subwoofer array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

    subwoofer array

    probeer al een tijdje wat meer informatie over subwoofer array's te vinden, maar stuit toch op wat verschillende theoriën.

    Zo beveelt dynacord aan om de subs tegen elkaar te plaatsen, hoewel d&b verteld dat er minimaal 60 cm tussen moet zitten. over het plaatsen van subwoofers achter elkaar vind ik helemaal geen informatie. toch zie je op grote festifals b.v. 4 x 8 subs achter elkaar liggen/staan. Meestal met tussenruimte overigens.

    d&b geeft zelfs aan dat als je hun B2 gebruikt, je ze staand moet gebruiken in plaats van liggend. (bij meer als 2 st. per kant).

    iemand ervaring/berekeningen/ideën hoe het werkt?

    Ben ook benieuwd hoe het zit als je verschillende kasten combineert. b.v. 6 x enkel 18 /2 x dubbel 15/ 2 x dubbel 18 enz.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Er is binnen kort bij AEM een cursus waar oa dit in behandeld wordt .
    Voor dit forum gebruik de zoek functie eens op cardioide sub en vraag MAP on line van meyer aan .
    Last edited by Timo Beckman; 29-09-09, 21:15.

    Comment

    • djberjo
      • Aug 2008
      • 130

      #3
      Waar kan je je eigen inschrijven, en wat zijn de eventuele kosten?

      Ik neem aan dat alles in het engels is?

      Want dat lijkt me enorm interessant, om meer informatie over de plaatsing van geluidsystemen.

      Comment

      • jans
        • Feb 2003
        • 869

        #4
        Originally posted by Timo Beckman
        Er is binnen kort bij AEM een cursus waar oa dit in behandeld wordt .
        Voor dit forum gebruik de zoek functie eens op cardioide sub en vraag MAP on line van meyer aan .
        OFF TOPIC
        De zoveelste keer dat deze wordt georganiseerd op een datum dat ik niet vrij ben.
        Maar daar kan AEM niets aan doen.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Dave Rat geeft er vrij veel informatie over op zijn blog.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • salsa
            • Jan 2007
            • 1315

            #6
            Op Pro Sound Web was een tijdje geleden ook een leuk artikel gewijd aan dit en kijk eens op de site van RATSOUND ( Dave Rat, what's in a name...)

            Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Dave Rat geeft er vrij veel informatie over op zijn blog.
              Fuck, same time same shit!!!
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by Noobie
                probeer al een tijdje wat meer informatie over subwoofer array's te vinden, maar stuit toch op wat verschillende theoriën.

                Zo beveelt dynacord aan om de subs tegen elkaar te plaatsen, hoewel d&b verteld dat er minimaal 60 cm tussen moet zitten. over het plaatsen van subwoofers achter elkaar vind ik helemaal geen informatie. toch zie je op grote festifals b.v. 4 x 8 subs achter elkaar liggen/staan. Meestal met tussenruimte overigens.

                d&b geeft zelfs aan dat als je hun B2 gebruikt, je ze staand moet gebruiken in plaats van liggend. (bij meer als 2 st. per kant).

                iemand ervaring/berekeningen/ideën hoe het werkt?

                Ben ook benieuwd hoe het zit als je verschillende kasten combineert. b.v. 6 x enkel 18 /2 x dubbel 15/ 2 x dubbel 18 enz.
                Hier is op het forum al behoorlijk wat over geschreven (oa door ondergetekende). Zoek eens op 'akoestisch technische vragen', dan kom je volgens mij bij de goeie thread uit. Anyway, ik heb ooit eens een XLS file in elkaar geklust, daarin wordt het een en ander uitgelegd. Het is geen super-visualisatie, maar heb er toch wel veel positieve reacties op gehad KLIK HIER.

                Persoonlijk sta ik wat skeptisch tegenover de D&B oplossingen, alsook die van Dave Rat. EML gebruikt in Belgie tegenwoordig ook een cardioide opstelling, maar daar ben ik om eerlijk te zijn niet zo kapot van.

