Multikabel zonder aarde

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lurge
    • Nov 2004
    • 14

    Multikabel zonder aarde

    Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe multikabel systeem. Enkele eisen zijn dat er gebruikt wordt gemaakt van een multicore stekker, minimaal 24 in - 8 uit moet hebben, liefst verlengbaar met losse kabel. Opzich kan ik wel eea vinden (op maat gemaakt of niet) mijn "probleem" is dat ik zie dat sommige systemen gebruik maken van het delen van de aarde. Hiermee kunnen dan 40+ kanalen aangesloten met een 108p connector. Ik neem aan dat hier nadelen aan kleven, kan iemand mij vertellen wat de nadelen hiervan zijn, wat de risico's zijn en in welke situatie dat zich voordoet?
    De kant en klare oplossingen die ik vind (oa bij thomann.de) zijn stukken goedkoper dan een kant en klare oplossing. Vandaar dat ik deze afweging wel wil maken. Het scheelt ongeveer 50%.
    Ik heb de search gebruikt maar kon geen topic over dit onderwerp vinden.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Ik zou bij een multikabel zoveel mogelijk uitgaan van de meest gebruikte manier van bedraden van de connectors, in het geval van een 108 polige harting weet ik dat de 'Ampco norm' meestal wordt aangehouden. Daarbij wordt iedere massa op een aparte pin aangesloten. Voordeel hiervan is dat, wanneer je een wat groter project hebt, je makkelijker een andere tafel, stageblock of kabel in kunt huren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Als je zelf een multikabel gaat bakken, doe dan of Harting volgens de Ampco/NOB norm (36 kanalen, zie Popschool Maastricht: Homepage) of Litton Veam volgens de Ampco norm (48 kanalen).
      Het voordeel is dat je altijd kan uitbreiden mocht dat nodig zijn door bij deze of gene die zich aan de Ampco/NOB norm houd iets bij te huren.

      Delen van aarde over meerdere XLR lijnen lijkt me niet handig. Voor je het weet moet je overal lijntrafo's en DI's met groundlift optie tussen gaan zetten, en dan is je besparing in je multi direct weer verdwenen in de uitgave van lijntrafo's en DI's.
      Daarnaast: hoe goed gaat dit met phantom voeding, die tenslotte pin 1 als nul gebruikt. In theorie gaat dat goed, maar je zal ergens eens een storing hebben...
      Ik kan je ook vertellen dat het hoe dan ook fout gaat als je ASL (of vergelijkbaar intercom systeem) op je multi aansluit...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        De norm waar music x-tra op doelt is niet de ampco norm maar de standaard harting norm waarbij op een harting 108 36 parig aangesloten wordt .
        De apr norm houdt in 42 parig aangesloten waarbij kanaal 1 & 2 - 3 & 4 enz. de aarde delen waardoor er uit eindelijk een rij van 6 overblijft waar dus retours over gestuurd kunnen worden . Bij apr A B C D + 2 x intercom .
        De nadelen van het sharen van de aarde op een multie moge duidelijk zijn . Stroom verdeling van je monitor en foh tafel moet vanuit de zelfde kracht verdeling komen dus op het zelfde aarde punt zitten .
        Om je stageblok te voorzien van trafo's per kanaal is een dure hobby plus dat je dan in de gaten moet hebben dat je fantoom power op 1 van de tafels niet werkt .
        Last edited by Timo Beckman; 19-10-09, 10:22.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by Timo Beckman
          De norm waar music x-tra op doelt is niet de ampco norm maar de standaard harting norm waarbij op een harting 108 36 parig aangesloten wordt .
          De apr norm houdt in 42 parig aangesloten waarbij kanaal 1 & 2 - 3 & 4 enz. de aarde delen waardoor er uit eindelijk een rij van 6 overblijft waar dus retours over gestuurd kunnen worden . Bij apr A B C D + 2 x intercom .
          Uhmmm... weet je dat zeker?
          Volgens mij verwar je het namelijk met een andere norm, apr hartings zijn 36 kanalen.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • Lurge
            • Nov 2004
            • 14

            #6
            Maar wat zijn de risico's. Gaat het mis als je fantoom op een kanaal hebt en die microfoon geen fantoom nodig heeft? Of zijn er andere te verwachten problemen?

