Verspreiding geluid in sporthal?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gice
    • Dec 2007
    • 83

    Verspreiding geluid in sporthal?

    Beste forumbezoekers,

    Ik hou me bezig met een spinning marathon in een grote zaal de spinners komen te zitten in een ruimte van 20 bij 40 meter zoals je hieronder in de plattengrond ziet. Bij de eerste foto zie je het geluid de vorige keer, er was toen veel te veel overheersende bas dit was niet prettig.

    eerste foto: YouTube - speakers eerst

    Wat wij dachten was het goed te verspreiden door in de hoeken tops met basjes te plaatsen en misschien als optie zelf ook vanuit voor en achter geluid te sturen richting de mensen zodat je een groot surround krijgt zegmaar (tweede foto). De rode objecten zijn speaker stacks de blauwe zijn speakers in optie.

    tweede foto: YouTube - SPEAKERS

    Graag jullie ervaring of mening gevraagd wat nu te doen met deze kwestie.

    De tops die we willen gebruiken zijn EV ZX5 of de SX300 de bassen ook in deze richting.

    Groeten Gijs
  • gice
    • Dec 2007
    • 83

    #2
    foto's sorry

    Foto 1: zoals eerst met overheersende bas
    foto 2:speakers zoals nu met als optie de blauwe stacks

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Ik zou geen 3 stacks naast elkaar bouwen per kant, dat geeft meestal (afhankelijk van de eigenschappen van de subs en de opstelling) een koppeling in het laag, en in een dergelijke zaal gaan je bassen (lage tonen == lange golven) dan de hele ruimte door... vreselijk.

      Wat ik in eerste instantie zou doen: op de plaats waar nu 3 stacks staan één stack (sub/top combi, misschien 2 subs met 1 top) plaatsen en vervolgens naar links en naar rechts (vanaf het podium gezien) topjes op een statief. Je laag gaat die zaal toch wel door, je hoog is dan lekker gespreid en hoeft ook niet loeihard.

      Speakers vanuit de hoeken richting het midden zou ik zeker niet doen. Zover ik weet wordt dat in een sporthal in het middengebied van de zaal een zeer onaangename kakofonie.

      Een sporthal heeft best wel interessante eigenschappen als het om reflecties en weerkaatsingen gaat. Daar kun je enorme problemen mee hebben, je kan ze ook proberen te benutten. Nadeel is dat elke sporthal andere eigenschappen heeft. Ga anders 2 uur eerder opbouwen zodat je wat kan experimenteren.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Ik heb een simulatie gedaan in map on line en er is een oplossing voor wat je wilt . Kost je in het geval van mono sub 3 kantjes versterker en een processor die in ieder geval kan delayen per output (kunnen ze allemaal wel)
        sub oplossingen - Windows Live . Ze noemen het een end fired line . Let wel dit is alleen voor het sub . Voor de toppen zou ik het een beetje verdelen per publieks vlak . Let wel zorg dat je een goede processor gebruikt om het hele zaakje naar elkaar toe af te regelen . (parametrische eq's en delay's) en per top een amp ivm delay's en leveling .
        Als je wilt weten hoe het eea aan te sluiten mail me effe .
        Er staat ook een simulatie van wat je zelf hebt verzonnen . Is niet echt de oplossing denk ik . oh ja dit is heel snel gedaan dus een beetje x-perimenteren met de hoek waar onder je je subs zet tov het podium (of een denk beeldige midden lijn .
        Last edited by Timo Beckman; 26-10-09, 23:14.

        Comment

        • Turboke
          • Oct 2006
          • 463

          #5
          Wij hebben dit jaarlijks gedaan in een hal van 50 op 25 meter met 2 stacks floodlight per zijde met nog 2 kleine infils.
          Denk ook wel dat je probleem is dat je tops niet je laag kunnen bijbenen.
          We gaan het zelfs dit jaar doen voor 300 bikers zal ik maar zeggen in de lange weg maar dan wel met het nieuwe flex array.
          Last edited by Turboke; 26-10-09, 23:44.

          Comment

          • gice
            • Dec 2007
            • 83

            #6
            Floodlights

            Mmm, ja met dat dubbel gestackte floodlight systeem zal je ver komen maar zoveel verstand heb ik er nog niet allemaal van.

            Mijn optie is nu om een Electrovoice set weg te zetten de 218 subs met de rx212 tops of een SA setje lekker oldskool. Nou ik ga nog verder met denken bedankt iig voor de reacties maar ben er nog niet helemaal uit. Ga zowieso wel dankzij de tip van Timo de speakers wat diagonaal wegzetten zodat de spreiding van de bassen goed uitkomt.

            Mvg,

            Gijs

            Comment

            • 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

              #7
              Ondanks hetgeen dat ik geen bal snap van je tekening, kan ik wel het volgende stellen:
              Naast het podium een stack, met brede spreiding. Eventueel twee stacks naast elkaar, door gebruik te maken van trapeziumvormige kasten komt dit mooi uit, qua spreiding en aanzicht. Dan nog een delay ergens midden in de zaal.

              De configuratie die jij voorstelt lijkt me alles behalve ideaal, aangezien het voor het publiek niet prettig overkomt als het geluid van alle hoeken komt. Men kijkt naar het podium en verwacht dan ook dat het geluid vanuit die hoek komt.

              Althans...
              Een wat duidelijker beeld van de ruimte zou wel wat makkelijker zijn. En welke apparatuur is er nu voor handen? Een ZX5 is namelijk wel even wat anders dan de gemiddelde SA set.

              Mvg,

              Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

              Comment

              • gice
                • Dec 2007
                • 83

                #8
                apparatuur

                Dat is het 'de apparatuur' ik ben er nog niet uit wat ik ga of kan neerzetten inderdaad een SA set is anders dan een ZX5...

                Wat zou jij zelf doen?

                Comment

                Working...