Pre- of postfade?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    Pre- of postfade?

    Zomaar een vraag.
    Afgelopen zaterdag werkte ik als monitortechnicus op een festival.
    Van de 5 bands hadden er 3 een eigen monitortechnicus bij.
    Wat mij opviel was dat de één prefade mixte terwijl de ander het postfade deed.
    Zelf mix ik monitors altijd prefade, vraag me niet waarom.
    Mijn vraag aan de monitortechnici is hoe zij het doen en waarom.
    Heerlijk die stilte
  • djberjo
    • Aug 2008
    • 130

    #2
    Als ik de mogelijkheid heb om te kiezen, dan gaat mijn voorkeur naar Postfader.

    Omdat, ik dan het overzicht heb welke instrumenten aan staan.
    Mocht er iets gaan rondzingen dan heb je altijd als red middel om de schuif dicht te schuiven. (Mocht je niet snel genoeg de juiste Hz gevonden hebben.)

    Daarom doe ik dat meestal, klein detail maar in sound maakt het geen verschil.

    Iemand anders nog redenen?

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Ben zelf niet echt een monitor-man, maar doe het post-fader.
      Faders op 0 en dan mixen.

      Voordeel is dat ik vrij snel in kan grijpen. De faders zitten dichter bij dan de gain-knoppen.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Originally posted by djberjo
        Omdat, ik dan het overzicht heb welke instrumenten aan staan.
        Mocht er iets gaan rondzingen dan heb je altijd als red middel om de schuif dicht te schuiven.
        Ik zet de faders van de gebruikte kanalen ook altijd een stukje omhoog als een soort spiekbriefje. Zeker op een 48 kanaals tafel is dat makkelijk.
        Als je postfade mixt en je trekt bij een rondzinger de fader omlaag ben je op iedere monitor het betreffende signaal kwijt. Ook niet handig.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

          #5
          Originally posted by RayM
          Als je postfade mixt en je trekt bij een rondzinger de fader omlaag ben je op iedere monitor het betreffende signaal kwijt. Ook niet handig.
          Maar als je iemand hebt met 1 DI die met een voetpedaal wisselt tussen zijn acc. gitaar en zijn electrische sax (wat gaan die dingen hard) is het ook wel fijn om snel alle groepen terug te nemen.

          Ook handig bij van die gitaristen met 36 pedalen en 84 verschillende geluidsniveau's.... Kun je ze een beetje in toom houden.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            Juist pre-fade, zodat die muzikanten doorhebben wat ze aan het doen zijn op het podium. Rondzingers zijn er bij de soundcheck uitgehaald, daarna is het podiumgeluid vrijwel klaar en kun je je concentreren op de FoH (in het geval van zowel monitoren als FoH op één tafel). Uiteraard ben ik niet te rot om tijdens het concert nog wat kleine aanpassingen te maken.

            Als al die pedalen op een ander volume staan, mag de gitarist ze eerst even goed instellen.

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Ík ben ook niet echt een monitor-man, maar als ik het doe, gaat alles post-fader (aparte monitor-mix). Voor veel muzikanten is het toch wel lekker spelen als de mon techneut lekker meeschuift met solo's en dergelijke, dat geldt natuurlijk zeker op IEM, maar in mijn opinie ook wel voor wedges. Je moet het wel een beetje normaal houden natuurlijk ...

              Als je MON/ FOH van dezelfde tafel doet, worden de groepjes uiteraard PRE-fader aangestuurd. Maar als je dan op VCA's mixt, gaan ze toch weer mee op MON , dus ben je weer meer post-fader aan het werken, maar dan op sectie-niveau .

              Maar da's wel ongeveer de standaard: pre vanaf de FOH, post bij aparte MON mix.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                Post, alle reden zijn reeds genoemd. Tenzij ik een extra mix moet maken nadat mijn auxen al op zijn, dan maak ik deze op de faders. De auxen moeten dan natuurlijk weer pre.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

                  #9
                  Originally posted by SoundOfSilence
                  Maar als je iemand hebt met 1 DI die met een voetpedaal wisselt tussen zijn acc. gitaar en zijn electrische sax (wat gaan die dingen hard) is het ook wel fijn om snel alle groepen terug te nemen.

                  Ook handig bij van die gitaristen met 36 pedalen en 84 verschillende geluidsniveau's.... Kun je ze een beetje in toom houden.
                  Voor de betreffende muzikant zet ik zijn instrument dan toch pre. Kan ie zelf zorgen dat zijn geluiden goed worden. Voor de rest van het bandje zet ik het betreffende instrument dan post, zodat ik kan ingrijpen.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Zoals vele hier al hebben gezegd werk ik wanneer er een aparte monitortafel aanwezig is post-fader en doe ik het vanaf FOH dan gaat het pre-fader.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Vroegah op mijn analoge mixers deed ik het vanaf de FOH pre fade en bij een aparte monitor mixer post fade.
                      Nu, digitaal is het een stuk eenvoudiger, alles pre fade en de mogelijkheid om iedere monitorgroep apart op de faders te krijgen. Werk na enige gewenning supersnel en overzichtelijk. Als 'paniek knop' heb ik alle monitor groepen via een DCA lopen, daarmee kan ik met één schuif alle monitors zachter of harder zetten.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      Working...