Microfoons afscheidsmusical groep 8

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enricovdc
    • Apr 2008
    • 4

    Microfoons afscheidsmusical groep 8

    Heey allemaal,

    Ik help dit jaar mee met het geluid van de afscheidsmusical van onze school.
    Wij hebben alleen een probleem het we krijgen de stemmen van de kinderen nog telkens niet goed door de boxen het moet allemaal gewoon harder we hebben al 2 van die "shotgun microfoons" en dan op een of andere sataliet gezet en die naar ze toe gericht maar ik vindt het resultaat nog matig. wat kunnen we hier aan doen? het podium is ongeveer 6 meter lang en 7 meter breed de hoogte is ongeveer 4 meter hopelijk is dit genoeg info.

    Met vriendelijke groet,
    Enrico van de Craats
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

    #2
    Het beste resultaat krijg je door iedere leerling een druppelmic of headsetje op te doen, dit is alleen wel een dure optie.

    Wanneer dit niks is kun je nog met die "shotgun mic`s" werken, alleen hier heb je dan wel een stuk of 10 van nodig. En een hele goede EQ.
    Op deze manier verdeel je 3of4 mic`s over de rand van het podium, en hang je de rest op ongeveer 2,5meter van de vloer van het podium. Deze moeten dan op plaatsen komen te hangen die je dan op de grond markeerd.

    En een beetje meer info zou ook wel handig zijn.
    zou je je profiel willen invullen, dan weten wemet wie we te maken hebben.
    om hoeveel leerlingen gaat het?
    hoe groot is de zaal?
    wat is de overige apparatuur waarmee je werkt?(speakers, mixer ed.)

    mvg.

    Comment

    • enricovdc
      • Apr 2008
      • 4

      #3
      Het gaat om 30 leerlingen
      de zaal is niet zo heel groot er kunnen ongeveer 120 mensen in de hoogt is ongeveer 5 meter.
      we gebruiken een 900 watt versterker DAP P-900 Palladium Vintage versterker 2 x 450 watt - J&H Licht en Geluid
      2 speakers (totaal onbekend)
      dan nog 2 andere 200 watt speakers HIGHLITE online - K-112
      en dan nog 8 kleine speakers die in de zaal hangen
      en verder hebben we nog een laptop met de muziek en een soundlab mixer waar 3 microfoon aansluitingen en 3 ingangen

      het budget is erg laag max 100 euro
      nog een kleine wijziging de microfoon die we 2x hebben is deze http://www.licht-geluid.nl/shop/BVMo...ductid=HLD1335
      Last edited by enricovdc; 05-07-09, 14:26.

      Comment

      • Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

        #4
        Het budget is 100 euro?
        Ik neem aan dat dat is om te huren en dat je hiervoor geen microfoons hoeft aan te schaffen.
        Met enkele condensators denk ik dat je een heel eind komt. Met goed richten en aan de "artiesten" door te geven dat ze duidelijk naar de microfoons moeten praten kun je er voor zorgen dat ze toch duidelijk verstaanbaar zijn.
        Vul inderdaad ook je profiel even in. Misschien woont er wel iemand in de buurt die je wel een avondje wil komen helpen.

        Groeten Jasper
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

        Comment

        • knoppenbert
          • May 2009
          • 26

          #5
          Hoi,

          Ik mag morgen het zelfde doen. Ik doe het nu voor de tweede keer en hang hiervoor over de volle breedte (10 mtr) verdeeld 4 pijpjes en inderdaad daarna goed de eq gebruiken en dan moet het maar, verder heb ik ook nog twee losse Sennheiser zenders voor de solisten en sprekers staan. Verder heb ik ook de juf die het zaakje instudeerd verteld dat de leerlingen zelf wel duidelijk moeten spreken en zingen en dat de achterste rij ze ook moeten verstaan. Het helpt vaak als je dat zelf bij de soundcheck ook nog even meedeelt, vaak luisteren ze dan net even beter als dat de juf het verteld. Meer is gezien het budget gewoon niet mogelijk. succes ermee, ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.

          even oftopic: Heet de musical toevallig ook Cash?