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by Lurge
              Maar wat zijn de risico's. Gaat het mis als je fantoom op een kanaal hebt en die microfoon geen fantoom nodig heeft? Of zijn er andere te verwachten problemen?
              1e probleem zal brom zijn, dit is dan ook nog eens erg afhankelijk van de manier waarop de mengtafel gebouwd is.
              2e probleem kan een wat hogere gevoeligheid zijn voor EMC. (je hoort je mobieltje wat eerder / harder)
              3e probleem kan zijn dat je met condensator microfoons (fantoom voeding tov aarde) je eerder last hebt van brom etc. op deze microfoons.
              4e probleem kan ook een verminderde crosstalk zijn, maar dit is ook afhankelijk van of je alles gebalanceerd aansluit.

              Dus als kwaliteit van het signaal boven alles gaat niet doen.

              Als je installatie niet super is, je alleen rock 'n roll doet (waarbij de gitaarversterkers soms al erg tekeer gaan) en je geen geld hebt kun je het overwegen...

              De aangegeven methode om het wat te verdelen is dan een goed compromis.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by DJ Antoon
                1e probleem zal brom zijn, dit is dan ook nog eens erg afhankelijk van de manier waarop de mengtafel gebouwd is.
                2e probleem kan een wat hogere gevoeligheid zijn voor EMC. (je hoort je mobieltje wat eerder / harder)
                3e probleem kan zijn dat je met condensator microfoons (fantoom voeding tov aarde) je eerder last hebt van brom etc. op deze microfoons.
                4e probleem kan ook een verminderde crosstalk zijn, maar dit is ook afhankelijk van of je alles gebalanceerd aansluit.

                Dus als kwaliteit van het signaal boven alles gaat niet doen.

                Als je installatie niet super is, je alleen rock 'n roll doet (waarbij de gitaarversterkers soms al erg tekeer gaan) en je geen geld hebt kun je het overwegen...

                De aangegeven methode om het wat te verdelen is dan een goed compromis.
                Voor de kwaliteit van je signaal maakt het geen drol uit....
                Alle massa aansluitingen zitten in de mengtafel ook al aan elkaar dus het enige verschil is dat je ze pas op het podium uit elkaar haalt. De afscherming is dus ook prima in orde dus stoorsignalen kunnen ook niet makkelijker doordringen.
                De enige reden om het volgens een 'standaard' te doen is omdat het dan universeel is met eventuelen ingehuurde spullen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

                  #9
                  Originally posted by Lurge
                  Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe multikabel systeem. Enkele eisen zijn dat er gebruikt wordt gemaakt van een multicore stekker, minimaal 24 in - 8 uit moet hebben, liefst verlengbaar met losse kabel. Opzich kan ik wel eea vinden (op maat gemaakt of niet) mijn "probleem" is dat ik zie dat sommige systemen gebruik maken van het delen van de aarde. Hiermee kunnen dan 40+ kanalen aangesloten met een 108p connector. Ik neem aan dat hier nadelen aan kleven, kan iemand mij vertellen wat de nadelen hiervan zijn, wat de risico's zijn en in welke situatie dat zich voordoet?
                  De kant en klare oplossingen die ik vind (oa bij thomann.de) zijn stukken goedkoper dan een kant en klare oplossing. Vandaar dat ik deze afweging wel wil maken. Het scheelt ongeveer 50%.
                  Ik heb de search gebruikt maar kon geen topic over dit onderwerp vinden.
                  de normale norm is 36 kanalen op een 108 connector (ampco norm)
                  ook heeft ampco de 42 kanalen norm op een 108 connector hierbij worden bij de laaste kanalen de aarde's gedeeld. wat op zich geen probleem hoeft te zijn als je deze gebruikt als return lijnen omdat hier toch geen phantoom voeding op komt te staan. echter kun je over deze lijnen geen ASL/DMX sturen hiervoor zou je dan een van de input kanalen moeten opofferen.

