Drums gaan te hard?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcelvanhassel
    • Apr 2009
    • 50

    Drums gaan te hard?

    Hallo,

    Ik doe vast geluid voor een bandje van vrienden van me.
    Nu heb ik, zeker in de kleinere zalen, vaak het probleem dat de drums (en dan vooral de bekkens (ride en crashes)) veel te hard gaan, zodat ik de rest ook harder moet gaan zetten en met mijn totaal volume veel harder ga dan ik eigenlijk wenselijk vind.

    Hoe gaan jullie hiermee om? Drumt deze drummer gewoon te hard of is dit een vaker voorkomend probleem?

    Is er een manier om bekkens te dempen (en het toch nog mooi te laten klinken) of werkt zo'n plexiglas scherm misschien? (gaat het geluid hier dan niet alsnog overheen??)

    Ik hoop dat ik wat van jullie kan leren.

    Alvast bedank,
    Marcel
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

    #2
    Hoi Marcel,

    Tja, plexiglas is een mooie oplossing voor een drummer die niet weet wanneer hij wel en niet hard moet slaan op z´n bekkens.
    Maar zie jij jezelf al met een plexiglas plaat in cafetjes staan.

    Beste is toch om je OH mics. wat meer afstand te geven op het drumstel en vragen aan de drummer of hij ook wat zachter op z´n bekkens kan slaan in kleine ruimtes.

    Zo niet, tja,...dan kun je er niet veel aan doen.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

    Comment

    • marcelvanhassel
      • Apr 2009
      • 50

      #3
      Vandaag heb ik de oh mics gewoon uitgezet en het was nog een bekkenherrie.

      De drummer in kwestie vindt/denkt/weet dat iedere drummer het zo doet, en volgens hem ben ik ook de enige geluidsman die er een probleem van maakt.

      Ik vraag me dan af, hoe lossen anderen dit op. Of hebben die er gewoon scheit aan en zeggen ze er niks van?

      Groeten,
      Marcel

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Er is vaak niet veel aan te doen, ik stond een keer met een band in een serieus klein café, en het enige wat we uiteindelijk uit aan het versterken waren was de zang. Elke slag op de crash of ride maakte de hele boel gelijk onverstaanbaar.

        Met brushes slaan heeft de drummer toen ook al geprobeerd, dat maakte niet een enorm verschil.

        Oplossing: Kleinere bekkens en drums kopen (of digitaal drummen).
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

          #5
          ik zou me van die reactie persoonlijk niks aantrekken.

          Hij zal toch echt zachter moeten spelen, een andere oplossing is er niet.

          Of je moet de rest zodanig hard zetten dat iedereen ´t cafe uitloopt vanwege de herrie.
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            het is en en: De drummer drumt te hard en ja dat is een enorm vaak voorkomend probleem waar je alleen iets aan kunt doen als de drummer ervan overtuigd is dat het idd te hard gaat. Ook moet hij hij inzien dat de shows beter worden als het drumgeluid zachter wordt en hier vervolgens aan gaan werken. en anders valt er weinig aan te doen, leef ermee en wordt gefrustreerd en doof, of ga voortaan niet meer mee.. Tenzij de band natuurlijk opeens een stuk groeit en alleen nog in grote clubs en festivals speelt.

            Als hij zegt dat jij de enige tech bent die hier en probleem mee werkt, dan heeft hij simpelweg nooit met een een fatsoenlijk technicus te maken gehad en verder luistert hij dan ook niet naar hoe iets echt klinkt. Als een muzikant of tech ophoudt met luisteren is er helaas ook geen ruimte voor groei meer.
            Misschien zul je hem dus eens moeten laten horen wat je bedoelt, door en andere drummer eens te laten spelen op zijn volume en vervolgens ook op laag volume. laat hem horen wat je kunt doen met zijn volume en met een ander volume.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • JanD
              • Jun 2008
              • 36

              #7
              Soms kan een opname van een optreden heel confronterend zijn. Met een gewone video camera kun je al een heel aardige indruk krijgen hoe het optreden door het publiek ervaren word. Waarschijnlijk is dan het eerste commentaar dat de kwaliteit van de camera de boos doener is, en niet de uit verhouding staande muzikanten.....
              Dat de hele kroeg uit zijn plaat gaat bij een optreden wil niet zeggen dat de sound van de band goed is. Dat is wel eens moeilijk te bevatten voor sommige eigenwijze muzikanten.

              succes.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                een goede drummer is eigenlijk te hard in een cafe, een slechte drummer veeeeel te hard.

                Het is een combinatie van de juiste techniek, controle en ervaring om alles zachter te kunnen laten klinken.
                Daarnaast is het mogelijk door andere soorten drums. Maten, stemmen, stokken, vellen, bekkens, plaatsing (die harde crash dus niet naast het oor van de gitarist want zijn versterkerknop gaat gelijk op oorlog) enzovoort.
                Dan is een drumstel stukken zachter en vooral aangenamer van klank.