                Viel sjpass damit !
                Last edited by berolios; 30-09-09, 08:32.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • e-sonic
                  • Aug 2004
                  • 329

                  #9
                  SUB array

                  In aanvulling op bovenstaande,

                  Recent was een post op het SDA network forum
                  AFMG Network :: View topic - Low frequencies

                  Deze persoon wilde met de Meyer subs aan de slag in EASE.

                  Dit programma alsmede de meeste andere simulatie programma's met een zekere wetenschappelijke achtergrond laten geen resultaten onder de 100 Hz zien. de reden wordt toegelicht door Jim Mobley van Renkus Heinz

                  Je kunt dan MAPP gebruiken, of een schaalmodel maken in EASE, b,v, schaal van 5, dan gaat 30 Hz naar 150 Hz en dit valt binnen het bereik.
                  dit geeft de mogelijkheid om toch een 3D plot van je ontwerp te maken.
                  Hiertoe voldoet EASE junior, de prijs is geen excuus meer om het niet te gebruiken....


                  De studie dag luidsprekers van de AES/VPT had overigens een zeer relevante presentie van GRADIENT subs van nexo..
                  De meeste plaatjes zagen er wel eng uit....

                  groetjes jurjen
                  Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                  Comment

                  • Noobie
                    • Dec 2007
                    • 223

                    #10
                    @ Berilios, bedankt voor de link. de calculatie geeft redelijk weer wat ik zocht.

                    Nog een paar vraajes;
                    er wordt niks gezegd over onderlinge afstand (zijwaards) d&b geeft minimale afstanden op, dynacord maximale afstanden. Hoe zit het nou werkelijk? maakt het verschil als onderlinge afstanden anders zijn? of wordt het puur als spreiding gedaan?

                    De subs worden allemaal (met hetzelfde) mono signaal aangestuurd?

                    Hoe zit het als je verschillende subs combineerd? vb. een B2 is een infra sub, stel ik wil 2 stuks B2 combineren met een aantal (bv. 8 identieke) enkel 18" bandpass subs? wat zou dan de setup worden?

                    Hoe zou het er uit zien als je per rij een oneven aantal gebruikt? dus in totaal bv 6 of 10 stuks?
                    Kun je op deze manier ook een matrix maken die b.v. 4 x 4 is?
                    Last edited by Noobie; 30-09-09, 10:44.

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Ik vraag me af wat het voordeel is van subs aan de line arrays te bevestigen tov gewoon op de grond te stacken.

                      Lijkt me nutteloos veel gewicht omhoog hijsen.

                      Comment

                      • berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

                        #12
                        Originally posted by Noobie
                        @ Berilios, bedankt voor de link. de calculatie geeft redelijk weer wat ik zocht.

                        Nog een paar vraajes;
                        er wordt niks gezegd over onderlinge afstand (zijwaards) d&b geeft minimale afstanden op, dynacord maximale afstanden. Hoe zit het nou werkelijk? maakt het verschil als onderlinge afstanden anders zijn? of wordt het puur als spreiding gedaan?

                        De subs worden allemaal (met hetzelfde) mono signaal aangestuurd?

                        Hoe zit het als je verschillende subs combineerd? vb. een B2 is een infra sub, stel ik wil 2 stuks B2 combineren met een aantal (bv. 8 identieke) enkel 18" bandpass subs? wat zou dan de setup worden?

                        Hoe zou het er uit zien als je per rij een oneven aantal gebruikt? dus in totaal bv 6 of 10 stuks?
                        Kun je op deze manier ook een matrix maken die b.v. 4 x 4 is?
                        Een matrix van 4x4 kun je natuurlijk alleen maar met 16 kasten maken.
                        Je kunt wel rijen met oneven aantal subs maken, dan is tijd 1 gewoon maar 1 kast, ipv 2. Je moet dan wel zorgen dat die wat harder staat, omdat je anders verschillende tijden verschillende volumes geeft. Hoeft niet altijd problemen te geven, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.

                        Je moet maximaal 1/2 golflengte van de hoogst weer te geven frequentie tussen de subs houden, anders gaan ze zich als separate bronnen gedragen. Houd max 1,2 mtr aan en dan zit je wel goed.

