RCF 4pro <-> JBL srx

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stanger
    • Jun 2009
    • 32

    RCF 4pro <-> JBL srx

    Hoi,

    Ik ben van plan een aantal nieuwe speakers te kopen die in de verhuur moeten gaan. Nu ben ik nog aan het twijfelen tussen de RCF 4pro serie en de JBL srx serie. Welke genieten de voorkeur voor jullie en waarom?

    alvast bedankt
    Last edited by stanger; 15-07-09, 21:49.
  • lars-v
    • Nov 2008
    • 17

    #2
    Heb je op het moment al luidsprekers of worden dit de eerste luidsprekers die je aanschaft? Ik denk zelf dat rcf beter verhuurt dan de jbl srx serie, maar pin me hier niet op vast hoor.

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Ik denk persoonlijk dat RCF beter zal scoren dan JBL.
      RCF is beter bekend bij bands en balorkesten.

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Ik ken de RCF 4Pro niet. Maar RCF is wel hard aan de weg aan het timmeren.

        JBL vind ik ook over het algemeen niet mijn ding, maar de SRX vind ik een heel behoorlijke speaker waarmee ik best aangename ervaringen heb!

        Ga eerst luisteren wat je het beste vind klinken!! en wat als totaalpakket het beste kostenplaatje oplevert. Ook i.v.m. amps (Crown heeft JBL presets) gewicht, rigging, stacking, etc!

        Ondanks dat RCF naar verluid prima speakers maakt denk ik dat JBL het beter doet in de verhuur i.v.m. de naam uit het verleden...
        Last edited by MusicSupport; 16-07-09, 12:23.
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Welk segment verhuur je je materialen ?

          Ik kan enkel een mening geven over SRX, heb onlangs een set 722/728 main en 715 delay geinstalleerd in een zaal (dancing), aangestuurd door "good old" Macrotechs en 'n dbx260 en dat klinkt meer dan prima, zowel qua spreiding, qua klank als volume.
          Mensen die bij voorbaat al een mening over JBL hebben zou ik aanraden SRX eens te gaan beluisteren.

          De 722's hoefden nauwelijks te worden EQ'd (beetje top-hoog eraf) enkel de 715's (gebruikt voor delay) klinken wat "HiFi" in het top hoog en konden wel 'n -6dB LPF gebruiken vanaf pakweg 12K.

          Schiet me net te binnen dat ik op diezelfde locatie wel RCF's heb gehad (C5215); de 715's waren toen niet directleverbaar en daar hebben toen tijdelijk die twee RCF kastjes met 15" / 2" gehangen ... klonk ook prima (zonder iets te hoeven EQ-en).

          Technisch / duurzaam gezien zal het allemaal wel goed materiaal zijn, het is wat zelf je voorkeur heeft.

          Groeten en succes !
          Last edited by Koen van der K; 16-07-09, 07:25.
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • Martin Lighting
            • Feb 2007
            • 9

            #6
            ik zou voor JBL SRX gaan wij hebben ze in de verhuur

            6 x JBL SRX715 [FONT=Helvetica][FONT=Helvetica][FONT=Verdana]800W rms, 1x15 inch + hoorn[/FONT]
            [/FONT][/FONT]8 x JBL SRX718S 800W cont, 1x 18 inch
            4 x JBL SRX728S 1600W cont, 2x 18 inch

            aangestuurd door Crown I-tech 5000 HD Amplifier,s

            zijn we erg over te spreken

            Comment

            • stanger
              • Jun 2009
              • 32

              #7
              Hoi,

              Alvast bedankt voor de reacties.
              Het zijn idd de eerste speakers die ik ga aanschaffen.
              Ze moeten vooral dienen om te verhuren voor de gewone fuiven en eventuele recepties of dergelijke. Niet zozeer voor live groepen.
              Ik doe ook enkel maar geluid, geen licht ofzo.

