Drumscherm Plexiglas Lekkage

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JohnDude
    • Aug 2009
    • 19

    Drumscherm Plexiglas Lekkage

    Dag mensen,

    Ik zal me even voorstellen, ik ben John en ik ga Audio Engineering studeren in Den Haag ( eerst nog een jaartje Muziekwetenschap aan de Uva).
    In mijn kerk zijn de geluidsmannen hard bezig om het geluid goed te regelen en ik wil ze hierbij graag helpen door he aan te sluiten bij het geluidsteam.
    Voor mij is het natuurlijk een erg goede mogelijkheid om heel veel te leren. Ik record zelf thuis al 6 jaar in mijn homestudio'tje, maar PA is zeker een vak appart.
    Even terug naar de vraag:P, ik had een vraagje ter betrekking tot het plexiglas om de drums in de zaal van mijn kerk. Het plexiglas is 1 meter 20/30 hoog en achter het drumstel zit een dikke gordijn die ook wel wat geluid absorbeert.
    Toch hebben we erg veel geluid van de drums in de zaal.
    De zaal ziet er zo uit:

    Sorry voor het kleine plaatje maar dit is alles wat ik nu kon vinden.
    Op een Zondagsdienst zijn de tafels niet zo geplaatst, normaal zit het vol rijen met stoelen. Onder het diascherm dit het drumstel.

    Zou er een mogelijk heid zijn om de drum toch wat achter te laten klinken zodat we de drum mics kunnen gebruiken die we hebben aangeschaft?

    Dank!

    John
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Hallo John, welkom op het forum en ook welkom in den haag. (woehoeee meer haagse technici op het forum yeah! )

    Originally posted by JohnDude
    Dag mensen,
    Toch hebben we erg veel geluid van de drums in de zaal.

    Zou er een mogelijk heid zijn om de drum toch wat achter te laten klinken zodat we de drum mics kunnen gebruiken die we hebben aangeschaft?
    Eigenlijk zijn je klachten een van de traditionele valkuilen van de studio technicus die zich in PA gaat verdiepen. In de studio wil je kanaalscheiding, controle over de bron, enz. (Hoewel dat ook een foute jaren 80 aanpak is in mijn ogen.)

    Ook is dit een veel gemaakte fout van technici die zaken technisch benaderen. Als je op het koncon gaat studeren ga je daar misschien nog een flinke dobber aan krijgen.

    Les een voor een PA tech. Denk in totaalgeluid.

    Maak een stap terug.

    stap 1 Klinkt het drumstel goed? Ja? ga verder naar stap 3
    stap 2 maak het drumstel goedklinkend. Stemmen, vellen vervangen enz.
    stap 3 plaats het drumstel op de juiste plaats. (afstand tot de muur, drumpodiumpje enz)
    stap 4 ga in de zaal luisteren of het drumstel goed klinkt. nee? ga verder naar stap 6
    stap 5 doe niets meer. Plaats geen techniek!
    stap 6 analyseer wat er mis is.
    Is alleen de kick te zacht. Versterk dan alleen de kick uit.
    Is de klank dun van toms en snare? Versterk alleen die frequenties in balans met het onversterkte geluid.
    Hoor je rommel en bijgeluiden? Ga dan terug naar stap 2. Die heb je niet goed gedaan.

    Kortom PA werk is een band goed laten klinken in een zaal. Een drumstel onhoorbaar maken met techniek en daarna weer hoorbaar maken met nog meer techniek is absoluut de verkeerde aanpak! En een doodlopende weg.
    Wat ga je doen als je een gospelkoor langskrijgt? Zet je ze in een isolatiecabine met 40 handhelds?

    ik hoop je in de stad nog eens tegen te komen. We hebben hard goede mixers nodig hier! Zeker een paar die eens geen gitaarrockachtergrond hebben.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Aanvullend op Showband: luister goed en bedenk wat je teveel hebt.

      Te veel gerommel: ondergrond trilt mee,
      Te veel koper: plexi te laag (1.2 m is niet echt hoog

      Vergeet niet dat als je een drumstel wilt afschermen, dat het geluid snoeihard terug komt via het plexi, maar niet alleen naar achteren, het kaatst ook flink omhoog. Heb je een hard plafond, kaatst dat ook het geluid weer vrolijk de rest van je podium op.

      Meestal boetseer je de rest van je instrumenten rond de hardste (vaak de drummer).

