Vraag van een student: Mogelijke vervanger van cd als standaard audio-medium...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oceansize
    • Nov 2009
    • 2

    Vraag van een student: Mogelijke vervanger van cd als standaard audio-medium...

    Hallo,

    Ik ben een 4e jaars student PT aan het MA A'dam. Ik doe een onderzoek naar een mogelijke vervanger van de cd als standaard audio-medium in de podiumkunsten.

    De cd is groter (12 cm diameter), heeft minder opslagruimte (onder 1 GB) en is kwetsbaarder (krassen en breken) dan zeg een usb-stick of SD-kaartje.
    Nu vraag ik mij af wat mensen uit het vakgebied aan goede/slechte ervaringen hebben met cd's en andere media zoals SD flashdrives, usb-sticks en md-spelers.
    Vinden jullie dat er reden is tot vervanging van de cd als standaard en zo ja, wat zien jullie dan het liefst de plaats innemen van de cd (speler) en waarom?

    Bij voorbaat dank, Arjan van Dorp 4e jaars PT MA A'dam


    PS Als je voor een theater, schouwburg of club werkt zou je dan aub ook willen vermelden waar je werkt en of die instantie geinteresseerd zou zijn in jouw keuze...

    PS 2 Ik heb nooit goed begrepen waarom de MD-speler niet de plek van de cd-speler compleet heeft ingenomen in de theaters/clubs van nederland..... Zijn het de kosten die het met zich meebrengt? Als iemand hier een antwoordt op heeft graag...
  • Michel van de Beek
    • Oct 2000
    • 283

    #2
    Elk medium heeft zijn voor- en nadelen. De grote vraag is, welke eigenschap gaat de doorslag geven?

    [cynical mode aan] gebruiksgemak? kosten? Of is geluidskwaliteit toch stiekem ook wel een beetje belangrijk? [cynical mode uit]

    Met oog op dit laatste is het volgende document wel het lezen waard:


    Wellicht dat je dan ook een antwoord hebt op je PS2
    Groeten,
    Michel

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      bij karaokezangers IS de MD de standaard.
      MD heeft atrac compressie en is een snertmedium. Maar is beter dan CD qua ruggedness. Omdat het schijfje in een behuizing zit. De audio is wel inferieur. Wat m.i. de reden is, om het in het beter gecontroleerde wereldje van het theater voor kwaliteit te gaan.

      In studio's vind je soms nog DAT recorders. Want dat is lang de de-facto standaard voor mixen geweest.

      Sinds digitale mengtafels een USB aansluiting hebben wordt een USB stick snel een populair medium. De mogelijkheden/prijs van deze functie sturen de markt.

      Voor de rest zijn er allemaal tussenvormen.
      -spelers met HardDrive-bay.
      -I-pod adaptertjes
      -persoonlijke recorders voor muzikanten die tegenwoordig op SD recorden. (zoom, roland enz)

      De CD zie je alleen bij DJ's... En is in de rest van de pro-audiowereld dus helemaal niet de standaard.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

        #4
        Hallo Oceansize, zelf ben ik een tourend technicus en gebruik voornamelijk CD's, MD's en de laptop. Hieronder zal ik je de voors en tegens geven van de media en waarom ik er liever wel/niet mee werk (+ voor de tekst is pluspunt, - voor de tekst is minpunt):

        CD

        + snel en makkelijk te branden, makkelijk vervangbaar
        - kan breken en krassen en daarmee overslaan, is ook gevoelig bij aanstoten apparaat

        Praktijkgebruik: voornamelijk voor liedjes, klankvelden en anderszins lange tracks

        MD

        + snel geladen, makkelijk qua autocues
        - het maken, opnemen en editen kost veel tijd

        Praktijkgebruik: voornamelijk voor effecten, korte tracks maar soms ook alles (hele voorstelling op MD).

        QLab

        + Snel in het in elkaar zetten en editen
        + geluidskwaliteit zo hoog als je wilt
        - op laptop (interface, ruimte, betrouwbaarheid?)

        Praktijkgebruik: Alles - geen CD- of MD-speler meer ernaast.


        Voorlopig gebruik ik voornamelijk nog CD's en MD's maar er zijn steeds meer voorstellingen die ik ook draai met QLab. In het verleden heb ik ook locatietheater met computers gedaan (PD, Max MSP, Live) en dat ging eigenlijk ook altijd goed.

        Om je PS2 te beantwoorden: toen ik begon met studeren (MuziekTechnologie) was de MD nog enigszins populair en gangbaar. Tegenwoordig is de techniek al jarenlang achterhaald. Alleen in de theaterwereld en regionale omroepen gebruiken het nog wel, maar andere veel snellere standaarden als (*** forbid) MP3 en computers hebben toch de overhand gekregen. Mediaspelers in de vorm van CD-spelers kom ik nog niet vaak tegen maar ik denk dat dat icm met laptops en een programma als QLab de (nabije) toekomst/huidige praktijk worden/zijn.

