Galm via midi 01v96

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giella
    • Nov 2009
    • 12

    Galm via midi 01v96

    Hey muziekvrienden!

    Wie oh wie kan mij helpen???
    Wij (band) gebruiken sinds kort Yamaha 01v96 VCM mixer op het podium.
    Dus geen geluidsman ergens in de zaal, maar we doen het zelf vanaf het podium. Alles prima, op 1 ding na.....

    Tussen de nummers moet ik handmatig de galm aan/uitzetten (St In Section, via On button). Dat is erg vervelend, omdat ik het soms vergeet aan/uit te zetten, als de zanger/zangeres van onze band tussen de nummers door ff tegen het publiek praat.

    Deze tafel heeft geen footswitch ingang Dat zou DE oplossing zijn. Dan ligt deze switch gewoon bij de zanger/zangeres en dan kan hij/zij het zelf regelen. Zo deden we dat met de vorige analoge mengtafel.

    Heeft iemand enig idee of dit via MIDI kan op de 01v96? M.b.v. een of andere midi-footswitch? Ik ben niet zo technisch, maar alle ideeën zijn welkom!

    PLEASE HELP!! THANX!!!

    giella
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by giella
    Deze tafel heeft geen footswitch ingang Dat zou DE oplossing zijn. Dan ligt deze switch gewoon bij de zanger/zangeres en dan kan hij/zij het zelf regelen. Zo deden we dat met de vorige analoge mengtafel.
    Als je nog voldoende in en uitgangen over hebt kun je het alsnog zo doen...

    Dus effect signaal naar een uitgang dan naar de footswitch en terug naar een ingang. Het kan misschien mooier, daar ben ik me van bewust.

    Comment

    • MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

      #3
      Je kunt een User Defined Key toewijzen om zo de galm te bypassen en zo aan en uit te zetten... veel makkelijker als je er toch naast zit.
      d&b Audiotechnik

      Comment

      • BJD
        • Oct 2007
        • 771

        #4
        Deze schijnt ook midi aan te kunnen sturen: Showtec LightFoot 4 DMX voetcontroller - J&H licht-geluid.nl / shop

        En verder zou je hier eens kunnen kijken: midi voetschakelaar - Dutch International Cyberstore

        Comment

        • outvorst
          • Jul 2005
          • 84

          #5
          Miditemp heeft een handig kabeltje waarmee je via een footswitch midi commands (zoals galm aan/uit) kunt sturen:

          MSW-1

          Comment

          • KlankOntwerp
            • Jun 2008
            • 130

            #6
            Als je een toetsenist oid hebt die altijd in de buurt staat van de mengtafel kan je idd één van de user defined keys naast de master toewijzen. Je kan ook zo middels scenes je set automatiseren, als je andere soorten galmen wil gebruiken of bepaalde mix-settings wil wijzigen voor een bepaald nummer (van EQ tot monitormix etc. etc.). Ik heb UDK 1 en 2 op back respectievelijk next scene.

            Comment

            • giella
              • Nov 2009
              • 12

              #7
              Heey..

              Thanx voor jullie hulp alvast!

              Waar het mij om gaat is dat ik niet meer handmatig de galm wil bedienen.
              Nu sta ik naast de mengtafel en druk in gewoon de galm aan/uit. Maar soms ben ik zo druk, dat ik het vergeet. Als onze zanger(es) nou eens midi-footswitch zou hebben, dan kan hij/zij het zelf regelen (en kan ik me op andere zaken concentreren )

              Deze "user defined keys", kan ik die via midi selecteren/switchen??
              Dus simpel de galm aan/uit zetten via midi-footswitch gaat wel...of...niet...?
              Ik begrijp dat er footswitches zijn die midicommando's kunnen versturen, maar HOE
              dan in de 01v96 (VCM)???

              Nogmaals; sorry...ik ben niet zo technisch

              giella
              Last edited by giella; 09-11-09, 10:26.

              Comment

              • MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

                #8
                Originally posted by giella
                Heey..

                Thanx voor jullie hulp alvast!

                Waar het mij om gaat is dat ik niet meer handmatig de galm wil bedienen.
                Nu sta ik naast de mengtafel en druk in gewoon de galm aan/uit. Maar soms ben ik zo druk, dat ik het vergeet. Als onze zanger(es) nou eens midi-footswitch zou hebben, dan kan hij/zij het zelf regelen (en kan ik me op andere zaken concentreren )

                Deze "user defined keys", kan ik die via midi selecteren/switchen??
                Dus simpel de galm aan/uit zetten via midi-footswitch gaat wel...of...niet...?
                Ik begrijp dat er footswitches zijn die midicommando's kunnen versturen, maar HOE
                dan in de 01v96 (VCM)???

                Nogmaals; sorry...ik ben niet zo technisch

                giella
                Niet om onaardig te zijn, maar ook als je a-technisch bent en kunt lezen en schrijven kun je de handleiding openslaan van de mixer die jullie als band hebben gekocht en ook als band dienen te bedienen!
                d&b Audiotechnik

                Comment

                • giella
                  • Nov 2009
                  • 12

                  #9
                  Nou MusicSupport,

                  Dit ervaar ik dus wel als onaardig. Jammer dat je zoiets in het forum zet.
                  Natuurlijk kan ik lezen. En de andere bandleden ook. Goed he?

                  giella

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by giella
                    Nou MusicSupport,

                    Dit ervaar ik dus wel als onaardig. Jammer dat je zoiets in het forum zet.
                    Natuurlijk kan ik lezen. En de andere bandleden ook. Goed he?

                    giella
                    Toch korte teentjes dus...

