keuze subs voor live muziek, top=bose 802

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bobkedeba
    • Aug 2009
    • 85

    keuze subs voor live muziek, top=bose 802

    beste mede-forumbewoners

    wat is volgens jullie de beste SUB voor live muziek,
    met live muziek bedoel ik bandjes met basgitaar en drums en ...
    dus een stevige bass is zeker een vereiste
    als topkasten gebruik ik per kant 2 bose 802's en ben van plan er nog bij te kopen, dus ik dacht als ik nu 2 subs maak en als ik er nog 2 802's (mark 2) bij heb nog 2 bijmaak zit ik goed

    de set wordt dus veelal gebruikt voor live muziek, buiten of in midelgrote zalen tot zo'n 200 personen, nu doe ik dat met de bose luidsprekers maar bas heb je er echt niet genoeg mee

    het budget is max. 300 euro per SUB en ik doe aan zelfbouw en verkies persoonlijk MDF boven multiplex dus het hout is ook goedkoper (23 euro per plaat v. 122 op 244)

    dus wil ik vragen wat het beste is bass reflex of W-bin of ....
    Last edited by bobkedeba; 26-08-09, 20:12.
    doe het goed, doe het met martin audio
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Dubbel 15 inch ontwerp of misschien wel een dubbel 18 inch frontloaded bass reflex.
    Eighteensound of B&C hebben makkelijke zelfbouw ontwerpen en goede speakers.
    Ook een mooie hoogte om je 802's op te stapelen.

    Ga niet voor de BOSE 302, die heeft te weinig rendement om de 802's bij te houden..

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Originally posted by salsa
      Dubbel 15 inch ontwerp of misschien wel een dubbel 18 inch frontloaded bass reflex.
      Eighteensound of B&C hebben makkelijke zelfbouw ontwerpen en goede speakers.
      Enige minpuntje is dat je voor 300 euro niet een echt leuk chassis koopt, laat staan 2. (+hout, +lijm, +wielen, +flenzen met speakons, +lak, +...)
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Originally posted by SoundOfSilence
        Enige minpuntje is dat je voor 300 euro niet een echt leuk chassis koopt, laat staan 2. (+hout, +lijm, +wielen, +flenzen met speakons, +lak, +...)

        Dat wordt toch wel 500-600 euries per subje, dus eerst ff subs huren, en dan met het verdiende geld zelfbouwen.

        Edit: bovenstaand bedrag is voor een 118/115 sub, dus voor een 215/218 sub ong. het dubbele per stuk rekenen!
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • nightline
          • Oct 2002
          • 1001

          #5
          En dan nog aansturen, dus hier komt nog een cross-over en een extra versterker bij.

          Mvg

          Jack
          Powered by AudioMadness....

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Originally posted by nightline
            En dan nog aansturen, dus hier komt nog een cross-over en een extra versterker bij.

            Mvg

            Jack

            Dan komt het rekensommetje dus op 2400 euri voor 2*218 sub!
            Uitgaande van zo'n 2KW per sub heb je óf 2 amps(1 per sub, 1 chassis/kantje of in bridge) óf een zware amp (qsc plx380 zou dat mooi kunnen doen, 2500W/rms@ 4ohm per kantje) die in bridge op 2 ohm draait (dan moet die dus 1 ohm stabiel zijn op 2 kanalen) of die 2*2/2.5KW @ 4 ohm levert.
            En dat wordt in beide gevallen een duur grapje (qsc plx380 is uit m'n blote kop zo'n 3500 euri per stuk)!
            En dan heb je wel zo'n leuke behringer x-over voor 100 euri's, maar voor live zo kijk ik toch eerder naar een dbx driverack of iets dergelijks.
            Oftewel, dit gaat je zo'n 4000/5000 euri kosten, nog even sparen dus !

            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              En als je dan toch aan het sparen bent, spaar dan gelijk door voor wat tophoog, of beter nog compleet nieuwe toppen
              2 of 3 802's per kant voor 200 man met live muziek kan ik nou niet bepaald een lekker setje noemen, 15 jaar geleden kon je daar nog wel mee voor de dag komen maar inmiddels zijn de 802's gedegradeerd tot achtergrond muziek/spraak luidsprekers.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                En als je dan toch aan het sparen bent, spaar dan gelijk door voor wat tophoog, of beter nog compleet nieuwe toppen
                2 of 3 802's per kant voor 200 man met live muziek kan ik nou niet bepaald een lekker setje noemen, 15 jaar geleden kon je daar nog wel mee voor de dag komen maar inmiddels zijn de 802's gedegradeerd tot achtergrond muziek/spraak luidsprekers.

                Nou, dat brengt het rekensommetje op 8000/10.000 euri's, een flinke krantenwijk, een paar jaar geduld, en je gaat het helemaal maken

                Of nee, wacht, doe dan maar een set v-doscen op een midas h4000 of xl8!(krantenwijk totaan je klein-klein-klein-klein-kleinkinderen)




                Maar nu weer on-topic.
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

                  #9
                  De originele bose subkasten voor de 802's was een 2x12" 6de order bandpass kast en dat klonk gewoon goed. waren wel erg moeilijk om na te bouwen.
                  De nieuwe uitvoering is de: http://pro.bose.com/pdf/pro/brochure...anaray_502.pdf
                  Dit is meer een zwaar veredelde huiskamer kast, en klinkt eigenlijk als bagger.
                  De oude echte PA kast was deze: Bose 302 basskast, 2x 12" 500w/4ohm versterker erop en 2x 802 erboven met de oude 802s system controller actief was een leuke set, soms met wel 4 802's erop per kant. Eigenlijk was het een soort van pre-line array system in de jaren 80.
                  Zou er nu gewoon een bandpass onder zetten met een 15" of 2x12" lopende van een 50 tot 200Hz en dan gewoon de systemcontroller van bose gebruiken en op actief zetten.
                  De oude 302's vind je nog steeds 2de hands vooral in België voor weinig.
                  groetjes

                  ___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

                  Comment

                  Working...