Gebruik van (hardware) multiband compressor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marius
    • Nov 2009
    • 2

    Gebruik van (hardware) multiband compressor

    Beste mensen, ik ben normaal gesproken studio engineer maar word af en toe door wat kennissen in het hiphop gebeuren gevraagd om live geluid te doen. Nu leek het mij handig aangezien ik in de studio vaak een multiband compressor gebruik om vocals "recht te trekken" deze ook live in te zetten. Ik weet alleen niet of dit wel is gedaan word en aan of afgeraden wordt, en of er een hardware versie beschikbaar is die even makkelijk is te bedienen als de software variant van waves die ik normaal gesproken gebruik. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

    btw. ik zit ook met meerdere vocals natuurlijk, in de studio gooi ik meestal alle vocals naar 1 bus met een multiband. Hoe zit dat live?
    Last edited by Marius; 11-11-09, 21:36.
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

    #2
    probeer de BSS DPR-901 eens
    There is no substitute for imagination

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Een compressor op een audio-bus is een prima optie om explosieve vocals in te dammen.

      Een multi-band compressor is een manier, maar wat je eigenlijk wilt voor hiphop is dynamic EQ-ing. Erg mooi en handig in die context is de BSS DPR-901 mkII, maar redelijk duur als je veel kanaaltjes nodig hebt.

      Mijn advies: neem een BSS DPR-404. Daarop zit een de-esser die tot 800 Hz gaat... die kun je als enkel bandje dynamic EQ gebruiken op die typische 'afgeknepen mic-kop-EEHH-EEEH-EEHH' sound... daarbij heb je ook nog een keer een compressor die je op de losse kanalen kunt gebruiken.

      Dus DPR-404: 4 x de-esser (dynamic EQ) + compressor.

      Je kunt alle vocalen dan altijd nog een keer extra door een (local) compressor op een sub-group halen.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • Marius
        • Nov 2009
        • 2

        #4
        thnx voor de info!!

        ik had eerlijk gezegt nooit eerder van een dynamic eq gehoort ik ga er gelijk even onderzoek naar doen! wat ik vooral nodig heb is iets dat zorgt dat de "kleur" van de vocals redelijk constant blijft, omdat die rapperts inderdaad de neiging hebben elke 30 seconde de mic anders vast te pakken waardoor ze weer anders gaan klinken. die multiband compressor drukt die lelijke frquenties dan mooi weg waardoor de sound redelijk gelijk blijft, dacht ik dan.

        ik wil eigenlijk ook niks kopen maar bv in de rider zetten dat de zaal of de booker het huurt of zorgt dat het aanwezig is.

        is een dynamic eq ingewikkeld? en is dit dan vooral bedoeld om bv 1 lead vocal door te gooien?

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Het mooiste werkt hij als je hem op 1 stem insert maar je kan hem ook als 2 dynamic eq's gebruiken maar dan heb je maar 2 banden per kanaal . Als je hem op je rider zet is het een beetje afwachten of je hem krijgt daar er in verhouding niet veel te huur zijn t.o.v. standaard compressors .
          Eventueel een digico sd8 op je rider zetten . Daar heb je er 8 inzitten met de nieuwe software .
          Als je er nog nooit mee hebt gewerkt eerst een beetje mee spelen tijdens de soundcheck .
          sucses

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Ga er inderdaad maar niet van uit dat ze voor jou een 901 gaan huren. Daar is gewoon geen budget voor en "ze blijven aan de gang". Als de zalen erg enthousiast zijn, laten ze je weten wat ze hebben staan en of dat ook voldoende is, maar die huistechnici hebben eerlijk gezegd wel wat beters te doen dan de hele dag technici bellen om hun riders door te spreken. Jij kunt vaak ook op de website van de zaal kijken wat er staat en daarop de inhoud van jouw Rockback aanpassen

            Wat je wel kunt doen is zelf wat dingen inhuren en dan op de avond zelf proberen. Haal het dan vooral 's morgens op zodat je in je eigen studio nog wat kunt spelen en alle functies goed begrijpt. De huistechneut zal niet echt vrolijk van je worden als je niet begrijpt hoe je zelf meegebrachte spul werkt... En zorg ook voor de juiste verlopen...

            De tip van Berolios (DPR404) is een beetje vreemd, maar wel een hele praktische oplossing. Natuurlijk wil je op elke (moeilijke) vocaal een 901 hebben (ik zweer bij dat ding), maar je bent al een heel stuk dichter bij huis als je op deze manier de verstaanbaarheid een stuk kunt verbeteren.