                    Het idee achter een forum is dat je ook zelf zoekwerk uitvoert en zelf verdiept in je probleem. Het lezen van de handleiding kan daar bij helpen.
                    Ik kan nergens uit opmaken wat je daar in hebt gelezen wat tot een oplossing van je probleem kan leiden!

                    Ik heb al een hele nuttige tip gegeven dus ben al aardig geweest.
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

                      #11
                      Originally posted by MusicSupport
                      Toch korte teentjes dus...

                      Het idee achter een forum is dat je ook zelf zoekwerk uitvoert en zelf verdiept in je probleem. Het lezen van de handleiding kan daar bij helpen.
                      Ik kan nergens uit opmaken wat je daar in hebt gelezen wat tot een oplossing van je probleem kan leiden!

                      Ik heb al een hele nuttige tip gegeven dus ben al aardig geweest.
                      Dat kan wel zijn, maar er van uit gaan dat iemand evenveel en even snel iets begrijpt uit een handleiding als jijzelf is niet wijs. De ene persoon is de ander niet en een 01V96 is nu ook weer niet zo simpel als je geneigd bent te denken als je er zelf alle ins en outs kent!

                      Okee, hou me ten goede, want 100% zeker weten doe ik dit niet: Met program changes via midi kun je scenes wisselen, maar met control changes kun je losse parameters wijzigen, waaronder volgens mij ook de bypasses van de effecten. Het is dus een kwestie van het juiste parameternummer opzoeken in de manual (ergens achteraan bij de apendices) en een midi-footswitch vinden die control changes kan versturen. Stuur het juiste parameternummer uit en je kunt je galm aan en uit stampen.

                      Zelf heb ik yamahatafels alleen via studiomanager op afstand bediend, dit is puur wat ik me van de handleiding herinner, heb het zelf dus nooit geprobeerd.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        Originally posted by sparky
                        Dat kan wel zijn, maar er van uit gaan dat iemand evenveel en even snel iets begrijpt uit een handleiding als jijzelf is niet wijs. De ene persoon is de ander niet en een 01V96 is nu ook weer niet zo simpel als je geneigd bent te denken als je er zelf alle ins en outs kent!

                        Okee, hou me ten goede, want 100% zeker weten doe ik dit niet: Met program changes via midi kun je scenes wisselen, maar met control changes kun je losse parameters wijzigen, waaronder volgens mij ook de bypasses van de effecten. Het is dus een kwestie van het juiste parameternummer opzoeken in de manual (ergens achteraan bij de apendices) en een midi-footswitch vinden die control changes kan versturen. Stuur het juiste parameternummer uit en je kunt je galm aan en uit stampen.

                        Zelf heb ik yamahatafels alleen via studiomanager op afstand bediend, dit is puur wat ik me van de handleiding herinner, heb het zelf dus nooit geprobeerd.
                        Dat zeg ik toch niet; jij leest ook niet helemaal goed! Ik probeer giella te stimuleren hier te laten weten of ze de manual hebben gelezen (los van of ze het technisch begrijpen) Ik kan dat, nogmaals, nergens uit opmaken.
                        In hoofdstuk 17/18 van de manual staat namelijk alles over Midi en remote control en daarnaast is er ook nog de optie van studiomanager. Zij het niet dat er dan weer een laptop tussen moet hangen!
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

                          #13
                          De TS komt over als iemand die handleidingen leest; de vraag is specifiek en het taalgebruik niet dat van een Neanderthaler. Misschien zit ik ernaast, we gaan het horen.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by sparky
                            De TS komt over als iemand die handleidingen leest; de vraag is specifiek en het taalgebruik niet dat van een Neanderthaler. Misschien zit ik ernaast, we gaan het horen.
                            [Offtopic] Kun je me aanwijzen waar je dat leest?

                            Ik beticht de TS ook niet van slecht taalgebruik dus dit non argument van hierboven gaat niet op.

                            De vraag is hardstikke helder alleen de uitleg over wat er zelf is geprobeerd niet.

                            Daarnaast ben ik zeer beleeft dacht ik zo!

                            [/Offtopic]
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #15
                              Joehoe, modje hier....
                              Je vraag en de hierop ontvangen reactie zijn beleefde uitwisselingen, maar staan los van het discussiestuk.
                              Na het nogmaals doorlezen van het draadje tot op heden is het mij ook niet geheel duidelijk wat de TS aan zelfstudie heeft gedaan, dat kan wellicht helpen bij de zoektocht naar een bevredigende oplossing voor het vraagstuk.

                              Inhoudelijk: bericht van sparky 11:47 lijkt mij een prima werkende oplossing, zelf helaas ook geen hands on ( foot-on) ervaring mee, iemand anders wel?
                              Last edited by moderator; 11-11-09, 21:06.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              Working...