                  de 42 kanalen norm komt bijna nieet voor in nederland en is dus ook niet handig om te hanteren.

                  mijn advies is als je goedkoop een kant en klaas systeem wil: koop de thomann 32/8 stageblok en soldeer self de laatste 8 kanalen de de aarde gedeeld hebben weer terug naar 4 kanalen.
                  stageblok ziet er degelijk uit en voor dat geld kun je echt geen zelf bouwen.

                  highlite heeft ook een kant en klaar harting 108 stageblok op de 36 kanalen ampco norm voor 560 euro. volledig met neutrik connectors


                  misschien heb je hier nog wat aan: Kabelsystemen multikabel harting neutrik socapex speakon LK Ceep multiconnectors
                  hij bied custum built harting 36 kanalen harting 108 stageblok ook vaan 395 euro lijk mij niet duur!!

                  en kwa multikabel zelf zou ik niet voor thomann of highlite gaan hun kabel kwaliteit is echt slecht weet ik uit ervaring.
                  zou ik eerder kijken voor een van Belden of Tasker kabel

                  kwa spinner kun je prima een van highlite nemen zijn goedkoop en met orginele neutrik pluggen
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                  Comment

                  • Mach Facilities
                    • May 2009
                    • 109

                    #10
                    Originally posted by daviddewaard
                    mijn advies is als je goedkoop een kant en klaas systeem wil: koop de thomann 32/8 stageblok en soldeer self de laatste 8 kanalen de de aarde gedeeld hebben weer terug naar 4 kanalen.
                    stageblok ziet er degelijk uit en voor dat geld kun je echt geen zelf bouwen.

                    en kwa multikabel zelf zou ik niet voor thomann of highlite gaan hun kabel kwaliteit is echt slecht weet ik uit ervaring.
                    zou ik eerder kijken voor een van Belden of Tasker kabel
                    ehm, spreek je jezelf hier nu niet een HEEL klein beetje tegen, David?

                    Comment

                    • DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Voor de kwaliteit van je signaal maakt het geen drol uit....
                      Alle massa aansluitingen zitten in de mengtafel ook al aan elkaar dus het enige verschil is dat je ze pas op het podium uit elkaar haalt. De afscherming is dus ook prima in orde dus stoorsignalen kunnen ook niet makkelijker doordringen.
                      De enige reden om het volgens een 'standaard' te doen is omdat het dan universeel is met eventuelen ingehuurde spullen.
                      Geen drol bedoel je dan waarschijnlijk in dit geval een totale S/N die toch al niet beter is dan 60dB. Ik kan mijn stelling hier wel technisch verder onderbouwen maar of daar iemand op zit te wachten?

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by DJ Antoon
                        Geen drol bedoel je dan waarschijnlijk in dit geval een totale S/N die toch al niet beter is dan 60dB. Ik kan mijn stelling hier wel technisch verder onderbouwen maar of daar iemand op zit te wachten?
                        Wat ik bedoel is dat het niet uitmaakt of je de massa allemaal aan elkaar knoopt of ieder aderpaar apart houdt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • daviddewaard
                          • Mar 2008
                          • 627

                          #13
                          Originally posted by Mach Facilities
                          ehm, spreek je jezelf hier nu niet een HEEL klein beetje tegen, David?
                          Why?

                          ik zie dat je prima een stagebox van highlite/Thomann kan nemen.
                          maar de kabel zelf beter niet omdat die nogals slecht van kwaliteit zijn..
                          ander heb je binnende kortste keren geen 36 kanalen multi meer maar werken er nog maar 30 ofzo
                          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                          Comment

                          Working...