      Moet het zachter? Drummer vragen zachter te slaan of plexi plaatsen.
      Helaas is beide niet ideaal en blijf je stunten om te bereiken wat je wilt.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • JohnDude
        • Aug 2009
        • 19

        #4
        Originally posted by showband
        Hallo John, welkom op het forum en ook welkom in den haag. (woehoeee meer haagse technici op het forum yeah! )

        Ook is dit een veel gemaakte fout van technici die zaken technisch benaderen. Als je op het koncon gaat studeren ga je daar misschien nog een flinke dobber aan krijgen.

        Les een voor een PA tech. Denk in totaalgeluid.

        Maak een stap terug.

        stap 1 Klinkt het drumstel goed? Ja? ga verder naar stap 3
        stap 2 maak het drumstel goedklinkend. Stemmen, vellen vervangen enz.
        stap 3 plaats het drumstel op de juiste plaats. (afstand tot de muur, drumpodiumpje enz)
        stap 4 ga in de zaal luisteren of het drumstel goed klinkt. nee? ga verder naar stap 6
        stap 5 doe niets meer. Plaats geen techniek!
        stap 6 analyseer wat er mis is.
        Is alleen de kick te zacht. Versterk dan alleen de kick uit.
        Is de klank dun van toms en snare? Versterk alleen die frequenties in balans met het onversterkte geluid.
        Hoor je rommel en bijgeluiden? Ga dan terug naar stap 2. Die heb je niet goed gedaan.

        Kortom PA werk is een band goed laten klinken in een zaal. Een drumstel onhoorbaar maken met techniek en daarna weer hoorbaar maken met nog meer techniek is absoluut de verkeerde aanpak! En een doodlopende weg.
        Wat ga je doen als je een gospelkoor langskrijgt? Zet je ze in een isolatiecabine met 40 handhelds?

        ik hoop je in de stad nog eens tegen te komen. We hebben hard goede mixers nodig hier! Zeker een paar die eens geen gitaarrockachtergrond hebben.
        Hey dank je showband voor je comments en je gastvrijheid!
        Je heft wel gelijk over dat het eigenlijk niet echt goed is om de drum eerst onhoorbaar te maken en dan via versterking weer harder maken.
        Maar ons punt is ook van dat we wat meer controle over het drumgeluid willen hebben en vooral dat het wat proffesioneler klinkt dan dit wat dunnere schelle geluid.
        Daarom zal ik je tips opvolgen om in de eerste plaats de sound goed te krijgen van de drum in de zaal zelf zonder versterking. We hebben daar eigenlijk niet over na gedacht, en ik zal het zeker bespreken met het team.
        Eigenlijk hebben we in de zaal best een goede natuurlijke reverb waar we ook gebruik van kunnen maken.
        Trouwens ik ben er ook erg voor om bands in één ruimte opnemen zoals men in de Live From Abbey Road sessies doen, die open setting geeft toch een betere representatie van de band en er is meer synergie. Helaas kan dit niet in mijn studiotje dus ik ben dat soort settings niet echt gewend. Aan de andere kant kan dit wel in mijn kerk dus dit is voor mij weer een punt om vooruitgang in te boeken en veel te leren.
        Haha ik zie er zeker naar uit in Den Haag, zijn er dan echt zoveel rock-mixers in Den Haag? Ikzelf ben van alle soorten muziek thuis als het maar niet extreem geweldadig is of iets dergelijks.:P Ik hou zelf van John Mayer, Ray LaMontagne ( prachtige mixes in z'n album Gosip in the Grain) en lekkere Jazz zoals Herbie Hancock=, maar goede experimental rock kan er bij mij ook wel in.

        Dank!

        Originally posted by SoundOfSilence
        Aanvullend op Showband: luister goed en bedenk wat je teveel hebt.

        Te veel gerommel: ondergrond trilt mee,
        Te veel koper: plexi te laag (1.2 m is niet echt hoog

        Vergeet niet dat als je een drumstel wilt afschermen, dat het geluid snoeihard terug komt via het plexi, maar niet alleen naar achteren, het kaatst ook flink omhoog. Heb je een hard plafond, kaatst dat ook het geluid weer vrolijk de rest van je podium op.

        Meestal boetseer je de rest van je instrumenten rond de hardste (vaak de drummer).

        Moet het zachter? Drummer vragen zachter te slaan of plexi plaatsen.
        Helaas is beide niet ideaal en blijf je stunten om te bereiken wat je wilt.
        Tnx voor je advies,
        we hebben een overschot aan hoog vooral snare en cymbals en het plafond boven de drum is inderdaad gewoon beton dus dat is onder andere de boosdoener.:P
        Misschien kan ik ook voorstellen om het plexiglas wat hoger te maken / nieuwe te bestellen.
        Oplossing Blijkt gelukkig wel wat mee te vallen dus, maar kunnen we daar gewoon absorptie materiaal op monteren of gaat dat niet zo simpel?

