Eenvoudige IEM installatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Evert63
    • Oct 2009
    • 3

    Eenvoudige IEM installatie

    Hallo,
    Ik heb een idee om een eenvoudig IEM systeem op te bouwen en hoor graag wat jullie ervan vinden.

    Na vele uren leesplezier op dit forum heb ik me nu eindelijk geregistreerd. Ik hoop hiermee het technisch niveau in onze kerk te verhogen.

    Achtergrondinformatie
    - In onze kerk staat ieder zondag een complete band als begeleiding voor de samenzang. We hebben dus geen pijporgel... De muzikanten, zangers en technici (waaronder ik) zijn allemaal goedwillende amateurs.
    - Bandsamenstelling (er zijn 3 bands die afwisselend een dienst invullen): Drums (achter plexiglas), bas, gitaar (soms 2), E-piano, dwarsfluit of 2 trompetten en een trombone en een stuk of 4 zangers/zangeressen.
    - De buren klagen al enige tijd over geluidsoverlast en dat is voor een kerk volgens mij ongepast. Daar willen we dus wat aan doen en één van de vele ideeën is om de wedges te vervangen door IEM's.
    - FOH staat een A&H GL2200 waarop ook de huidige 4 monitormixen gemaakt worden via Aux 1 t/m 4.
    - Het podiumvolume is vaak zo hoog (dat is niet zo gek met sommige opstellingen) dat er in de zaal vrijwel niets meer mee te beginnen is en dan is er nog de kwestie van de buren (De kerk staat letterlijk tussen de woningen).

    Mijn ideeën:
    - Ik ben wat aan het experimenteren met een Samson S-monitor (de S-monitor omdat ie goedkoop is € 48,-. Kwaliteit is nu geen issue.) en wil iedere muzikant zanger dezelfde basis aanbieden nl. de stereo FOH-mix. Daarnaast kan ieder zichzelf zelf bijmixen. Zie Samson Audio - S-monitor voor de werking van het apparaatje.
    - Iedereen staat behoorlijk op één plaats dus bedraad lijkt me de beste oplossing, zelfs voor de zangers.
    - Relatief goedkope half-open oortjes lijken mij prettig werken omdat je dan nog wat van de omgeving mee krijgt.
    - Behalve goedkoop lijkt het me vrij simpel op te bouwen en af te regelen zodat het een goede kans van slagen heeft.

    Wat ik graag wil weten:
    - Heeft er iemand ervaring met deze manier van het opbouwen van een monitormix (zelf <-> rest en iedereeen dezelfde rest...) en hoe bevalt dat?
    - Zijn er nog meer van dit soort apparaatjes (die een betere geluidskwaliteit leveren) voor een redelijk beperkt budget?

    Vervolgvragen komen t.z.t. wel.

    Alvast bedankt,
    Last edited by Evert63; 04-10-09, 18:07. Reason: Verduidelijking
    Evert,

    Het kan altijd beter ! De vraag is of dat ook moet...
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    niet zo haastig, er zijn een hoop mensen die klussen hebben in het weekend.

    Het idee is prima. met gekoppelde S-mixen.

    De blazers twee trompetten en trombone is de achilleshiel. Zet die achteraanhet toneel en plaats reflectieplaatjes van perspex voor de beker. En plaats achter de dames/heren een schuim demping. Zodat je het geluid terugkaatst naar een dempend oppervlak. Dan houd je de hardste herrie weg van de zaal. Het drumstel heb je al ingepakt maar demping tegen de muur kan voor de buren nog wat helpen.

    Nog een tip om de herrie voor buren terug te brengen. Maak een dikke "podiumplaat" van hout om het drumstel op te zetten. Maak daarin met een "grote gatenboor" een aantal gaten in. En zet het drumstel met plaat en al op tennisballen. (ja echt, tennisballen) hiermee haal je het contactgeluid van het drumstel met het gebouw weg.

    Met de GL2200 kun je 4 monitormixen maken. Maak daar een stereo-basismix en twee mono specials van. de drums en bas willen waarschijnlijk een andere mix dan de toetsen gitaar en zang.
    mix 1 stereo - stereobasis voor zangroep, toetsen, gitaar. -> naar S-mix apparaatjes
    mix 2 mono - basismix voor blazers. -> naar S-mix apparaatjes
    mix 3 mono - basismix voor ritmesectie. -> naar S-mix apparaatjes

    Voor het geld is de samson de beste keuze. Behringer maakt ze ook en die zijn aanmerkelijk slechter. Rolls is duurder. SM heeft een iets duurder systeem wat wel aanmerkelijk makkelijker in gebruik is.

