electronische drum opsplitsen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

    electronische drum opsplitsen?

    Hey, mensen.
    Ik zou voor live-optredens een electronische drum eens degelijk willen kunnen afregelen.
    De meeste electronische drummers vinden het o-zo-leuk dat de klankman hun geluid niet kan verpesten...tjah waarom zijn die er anders?
    Nu werk ik regelmatig met een iets oudere drummer die helemaal niets snapt van al die knopjes en lampjes op zijn module. Als hij dus ergens iets moet bijregelen ( meer kick, minder bekkens, eq etc.) gaat hij snel de mist in.
    Aangezien ik enkel een stereo-signaal aan de tafel krijg, kan ik daar niet veel mee aanvangen.
    Is het mogelijk om zijn midi-uitgang op te splitsen in een aantal analoge signalen die ik dan in de mixer prik?
    We hebben het al een keer besproken en hij geeft me graag die controle
    als je bij de brom zit...
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

    #2
    Helaas dat gaat niet werken. De top series van Yamaha (DtxTreme III en andere merken hebben individuele ouputs. Je zou eens kunnen kijken naar een nieuwe module.
    Drummer en techniek freak.
    _____________________________________________

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      antwoord is voor de oudere drummer met oudere spullen:
      in zijn module de kick, snare, hat uitzetten.
      Midi uit in een drumcomputer stoppen.
      pan kick links, snare rechts.

      en pak de echte hihat weer eens uit de bekkentas met een microfoon erbij.

      Heb je
      -stereo drummodule voor toms / lelijke bekkens
      -kick
      -snare
      -echte hihat

      zonder enorme investeringen.
      ----------------------------
      Je kan ook een tweedehands sampler kopen met meer uitgangen en aan midi hangen. Maar eigenlijk zijn de enige dingen die goed klinken uit een module de kick en toms. Hats en snare zuigen grote tijd bij zelfs de duurste modules dus dat ligt niet puur aan de mix....
      ------------------------------

      Ik ben bij de roland drumdemo's / drummerwedstrijden op de soundcheck geweest. Daar stond het duurste en mooiste wat nu op de markt is. Met een topmixer achter de knoppen. Op het moment dat de man begon "in te stellen" begonnen de lelijke artifacts beter hoorbaar te worden en werd de totaalsound eigenlijk gewoon slechter. Dit is trouwens iets wat ook al heel lang bij toetsenisten in coverbands gebeurt. Als je multisetups van preset synths hebt, dan is het zelfde liedje. Beetje laagaf tegen het rommelen. Maar een rechte EQ klinkt over het totaal het beste. En als je als toetsenist al je orgeltjes en piano's als losse bronnen aanbiedt worden PA mensen erg boos kan ik je uit ervaring vertellen. (een van mijn stokpaardjes want de PA man verklaard hiermee eigenlijk dat je dus best WEL vanaf het podium kan mixen )

      Kijk als je vaste geluidsman bent dan kun je op ervaring snel draaien. Maar dat is vaak niet het geval. En staan er technici die de bandjes voor het eerst mixen.
      De muzikanten die vinden dat er iets te snel ge-eq'd wordt hebben daarom wel een punt hoor. Vaak is het al diep ge notched tijdens de linecheck. Nog voor de mixer de band als totaal heeft gehoord. Mijn DI-setup als gitarist hoor ik ook al tijdens de linecheck omgebouwd worden door geluidsmannen die geen idee hebben of die standaard mislukte "SM57 voor diepe 4x12 sound" wel past. Zij weten niet dat ik een gitarist ben die geregeld hele avonden zonder distortion en solo's speel. Sta ik daar met een PA sound die bij slash past.... Zou wel eens een goede thread kunnen zijn. De vraag hoeveel PA mensen in staat zijn vanuit het aangeboden signaal en de band zelf een optimale sound maken. In plaats van direct vanaf het begin een twee gitaren,bas,drums band automatisch als een rockbandje-preset neer te zetten. Iets waarbands met toetsenisten al jaren last van hebben. "want de gitaar is standje-lead en de toetsen standje-breed stereo die je mist als het er niet is"

      ik dwaal af....
      lekker belangrijk!

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Dat is alleen mogelijk indien je de midisignalen naar een drummodule/drumcomputer/soundmodule leidt die over minimaal 8 aparte audio uitgangen beschikt. Die signalen haal je vervolgens je mengtafel binnen.

        Voor de rest vind ik elektronische drums een ramp want met de meeste instellingen van de drummers kun je niet veel.
        En een stereospoor is al helemaal niets.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          #5
          Originally posted by showband
          antwoord is voor de oudere drummer met oudere spullen:
          in zijn module de kick, snare, hat uitzetten.
          Midi uit in een drumcomputer stoppen.
          pan kick links, snare rechts.

          en pak de echte hihat weer eens uit de bekkentas met een microfoon erbij.