              En aangezien ik het een beetje deftig wil aanpakken had ik toch gedacht aan een van deze merken. Aangaande de versterkers kan ik zeggen dat wij gebruik gaan maken van Crown XTI-serie versterkers. De I-tech's zijn natuurlijk beter maar dat budget is er momenteel niet.

              Ik heb zelf geen echte voorkeur voor RCF of JBL. Mijn vader heeft jaren verhuur gedaan en die zijn voorkeur gaat dan weer uit naar RCF. Dus ja, ik weet het ook nog niet. Binnenkort eens naar de imorteur gaan van beide en eens goed luisteren denk ik.

              greetz

              Comment

              • remundo85
                • Mar 2009
                • 1

                #8
                Hoi,

                Om dan ook even een mening te plaatsen,
                denk dat RCF een goede keus voor jou zou zijn. Versterkers ingebouwd, prijs kwaliteit verhouding, compact, betrouwbaar, prima service, en zeer goed klinkend. Let alleen bij RCF op het type topkast, bij de 6001A bijvoorbeeld zit de hoog-unit in het midden van de kast, niet echt ideaal/soms een uitkomst. Gebruik je zo'n set in een kleinere set-up dan vervang je de "grote" toppen voor ART322A, stokkie ertussen en gas.
                Mocht je echt een systeem willen "ontdekken" dan is de keus aan SRX, welk type eindtrap? Processing etc? Wordt daarnaast meteen een duurdere boel als je het goed wilt doen. Anders is het meteen weer zo'n nippongakki merken circus met véél te veel opties..

                Succes!
                It's all about Rock 'n Roll and I like it!

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Originally posted by remundo85
                  Hoi,

                  Om dan ook even een mening te plaatsen,
                  denk dat RCF een goede keus voor jou zou zijn. Versterkers ingebouwd, prijs kwaliteit verhouding, compact, betrouwbaar, prima service, en zeer goed klinkend. Let alleen bij RCF op het type topkast, bij de 6001A bijvoorbeeld zit de hoog-unit in het midden van de kast, niet echt ideaal/soms een uitkomst. Gebruik je zo'n set in een kleinere set-up dan vervang je de "grote" toppen voor ART322A, stokkie ertussen en gas.
                  Mocht je echt een systeem willen "ontdekken" dan is de keus aan SRX, welk type eindtrap? Processing etc? Wordt daarnaast meteen een duurdere boel als je het goed wilt doen. Anders is het meteen weer zo'n nippongakki merken circus met véél te veel opties..

                  Succes!
                  Zoals ik al aangaf zijn de Crowns prima opties. Processing in de amp met presets voor JBL en een heel acceptabele prijs en goede kwaliteit. Neemt niet weg dat de RCFjes de amps hebben ingebouwd en dit kan een grote 'pre' zijn. Alleen ben ik nog steeds geen fan van actieve kastjes. Vaak net iets te dun bemeten eindtrapjes...
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

                    #10
                    tja RCF of JBL...
                    Als ik een vergelijking mag trekken tussen RCF TT serie (TT12A tops) en JBL Array serie (4892 tops) wat ik laatst een keer gedaan heb:

                    Dan klinkt een TT top op het eerste gehoor lekker sprankelend en hifi.
                    Zet je hier een Array top naast die wel een een beetje Eq nodig heeft (vanwege het ontbreken van processing natuurlijk) dan klinkt die echt veel muzikaler en open en dus te prefereren boven een TT.
                    Op hoog volume blijft de klank van de Array intact maar de TT wordt dun en schreeuwerig (wellicht ook de licht bemeten eindtrappen die hier parten gaan spelen).

                    Nu ligt de vergelijking anders: 4pro versus SRX: naar mijn idee niet helemaal te vergelijken omdat de 4pro kasten 7001 en 6001 hoorngeladen kasten zijn.

                    Maar goed ik vind RCF altijd wat schreeuwerig overkomen als het wat harder moet.