          Bert
          Ik rij de tourbus wel

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Dit soort musicals draai ik al een aantal jaren. Een goede voorbereiding is dan toch nuttig.
            Ik woon altijd de generale repetitie bij waarbij ik tips aan de leerlingen geef m.b.t. de verstaanbaarheid. Ik leg uit hoe een microfoon werkt en wat er met het signaal onderweg gebeurt.

            Ik gebruik standaard altijd 4 richtmicrofoons (2 x AKG C1000 en 2 x Beyerdynamic MCE 86). Dezen staan vooraan op het podium op lage statiefjes en schuin omhoog gericht. . Er zijn altijd wel een paar vaste plekken in zo'n musical, daar leg ik dan Crown DCC 160 grensvlakmicrofoons neer.
            Voor de eventuele solisten heb ik 2 wireless handhelds.Dezen staan op een statief in de coulissen.

            Deze opzet werkt tot volle tevredenheid, de leerlingen zijn tot achter in het theater te verstaan.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            • SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

              #7
              Niet 100% hetzelfde, maar dekt de lading wel: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...ermusical.html

              Sowieso levert een zoekactie op schoolmusical of musical erg veel info op...

              Met 1 mixer met 3 microfooningangen, 2 shotguns en zonder goede externe EQ zou ik denk ik kiezen voor het niet uitversterken van de musical. Liever dan de speakers achter het podium en lekker zacht zetten en de kinderen trainen op hard en duidelijk praten/zingen.
              Last edited by SoundOfSilence; 06-07-09, 10:02.
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

              Comment

              • 4uss
                • Aug 2005
                • 578

                #8
                Wij gaan deze week ook aan de gang met 2 basisscholen, beide op dezelfde locatie. We hebben een 9-tal draadloze zenders (druppels en headsets), in de coulissen links en rechts 2 microfoons voor ensemblezang (om de mensen op het podium te supporten) en voor het podium staan 4 Sennheiser e614 condensators om de groepszang en mensen die geen hoofdrol hebben uit te versterken.
                Op het podium staan 4 monitoren en in beide coulissen staat een monitor. Voor de zendertechs is er backstage een aparte mixer om te controleren of het signaal van de zenders in orde is.

                Op de groep van de e614's staat een EQ geïnsert om de gevoelige frequenties wat te drukken en op zowel de group van de coulissenzang als op de group van de zenders zit een Compressor/Limiter om het geheel beetje in toom te houden.

                Comment

                • dj-wojcik
                  • Jul 2008
                  • 911

                  #9
                  Originally posted by 4uss
                  Wij gaan deze week ook aan de gang met 2 basisscholen, beide op dezelfde locatie. We hebben een 9-tal draadloze zenders (druppels en headsets), in de coulissen links en rechts 2 microfoons voor ensemblezang (om de mensen op het podium te supporten) en voor het podium staan 4 Sennheiser e614 condensators om de groepszang en mensen die geen hoofdrol hebben uit te versterken.
                  Op het podium staan 4 monitoren en in beide coulissen staat een monitor. Voor de zendertechs is er backstage een aparte mixer om te controleren of het signaal van de zenders in orde is.

                  Op de groep van de e614's staat een EQ geïnsert om de gevoelige frequenties wat te drukken en op zowel de group van de coulissenzang als op de group van de zenders zit een Compressor/Limiter om het geheel beetje in toom te houden.
                  ik zal je eerlijk zeggen dat ik dit wel zeer uitgebreid vind voor een basisschool. Meestal kom je daar juist de wannabees tegen die wat aanklooien en dat tegen een habbekrats (klein prijsje).
                  [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                  [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                  Comment

                  • RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

                    #10
                    Originally posted by dj-wojcik
                    ik zal je eerlijk zeggen dat ik dit wel zeer uitgebreid vind voor een basisschool. Meestal kom je daar juist de wannabees tegen die wat aanklooien en dat tegen een habbekrats (klein prijsje).
                    Dit is wel heel zwart/wit gesteld. In onze gemeente doe ik voor een aantal basischolen de techniek bij de musicals. Zij huren voor die gelegenheid ook allemaal de theaterzaal die er is.
                    En zij willen ook allemaal dat het technisch in orde is want de verstaanbaarheid van de productie staat voorop.
                    Dus om ze allemaal met 'wannabees die wat aanklooien' te vergelijken vind ik vergezocht.
                    Heerlijk die stilte

                    Comment

                    • marcelvanhassel
                      • Apr 2009
                      • 50

                      #11
                      Volgende week sta ik ook een basisschoolmusical te mixen met 14 zenders en 6 condensator pijpjes. Als het budget er is bij zo'n school, waarom niet? Het komt de verstaanbaarheid zeker ten goede, en dat is (in mijn geval) waar zo'n school hoge eisen aan stelt.