          Heb je
          -stereo drummodule voor toms / lelijke bekkens
          -kick
          -snare
          -echte hihat

          zonder enorme investeringen.
          ----------------------------
          Je kan ook een tweedehands sampler kopen met meer uitgangen en aan midi hangen. Maar eigenlijk zijn de enige dingen die goed klinken uit een module de kick en toms. Hats en snare zuigen grote tijd bij zelfs de duurste modules dus dat ligt niet puur aan de mix....
          ------------------------------

          Ik ben bij de roland drumdemo's / drummerwedstrijden op de soundcheck geweest. Daar stond het duurste en mooiste wat nu op de markt is. Met een topmixer achter de knoppen. Op het moment dat de man begon "in te stellen" begonnen de lelijke artifacts beter hoorbaar te worden en werd de totaalsound eigenlijk gewoon slechter. Dit is trouwens iets wat ook al heel lang bij toetsenisten in coverbands gebeurt. Als je multisetups van preset synths hebt, dan is het zelfde liedje. Beetje laagaf tegen het rommelen. Maar een rechte EQ klinkt over het totaal het beste. En als je als toetsenist al je orgeltjes en piano's als losse bronnen aanbiedt worden PA mensen erg boos kan ik je uit ervaring vertellen. (een van mijn stokpaardjes want de PA man verklaard hiermee eigenlijk dat je dus best WEL vanaf het podium kan mixen )

          Kijk als je vaste geluidsman bent dan kun je op ervaring snel draaien. Maar dat is vaak niet het geval. En staan er technici die de bandjes voor het eerst mixen.
          De muzikanten die vinden dat er iets te snel ge-eq'd wordt hebben daarom wel een punt hoor. Vaak is het al diep ge notched tijdens de linecheck. Nog voor de mixer de band als totaal heeft gehoord. Mijn DI-setup als gitarist hoor ik ook al tijdens de linecheck omgebouwd worden door geluidsmannen die geen idee hebben of die standaard mislukte "SM57 voor diepe 4x12 sound" wel past. Zij weten niet dat ik een gitarist ben die geregeld hele avonden zonder distortion en solo's speel. Sta ik daar met een PA sound die bij slash past.... Zou wel eens een goede thread kunnen zijn. De vraag hoeveel PA mensen in staat zijn vanuit het aangeboden signaal en de band zelf een optimale sound maken. In plaats van direct vanaf het begin een twee gitaren,bas,drums band automatisch als een rockbandje-preset neer te zetten. Iets waarbands met toetsenisten al jaren last van hebben. "want de gitaar is standje-lead en de toetsen standje-breed stereo die je mist als het er niet is"

          ik dwaal af....
          Vond je die nieuwe Roland kits echt zo slecht Chris?; ik heb in Frankfurt bij de demo van de M400 in tijden weer eens een goed klinkend digitaal drumstel gehoord (nieuwste duurste van Roland). Van wat ik gewend was van dit soort drums (en dat was niet best) vond ik het echt acceptabel genoeg klinken om het in een live band te gebruiken. Zeker ook zodoende een heel podiumvolume met 30 of meer dB omlaag te krijgen.
          De snare had diepte, de bekkens waren niet superdigitaal en de hihat klonk als een hihat.

          Originally posted by tarpan
          Hey, mensen.
          Ik zou voor live-optredens een electronische drum eens degelijk willen kunnen afregelen.
          De meeste electronische drummers vinden het o-zo-leuk dat de klankman hun geluid niet kan verpesten...tjah waarom zijn die er anders?
          Nu werk ik regelmatig met een iets oudere drummer die helemaal niets snapt van al die knopjes en lampjes op zijn module. Als hij dus ergens iets moet bijregelen ( meer kick, minder bekkens, eq etc.) gaat hij snel de mist in.
          Aangezien ik enkel een stereo-signaal aan de tafel krijg, kan ik daar niet veel mee aanvangen.
          Is het mogelijk om zijn midi-uitgang op te splitsen in een aantal analoge signalen die ik dan in de mixer prik?
          We hebben het al een keer besproken en hij geeft me graag die controle
          Misschien kun je met een stukje midi software (Logic) de midisignalen splitsen en de kanalen separaat uitsturen via een soort van midi demux. Je zult dan wel moeten investeren ben ik bang.
          Last edited by MusicSupport; 28-09-09, 12:19.
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Ik werk soms met een drummer die nog een oude Alesis D4 heeft. Deze drum-/triggermodule heeft vier uitgangen welke de drummer heeft geconfigureerd voor live gebruik.