                        Succes ermee!
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Ik vraag me af wat het voordeel is van subs aan de line arrays te bevestigen tov gewoon op de grond te stacken.

                          Lijkt me nutteloos veel gewicht omhoog hijsen.
                          time alignment met het laag uit je toppen is een van de vele belangrijke redenen om subs te vliegen en te curven ! ook een egaler klankbeeld naar je far-field toe is zo'n argument
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            @Noobie. Die 60cm waar jij het over hebt staat genoemd in de D&B handleidingen maar is aplicatie afhankelijk. Van D&B mag je ook best 2 of 3 subs tegen, naast of op elkaar zetten. Die akoustische koppeling heb je toch. Het gaat om de minimale afstand als je de subs uit elkaar wilt zetten.
                            Veel moet je ook uitvinden door te experimenteren.
                            Met B2's hebben wij uitgevonden dat het fijn is wanneer ze 1,2m uit elkaar staan (toevallig wat Berolios ook zegt)
                            Voor Q-subs is dit weer anders.
                            Je kunt met D&B Array Calc ook berekeningen doen aan je Subs en de spreiding en drukverdeling.
                            Lees de D&B manuals nog eens.
                            Wat Berolios ook zegt over de halve golflengte van de hoogst weergegeven frequentie klopt ook.
                            (EDIT; verkeerde begrepen) Test maar eens in een praktijk met een stereo-opstelling hoe nauwkeurig de plaatsing kan komen; daarnaast heeft ook de ruimte invloed op je geluidsbeeld.
                            Last edited by MusicSupport; 01-10-09, 01:17.
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

                              #15
                              Originally posted by MusicSupport
                              [...]1/2 keer de golflengte als maximale afstand is prima. 1 keer de golftlengte en je koppeling is weg; alsmede je sub. 1,5 keer de afstand en het is weer prima and so on.
                              Sorry, maar dit klopt echt van geen kant....

                              Je wilt akoestische koppeling hebben en een van de eisen daarvoor is dat de onderlinge afstand tussen je weergevers maximaal 1/2 golflengte van hoogst weer te geven frequentie is (zoek op lijnbron of line-source voor meer info hierover voordat je reageert!!!). Het fenomeen dat jij beschrijft zijn knopen en bulten (i.e. optellen en aftrekken tgv verschil in looptijd/ fase bij verschillende bronnen). En hoewel het op jou misschien hetzelfde overkomt, is dit ZEKER NIET hetzelfde en ZEKER NIET wat ik bedoel. Het gaat mij om de onderlinge afstand tussen de kasten (uiteraard wel goed meten he... de kast zelf telt ook mee, dus bijvoorbeeld van rechter voorhoek kast 1 tot rechtervoorhoek kast 2 meten).


                              Verder zou ik de D&B foldertjes niet klakkeloos napraten, want bij die opstellingen zijn grote vraagtekens te plaatsen.

                              Een van de redenen waarom die 'getructe' nier-opstellingen niet zomaar goed werken is dat ze geen rekening houden met het dynamische karakter van muzikale informatie. Ja, in een stabiele toestand klopt het ja... maar bij die opstellingen is de eerste halve golf van je kick bijvoorbeeld omni, en de tweede helft nier... en dat is niet echt natuurgetrouwe weergave zeg maar... Als je het in MAPP-online bekijkt, is dat ook een stabiele situatie, dus lijkt het wel te kloppen... maar in werkelijkheid zijn er dus wel wat minpunten te noemen van dergelijke opstellingen...

                              Eea kun je wel goed krijgen door het gebruik van all-pass netwerken, maar daarbij moet je wel goed weten waarmee je bezig bent. Persoonlijk vind ik dat voor 95% van de toepassingen te ver gezocht. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar er wordt vaak wel erg moeilijk over gedaan. Dat vind ik in ieder geval...

                              Ik zeg: Beetje handig stapelen... beetje handig op tijd zetten en gas erop...
                              Last edited by berolios; 30-09-09, 12:59.
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                              Comment

                              Working...