Openlucht speakers stacked of rigged ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DimitriD
    • Jul 2009
    • 3

    Openlucht speakers stacked of rigged ?

    Hallo
    Wij organiseren een openluchtfestival op een terrein van +/- 80 x 50.
    Ons podium is 1,5 m hoog en 16 meter breed (incl wings).
    De voorbije jaren had onze pa firma de speakers altijd gestapeld (stacked), nu kreeg ik van een andere pa firma de opmerking dat dit niet ideaal was, door de speakers te riggen kon men veel beter geluidsniveau gelijk houden overal op het terrein.
    Van een ander heb ik dan weer vernomen dat dit riggen tot nadeel heeft dat bij winderig weer, het geluid veel sneller "weggewaaid" wordt, zodat het geluid nog slechter zou kunnen worden dan het gewone stapelen van de speakers.
    Weet iemand hierover meer ?
    Thanks
    Dimitri
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

    #2
    Ik zou zegen stacked, gevlogen is nu meer de trend maar tenzij een heel groot festival totaal nutteloos.

    Groetes
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

    Comment

    • partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

      #3
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Vliegen of stacken is een keuze die je bij een conventioneel systeem inderdaad kunt maken. Als je gaat vliegen hoef je echt niet ineens per sé een line array te nemen, dit staat daar echt los van.

        Hoeveel bezoekers verwacht je op je festival ?

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Originally posted by partydrivein
          Ik zou zegen stacked, gevlogen is nu meer de trend maar tenzij een heel groot festival totaal nutteloos.

          Groetes
          Sjongejonge, over klok en klepel gesproken....

          On topic:
          ja, je kunt een gelijkmatigere geluidsdruk krijgen doordat mensen in het publiek vooraan niet meer de speakers direct voor hun hoofd hebben staan. Verder kun je wat makkelijker hoeken tussen speakers realiseren, die met stacken lastig zijn. Dat ze de subs nog wel recht voor hun donder hebben moet je dan maar even vergeten ofzo ... Je geluid verwaait niet wezenlijk meer, maar de wind kan natuurlijk wel vat op de clusters zelf krijgen. De clusters zo goed mogelijk fixeren is dan ook aan te raden.

          Als je echt 80 meter diepte moet vullen dan zou vliegen wel eens een goede zaak kunnen zijn, maar als er 300 man voor je podium staan zou ik de moeite zeker niet doen
          Last edited by sparky; 24-07-09, 16:22.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • salsa
            • Jan 2007
            • 1315

            #6
            Originally posted by partydrivein
            Ik zou zegen stacked, gevlogen is nu meer de trend maar tenzij een heel groot festival totaal nutteloos.

            Groetes
            Yeah right!

            Maak geen nutteloze antwoorden als je ze niet onderbouwd...

            Het 'vliegen' van de P.A heeft zeker wel voordelen!
            Het hangt ook van je gekozen systeem af, de ene laat zich beter vliegen dan de andere..
            Vroeger, voor de Line Array tijd, werd ook al veel P.A gevlogen hoor!!

            Ik 'vlieg' m'n topjes vaak ook op kleine klussen omdat dit veel beter eindresultaat geeft dan dat ik ze 'stack'.
            Ten eerste 'blaas' ik niemand voor het podium weg, m'n spreiding kan ik veel beter berijken doordat ik geen plaatsing beperking heb als ik ze vlieg, soms hang ik 4 toppen verspreidt aan een truss (Bands spelen soms Mono..)
            Verstaanbaarheid is veel beter (logisch!) achter in de zaal of andere ruimtes ook.

            Hangt totaal af van de lokatie en je keuze P.A!

            Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

            Comment

            • DimitriD
              • Jul 2009
              • 3

              #7
              Allen al bedankt voor de feedback.

              Ons festival is intussen al voorbij voor dit jaar : | Sjock festival

              We hebben tussen de 1500 en 2000 mensen voor het podium. Op de site zie je wat foto's.

              Het is zo dat wij niet echt veel kennis hebben over PA en we kortelings moeten gaan beslissen om verder te gaan met de huidige firma of we met een andere firma in zee gaan.
              Momenteel is alles stacked, de nieuwe firma stelde vliegen voor.
              Welke soort speakers/PA heb ik nog niet echt details.

              Als ik meer info heb, kan ik het hier misschien posten en kunnen de experten die hier op het forum komen ons nog wat helpen.