            Let wel: de de-esser in de 404 werkt gewoon fullrange. Je compresst dus niet een bepaald frequentiegebied. Je compresst het hele signaal! De ingestelde frequentie is het kantelpunt van een hi-shelving in de sidechain. Deze maakt de compressor gevoeliger voor de hoge frequenties. Voordeel is dat je klankkleur overeind blijft, maar hij eerder in zal grijpen in gebiedien die in onze oortjes niet leuk zijn, maar niet worden opgemerkt in elektronica omdat ze qua energie niet zoveel extremer zijn dan wij ervaren.

            Meerdere vocalen door één bus werkt in de praktijk vaak aardig. Je hoort in ieder geval wel meteen verschil als je op "bypass" drukt (en je het apparaat ook daadwerkelijk goed gebruikt...). Je gaat echter nog een groter verschil horen als je elke vocaal zijn eigen dynamic EQ kunt geven. Nadeel is natuurlijk dat stemmen elkaar gaan "wegdrukken" als ze in dezelfde bus zitten. Je zult bij een enthousiast gezelschap dus niet snel iedereen verstaanbaar krijgen. Ik vraag me dan echter af of er in het maken van het arrangement niet al iets verkeerd is gegaan... Wij krijgen wel altijd op onze kop, maar muzikanten kunnen zelf ook bedenken wat er live met hun ideeën gebeurt...

            Comment

            • gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

              #7
              Originally posted by Timo Beckman
              Het mooiste werkt hij als je hem op 1 stem insert maar je kan hem ook als 2 dynamic eq's gebruiken maar dan heb je maar 2 banden per kanaal...
              Weet je wat nou het jammere is hiervan... De frequentiegebieden blijven gelijk...

              Ik heb met die 901 meestal genoeg aan twee bandjes... Een bandje "huuu" en een bandje "iiiee". Dan zou je hem dus theoretisch als twee kanaals unit kunnen gebruiken, toch? Mooi niet. Je eerste kanaal kan alleen maar werken in het laag, en het tweede kanaal alleen maar in het hoog.

              Tenzij je twee vocalen hebt waarvan de één een probleem heeft in het laag, en de ander in het hoog

              Helaas...

              Dat was even off topic.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by gertgeluid
                [...] Let wel: de de-esser in de 404 werkt gewoon fullrange. Je compresst dus niet een bepaald frequentiegebied. [...]
                En dat is dus niet zo, anders heette het namelijk een side-chain EQ ! Aparte VCA voor de de-esser, dus je kun de DS en compressor tegelijk gebruiken.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • peterwagner
                  • Oct 2008
                  • 317

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  En dat is dus niet zo, anders heette het namelijk een side-chain EQ ! Aparte VCA voor de de-esser, dus je kun de DS en compressor tegelijk gebruiken.
                  Klopt, vooral op de 402 staat dat raar aangegeven, daar is de MODE-switch om de normale compressor uit te schakelen en alleen fullrange te de-essen of alleen hf te de-essen.

                  Comment

                  • gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

                    #10
                    Originally posted by berolios
                    En dat is dus niet zo, anders heette het namelijk een side-chain EQ ! Aparte VCA voor de de-esser, dus je kun de DS en compressor tegelijk gebruiken.
                    Zo. Ben ik even lekker in de war met de 402 waarbij de de-esser wel fullrange werkt...

                    Dank voor de correctie!

                    Comment

                    • peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

                      #11
                      Originally posted by gertgeluid
                      Zo. Ben ik even lekker in de war met de 402 waarbij de de-esser wel fullrange werkt...

                      Dank voor de correctie!
                      Zie mijn post, dat is niet zo als je'm op De-ess HF zet. ;-)

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        BSS 901 is zeker een te gek apparaat om dingen 'recht te breien' en verstaanbaar te krijgen.

                        Ik weet niet of je met een vaste rap-groep gaat werken, een stukje opvoeding in microfoontechniek kan meestal ook geen kwaad in dit genre (ik wil niet iedere rapper veroordelen maar toch...)
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Originally posted by cobi
                          BSS 901 is zeker een te gek apparaat om dingen 'recht te breien' en verstaanbaar te krijgen.

                          Ik weet niet of je met een vaste rap-groep gaat werken, een stukje opvoeding in microfoontechniek kan meestal ook geen kwaad in dit genre (ik wil niet iedere rapper veroordelen maar toch...)
                          De rappers die daadwerkelijk structureel hun microfoontechniek aanpassen/ verbeteren vormen helaas echt de uitzondering.

                          @TS: ik blijf bij mijn eerdere advies: gebruik een BSS DPR-404. Niet duur en biedt wat je nodig hebt om het allemaal een beetje verstaanbaar te maken.
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          Working...