weinig

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Originally posted by WouterKabouter
          Na wat verder studie:

          sub+top staan parallel: klopt dan t sommetje hieronder?
          => 2x 8 ohm parallel= samen 4 ohm,
          => 250+350=600W,
          => amp moet >600W cont@4ohm aankunnen
          => 2x700 is net ok, 2x500 te weinig

          Kijk, en dat alles met een post...

          Het rekensommetje klopt, 2x700 is prima, 2x600 zou ook nog kunnen, maar dat moet je zelf bepalen, het voordeel van meer vermogen is dat je dus meer headroom hebt en niet snel gaat clippen. Extra decibellen krijg je er niet mee, de regel daarvoor is: verdubbeling van het vermogen is 3dB extra, dus daar hoef je het niet om te doen.


          Edit: Als je 2 luidsprekers parallel aansluit verdeel je het vermogen gelijk, dus bij 1200W@4ohm krijgen ze allebij 600W@8ohm! (hier is volgens mij meer over te lezen in het topic van mijn vorige post)


          Daan
          Last edited by djspeakertje; 21-11-09, 16:15.
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by djspeakertje
            Kijk, en dat alles met een post...


            Edit: Als je 2 luidsprekers parallel aansluit verdeel je het vermogen gelijk, dus bij 1200W@4ohm krijgen ze allebij 600W@8ohm! (hier is volgens mij meer over te lezen in het topic van mijn vorige post)


            Daan
            Dat gaat alleen maar op bij full range speakers.
            Wanneer er in de sub en de top een wisselfilter zit die op elkaar aansluiten dan is de aangesloten impedantie nog steeds 8 Ohm, de versterker 'ziet' voor het sub alleen de sub en voor de rest alleen de top als belasting.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Dat gaat alleen maar op bij full range speakers.
              Wanneer er in de sub en de top een wisselfilter zit die op elkaar aansluiten dan is de aangesloten impedantie nog steeds 8 Ohm, de versterker 'ziet' voor het sub alleen de sub en voor de rest alleen de top als belasting.

              Dat wordt dus een x-over en een Xtra amp...


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • WouterKabouter
                • Nov 2009
                • 6

                #8
                Ok, wat denk- (en praktijk-) werk verder. Afgelopen vrijdag opgetreden met een gehuurd setje om s wat te proberen. Yamaha 5016 powered amp (2x500). En speakers van Adesign (2x10''top, 2x15'' sub). Dat beviel erg goed. Goede transparantie/scheiding van instrumenten. (2x sax, 2x zang, toetsen, snare, base en basguitaar), echter nu valt de guitaar die slechts over de backline staat wat weg..
                conclusie: niet meer power, wel meer kanalen nodig

                Als ik het goed begrijp zijn 15'' tops wel noodzakelijk als je powerbehoefte omhoog gaat, maar 10 of 12'' tops geven een beter middengebied. Aangezien het niet zo hard hoeft denk ik denk nu aan t volgende:

                MIXER: Yamaha MG206C (voldoende kanalen, en goed geluid)
                delay/reverb Lexicon MX 200 (basaal maar meer is niet nodig)
                VERSTERKER: crown 802 (2x500)

                Als mogelijke speakerset:

                OF: 2x Peavey eurosys 12'' top + 2x 18'' sub

                OF: 2x EV Force_i 12'' monitor +2x Force_i 18'' sub

                OF: (2e hands) HK audio Elias set (2x12'' top + 2x15'' sub. = actief dus dan komt de crown te vervallen.

                Relatief laag vermogen dat weet ik, maar als we grotere gigs doen huren we een set incl geluidsman.

                commentaar welkom

                Comment

                • djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

                  #9
                  Ik denk persoonlijk dat je met de HK set de beste kwaliteit haalt, maar smaken verschillen...

                  Gewoon gaan luisteren en proberen, setje huren en meenemen met een optreden, het mooie van de elias set is dat je later heel makkelijk kan uitbreiden met extra subs, aangezien het een actief systeem is. Je hebt dan geen extra amps (grotere racks!) nodig. Ook is het een voordeel dat in de meeste actieve systemen een simpele x-over zit ingebouwd, hierdoor klinkt je geluid (bij goede instelling!) vaak meteen een stuk beter dan met passieve filters die in de kasten zelf zitten.



                  Daan
                  Last edited by djspeakertje; 11-12-09, 20:21.
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                  Comment

                  • WouterKabouter
                    • Nov 2009
                    • 6

                    #10
                    Luistertest gedaan bij Feedback Rotterdam voor met name de speakers. Het wordt:

                    2x Mackie SRM450-V2
                    1x Cerwin Vega CVA 115

                    Beide actief. Met name MAckie stak met kop en schouders boven andere (zoals de eerder genoemde) tops uit wat ons betreft.

