1 versterker of 2 in bridge mode?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EL DJ
    • Sep 2003
    • 60

    1 versterker of 2 in bridge mode?

    Hallo,

    ja ik weet t, weer de zoveelste versterker keuze topic. Ik wil namelijk een nieuwe versterker aanschaffen, ik zit momenteel met een behringer europower 2500. Ik weet dat sommige mensen niet helemaal opgezet zijn met behringer maar deze amp is voor zijn geld echt een koopje geweest. Ik heb nu echter sinds enige tijd een paar zelfbouwluidsprekers met daarin de beyma 12" LX 60 (en voor t hoog de cp 380m) netjes volgens beyma speakerplannen gebouwd dus. Deze speakers leveren 600 W RMS (per stuk op 8 ohm), ietsje teveel van het goede voor de arme EP 2500 dus.
    Nu was ik aan het rondkijken en ben 3 versterkers tegengekomen die ik wel zag zitten.
    bij Behringer de nieuwe EP 4000 met 2 x 550 W rms voor 422€
    bij Crest de CC 4000 met 2 x 800 W rms voor 899€
    en dan bij Crown de XLS 5000 D met 2 x 1100 W rms voor 760€
    (de rugpijn krijg je er gratis bij bij deze laatste )
    Nu zat ik zo naar deze prijzen te kijken en ik dacht zo, waarom zou ik niet voor 2 Behringers gaan, deze altijd in bridge mode gebruiken en zo nog steeds minder betalen dan voor de Crest?
    Is er een nadeel aan 2 versterkers in bridge gebruiken? Buiten dan dat je er 2 moet meenemen?
    Ervaringen zijn zeer welkom.
    Is DAT muziek?
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    #2
    Een europower 2500 levert zo'n 500 watt aan 8 Ohm toch, om 3 Db harder te gaan moet je er theoretisch 1000 watt op zetten, in de praktijk gaat hier nog powercompressie vanaf.
    Het enige wat je echt wint is wat headroom, is dat al dat geld, en extra gesjouw waard? Ik ken de exacte toepassing van boxen niet, maar met een 12MI100 van Beyma win je meer Db's.

    Mvg

    Jack
    Powered by AudioMadness....

    Comment

    • EL DJ
      • Sep 2003
      • 60

      #3
      Ja, het zit zo, eigenlijk is die headroom precies wat ik zoek. Ik weet ook dat ik het vermogen moet verdubbelen om 3dB erbij te krijgen. De speakers ga ik heus niet vervangen ze zijn net nieuw.
      MAAR, ik mag helaas al mijn tweede paar tweeters bestellen, oorzaak: EP 2500 clipte, de tweeters konden dit niet echt aan. Dus als ik wat meer headroom zou hebben zou de kans al kleiner zijn dat dit nog is voorkomt.
      Een compressor/limiter schaf ik me ook nog aan.
      Is DAT muziek?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by EL DJ
        Een compressor/limiter schaf ik me ook nog aan.
        Bestel dan ook alvast nog maar wat meer tweeters.
        Wanneer je het signaal gaat begrenzen door er een compressor/limiter tussen te zetten zorg je er alleen maar voor dat het gemiddelde vermogen toeneemt naarmate de compressie toeneemt doordat de pieken in elkaar gedrukt worden.
        De enige manier om speakers te beschermen tegen teveel vermogen is met een RMS limiter, die zorgt dat het totale signaal gewoon niet harder kan dan ingesteld.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Bestel dan ook alvast nog maar wat meer tweeters.
          Wanneer je het signaal gaat begrenzen door er een compressor/limiter tussen te zetten zorg je er alleen maar voor dat het gemiddelde vermogen toeneemt naarmate de compressie toeneemt doordat de pieken in elkaar gedrukt worden.
          De enige manier om speakers te beschermen tegen teveel vermogen is met een RMS limiter, die zorgt dat het totale signaal gewoon niet harder kan dan ingesteld.
          Zit dat niet standaard in een processor? Of kan je dit in een speaker bouwen?
          Heb je een voorbeeld van een goede RMS limiter?