                    Comment

                    • MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

                      #11
                      Originally posted by purplehaze
                      tja RCF of JBL...
                      Als ik een vergelijking mag trekken tussen RCF TT serie (TT12A tops) en JBL Array serie (4892 tops) wat ik laatst een keer gedaan heb:

                      Dan klinkt een TT top op het eerste gehoor lekker sprankelend en hifi.
                      Zet je hier een Array top naast die wel een een beetje Eq nodig heeft (vanwege het ontbreken van processing natuurlijk) dan klinkt die echt veel muzikaler en open en dus te prefereren boven een TT.
                      Op hoog volume blijft de klank van de Array intact maar de TT wordt dun en schreeuwerig (wellicht ook de licht bemeten eindtrappen die hier parten gaan spelen).

                      Nu ligt de vergelijking anders: 4pro versus SRX: naar mijn idee niet helemaal te vergelijken omdat de 4pro kasten 7001 en 6001 hoorngeladen kasten zijn.

                      Maar goed ik vind RCF altijd wat schreeuwerig overkomen als het wat harder moet.
                      Nou is de Array serie (de 4892 top zoals jij die noemt) niet echt een courant productie exemplaar meer. Dus die vergelijking gaat niet op; beiden andere exemplaren en zeker andere componenten.

                      Ik vind overigens bijna alle JBL te schreeuwerig in het hoog (die reputatie houden ze toch vast). Heb alleen bij Excess een keer mogen inprikken op een zeer fatsoenlijk afgeregelde VRX set. Verder een keer een goede SRX722 meegemaakt (zie hierboven; was ik erg over te spreken) en ook een degelijke SRX715. Daarnaast is de 712M ook niet verkeerd.

                      Maar JRX en MRX vind ik gewoon ronduit ruk luidsprekers. (Maar daar ging het niet over)
                      d&b Audiotechnik

                      Comment

                      • stanger
                        • Jun 2009
                        • 32

                        #12
                        Originally posted by MusicSupport
                        Zoals ik al aangaf zijn de Crowns prima opties. Processing in de amp met presets voor JBL en een heel acceptabele prijs en goede kwaliteit. Neemt niet weg dat de RCFjes de amps hebben ingebouwd en dit kan een grote 'pre' zijn. Alleen ben ik nog steeds geen fan van actieve kastjes. Vaak net iets te dun bemeten eindtrapjes...
                        Idd, ik ben ook nog nie helemaal te vinden voor actieve kasten. Als er dan een versterker het begeeft, tja dan speelt de kast niet meer zonder ze te vervangen. Met passieve kasten is dus ietsjes makkelijker te verhelpen. Maar als je passief wilt gaan heb je volgens mij enkel de RCF subs die je passief kan krijgen en niet de "4pro" tops of ben ik mis??

                        greetz

                        Comment

                        • dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

                          #13
                          Tjaah als je gewone versterker het begeeft spelen er ineens 2 kanalen met .. speakers erop aangesloten minder mee... want shit we draaiden al op 4 ohm per kant of in bridge mode

                          Comment

                          • stanger
                            • Jun 2009
                            • 32

                            #14
                            Dexter, daar heb je natuurlijk gelijk in, in hetgeen je nu zegt. Maar is het sneller te verhelpen door een versterker te vervangen dan door andere kasten te moeten plaatsen.

                            Comment

                            • MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

                              #15
                              Het is lood om oud ijzer; de keren dat een eindtrap het heeft begeven zijn bij mij op minder dan een halve hand te tellen. Ik heb nog nooit een d&b eindtrap er mee zien stoppen en de Dynacord P1050's doen het ook nog steeds perfect! Een van de vier nieuwe LX1600's voor monitors heeft het in tegendeel wel al een keer begeven, maar was een fabrieksfout.... Gelukkig had ik kantjes over...
                              d&b Audiotechnik

                              Comment

                              Working...