            Uitgang 1: kick
            Uitgang 2: snare
            Uitgang 3: rest links (zeg maar overhead links)
            Uitgang 4: rest rechts (zeg maar overhead rechts)

            Is niet ideaal omdat ik minimaal de hi-hat liefst ook nog apart krijg maar het werkt. Alles apart is natuurlijk het meest ideaal maar dat heb ik nog op geen enkele drum-/triggermodule gezien.

            Een optie kan zijn zoals RayM voorstelt, MIDI out naar een tweede geluidsmodule sturen en deze uitgangen erbij trekken.
            Last edited by vasco; 28-09-09, 12:27.

            Comment

            • MusiQmaN
              • Sep 2006
              • 328

              #7

              Klinkt een stuk beter en echter dan de nieuwe Roland en is nog eens goedkoper ook. Het blijft een investering, maar dat word het hoe dan ook.

              Het voordeel van de III is (buiten dat het o.a. ook een sampler/sequencer) ook dat je de outputs kan pannen dus kick op 1 links en snare op 1 rechts, dan kan je het verdelen over 12 ''mono'' outputs.

              De sounds in de module zijn opgenomen in de studio met de echte Yamaha sets zoals de Recording, Maple, Oak, Bamboo, FRP etc. De sounds worden nu ook verder ontwikkeld en uitgegeven door drumsoft gigant BFD in hun Xpension packs.
              Drummer en techniek freak.
              _____________________________________________

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                Gaan we nu gaan opscheppen over drums..ik hoop het niet...een eleltrische drum is en blijft een elektrische drum (anders moet ge er eens paar jaar op spelen).
                Wat zeker helpt is om een extra drummodule aan te schaffen en via midi te linken (Alesis hun kick klanken zijn ook wel beter als ROLAND).

                Meestal is een elektrische drum best goed te krijgen met enkel stereo output maar dan is het de taak van de technicus om even zelf het drumstel te gaan bij regelen zoals hij het zelf graag heeft (als je natuurlijk met de module kan werken). Zorg dan wel voor een goeie monitor waarvan de klank gelijkaardig is dan je frontspeakers.

                Comment

                • tarpan
                  • Dec 2008
                  • 266

                  #9
                  monitors met een klank gelijk aan die van het front...dat worden dan 2 monitors voor een stereobeeld, en dan ook even een subje erbij zetten en een emmertje zaal-akoestiek meenemen on-stage? .

                  misschien ga ik beter tijdens het optreden naast de drummer gaan staan met mijn mengtafel
                  als je bij de brom zit...

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Originally posted by tarpan
                    monitors met een klank gelijk aan die van het front...dat worden dan 2 monitors voor een stereobeeld, en dan ook even een subje erbij zetten en een emmertje zaal-akoestiek meenemen on-stage? .

                    Wat dacht je van een acoustisch drumstel dan, dat scheelt weer monitoren...
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

                      #11
                      Originally posted by drummerke
                      Gaan we nu gaan opscheppen over drums..ik hoop het niet...een eleltrische drum is en blijft een elektrische drum (anders moet ge er eens paar jaar op spelen).
                      Wat zeker helpt is om een extra drummodule aan te schaffen en via midi te linken (Alesis hun kick klanken zijn ook wel beter als ROLAND).

                      Meestal is een elektrische drum best goed te krijgen met enkel stereo output maar dan is het de taak van de technicus om even zelf het drumstel te gaan bij regelen zoals hij het zelf graag heeft (als je natuurlijk met de module kan werken). Zorg dan wel voor een goeie monitor waarvan de klank gelijkaardig is dan je frontspeakers.
                      Opscheppen? Nope. Niets meer dan eigen ervaring. Ik heb jaren op electrische sets gespeeld (van dtxplorer tot xtreme) en genruik nu nog steeds een spd s als add-on.

                      Ik weet niet wat voor module je hebt TS, maar de meest goedkope modules hebben midi. Dan kan je ervoor kiezen bepaalde of alle onderdelen uit te sturen naar een softmodule (als bijv. BFD of DFH) op een laptop (tegenwoordig heb je ook losse kastjes die deze doftware draaien) en daar zelf de aparte kanalenuit te regelen.


                      De snare series van BFD:
                      FXpansion - UK based music software developers - makers of BFD3, Geist2, Strobe2 and Cypher2.
                      Last edited by MusiQmaN; 29-09-09, 12:45.
                      Drummer en techniek freak.
                      _____________________________________________

                      Comment

                      • tarpan
                        • Dec 2008
                        • 266

                        #12
                        Originally posted by MusiQmaN
                        Opscheppen? Nope. Niets meet dan eigen ervaring. Ik heb jaren op electrische sets gespeeld (van dtxplorer tot xtreme) en genruik nu nog steeds een spd s als add-on.