        Comment

        • flash-a-new-generation
          • Nov 2006
          • 228

          #5
          zoals Showband al aanhaalt is in tapshow land MD dé standaard. Elke tapeshow van niveau die ik heb gedaan of of andere mensen heb zien doen gebeurd middels MD's. de kwaliteit is acceptabel (mits juiste equipment) en is vrij hufterproof en belangrijk!!! shockproof.

          voor pauzemuziek in live situaties gebruik ik vaak een laptop of een verzamelalbum op cd.

          Wat is merk is dat mensen wel aan het onderzoeken zijn met SD kaartjes en al dat spul maar schijnbaar zijn die readers in 19inch niet erg snel en makkelijk ed. plus het moeten wel wav bestanden zijn om de kwaliteit de waarborgen!

          Maar geef mij maar gewoon een MD350
          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

          Comment

          • Martincrul
            • Apr 2005
            • 32

            #6
            Hoi,

            Ik werk op diverse plaatsen varierend van theaters tot grote bedrijfsevenementen.

            Het medium CD is en zal zolang consumenten thuis cd's kunnen branden altijd gebruikt blijven. Vaak levert een klant namelijk cd's aan met muziek die zij graag als inloop of als showmuziek willen horen.

            Mijn voorkeur gaat uit naar ipod of laptop omdat idd de opslagcappaciteit enorm is en je ook snel iets kan aanpassen of vervangen(door zelfde nummer maar betere kwaliteit) als de klant iets aanleverd wat niet helemaal van de beste kwaliteit is .

            Verder ben ik nog steeds fan van zowel md als dat voor opnames veel stabieler dan cd. Echter HDD opnames zijn nog beter mits de juiste recorder.

            Comment

            • TimoB
              • Oct 2008
              • 38

              #7
              Originally posted by flash-a-new-generation
              de kwaliteit is acceptabel (mits juiste equipment).
              Het lijkt mij dat juist door het gebruik van goede (vrije vertaling van juiste) equipment (goede PA etc.) de beperkingen van MD aan het licht komen!
              Last edited by TimoB; 10-11-09, 20:13.

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                cd zuigt, qlab rules bigtime!
                Uiteraard wel via een goede externe geluidskaart.
                Verder heel happy voor de simpele showtjes met een sd card player, speelt mp3 en wav af!
                Eerder nog enthousiast de aanschaf van een CFcard reader/writer gedaan, voldoet ook wel, maar beetje overbodig geworden door die retesimpele en betrouwbare sdplayer!

                cd de standaard: in theater nooit geweest, voor de dj nog wel, maar alweer aan het afnemen in populariteit.
                Ik geloof in een solid state opvolger.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Ik denk gewoon niets meer.
                  Alleen laptop of palmtop mee, en met wifi het net op naar een eigen server thuis....

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #10
                    Hoe kan je een onderzoek voor je opleiding uitvoeren door zo'n ongestructureerde vraagstelling. Denk je niet dat het heel lastig wordt de antwoorden die je verzamelt gestructureerd in je onderzoekscriptie te verwerken? Ik zou adviseren de geënqueteerden een multiple choice vragenlijstje voor te leggen met de mogelijkheid antwoorden indien nodig verder toe te lichten. Lijkt mij de enige manier om op een eenduidige manier conclusies te kunnen trekken.

                    Of het is misschien toegestaan onze antwoorden te CTRL+C/CTRL+V-en naar je scriptie? In dat geval ben je snel klaar met je scriptie en kan je er erg trots op zijn dat je eigen naam staat onder wat door anderen bedacht is.

                    @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

                      #11
                      wav?

                      Ik zat meer aan FLAC te denken. >1000kbps
                      Hoorbaar verschil. Ik doe alles met de pc trouwens, en geen mac.

                      Mvg,

                      Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                      Comment

                      • Oceansize
                        • Nov 2009
                        • 2

                        #12
                        @ alex

                        Het is een klein onderzoekje voor een MBO opleiding, papiertje halen werk..., maar je hebt in principe een punt ja.


                        @ iedereen die gereageert heeft

                        Bedankt, ik zoek nog zoveel mogelijk meningen, dus deel ze met me!
                        Last edited by Oceansize; 17-11-09, 15:53.

                        Comment

                        • Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

                          #13
                          Originally posted by TimoB
                          Het lijkt mij dat juist door het gebruik van goede (vrije vertaling van juiste) equipment (goede PA etc.) de beperkingen van MD aan het licht komen!
                          En wie gaat die beperkingen horen, behalve de FOH tech die mooi de kwantisatieruis en bagger compressie op zijn SMAART display voorbij ziet rollen?

                          In de meeste PA-omgevingen, met name feesten, geeft het publiek er geen zak om, als het maar stevig doorstampt en ze naar de dienstdoende tape-artiest een partij bier kunnen smijten.
                          First make it work, then make it look pretty!

                          Comment

                          Working...