Aanvulling geluidsinstallatie school

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GijsB
    • Oct 2009
    • 2

    Aanvulling geluidsinstallatie school

    Ha forumleden,
    Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar zit met een brandende vraag. Mijn oude middelbare school zou namelijk graag een nieuwe geluidsinstallatie in hun aula hebben. Nu is hun bestaande installatie naar mijn mening meer dan voldoende. Namelijk 4 Dynacord CP15-3 en 2 Dynacord CP12-2 allemaal voldoende aangestuurd door Dynacord versterkers. De oplettende lezers hebben het probleem hier al gespot, er zijn geen subkasten aanwezig in deze installatie. Ik heb dan ook aangeraden om slechts subkasten te kopen. De vraag is echter "welke subkasten??". Zelf zat ik te denken aan 2 EV Tour-X 2181 subs aangestuurd door een Q1212 versterker (met Behringer DCX2496 processor). Is dit een goede keuze??
    De aula in kwestie is 17.5 m breed, 15 meter diep en 5.80 hoog. De installatie moet inzetbaar zijn voor spraak, live muziek en schoolfeesten en de kwaliteit van de Dynacords moet op niveau worden gehouden. En natuurlijk zoals je zou verwachten, het moet ook nog voor een zo laag mogelijke prijs xD. Heeft iemand suggesties wat we het beste kunnen doen?? (liever geen actieve subs)
    Bij voorbaat dank ^^
    Gijs Bruinig

    edit: Ow, en het aantal mensen bedraagt maximaal 800-1000 man.
    Last edited by GijsB; 03-10-09, 18:21.
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

    #2
    de kwaliteit van de Dynacords moet op niveau worden gehouden
    dan zou ik er zeker al geen behringer in stoppen...

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #3
      Hallo Gijs,

      No offence, maar als ik je stukje zo lees heeft je school er veel meer aan als ze eens met een geluidsbedrijfje rond de tafel gaan zitten.
      Deze professionals (als het goed is) gaan de situatie dan beoordelen en kunnen kijken waar de eventuele uitbreiding het meest nodig is.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Deze professionals (als het goed is) gaan de situatie dan beoordelen en kunnen kijken waar de eventuele uitbreiding het meest nodig is.
        Helaas zijn er ook van die "professionals" die vooral eerst aan hun eigen zak denken en dan pas aan de klant. Als zij dus voelen dat de klant denkt dat zijn systeem versleten is dan zullen zij dat nog eens extra bevestigen en van de domheid van de klant gebruik maken om hem een volledig nieuwe en dure installatie aan te smeren met liefst zo veel mogelijk eigen winst...
        Ik heb helaas al te veel de rommel van zulke professionals mogen opkuisen (dure apparatuur die voor geen meter werkt omdat ze gewoon verkeerd gekozen is).
        Ik kan spijtig genoeg Gijs dus HEEL goed begrijpen!
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Kijk ook eens naar de QRX118 subs van EV. Als je perse dubbel 18" wilt kun je ook voor de X-SUB van EV gaan. Als processor zou ik eerder voor bijvoorbeeld een DC-ONE van EV gaan. Een prima universele processor.

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Originally posted by BJD
            Als processor zou ik eerder voor bijvoorbeeld een DC-ONE van EV gaan. Een prima universele processor.
            Of een driverackje van dbx, of zo´n LEM, of....

            Processoren genoeg, gewoon goed luisteren en vergelijken!

            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

              #7
              Originally posted by laserguy
              Helaas zijn er ook van die "professionals" die vooral eerst aan hun eigen zak denken en dan pas aan de klant. Als zij dus voelen dat de klant denkt dat zijn systeem versleten is dan zullen zij dat nog eens extra bevestigen en van de domheid van de klant gebruik maken om hem een volledig nieuwe en dure installatie aan te smeren met liefst zo veel mogelijk eigen winst...
              Ik heb helaas al te veel de rommel van zulke professionals mogen opkuisen (dure apparatuur die voor geen meter werkt omdat ze gewoon verkeerd gekozen is).
              Ik kan spijtig genoeg Gijs dus HEEL goed begrijpen!
              Zeker, vandaar ook mijn 'als het goed is' tussen haakjes.


              Hier op het forum krijg je echter een grote inventarisatie van alle mogelijkheden, waar diegene dan goede ervaringen mee heeft. Kies EV, kies Dap, kies Turbo, etc. etc. En dan is het nog maar de vraag of dit wel de juiste oplossing is. In dit soort gevallen moet er gewoonweg een professional de situatie gaan beoordelen. Kijk eens naar het aantal personen, dat is geen peulenschil!
              Het is dan logischer om naar je dichtstbijzijnde dealertje te gaan waar je een besproken advies krijgt, met de service die -zeker bij een school- nodig is.
              Denk ook aan veilige plaatsing, akoestiek, juiste gebruik van randapparatuur en de instellingen van de hele mikmak. Daar komt nogal wat bij kijken. Heeft iemand er sowieso al bij nagedacht dat scholieren werkelijk alles afbreken, lostrekken en kapotduwen wat ze maar tegen komen?