                        Ik weet niet wat voor module je hebt TS, maar de meest goedkope modules hebben midi. Dan kan je ervoor kiezen bepaalde of alle onderdelen uit te sturen naar een softmodule (als bijv. BFD of DFH) op een laptop (tegenwoordig heb je ook losse kastjes die deze doftware draaien) en daar zelf de aparte kanalenuit te regelen.
                        Ik heb er gene, maar die drummer heeft de Roland td12.
                        Ik kan hem misschien overhalen om een andere module aan te schaffen, met individuele uitgangen (de dtxpress voor zo'n 1500.00?)
                        In het ander geval ben ik wel benieuwd of iemand ervaringen heeft met zo'n stand-alone module's (midi naar individueel analoog).
                        Kan ik bij deze laatste de samples van de originele module gemakkelijk kopiƫren of komt daar dan ook weer een hele procedure aan te pas?

                        @djspeakertje: Hij wil niet meer terug naar akoestisch omdat hij het op zijn leeftijd niet meer ziet zitten om dat nog te versleuren bij een optreden.
                        't mannetje is ook al 60
                        als je bij de brom zit...

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by MusicSupport
                          Vond je die nieuwe Roland kits echt zo slecht Chris?; ik heb in Frankfurt bij de demo van de M400 in tijden weer eens een goed klinkend digitaal drumstel gehoord (nieuwste duurste van Roland). Van wat ik gewend was van dit soort drums (en dat was niet best) vond ik het echt acceptabel genoeg klinken om het in een live band te gebruiken. Zeker ook zodoende een heel podiumvolume met 30 of meer dB omlaag te krijgen.
                          De snare had diepte, de bekkens waren niet superdigitaal en de hihat klonk als een hihat.
                          Nee, De rolands vind ik zelfs erg goed. De nabewerking op een uitgesplitste mengtafel deed er echter aan af. In plaats van de boel beter te maken. En ik ben de eerste om te constateren dat kick en toms moeiteloos door samples vervangen kunnen worden.
                          Onze vorige drummer deed dat enkele jaren en zelfs in muzikantenkroegen hebben zelfs collega drummers het nooit gemerkt. En dat waren geluiden uit een roland "kookplaatje" octapad!

                          Een kick zit minder in je eh... kritische psychoacoustiek. Lager in het toon en aandachtsbereik. En op toms wordt nu eenmaal niet zo veel geslagen dat je het "naast elkaar hoort".
                          Vandaar dat je nog steeds TED modules tegenkomt voor de kick. Die werkten al!

                          Echter een hihat sla je op 120BPM in zestienden elke 3x45 minuten optreden dus tussen de 45.000 en 64.000 keer op Zelfs met meerlaags-morphing hihat sounds krijg je na een paar minuten een "luistermoeheid" alarmbel. Door de eentonigheid van de "sound" waarmee de hihat is opgezet.

                          Een snare is afhankelijk van de spelwijze. Als je een ghostnotenspelende pocaro-adept hebt dan zakt een roland of yamaha topmodel snare ook direct door het ijs. Maar bij normale drummers is daar inmiddels de afweging volume versus klank inmiddels wel naar de electronica door aan het slaan.
                          Ik snap trouwens niet dat er geen doosjes ontwikkeld worden waar de electronica met DI uit gewoon in een goedklinkende snaremodule zit. Met vier inputs voor een kick+tomtriggerset. Dat zou erg compact en kabelvrij zijn.

                          Bekkens hmmm een JV80 synthesizer had als eerste bruikbare bekkensounds. In mijn ogen heb je voor een hele avond electronische bekkens nog een effectenbak met hele dunne dynamische filtering en flanging effecten nodig om het levendig te maken. Anders voelt het heel snel als pets*pets*pets aan.
                          Last edited by showband; 29-09-09, 09:11.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            elektronisch? koop een een goede e-kit zoals een TD-20, een stevige laptop met een snelle meerkanaals interface en superior drummer 2.0.

                            Speciaal voor degenen die al een paar jaar niet goed opgelet hebben, check de demoos op deze site maar eens....




                            Digital is here to stay baby!!!
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

                              #15
                              Of spaar veel geld uit en kijk naar een 2box van voormalig DDrum. Daar kan Roland niet tefen op en heb je ook gen interface mer nodig.
                              Drummer en techniek freak.
                              _____________________________________________

                              Comment

                              Working...