          Comment

          • EL DJ
            • Sep 2003
            • 60

            #6
            Daar heb ik dan even een vraagje over, ik hoef namelijk mijn speakers toch niet te beschermen tegen teveel vermogen? Mijn probleem is toch net dat mijn versterker te weinig headroom heeft en daardoor clipt? En het is toch het clippen dat mijn tweeters heeft beschadigd door de afgetopte pieken?
            Corrigeer me gerust als ik verkeerd ben, bijleren is altijd nuttig. En al bedankt voor de reactie.
            Is DAT muziek?

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by frederic
              Zit dat niet standaard in een processor? Of kan je dit in een speaker bouwen?
              Heb je een voorbeeld van een goede RMS limiter?
              In de duurdere processors zoals bijvoorbeeld de Apex Intelli-X48 zit een RMS limiter, ding kost slechts € 4200,-. In de goedkopere processors zit meestal een simpele limiter die het complete signaal comprimeert. Verder maakt Dateq goede RMS limiters.

              Originally posted by EL DJ
              Daar heb ik dan even een vraagje over, ik hoef namelijk mijn speakers toch niet te beschermen tegen teveel vermogen? Mijn probleem is toch net dat mijn versterker te weinig headroom heeft en daardoor clipt? En het is toch het clippen dat mijn tweeters heeft beschadigd door de afgetopte pieken?
              Corrigeer me gerust als ik verkeerd ben, bijleren is altijd nuttig. En al bedankt voor de reactie.
              De kans is inderdaad groot dat je tweeters overleden zijn door een clippende versterker.
              Of het nodig is de tweeters te beschermen ligt er vooral aan of je het maximale uit je set wilt halen. Zonder kan prima, heb zelf ook jaren zonder gewerkt zonder ooit een probleem. Maar vooral wanneer anderen ook wel eens de volumeknop bedienen is het wel erg handig als er een limiter op zit.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Hansound
                • Apr 2006
                • 832

                #8
                Een crest of een Crown zullen wel een betere inruilwaarde hebben als je ze ooit weer weg doet.
                En maakt het je dan niets uit hoe een versterker klinkt ?
                Denk je niet dat de Crest beter zal klinken dan de Behringer ?
                Mischien eens naar beidde gaan luisteren

                Comment

                • EL DJ
                  • Sep 2003
                  • 60

                  #9
                  Ik ga bij nader inzien toch niet voor de EP 4000 kiezen, dan blijft de keuze tussen de crown en de crest, waar de crown meer vermogen levert maar een slechtere damping factor heeft. Moeilijke keuze.
                  Is DAT muziek?

                  Comment

                  • T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

                    #10
                    Wat dacht je van de thomann t.amp TA2400MkX?

                    300 eurie, 650 watt op 8 ohm, 1200 watt op 4 ohm en dan is die 2400 watt gebrugt op 8 ohm.

                    als je persee veel meer headroom wilt hebben (wat bij deze versterker niet echt nodig is, want deze drukt echt lekker door zonder te clippen, wat de EP4000 trouwens ook zeker doet, en de behringer versterkers doen voor jouw doel einden echt niet onder voor de crowns of crests. alleen als je echt groot wilt, dan wel), dan zou ik 2 van deze Amps gebrugt met een leuke thomann limiter, of een dateq rms limiter voor je set knuppen.

                    de t.amp van Thomann is zeker een degelijke versterker. Ik heb er nu per kant 2 bassen van 650 watt 8ohm achter hangen, en je zou denken weinig headroom, maar dat valt echt mee. Ik heb de rode lampjes nog niet zien branden, voordat mijn set er aan toe begon te geven, maar dan sta je ook al op standje oerknal te draaien.

                    Dus ik zou zeggen, neem deze ook eens mee in je besluit.

