Aansluiten speakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beback1996
    • Nov 2008
    • 19

    Aansluiten speakers

    Hey allemaal,

    ik heb een nogal grote vraag. Ik ben heel onbekend met het geluid in theater. Ik ben namelijk gewend om het licht te doen bij een show maar nu moet ik ook het geluid doen. Het probleem: Ik weet niet hoe ik speakers moet aansluiten.

    Moeten die precies hetzelfde worden aangesloten als bij licht? Doorlussen dus? Of anders? het klinkt dom maar ik weet echt totaal niet hoe het moet.

    Dit is wat ik heb:

    [FONT=Arial]1x Omnitronic LS-1222 (mixer)[/FONT]
    [FONT=Arial]2x Omnitronic AZ-112 (sub)
    [/FONT][FONT=Arial]3x Sirus PS-8 (speaker)[/FONT]
    [FONT=Arial]2x Omnitronic AZ-210 (speaker)[/FONT]

    Hartelijke dank
    Last edited by Beback1996; 04-07-09, 11:22.
    'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'
  • Breur
    • May 2007
    • 80

    #2
    Ik denk dat als je even de zoekfunctie gebruikt, er een wereld voor je open gaat !

    Comment

    • Beback1996
      • Nov 2008
      • 19

      #3
      Originally posted by Breur
      Ik denk dat als je even de zoekfunctie gebruikt, er een wereld voor je open gaat !
      Heb ik al geprobeerd. Alleen ik snap er niet zo veel van! :P

      Kan iemand s.v.p. mijn stap voor stap uitleggen hoe ik mijn apparatuur moet aansluiten?

      grtz
      'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

      Comment

      • dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

        #4
        Originally posted by Beback1996
        Hey allemaal,

        ik heb een nogal grote vraag. Ik ben heel onbekend met het geluid in theater. Ik ben namelijk gewend om het licht te doen bij een show maar nu moet ik ook het geluid doen. Het probleem: Ik weet niet hoe ik speakers moet aansluiten.

        Moeten die precies hetzelfde worden aangesloten als bij licht? Doorlussen dus? Of anders? het klinkt dom maar ik weet echt totaal niet hoe het moet.

        Dit is wat ik heb:

        [FONT=Arial]1x Omnitronic LS-1222 (mixer)[/FONT]
        [FONT=Arial]2x Omnitronic AZ-112 (sub)[/FONT]
        [FONT=Arial]3x Sirus PS-8 (speaker)[/FONT]
        [FONT=Arial]2x Omnitronic AZ-210 (speaker)[/FONT]

        Hartelijke dank
        Aangezien het een powered mixer is vraag ik me af of je dit wel allemaal aangesloten krijgt. Want die mixer heeft een output van 300W. Maar ik vind het wel een beetje een raar verhaal dat je wel alles weet hoe het werkt met licht maar noppes van geluid. De meeste JL's weten ook wel ongeveer hoe en wat.

        Als je de handleiding van de Ls-1222A erbij haalt, dan heb je waarschijnlijk genoeg info.
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

        Comment

        • Beback1996
          • Nov 2008
          • 19

          #5
          hartelijk dank!
          'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Als die powered mixer alles is wat je hebt (dus geen versterkers erbij, of actieve kasten) ga je het nimmer nooit goed werkend krijgen.

            300W is weinig, veel te weinig voor deze speakers.
            Speakers doorlussen kan, maar niet veel. 2, hooguit 3 aan elkaar kan, afhankelijk van je versterker (en een powered mixer werkt meestal niet op 2 Ohm, dus max 2 speakers van 8 Ohm = 4 Ohm op elkaar doorlussen per kant).

            Klinkt wel als een uitdaging...
            Als je een beetje in de buurt van Utrecht zit vind ik het wel leuk om je eens te komen helpen
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • Beback1996
              • Nov 2008
              • 19

              #7
              Ok. Heb jij enige idee welke versterker je kan gebruiken daarbij? Want ik moet echt alle apparatuur gebruik. Ze willen perse 4 speakers en 2 subs.

