Yamaha LS9 Faders & Hardware kwaliteit, storingen en problemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

    Yamaha LS9 Faders & Hardware kwaliteit, storingen en problemen

    Beste collega's

    Wij bezitten inmiddels zo'n 1,5-2 jaar een 5 tal LS9's waarvan 4x 16 kanaals en 1x 32 kanaals.

    Geluidtechnisch en muzikaal zijn het precies de tafels die aansluiten op ons bedrijf. (Ik wil geen discussie over andere tafels of betere alternatieven; daar ben ik mee bekend en kijk ik ook naar!) Prima tafels waar we dus veel plezier aan beleven!

    Onze tafels worden elke week allemaal wel 1 tot 2 keer ingezet; gemiddeld. Dat houdt in dat ze in 2 jaar tijd allemaal zo'n 150 keer gebruikt zijn.

    Er zijn 2 LS9-16's uit de allereerste series (wij hadden een van de eerst geleverde LS9's in NL) en deze zijn zo'n 6 maanden ouder dan de rest.

    De volgende problemen doen zich inmiddels frequent voor bij de twee oudste en meest gebruikte tafels:

    -Vastlopende/hangende faders (Bij het wisselen van layers komt een van de faders niet mee omhoog of omlaag)

    -Gelinkte faders die een eigen leven lijden en ook hiermee de volume in meenemen

    -Zelf selecterende kanalen (druk je kanaal 4 'SEL' in dan springt hij bijna altijd terug naar de 'SEL' van kanaal 2)

    -Bij de LS932 is de grote 'jog dail' dol. (Bij collegabedrijven ook al gesignaleerd)(Soms kun je draaien wat je wilt maar gebeurt er weinig)

    Alle tafels zijn al schoongemaakt (ook opengemaakt en uitgeblazen en uitgezogen) en worden onderhouden. Ook de faders en knoppen individueel!

    Alle tafels hebben versie 1.15 van de software gehad (deze heeft onder andere een fix voor een langer 'faderlife' waardoor ze langzamer schuiven.
    De update heeft de problemen niet opgelost.

    Heb inmiddels 1.14 terug gezet want door deze update werden de faders echt te langzaam.

    De fix uit versie 1.15 geeft aan dat Yamaha zich bewust is van het faderprobleem!

    Ik hoop dat ze hier ook meelezen en mede daarom hoop ik ook op veel reacties van collega's hier. Er zijn namelijk heel wat LS9's te vinden in NL namelijk.

    Ik zal zelf nog contact opnemen met Yamaha NL om te kijken wat hun opinie is.

    De kosten van een nieuw faderboard zijn mij bekend (en dat is niet mals!)

    Losse nieuwe faders laten solderen is geen optie; want je zult zien dat als je er een repareert er een ander stuk gaat)

    Graag jullie ervaringen en problemen met de LS9's!
    d&b Audiotechnik
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Deze problemen komen bekend voor, ook bij het oudere 01v96 broertje. Faders die niet terugkomen na een layerwissel. Faders die bewegen terwijl niemand ze aanraakt. En de grootste ergernis: Faders die niet bewegen maar waarvan de software denkt dat ze wel bewegen, instant feedback
    In de afgelopen tijd meerdere keren de faders gecalibreerd, schoongemaakt en vervangen. Maar dat biedt uiteindelijk geen oplossing, voor elke gerepareerde krijg je weer drie kapotte terug. Alle faders vervangen is de enige optie al komt dat wel dicht bij de nieuwprijs...

    Comment

    • @lex
      • Jul 2006
      • 1087

      #3
      Ik heb zelf een DM1000. AL heel lang en erg tevreden. Geen problemen mee gehad. Gebruik ik voor mijn 'grotere tours'.

      Bij mijn budget tours gebruik ik de apparatuur van het theater. Kom dus ook wel eens LS9 tafels tegen. Afgezien van het feit dat ik niet snap waarom iedereen er zo enorm enthausiast over is kan ik melden dat er meerdere tafels zijn die heel af en toe storing geven. Gelukkig heb ik het op slechts een tafel meegemaakt, maar heb van meerdere huistechnici vernomen dat zij al vaker problemen hadden.