    SM Pro Audio: Stage Buddy - Personal Monitoring System

    Feedback Muziek -- SM Pro Stage Buddy

    De volgende stap is een tweedehands echte monitormixer....
    lekker belangrijk!

    Comment

    • djberjo
      • Aug 2008
      • 130

      #3
      Kan jij mij uitleggen hoe de Sm pro audio stage buddy werkt?


      Hoe kan ieder zijn eigen monitormix maken?

      Uit hoeveel instrumenten kan ieder een mix maken?

      (elke muziekant werkt met in-ear.)

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        de SM stage buddy is ook een soort "more me" doosje net zoals de S-mix en aanverwanten.

        Het voordeel is echter dat het wat beter is uitgewerkt
        _________________________________
        Elke muzikant zet zo een doosje neer en prikt zijn in-ear in.
        Je prikt net zoals een s-mix je instrument in het doosje en lust hem daarna pas door naar het stageblock.

        een groot verschil.... je hebt TWEE ingangen. Dus een zanger / gitarist kan zowel zijn zang als zijn gitaar inprikken!

        Achterin komt de main stereomix via een doorgelust cat-kabel. Waardoor je een "ringleiding kan leggen met een goedkoop, storingsvrij dun kabeltje. IPV een hele bak audiokabels.

        De muzikant kan nu een persoonlijke mix maken met de twee eigen ingangen en de main mix. Waarbij je naar smaak je eigen geluid wat galm kunt meegeven.

        voordelen van dit doosje
        -het heeft fantoomvoeding voor microfoons.
        -heeft twee ingangen voor de muzikant ipv een
        -heeft een galmpje aan boord.
        -main mix via een handige doorlus catkabel
        -limiter aan boord.
        _________________________________
        News - SM Pro Audio Stage Buddy


        ______________________________________________
        Wil je echt privemixen maken dan is investeren in een avion systeem nuttig.

        Dan kan elke muzikant echt geheel onafhankelijke mixen maken. Dat kost dus wel stukken meer ;-)
        Last edited by showband; 05-10-09, 13:40.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Evert63
          • Oct 2009
          • 3

          #5
          "Showband" hartstikke bedankt voor de reactie en tips. OK, ik was erg ongeduldig. Ben ik normaal nooit.
          De Stage Buddy zal ik eens goed bestuderen. De meeste muzikanten zingen niet en hebben dan geen extra ingang nodig. Sommigen echter wel Er zijn altijd uitzonderingen.
          De S-mixen lussen de fantoomvoeding overigens gewoon door maar hebben niet zelf een voorziening. Ik heb er 1 aangeschaft om mee te spelen en hij voegt nogal wat ruis toe. Jammer want dat is volgens mij tegenwoordig niet meer nodig.
          Ik lees veel over het belang van een stereomix voor in ears en ik begrijp de toegevoegde waarde heel goed, toch beschrijf je voor de bas/drums en blazers een mono signaal? Of is dat omdat er maar 4 auxen zijn? Ik kan toch ook de L/R main-out gebruiken als stereobasis voor de zangers? Behalve wat verkleuring door de zaal zal dat een gebalanceerde mix zijn. Gecombineerd met een "more-me" (leuke term) lijkt me dat een bijna ideale monitormix. Misschien kan ik dat beter aan de muzikanten zelf vragen... Het klopt wel dat drums/bas (werken nu ook met dezelfde mix) vaak vragen of de zangers minder kunnen en die zijn bij ons (verstaanbaarheid) behoorlijk aanwezig.

          Hoe dan ook. Stof tot nadenken.
          Evert,

          Het kan altijd beter ! De vraag is of dat ook moet...

          Comment

          • Evert63
            • Oct 2009
            • 3

            #6
            Oh ja, het drumstel (maar dat is eigenlijk off-topic):
            Het podium bestaat uit een holle houten doos (!). Wel 2 lagen multiplex maar het bonkt redelijk. Meer tips zijn altijd welkom. Is daar al een topic over?

            Tegen de achterwand hangt een zwaar velours gordijn. De blazers achter de zangers zetten doen we nu nooit om de zangers te sparen. Het motiveert natuurlijk wel om de oortjes ook echt in te doen en te houden...

            Even de site van SM pro Audio bezocht: Het lijkt nu net of het idee daar "gepikt" heb. Wel leuk dat anderen hetzelfde denken.

            Wat ik niet helemaal begrijp is het "systeem" met Master-kastjes en Remote-kastjes, verbonden met CAT-5 kabel. Ik weet wel wat CAT-5 kabel is maar ik zie de functie niet zo snel. Versturen ze de signalen digitaal?
            Last edited by Evert63; 06-10-09, 18:43.
            Evert,

            Het kan altijd beter ! De vraag is of dat ook moet...

            Comment

            Working...