        Dank je,

        John
        Last edited by JohnDude; 20-08-09, 14:17.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Perfecte analytische uitleg van showband, enige aanvulling die ik erop kan maken is dat het gordijn in elk geval een stuk breder en hoger moet zijn dan het plexiglas, anders krijg je reflecties van de muur net naast het gordijn.
          En, meestal is het zo, staat het drumstel op een tapijt?
          Dit voorkomt vervelende reflecties van de grond.
          Verder kun je kijken of de trommels misschien wat gedempt kunnen worden, met simpele stukjes gaffa kom je al een eind.

          Bedenk goed dat microfoons een middel zijn, geen doel, dus alleen wat je te kort komt in de zaal versterk je uit, de rest lekker akoestisch laten.
          Wanneer ik een bandje uitversterk, zeker als het zo zacht mogelijk moet, begin ik meestal te luisteren zonder FOH, probeer dan door bijregelen van monitoren en verplaatsen van backline een zo goed mogelijke balans te krijgen.
          Als dat voor elkaar is schuif ik alleen dat erbij wat ik mis en meestal zijn dat alleen de kickdrum, keyboards en vocals.
          De rest wordt dus niet versterkt, 'less is more' gaat ook in jouw geval dus prima op.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • JohnDude
            • Aug 2009
            • 19

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Perfecte analytische uitleg van showband, enige aanvulling die ik erop kan maken is dat het gordijn in elk geval een stuk breder en hoger moet zijn dan het plexiglas, anders krijg je reflecties van de muur net naast het gordijn.
            Het gordijn achter gaat over de gehele muur dus dat is gelukkig wel goed.

            Originally posted by MusicXtra
            En, meestal is het zo, staat het drumstel op een tapijt?
            Dit voorkomt vervelende reflecties van de grond.
            Verder kun je kijken of de trommels misschien wat gedempt kunnen worden, met simpele stukjes gaffa kom je al een eind.
            Drumstel staat op tapijt inderdaad. Het podium is zelf wel wat hol klinkend, waarschijnlijk planken waar het tapijt is op gelijmd.

            Originally posted by MusicXtra
            Bedenk goed dat microfoons een middel zijn, geen doel, dus alleen wat je te kort komt in de zaal versterk je uit, de rest lekker akoestisch laten.
            Wanneer ik een bandje uitversterk, zeker als het zo zacht mogelijk moet, begin ik meestal te luisteren zonder FOH, probeer dan door bijregelen van monitoren en verplaatsen van backline een zo goed mogelijke balans te krijgen.
            Als dat voor elkaar is schuif ik alleen dat erbij wat ik mis en meestal zijn dat alleen de kickdrum, keyboards en vocals.
            De rest wordt dus niet versterkt, 'less is more' gaat ook in jouw geval dus prima op.
            Hey MusicEtra
            Erg goede tip, de kickdrum is nu eigenlijk het enige wat er niet echt mooi doorheen komt. Ook wil de voorganger ( en de wat oudere mensen:P) dat het geheel wat zachter is dus voor de zondag ochtend is het wel handig dat we de kick alleen versterken.
            Aan de andere kant hebben we voor de jeugd soms avonden waar we als Jeugdband spelen ik speel daar gitaar/bas in, en dan zouden we wel graag willen dat het geluid wel wat lekkerder en voller is.
            Dat is ook precies mijn punt dat ik wil gaan aankaarten bij het geluidsteam; dat we een goede soundcheck voor de drums ( en andere instrumenten) gaan doen en scenes in de mixer inprogrammeren voor de zondagsdienst en voor jeugdband avonden ( compressors gates EQs en reverbs/delays worden nu nog niet gebruikt). Maar dat is weer een onderwerp apart.
            Ik zal je advies zeker goed kunnen gebruiken, less is inderdaad more in onze situatie.

            Tnx!

            John
            Last edited by JohnDude; 20-08-09, 16:03.

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Probeer de omhoog gaande reflexties tegen je harde plafond te elimineren, dat kan het probleem wel eens zijn.
              Ook is idd je drum plexiglas niet erg hoog.

              Neem eens contact op met SENSUS Acoustics & Architecture en spreek eens met Bjorn van Munster.
              Hij heeft veel ervaring op dit gebied.

              Succes!

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Ander adres: [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Zweers Music Import
                Hij heeft ook redelijk wat ervaring met die schermen en is bovendien zelf een goeie drummer.