              Nogmaals, thanks

              Comment

              • DJ_Progrezz
                • Apr 2008
                • 104

                #8
                Hoorngeladen systemen lenen zich meestal erg goed toe tot vliegen. Met pakweg een EAW 850, EV X-Array,... wordt dit wel eens gedaan. Je benut de verticale spreidingshoek van je speakers ook gewoon veel beter. Als je een systeem stackt gaat eigenlijk meer van 50% van je geluid verloren in de lucht. Een beetje naar de grond toe spelen met je toppen is dus meteen ook een stuk leuker voor de nabije buren (hoewel het vaak vooral de subs zijn die hinderen). Maar je kan wel hogere geluidsdruk halen op je feestterrein zonder er rond de geluidsnorm te overschrijden.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Gevlogen heb je zomaar 30% minder vermogen nodig om achteraan te komen, de geluidsenergie wordt veel beter verdeeld.
                  Vooraan heb je minder last dat het veel te hard gaat en de verstaanbaarheid wordt er ook beter door doordat de absorbtie, door de voorste rijen van het publiek, van een deel van het spectrum veel minder is.
                  In het verleden diverse keren een festival met 2500 bezoekers gedaan met 2 dubbel 15 frontloaded en een 2" hoog driver achter een 90 graden hoorn, gevlogen was dit nog heel goed te doen op een terrein van een meter of 40 diep. Dus de opmerking dat het alleen gaat met hoorngeladen systemen houdt ook geen stand.
                  Komt erop neer dat als ik de kans krijg om met een gevlogen PA te werken dat ik daar altijd graag gebruik van maak, ook op iets kleinere locaties.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • partydrivein
                    • Jul 2008
                    • 389

                    #10
                    Oke,
                    ik had inderdaad een goede uitleg moeten geven.

                    Het podium is 1.50, ik neem aan de wings ook.
                    zo'n set komt nog behoorlijk hoog (laatst podiumdeel 30 cm tops boven de 2m.

                    De topjes zullen ongeveer op de 2.50m uitkomen, ga jij ze nog vliegen?
                    Ik zou ze niet vliegen, ik had laatst een vergelijkbaar festival, ik weet niet de oppervlake van het vel uit mijn hoofd, maar ik zouzeggen tussen de 60 en 70 diep en achterin was het + 100 m breed.

                    Wij hebben dit met een EAW set DIK gehaald.

                    Excusses zal het de volgende keer meer onderbouwen...
                    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by partydrivein
                      Oke,

                      De topjes zullen ongeveer op de 2.50m uitkomen, ga jij ze nog vliegen?
                      Jazeker, moet je ze eens op een meter of 5 hoog hangen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Ff de foto's zitten bekijken maar dit is dus echt een perfecte job voor een line-array.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • DJ_Progrezz
                          • Apr 2008
                          • 104

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Dus de opmerking dat het alleen gaat met hoorngeladen systemen houdt ook geen stand.
                          Heb ik toch niet gezegd. Ik zeg enkel dat hoorngeladen systemen zich daar goed toe lenen. Meeste modellen hebben dan ook een veel uitgebreider riggingsysteem ingebouwd dan de doorsnee frontloaded kast (en kom aub niet af met modellen waar het anders is, want dat weet ik ook). Bij hoorngeladen systemen ga je vaak iets beter kunnen richten en reiken iets verder.

                          Maar zoals je zelf aanhaalt is het eigenlijk bijna met elk systeem interessant. Wij vliegen regelmatig Nexo PS15 kistjes als er vanuit het midden wordt gespeeld, niet over heel grote afstanden dus.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by DJ_Progrezz
                            Heb ik toch niet gezegd. Ik zeg enkel dat hoorngeladen systemen zich daar goed toe lenen. Meeste modellen hebben dan ook een veel uitgebreider riggingsysteem ingebouwd dan de doorsnee frontloaded kast (en kom aub niet af met modellen waar het anders is, want dat weet ik ook). Bij hoorngeladen systemen ga je vaak iets beter kunnen richten en reiken iets verder.

                            Maar zoals je zelf aanhaalt is het eigenlijk bijna met elk systeem interessant. Wij vliegen regelmatig Nexo PS15 kistjes als er vanuit het midden wordt gespeeld, niet over heel grote afstanden dus.
                            Mijn fout, verkeerde interpretatie.
                            Idd lenen hoorngeladen systemen zich heel goed om gevlogen te worden, dan komt het long-throw effect echt lekker tot uiting.
                            Op beurzen e.d. is het ook perfect om front loaded kastjes in een truss kooitje te hangen, je krijgt dan een mooie egale verdeling van achtergrond muziek terwijl praten nog heel goed mogelijk blijft.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • DJ_Progrezz
                              • Apr 2008
                              • 104

                              #15
                              Het is je vergeven



                              Nog een mooie voorbeeld van normale frontloaded kistjes vliegen. Helpt een massa tegen geluidsoverlast, 8 PS15'n gevlogen, 8 D&B Q-Subs of C4-subs onder het podium en op de EQ 1,25khz wat naar beneden Genoeg geluid in de tent en buiten bijna geen overlast (stopt bijna aan het tentzeil).

                              Comment

                              Working...