              En om héél eerlijk te zijn zou ik er dan eerder voor kiezen om vast te zitten aan de merken- en prijzen van die dealer. (dealer, verkoper, noem maar op)

              Mvg,

              Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by GijsB
                Ha forumleden,
                Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar zit met een brandende vraag. Mijn oude middelbare school zou namelijk graag een nieuwe geluidsinstallatie in hun aula hebben. Nu is hun bestaande installatie naar mijn mening meer dan voldoende. Namelijk 4 Dynacord CP15-3 en 2 Dynacord CP12-2 allemaal voldoende aangestuurd door Dynacord versterkers. De oplettende lezers hebben het probleem hier al gespot, er zijn geen subkasten aanwezig in deze installatie. Ik heb dan ook aangeraden om slechts subkasten te kopen. De vraag is echter "welke subkasten??". Zelf zat ik te denken aan 2 EV Tour-X 2181 subs aangestuurd door een Q1212 versterker (met Behringer DCX2496 processor). Is dit een goede keuze??
                De aula in kwestie is 17.5 m breed, 15 meter diep en 5.80 hoog. De installatie moet inzetbaar zijn voor spraak, live muziek en schoolfeesten en de kwaliteit van de Dynacords moet op niveau worden gehouden. En natuurlijk zoals je zou verwachten, het moet ook nog voor een zo laag mogelijke prijs xD. Heeft iemand suggesties wat we het beste kunnen doen?? (liever geen actieve subs)
                Bij voorbaat dank ^^
                Gijs Bruinig

                edit: Ow, en het aantal mensen bedraagt maximaal 800-1000 man.
                ALs je voldoende budget hebt, zou je niet eerder overwegen de bestaande installatie te verkopen, en een stevige tweedehands frontset te kopen die perfect op elkaar is afgestemd en op de zaal en toepassing?

                Comment

                • GijsB
                  • Oct 2009
                  • 2

                  #9
                  @4AC
                  Ja, de school heeft idd zitten denken aan een bedrijf in te huren. Echter, dit Dynacord "systeem" is geïnstalleerd door een gecertificeerd bedrijf. Dit bedrijf heeft echter de plank compleet mis geslagen door dit soort topkasten zonder sub in zo'n grote zaal te zetten (voor een prijsje waar je ook al u tegen mag zeggen :P). Het geld is er nu jammer genoeg niet om een comleet nieuwe set aan te schaffen.
                  Wat betreft het feit dat alles stuk gaat in een aula van een school heb je compleet gelijk in, het idee was dan ook om de subs op wielen te hebben en ze alleen tijdens evenementen neer te zetten. De topkasten hangen al op veilige hoogte .

                  @ De iedereen
                  Bedankt voor de reacties! ^^ Ik ga denk ik uiteindelijk voor de EV DC-one processor, aangezien deze naar waarschijnlijkheid toch een stukje langer mee gaat. En aangezien de school dit soort kopzorgen de komende 10 jaar niet meer wilt hebben zal dat wel een goede investering zijn denk ik . Wat betreft een hele nieuwe set.. dat zit er gewoon niet in ben ik bang.

                  Comment

                  • koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

                    #10
                    Originally posted by GijsB
                    .... Dit bedrijf heeft echter de plank compleet mis geslagen door dit soort topkasten zonder sub in zo'n grote zaal te zetten ....
                    ach, wie weet hoe toendertijd de boel is aangevraagd... voor een spraak- en achtergrondmuziek -installatie is niet per definitie sublaag nodig hoor...

                    kijk, als nu het gebruik van de set veranderd zul je wellicht te kort komen hierin, maarja...

                    Comment

                    • GertPeeters
                      • Oct 2009
                      • 1

                      #11
                      Rcf

                      Hi,

                      Heb je al eens gekeken naar RCF ? Die hebben serieus goed materiaal tegenwoordig en zijn niet overdreven duur. Heb een paar weken terug het plezier gehad te DJ'en op een RCF set en was serieus onder de Indruk.
                      Ben zelf aan het uitkijken om me een degelijke set aan te schaffen en denk dat het wel zeker RCF wordt. ( www.rcf.it)

                      Greetz,

                      Comment

                      • jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

                        #12
                        Wat ik nog wel eens van scholen heb geleerd is dat je een wel iets moet hebben wat gewoon TE simpel is om aan te sluiten....ook een processor instellen kunnen ze zelf al niet! of de leraar die het wel weet is op vakantie of de concerge is vrij bla bla bla...zou wel een proccesor kiezen die je kan locken ...gewoon een keer goed instellen limiten en eqen en verder niet meer aanzitten!

                        succes jens

                        Comment

                        • Specs
                          • Oct 2009
                          • 1

                          #13
                          Alles staat of valt met degene die het moet bedienen: als de concierge net zo technisch is als ik goet nederlans kent, wordt het nix.

                          De DC-one heb ik pas ook in een school geplaatst, samen met een HKaudio systeem. Perfecte processor voor weinig geld.

                          Comment

                          • bramm14
                            • Jun 2009
                            • 17

                            #14
                            Ik zou idd zeker eerst met een bedrijfje gaan praten of zo.. Je moet niet zomaar iets gaan bestellen of kopen. Je krijgt er achteraf spijt van!

                            Comment

                            Working...