              Grtz
              'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

              Comment

              • Beback1996
                • Nov 2008
                • 19

                #8
                Originally posted by dj-wojcik
                Aangezien het een powered mixer is vraag ik me af of je dit wel allemaal aangesloten krijgt. Want die mixer heeft een output van 300W. Maar ik vind het wel een beetje een raar verhaal dat je wel alles weet hoe het werkt met licht maar noppes van geluid. De meeste JL's weten ook wel ongeveer hoe en wat.

                Als je de handleiding van de Ls-1222A erbij haalt, dan heb je waarschijnlijk genoeg info.
                ik heb een opleiding gedaan als licht technicus. Ik weet wel wat van geluid maar niet veel, ik kom dus niet zo heel erg ver ermee. maar nu hebben ze mijn gevraagd om geluid erbij te doen voor een show. En daar kan ik niet mee overweg. Vandaar dus.
                'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

                Comment

                • Beback1996
                  • Nov 2008
                  • 19

                  #9
                  Originally posted by renevanh
                  Als die powered mixer alles is wat je hebt (dus geen versterkers erbij, of actieve kasten) ga je het nimmer nooit goed werkend krijgen.

                  300W is weinig, veel te weinig voor deze speakers.
                  Speakers doorlussen kan, maar niet veel. 2, hooguit 3 aan elkaar kan, afhankelijk van je versterker (en een powered mixer werkt meestal niet op 2 Ohm, dus max 2 speakers van 8 Ohm = 4 Ohm op elkaar doorlussen per kant).

                  Klinkt wel als een uitdaging...
                  Als je een beetje in de buurt van Utrecht zit vind ik het wel leuk om je eens te komen helpen
                  ik zat te denken aan deze set: JBL Combi JRX Power Set: 2 x JRX115 topkast, 2 x JRX118S subwoofer, 1 x XLS602D versterker, 1 x XLS402D versterker, 1200 Watt - J&H Licht en Geluid

                  en dan die aansluiten op de Omnitronic LS-1222A
                  'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Heu?

                    Wat wil je? Advies over hoe je wat aan mekaar aansluit, óf advies over wat je kopen moet?

                    Vul je profiel ook even in, er woont vast iemand in de buurt die je wil helpen en e.e.a. kan uitleggen. Gaat live nét even wat makkelijker.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

                      #11
                      [FONT=Verdana]Inderdaad, het is verstandig om even duidelijk te maken wat je precies wilt.
                      Gaat het om een vaste installatie of meer tijdelijk? Word het nog verplaatst of op meerdere locaties gebruikt? Wat is de grootte van het theater? Hoeveel zitplaatsen? Wat voor theater is het? Wat voor volume/output/rendement word er verwacht van het systeem? Etc. etc. etc.
                      Hoe heet theater?! Misschien kent iemand het wel hiero!

                      Ik zie namelijk naast het podium al de
                      [/FONT] [FONT=Verdana]OMNITRONIC AZ-112 met een tussenpaaltje en de [/FONT]
                      [FONT=Verdana]OMNITRONIC AZ-210, als sub/sat set. De drie ps-8's kunnen perfect gebruikt worden als delay of 'under-balcony' luidsprekers. Deze set-up is uiteraard onder zeer beperkte omstandigheden goed bruikbaar. Daarnaast kun je de versterker in de powermixer dan beter ongebruikt laten, en geschikte versterkers kopen.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]
                      Goed, zonder meer info kunnen we nog niets.
                      [/FONT]


                      [FONT=Verdana]Mvg,[/FONT]


                      [FONT=Verdana]Teun
                      [/FONT]
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                      Comment

                      • Beback1996
                        • Nov 2008
                        • 19

                        #12
                        Originally posted by 4AC
                        [FONT=Verdana]Inderdaad, het is verstandig om even duidelijk te maken wat je precies wilt.[/FONT]
                        [FONT=Verdana]Gaat het om een vaste installatie of meer tijdelijk? Word het nog verplaatst of op meerdere locaties gebruikt? Wat is de grootte van het theater? Hoeveel zitplaatsen? Wat voor theater is het? Wat voor volume/output/rendement word er verwacht van het systeem? Etc. etc. etc.[/FONT]
                        [FONT=Verdana]Hoe heet theater?! Misschien kent iemand het wel hiero![/FONT]