                      Comment

                      • 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

                        #12
                        Originally posted by dj-wojcik
                        ik zal je eerlijk zeggen dat ik dit wel zeer uitgebreid vind voor een basisschool. Meestal kom je daar juist de wannabees tegen die wat aanklooien en dat tegen een habbekrats (klein prijsje).
                        Juist doordat er meer basisscholen dezelfde locatie/apparatuur gebruiken is het haalbaar. Als we iedere dag op een andere locatie (en dan waarschijnlijk de lokale, te kleine, aula van die basisschool) moeten staan is het niet te doen.
                        En wat is uitgebreid: een EQ of Compressor-limiter inserten is niet zo'n kunst, en het enige wat verder uitgebreid is zijn de zenders.

                        Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat we ook als wannabees bij een basisschool zijn begonnen met parren aan lijmklemmen tegen het plafond. Echt heel erg onverantwoord, maar die fase zijn we inmiddels al héél lang voorbij!

                        Comment

                        • dj-wojcik
                          • Jul 2008
                          • 911

                          #13
                          Originally posted by 4uss
                          Juist doordat er meer basisscholen dezelfde locatie/apparatuur gebruiken is het haalbaar. Als we iedere dag op een andere locatie (en dan waarschijnlijk de lokale, te kleine, aula van die basisschool) moeten staan is het niet te doen.
                          En wat is uitgebreid: een EQ of Compressor-limiter inserten is niet zo'n kunst, en het enige wat verder uitgebreid is zijn de zenders.

                          Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat we ook als wannabees bij een basisschool zijn begonnen met parren aan lijmklemmen tegen het plafond. Echt heel erg onverantwoord, maar die fase zijn we inmiddels al héél lang voorbij!
                          ik had het dan over 9 druppelmics/headsetjes. Is het dus de bedoeling dat er kinderen van de basischool hier mee gaan lopen?

                          Hier in het zuiden eigenlijk nooit echt iets op een basischool gezien van een degelijke productie. En dan komen ze toch ieder keer terug op een lokale jongen die iets in huis heeft waar het eventueel net mee gered kan worden. Maar vere van ideaal dus. En zeker het huren van een theaterzaal zie ik niet gebeuren
                          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Originally posted by dj-wojcik
                            Hier in het zuiden eigenlijk nooit echt iets op een basischool gezien van een degelijke productie. En dan komen ze toch ieder keer terug op een lokale jongen die iets in huis heeft waar het eventueel net mee gered kan worden. Maar vere van ideaal dus. En zeker het huren van een theaterzaal zie ik niet gebeuren


                            Leuk voorbeeldje van hoe het ook kan.


                            Maar ik ben het met je eens, het is vaker uitzondering dan regel. De ene school trekt een budget van 3000 euro uit en bij de andere wordt er al moeilijk gedaan over 50 euro...

                            Bij bovenstaand voorbeeld waren er circa 1350 bezoekers die dag, met een entree van 5 euro per persoon is er dus al een omzet van €6750,- ! Drankjes, verloting e.d. NIET meegerekend!

                            Groeten Hugo
                            Last edited by hugovanmeijeren; 06-07-09, 15:13.
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

                              #15
                              Originally posted by dj-wojcik
                              Hier in het zuiden eigenlijk nooit echt iets op een basischool gezien van een degelijke productie. En dan komen ze toch ieder keer terug op een lokale jongen die iets in huis heeft waar het eventueel net mee gered kan worden. Maar vere van ideaal dus. En zeker het huren van een theaterzaal zie ik niet gebeuren
                              Ik zit in het zuiden (gemeente Heusden).
                              Heerlijk die stilte

                              Comment

                              Working...