      Conclusie: je bent niet de enige die problemen met zijn tafel heeft

      Conclusie 2: LS is niet voor niets een budget serie tafels. Naast M, PM en DM serie en 0-series bedoel ik dan.

      @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Originally posted by jadjong
        Deze problemen komen bekend voor, ook bij het oudere 01v96 broertje. Faders die niet terugkomen na een layerwissel. Faders die bewegen terwijl niemand ze aanraakt. En de grootste ergernis: Faders die niet bewegen maar waarvan de software denkt dat ze wel bewegen, instant feedback
        In de afgelopen tijd meerdere keren de faders gecalibreerd, schoongemaakt en vervangen. Maar dat biedt uiteindelijk geen oplossing, voor elke gerepareerde krijg je weer drie kapotte terug. Alle faders vervangen is de enige optie al komt dat wel dicht bij de nieuwprijs...
        Ook de 01V96 staat hier in huis en daar heb ik het nog nooit mee gehad. Met de 02R96 destijds ook niet (zij het dat die geheel gereviseerd was)
        De M7CL is sinds de software update weer helemaal top (daar kwam het probleem in mindere mate voor)

        Nieuwe faderboards voor de LS9 zitten rond de €600,- ex (ter info)

        Helaas is de LS9 wat dat betreft toch wel budget. Maar toch van een tafel van €5000,- mag je toch wel wat verwachten. Daar kocht je vroeger ook een goede analoge voor die het nu ook nog zou doen toch....
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Ook van een budget tafel mag, mits met zorg behandeld, je toch wel verwachten dat deze meer dan 150 keer gebruikt kan worden....
          Zo te lezen kom je er denk ik niet onderuit om de faders te vervangen, aangezien het probleem bij meerdere tafels voorkomt lijkt het mij wel dat Yamaha op zijn minst een goeie coulance regeling met je mag treffen, willen ze in de toekomst vaker tafels aan je mogen verkopen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Ook van een budget tafel mag, mits met zorg behandeld, je toch wel verwachten dat deze meer dan 150 keer gebruikt kan worden....
            Zo te lezen kom je er denk ik niet onderuit om de faders te vervangen, aangezien het probleem bij meerdere tafels voorkomt lijkt het mij wel dat Yamaha op zijn minst een goeie coulance regeling met je mag treffen, willen ze in de toekomst vaker tafels aan je mogen verkopen.
            Ik hoop het wel; daar ga ik dan ook na meer info uit dit topic eens netjes over mailen. Zo'n beetje het hele Yamaha product gamma staat hier binnen...
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • @lex
              • Jul 2006
              • 1087

              #7
              Met wat ik van jullie hierboven lees zal het niet een geschikte tourtafel zijn. Zeker als je beseft dat er al tafels in het theater zijn (die dus eigendom van het theater zijn) die storen. Maar je hebt gelijk dat een tafel van €5000 langer zou moeten kunnen meegaan.

              @lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

              Comment

              • arie
                • Feb 2003
                • 550

                #8
                Hoi,

                heb je toevallig niet net last van een paar slechte mixers in die serie, zo heb ik het een keer gehad dat een nieuwe labgruppen fp10000q (nieuw uit doos) niet deed bij aankomst. Soms kun je ook gewoon pech hebben met dingen. Zo hebben wij ook een ls9 16 die naar denk ik zo's 150 klussen nog nergens geen last van heeft.groeten Arjan

                Comment

                • Hansound
                  • Apr 2006
                  • 832

                  #9
                  Misschien kun je eens contact opnemen met je leverancier en hem het probleem voorleggen.
                  Wellicht dat ze nog iets kunnen regelen met Yamaha zelf

