Mengpaneel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Old Glibber
    • May 2006
    • 10

    Mengpaneel

    Mijne heren (en misschien ook dames)
    Ik ben in het bezit gekomen van een mengpaneel met 6 kanalen van het merk Dynamix. Made in England.
    Het is er een met 2 VU meters maar is nog bruikbaar indien ik er achter kan komen hoe de voeding in elkaar zit.Die ontbreekt n.l. er zit een
    5 polige din connector aan de achterzijde,aangesloten zijn 1,2 en 3 , 2=massa
    Is er iemand onder jullie die mij een beetje op weg kan helpen?
    Bij voorbaat dank voor alle reacties.

    Karel
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Hey Old Glibber (what's in a name ;-)


    Staat er nog iets bij van "AC in" of "DC in" ? Pinnen 1 en 3 zouden voor AC kunnen zijn met pin 2 als gnd (centertab trafo) of 'n symmetrische DC voeding (+ en - 15VDC) ... in het laatste geval is 't de vraag waar de + en waar de - moeten.

    Effe openschroeven en kijken of er 'n brugcel oid inzit ?

    Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • remco_k
      • Sep 2002
      • 325

      #3
      Originally posted by Old Glibber
      Mijne heren (en misschien ook dames)
      Ik ben in het bezit gekomen van een mengpaneel met 6 kanalen van het merk Dynamix. Made in England.
      Het is er een met 2 VU meters maar is nog bruikbaar indien ik er achter kan komen hoe de voeding in elkaar zit.Die ontbreekt n.l. er zit een
      5 polige din connector aan de achterzijde,aangesloten zijn 1,2 en 3 , 2=massa
      Is er iemand onder jullie die mij een beetje op weg kan helpen?
      Bij voorbaat dank voor alle reacties.

      Karel
      Dat zal niet meevallen zonder iemand met dezelfde tafel (compleet met voeding), schema of de tafel open te schroeven.

      Bij die laatste optie heb je kans dat op de print staat gedrukt wat er verwacht word van de pootjes 1 en 3.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

      Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by remco_k
        Dat zal niet meevallen zonder iemand met dezelfde tafel (compleet met voeding), schema of de tafel open te schroeven.

        Bij die laatste optie heb je kans dat op de print staat gedrukt wat er verwacht word van de pootjes 1 en 3.
        Daar is echt wel achter te komen zonder schema of werkende voeding.
        Wanneer het AC zou zijn werkt de tafel ook gewoon op een DC voeding dus dat vraagstuk is al getackeld.
        Blijft alleen nog over welke pin de plus en welke de min is, dit is meestal vrij snel te ontdekken als je hem openmaakt en kijkt naar het eerste elcootje waar de voeding op uitkomt.
        Laatste probleem is dan nog de hoogte van de voedingsspanning bepalen, dit zou je kunnen doen door een regelbare laboratorium voeding aan te sluiten en langzaam de spanning opvoeren tot het allemaal naar behoren werkt.
        Zoals Koen al schreef is dat meestal + en - 15V.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          Wanneer het AC zou zijn werkt de tafel ook gewoon op een DC voeding dus dat vraagstuk is al getackeld.
          En dat is dus niet waar! Sommige tafeltjes gebruiken de wisselspanning om zo een negatieve hulpspanning te maken (met wat diodes en condensatoren). Met een DC voeding gaan wel de lichtjes e.d. branden op je mixer maar je geluid is compleet vervormd.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by laserguy
            En dat is dus niet waar! Sommige tafeltjes gebruiken de wisselspanning om zo een negatieve hulpspanning te maken (met wat diodes en condensatoren). Met een DC voeding gaan wel de lichtjes e.d. branden op je mixer maar je geluid is compleet vervormd.
            Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
            Maar als dat het geval zou zijn merk je dat ook snel genoeg zonder dat er schade ontstaat.
            Het zou ook erg helpen wanneer TS één of meer foto's van het binnenwerk zou plaatsen, daar kun je al veel aan zien.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Wees gerust, ik had daar ook niet aan gedacht tot er zo eentje op mijn hersteltafel terecht kwam ;-)
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by laserguy
                En dat is dus niet waar! Sommige tafeltjes gebruiken de wisselspanning om zo een negatieve hulpspanning te maken (met wat diodes en condensatoren). Met een DC voeding gaan wel de lichtjes e.d. branden op je mixer maar je geluid is compleet vervormd.
                Toch wel hoor!
                Als de tafel gevoed wordt met AC, is dat bijna altijd 2x AC met een middenaftak. In de tafel zit een bruggelijkrichter en die zorgt dat er netjes + en - spanning ontstaat. Sluit je een DC voeding aan met + en - DC out, dan hoef je in dit geval niet eens op de polariteit te letten, de brugcel zorgt dat de juiste spanning op de juiste plaats komt.
                Wel ben je ca 1,4 volt kwijt in de diodes van de brugcel.
                Helaas zijn we weer oplossingen aan het bedenken voor iets wat we niet gezien hebben en dat is lastig. Zoals al eerder opgemerkt, kan de blik van een deskundige helderheid verschaffen.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Old Glibber
                  • May 2006
                  • 10

                  #9
                  Het is fijn dat iedereen meedenkt,ik ben op zoek gegaan maar door de griep is er wat tijd overheen gegaan.
                  Het in een DC ingang bij het open schroeven is niet duidelijk wat + en - is.
                  Als ik mij iets beter voel gaat de handel helemaal open.
                  Ik zal dan in dit forum de resultaten vermelden.
                  Iedereen bedankt voor de hulp.
                  Karel

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    Toch wel hoor!
                    Als de tafel gevoed wordt met AC, is dat bijna altijd 2x AC met een middenaftak. In de tafel zit een bruggelijkrichter en die zorgt dat er netjes + en - spanning ontstaat. Sluit je een DC voeding aan met + en - DC out, dan hoef je in dit geval niet eens op de polariteit te letten, de brugcel zorgt dat de juiste spanning op de juiste plaats komt.
                    Dat is idd de meest logische elektronische oplossing. Helaas denkt niet elke Chinees daar zo over en is blijkbaar een enkele AC zonder middenaftakking met wat diodes en condensatoren genoeg om zelf een negatieve hulpspanning te maken. Ik zie daar ook niet het nut van in maar ben het dus wel al tegengekomen.
                    Gelukkig heeft de TS gevonden dat het een DC ingang is. Dat scheelt al.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • swblom
                      • Oct 2008
                      • 38

                      #11
                      Volgens mij werden die tafels ooit (1985) geleverd/geimporteerd door Eigenhuijsen Muziek in Nijmegen. Deze zaak bestaat nog steeds (www.eig.nl) en misschien kunnen zij je snel helpen?

                      Succes

                      Comment

                      Working...