                De eenvoudige vraag die ik bij workshops stel is:
                "hebben jullie ooit een keer in de oefenruimte een paar uurtjes zacht geprobeert te spelen? gewoon als experiment. Dus met alle compromissen en tegenzin eens gekeken wat er dan gebeurt?"
                In de praktijk nog nooit een band tegengekomen die dat gedaan heeft.
                Maar wel weten ze allemaal dat van beukenstein beter klinkt.

                Het is werkelijk niet mogelijk om in een klein cafe zo zacht te spelen dat je een PA aanpak kunt gebruiken. Het eigen geluid van versterkers en drumstel is dekkend voor kleine ruimtes. Een goede band is dan niet TE hard. Maar zacht is een ander uiterste.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Furby
                  • Apr 2008
                  • 36

                  #9
                  Hoi,

                  Ik wil hier als (amateur) drummer wel even op reageren. Ik drum nu een jaar of 14, en mijn eerste begeleidings ervaring was in een combo (met piano en dwarsfluit) bij een jongerenkoor in de kerk. Destijds kon ik ook niet zacht spelen. Dat moet je namelijk leren, en dat gaat niet in 1 keer. Vellen e.d. maken m.i. relatief weinig uit. De echte 'winst' ga je met je stokkenkeuze halen.

                  Als jullie drummer bijvoorbeeld nu met 5A of 5B stokken speelt, moet je hem eens 7A geven. Dit zijn dunnere, en daardoor ook veel lichtere stokken.
                  Zelf gebruik ik Rods als ik zacht moet spelen. Dat zijn van die stokkenbundeltjes. Bij voorkeur Rods van riet of kunststof. Houten rods breken te snel naar mijn idee. Het nadeel van Rods is dat je drums er niet mooi van klinken, met name de toms klinken nergens naar. Op de snare gaat het wel. Maar ook het bekkengeluid wordt een stuk zachter, waardoor het totaal volume van de gehele band omlaag kan.

                  Ik speel tegenwoordig ook in een pop- rock coverbandje genre 3FM. (/SPAM modus aan/ Hidden Soundsystem /SPAM modus uit/). Wij spelen regelmatig in cafés, en dus ook in zeer kleine cafés waar het allemaal niet te hard mag. Geluidsniveau huiskamerconcertje is voor ons geen probleem. We hebben bij dergelijke zaken vaker het verzoek of het wat harder mag dan dat het zachter moet. Nadeel is wel dat de echte rocknummers van bijvoorbeeld Greenday niet echt uit de verf komen. Maar goed de opdrachtgever bepaalt. en uiteindelijk vinden wij het toch belangrijk dat alle verhoudingen gewoon kloppen. Bij grotere optredens (>100 man) speel ik standaard gewoon met stokken.

                  Maar resumé:
                  Jullie drummer moet gewoon niet eigenwijs zijn en zich schikken om de totale sound te verbeteren. Dat zijn toms misschien niet zo mooi klinken is m.i. van ondergeschikt belang aan de sound van de gehele band. Als hij dan met lulkoek argumenten komt om zijn eigen onkunde te verbloemen, dan moet hij thuis nog maar eens wat gaan oefenen (sorry voor deze misschien wat baute uitspraak...)

                  Oja nog een kleine tip: dunnere bekkens (bijvoorbeeld paper thin) spreken sneller aan, dus hoeft hij minder hard te raken om ze mooi te laten klinken. Dit vergt echter een grotere investering van de beste man (m/v), dan een paar Rods.

                  ps: ik heb hiervoor 7 jaar in een metalband gespeeld, dus ik weet ook wat het is als de versterkers op standje oorlog staan... Leve de gegoten oordoppen, zullen we maar zeggen...
                  Last edited by Furby; 14-09-09, 08:47.

                  Comment

                  • MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

                    #10
                    Ik ben sinds een tijdje endorsee voor cympads (http://www.cympad.com/) Dit is een ''viltje'' welke bekkens dempt maar wel het leven in de cymbals houd. Een aanrader voor iedere tech.

                    Zacht drummen is zelfs als je het kan niet altijd mogelijk omdat je dan gewoon de power welke een nr net nodig heeft dan compleet weg is en je dus een slecht optreden geeft.

                    Brushes (alleen mis je dan slagkracht) of rods is ook een goed alternatief. Net als materiaalkeuze. Mijn eiken kit heeft veel power daarom ook een 20" kick en diecast hoops. Dat houd het allemaal mooi in balance, zowel live als acoustisch. De gecoate vellen geven een warme toon en de heldere cymbals welke ook fusion maatjes hebben zijn perfec. Voor een breder scala.

                    Het is echt een combi van techniek (live mixer) de monitor wedge, de drummer en zijn spullen.
                    Last edited by MusiQmaN; 15-09-09, 11:37.
                    Drummer en techniek freak.
                    _____________________________________________

                    Comment

                    • drummerke
                      • Oct 2006
                      • 432

                      #11
                      Overspraak op zangmicro's is ook best mogelijk. Maar als ze een ride gaan gebruiken als Crash kan je helaas niet veel aan veranderen tenzij je zijn eigen monitor gewoon zo zacht zet dat als hij hard mept niks meer hoort

                      Greets

                      Comment

                      Working...