                  Comment

                  • joe
                    • Jan 2003
                    • 446

                    #10
                    [FONT=Arial]Ik heb het zelfde gehad met een M7CL (Alleen fader verhaal). Deze tafel had ik gekocht bij AEM en zij hebben er voor gezorgd dat alle faders kosteloos werden vervangen. Ik was erg blij met de service van AEM en Yamaha.[/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]
                    [FONT=Arial]Toen ik wist dat er nieuwe faders in kwamen heb ik nog geprobeerd wat het effect is met diverse manieren van schoon maken, ook minder subtiele manieren. (bv. contact spray, compressor, stofzuiger, wattenstaafje) dit was zonder groot succes. Mijn conclusie was, slechte fader >> nieuwe fader![/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]
                    [FONT=Arial]Het verbaasde mij ook, want met een veel oudere en meer gebruikte 01v96 heb ik nog nooit last gehad van slechte faders.[/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]
                    [FONT=Arial]Trouwens ook al een zenuwachtige fader gezien bij een SD8.[/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]
                    [FONT=Arial] [/FONT]

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Ik ben heel erg benieuwd wat er stuk is aan de faders....
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        ... misschien slaat mijn post nergens op maar ik krijg wel eens tafels hier ter reparatie binnen met slechte faders wat is veroorzaakt door teveel foam in de deksel waardoor de faders worden opengedrukt aan de onderzijde. Vanzelfsprekend zijn dit niet de duurste tafels en ik neem eigenlijk aan dat jullie cases dit niet hebben.

                        Ik ben ook wel benieuwd wat de oorzaak van de faderslijtage is eigenlijk ... heeft ALPS zitten snurken tijdens ontwerp/fabrikage, worden ze op een verkeerd punt aangedreven, is het conductive plastic of carbon, etc / oid ?

                        Groeten !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          Er gingen geruchten dat het veelvuldig switches tussen de layers invloed had.(de snelheid waarmee de faders vervolgens heen-en-weer schieten)
                          Dit is na een firmware upgrade naar beneden gehaald (de snelheid dan....) gevolg: klachten.......

                          Op PSW zijn ook dingen te vinden die wijzen naar de wijze van aansturen (via chips ed) dat die problemen geven, en dat bij sommige tafels na het vervangen van de faders de problemen weer bijna net zo snel terugkomen.

                          Mijn LS9 is nu 1 1/2 jaar, ongeveer 75 - 100 keer gebruikt, maar nog geen problemen.
                          In mijn flightcase "rust" de mengtafel om de armrust, en niet op de faders.

                          een link

                          Comment

                          • nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

                            #14
                            Zit ik net te denken om een 02R96 aan te schaffen, lees ik dit topic

                            Dat gaat hem dus voorlopig niet worden.....

                            Zoiets verwacht je niet van een merk als Yamaha, je zou toch denken dat ze ervaring genoeg hebben, of zouden ze een paar dubbeltjes per fader kunnen besparen?

                            Mvg

                            Jack
                            Powered by AudioMadness....

                            Comment

                            • MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

                              #15
                              Heren,... de faders zijn geen ordinaire standaard alps/oid faders. Ik heb de faderboarden van een LS932 al een keer mogen vervangen na een bak zand op een beachparty dus ik ben bekend met de binnenkant van de LS9.

                              Het schuifje wordt gestuurd door een servomotortje en er gaat naar wat ik zo kan zien geen signaal doorheen. Het motortje zal wel een potje of chip aansturen wat het signaal regelt. De tafels zitten allemaal in perfecte kisten en de faders liggen vrij zonder foam erop!

                              Morgen maar eens uitgebreid mailen met Yamaha....

                              @jakkes72; thnx voor de tip van PSW: ga even kijken
                              @nightline; laat je er niet van weerhouden, de 02R96 heeft een ander bouw en andere faderbanks e.d. (jah ook die heb ik van binnen gezien; en ik heb met een 02R96 of 01V96 nooit deze problemen gehad!)
                              d&b Audiotechnik

                              Comment

                              Working...