                    Zit nog n beetje te dubben over de mixer. Alleen Yamaha heeft compressie geintegreerd op de mixer, en dat is toch wel fijn voor vocalen en blazers. Maar de soundcraft zou nog zonder toonregeling al direct wat warmer klinken (mixers niet beluisterd). Soundcraft+losse compressie wordt alweer wat prijziger.
                    Iemand hierover nog een zinnige bijdrage / mening (gebaseerd op eigen ervaring)?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by WouterKabouter
                      Luistertest gedaan bij Feedback Rotterdam voor met name de speakers. Het wordt:

                      2x Mackie SRM450-V2
                      1x Cerwin Vega CVA 115

                      Beide actief. Met name MAckie stak met kop en schouders boven andere (zoals de eerder genoemde) tops uit wat ons betreft.

                      Zit nog n beetje te dubben over de mixer. Alleen Yamaha heeft compressie geintegreerd op de mixer, en dat is toch wel fijn voor vocalen en blazers. Maar de soundcraft zou nog zonder toonregeling al direct wat warmer klinken (mixers niet beluisterd). Soundcraft+losse compressie wordt alweer wat prijziger.
                      Iemand hierover nog een zinnige bijdrage / mening (gebaseerd op eigen ervaring)?
                      Dan zou ik gaan voor de Soundcraft en er een Berhinger compressor bij kopen, die zijn goedkoop en verassend goed.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Originally posted by WouterKabouter
                        Zit nog n beetje te dubben over de mixer. Alleen Yamaha heeft compressie geintegreerd op de mixer, en dat is toch wel fijn voor vocalen en blazers. Maar de soundcraft zou nog zonder toonregeling al direct wat warmer klinken (mixers niet beluisterd). Soundcraft+losse compressie wordt alweer wat prijziger.
                        Iemand hierover nog een zinnige bijdrage / mening (gebaseerd op eigen ervaring)?

                        Welke soundcraft? Als je er een weet die kwa inputs, mogelijkheden en prijs gelijk is aan de yamaha MG206C ben ik ook wel benieuwd! (zoek ook wat nieuws)



                        Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • WouterKabouter
                          • Nov 2009
                          • 6

                          #13
                          Soundcraft MFXi20, we hebben minimaal 13ch mic nodig, dus de MFXi12 was net niet genoeg. Niet helemaal gelijk dus.
                          - Past niet in 19'' rack (maar daar valt vast wel n mouw aan te passen).
                          - Pre-amps zouden beter moeten zijn dan Yamaha (geleende kennis Feedback)
                          - inclusief reverb&delay

                          Zo googlende kom ik ook langs de FX16ii. Ongeveer even duur als Yamaha + lexicon samen, en dan nog steeds geen compressie.

                          Heeft n DJ compressie nodig dan (zei hij , zijn gebrek aan kennis tentoonspreidende)?

                          We hebben op 6 kanalen compressie nodig (3xzang, 3xblazer) dus met 1x Behringer komen we r niet. Wellicht beetje compressie op bas ook wel ok. En niet onbelangrijk: bij de Yamaha zit t onder 1 potmeter, ipv een half flight-deck. Laatste is voor thuis wel leuk maar geeft (mij) keuzestress als je met een simpele suondcheck zonder geluidstechnicus de boel in moet stellen. Vaak gaan ook de PA-challenged bandleden toch nog wel ns aan n knopje draaien en dan is een in-1-oogopslag-te -overzien setup wel wenselijk. Anyway dank voor de suggestie.

                          Uiteindelijk heb ik mijn antwoord zelf al gegeven, ik moet gewoon gaan luisteren........
                          Last edited by WouterKabouter; 12-12-09, 14:48.

                          Comment

                          • BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

                            #14
                            Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een mengtafeltje omdat deze over een ingebouwde compressor sectie beschikt. De EQ is veel belangrijker. Zoals MusicXtra al aangeeft kan je dan beter gewoon een behringer compressor erbij nemen, prima dingen en meer instelmogelijkheden. Je zou dan, wanneer je toch geen vocalen en blazers gaat pannen kanaal 1 voor vocalen kunnen gebruiken en 2 voor blazers (via groepen).

                            Bovendien vraag ik me af hoe belangrijk compressie is voor de blazers aangezien deze waarschijnlijk niet zwaar over de set worden gestuurd. Akoestisch komt daar wel wat vanaf waardoor de uitversterking minder belangrijk wordt.

                            Die speaker set is denk ik een juiste keuze geweest en daar zal je keer op keer veel plezier van hebben! Ik zelf heb twee keer de oude (italiaanse) SRM450's met een 15 inch subje erbij, prima allround set!

                            Comment

                            Working...