                        [FONT=Verdana]Ik zie namelijk naast het podium al de [/FONT] [FONT=Verdana]OMNITRONIC AZ-112 met een tussenpaaltje en de [/FONT]
                        [FONT=Verdana]OMNITRONIC AZ-210, als sub/sat set. De drie ps-8's kunnen perfect gebruikt worden als delay of 'under-balcony' luidsprekers. Deze set-up is uiteraard onder zeer beperkte omstandigheden goed bruikbaar. Daarnaast kun je de versterker in de powermixer dan beter ongebruikt laten, en geschikte versterkers kopen.[/FONT]

                        [FONT=Verdana]Goed, zonder meer info kunnen we nog niets.[/FONT]


                        [FONT=Verdana]Mvg,[/FONT]


                        [FONT=Verdana]Teun[/FONT]
                        Die installatie wordt verplaatst van theater naar theater. Elke keer moet in ong. 2-3 uur al het geluid en licht worden opgehangen zodat we daarna nog tijd hebben voor decor om op te bouwen.

                        De meeste theaters waar het in zal worden gebruikt, zijn theater met ong. 700 zitplaatsen. De speakers moeten een hard volume hebben zodat ze de hele zaal kunnen bereiken. ps-8 worden inderdaad misschien gebruikt voor under-balcony maar waar ze ook aan zitten te denken is om die op te hangen in de kap zodat de cast zichzelf en de muziek kan horen. Dat ligt eraan hoe groot de output is van de andere speakers.
                        'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

                        Comment

                        • RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

                          #13
                          Originally posted by Beback1996
                          Die installatie wordt verplaatst van theater naar theater.
                          De meeste theaters waar het in zal worden gebruikt, zijn theater met ong. 700 zitplaatsen. De speakers moeten een hard volume hebben zodat ze de hele zaal kunnen bereiken. ps-8 worden inderdaad misschien gebruikt voor under-balcony maar waar ze ook aan zitten te denken is om die op te hangen in de kap zodat de cast zichzelf en de muziek kan horen. Dat ligt eraan hoe groot de output is van de andere speakers.
                          Dus gaat het om een theatertour ???

                          Speakers moeten een hard volume hebben, om wat voor produktie gaat het? Om de hele zaal te bereiken is het niet zo van belang dat het zo hard mogelijk kan. De mensen vooraan zullen dan vluchten. Een goede spreiding van je geluid is m.i. veel belangrijker.
                          En zijn de meeste theaters niet voorzien van een goede geluidsinstallatie waar je gebruik van kunt maken? Bij de theatertours die ik gedaan heb maakte ik altijd gebruik van de aanwezige installatie.
                          Scheelt een hoop gesjouw en je beschikt over een systeem wat helemaal toegespitst is op de ruimte.
                          Mij lijkt het dat je beter een geluidstechnicus mee kunt nemen i.p.v. zelf te gaan prutsen met iets waar je geen kennis van hebt.
                          Last edited by RayM; 06-07-09, 13:05.
                          Heerlijk die stilte

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Beback1996
                            Die installatie wordt verplaatst van theater naar theater.
                            De meeste theaters waar het in zal worden gebruikt, zijn theater met ong. 700 zitplaatsen.
                            Dat zijn geen kleine theaters meer, lijkt me dat er dan wel budget zou moeten zijn voor een fatsoenlijke installatie in plaats van, met alle respect, het geknoei waar je nu mee bezig bent.
                            en zoals hierboven al vermeld is er volgens mij in alle theaters van die grootte een huisinstallatie die prima voor dit doel te gebruiken is.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

                              #15
                              Verplaatsen naar Newbie!!

                              Dit is gereutel!!

                              Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                              Comment

                              Working...