                P.S. @moderator, neem aan dat dit soort linkjes niet in strijd zijn met de J&H belangen?
                [/FONT]
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • JohnDude
                  • Aug 2009
                  • 19

                  #9
                  Originally posted by salsa
                  Probeer de omhoog gaande reflexties tegen je harde plafond te elimineren, dat kan het probleem wel eens zijn.
                  Ook is idd je drum plexiglas niet erg hoog.

                  Neem eens contact op met SENSUS Acoustics & Architecture en spreek eens met Bjorn van Munster.
                  Hij heeft veel ervaring op dit gebied.

                  Succes!

                  Dave
                  Hey salsa,
                  dank je voor de link! Moet het nog voorleggen aan het geluidsteam natuurlijk en we hebben een vastgesteld budget maar ik zal het zeker met ze bespreken.

                  Originally posted by MusicXtra
                  Ander adres: [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Zweers Music Import
                  Hij heeft ook redelijk wat ervaring met die schermen en is bovendien zelf een goeie drummer.

                  P.S. @moderator, neem aan dat dit soort linkjes niet in strijd zijn met de J&H belangen?
                  [/FONT]
                  Tnx MusicXtra,

                  volgens mij hadden wij ons scherm ook via Clearsonics besteld, schijnen niet erg veel aanbieders te zijn in NL in drumschermen volgens van wat ik heb gehoord.
                  Is wel een dure grap om een hoger scherm te gaan bestellen terwijl we net dit model hebben aangeschaft.:P

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Originally posted by JohnDude
                    Is wel een dure grap om een hoger scherm te gaan bestellen terwijl we net dit model hebben aangeschaft.:P
                    Sommige types kun je in hoogte verstellen.

                    De kick heb je weinig last van in een zaal, net als van de tommetjes.
                    Als je het scherm +/- 40 cm omhoog kan zetten scherm je het koper af.
                    Haal je in de bouwmarkt (of bouwplastics.nl) een stuk plexiglas voor om je snare en je bent voor een paar tientjes redelijk goed bezig.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • drummerke
                      • Oct 2006
                      • 432

                      #11
                      wat ook kan helpen is gewoon een aangepaste snare kopen die minder kabaal maakt samen met beter en zachter klinkende bekkens

                      Comment

                      • JohnDude
                        • Aug 2009
                        • 19

                        #12
                        Originally posted by SoundOfSilence
                        Sommige types kun je in hoogte verstellen.

                        De kick heb je weinig last van in een zaal, net als van de tommetjes.
                        Als je het scherm +/- 40 cm omhoog kan zetten scherm je het koper af.
                        Haal je in de bouwmarkt (of bouwplastics.nl) een stuk plexiglas voor om je snare en je bent voor een paar tientjes redelijk goed bezig.
                        Hoe moet ik dat van het plexiglas voor de snare voor me zien eigenlijk?
                        Een soort schermpje voor de snare die er ook omheen gaat zoals om het gehele drumstel?

                        Originally posted by drummerke
                        wat ook kan helpen is gewoon een aangepaste snare kopen die minder kabaal maakt samen met beter en zachter klinkende bekkens
                        Hehe is inderdaad ook een goede oplossing, me broer (de drummer) had eerst samengestelde stokken, rods heten ze volgens mij, maar nu is hij langzamerhand gewoon overgestapt naar normale drumstokken.:P

                        John

                        Comment

                        • SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

                          #13
                          Originally posted by JohnDude
                          Hoe moet ik dat van het plexiglas voor de snare voor me zien eigenlijk?
                          Een soort schermpje voor de snare die er ook omheen gaat zoals om het gehele drumstel?



                          Hehe is inderdaad ook een goede oplossing, me broer (de drummer) had eerst samengestelde stokken, rods heten ze volgens mij, maar nu is hij langzamerhand gewoon overgestapt naar normale drumstokken.:P

                          John
                          Klopt... Als je om de ketel een "mini-drumscherm" plaatst voorkom je een hoop herrie van de snaren.

                          Had recent op 1 dag een heavymetal band (met drummer die met de achterkant van z'n stokken sloeg) en een jazz-trio waarvan de drummer met borstels z'n drumstel aaide... De techniek van de drummer en zijn materiaal zijn zeker bepalend voor het resultaat. Meer dan een stuk plexi kan oplossen
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Da's pas bij de bron aanpakken
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Da's pas bij de bron aanpakken
                              Tja, maar als ik die houthakker een set borstels zou geven ben ik bang dat ie toch met de achterkant gaat lopen rossen
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                              Comment

                              Working...