                    Link: mag niet naar andere webshops. Maar je weet vast wel hoe je er moet komen.
                    Last edited by T_Sound; 30-11-09, 15:19.
                    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                    Comment

                    • Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

                      #11
                      Originally posted by T_Sound

                      als je persee veel meer headroom wilt hebben (wat bij deze versterker niet echt nodig is, want deze drukt echt lekker door zonder te clippen, wat de EP4000 trouwens ook zeker doet, en de behringer versterkers doen voor jouw doel einden echt niet onder voor de crowns of crests. alleen als je echt groot wilt, dan wel), dan zou ik 2 van deze Amps gebrugt met een leuke thomann limiter, of een dateq rms limiter voor je set knuppen.
                      Heb je al eens een AB test gedaan met een T-AMP en een Crest ?

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Originally posted by Hansound
                        Heb je al eens een AB test gedaan met een T-AMP en een Crest ?

                        Ik zou niet eens twijfelen!

                        Ik zou meteen voor die crest gaan, vermogen zat, en crest is een A-merk, en de cc series zijn prima amps, Crown is ook een A-merk, maar de XLS series zijn wel de budgetseries van crown... (kijk maar eens naar een XTI, IT of MA ampje)


                        Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • EL DJ
                          • Sep 2003
                          • 60

                          #13
                          Bedankt allemaal van de reacties, ik heb nog eens verder gekeken bij crest, de cpx 3800 lijkt me ook wel wat, zijn er mensen die ervaring hebben met deze versterker of met de crest cc 4000?
                          Qua vermogen zijn ze ongeveer gelijk, dus ik vraag me af wat er verschillend is? De voeding? Ik heb het zelf niet zo voor elektronische voedingen... een trafo lijkt me voorlopig nog steeds het betrouwbaarste.

                          grtz
                          Is DAT muziek?

                          Comment

                          • T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

                            #14
                            Originally posted by djspeakertje
                            Ik zou niet eens twijfelen!

                            Ik zou meteen voor die crest gaan, vermogen zat, en crest is een A-merk, en de cc series zijn prima amps, Crown is ook een A-merk, maar de XLS series zijn wel de budgetseries van crown... (kijk maar eens naar een XTI, IT of MA ampje)


                            Daan
                            Tuurlijk zou je voor crest gaan. Maar je koopt ook geen fiat panda als je millionair bent.

                            En tuurlijk wint Crest het met een test tegen over Thomanns T.amp, maar wanneer je de eisen van de TS hebt, dan maakt het niet bepaalt veel uit als je een T.amp van Thomann neemt, of een Crest.

                            Ik heb de amp op een Kling & Freitag setje met 2x 18 inch sub perkant 1200 watt RMS vermogen geprobeert, dan zit je ook direct op het RMS vermogen van je amp, maar hij drukte duidelijk verder door dan wanneer je de bijgekochte QSC (weet ff niet welke serie, maar het was de 3202) er voor gooide.

                            En ik vindt dat de T.amp erg lekker door drukt op het laag.

                            En zoals al gezegt, de Crest is beter, levert meer vermogen, maar dat zie je ook duidelijk in de prijs.
                            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                            Comment

                            • EL DJ
                              • Sep 2003
                              • 60

                              #15
                              Bedankt T Sound voor je vurige verdediging van je T amp, laat ik ook even stellen dat er een budget van max 1000€ beschikbaar is en ik heb de cpx 3800 rond die prijs zien staan. Heb je soms ook ervaring met versterkers van deze reeks? Dat zou leuk zijn. Overigens is de QSC amp waar je het over had van de PLX reeks, de 3602 van deze reeks lijkt me ook dik in orde, iets duurder dus vraag ik me af, iemand hier leuke ervaringen mee? Ik wil zo goed mogelijk geinformeerd zijn voor ik iets koop.
                              Is DAT muziek?

                              Comment

                              Working...