Delay horn?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

    Delay horn?

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen antwoord vinden. Ik heb een processor (sabine grq), waarvan ik de delay nog in moet stellen. De opstelling:
    - 4x HD15 bass
    - 2x KME qs1152 top
    De toppen staan op de bassen. Moet ik de delay instellen aan de hand van de fase verschillen? De hd15 zit op zo'n -100 graden en de top op zo'n +60 graden bij 150 Hz (crossover punt).
    Of kan ik het uitrekenen aan de hand van de hoornlengte (met de snelheid van geluid)?
    Ik hoop dat iemand me kan helpen!
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

    #2
    Een goede methode is:

    - stack een kant van het setje zoals je dat normaal doet (andere kant laten we onbemoeid)
    - zet de top of sub uit fase (dus 180 graden fase gedraaid)
    - speel een toon af met de frequentie van het crossoverpunt
    - ga aan de delay draaien totdat de uitdoving maximaal is, dus minimaal volume. Kijk wel uit dat je er niet een periode naast zit, dus wantrouw al te grote delaytijden.
    - zet de top of sub weer in fase

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Beste is iemand zien te vinden met Smaart en een goeie meetmicrofoon, die kan het zo voor je meten en corrigeren.
      Maar boven beschreven methode is een prima alternatief alhoewel je wel erg goeie oortjes moet hebben.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • LJmalcolm

        #4
        Zoek op google voor "easera systune". Dat programma kun je gratis downloaden en het heeft zo ongeveer alles wat smaart en dergelijke ook hebben maar je kunt het onbeperkt gebruiken.

        Als je een verloopje minijack -> xlr hebt kun je de delay gewoon meten via een ingebouwde mic. en dan kun je aan de hand daarvan bepalen welke speakers je moet delayen.

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Er is een formule voor om dit te berekenen nm
          ((fase hf - fase lf)/360)/((freq hf - freq lf)x1000)

          Als ik de gegevens van je invoer op XL krijg ik een getal wat niet klopt hoop ik voor je . Dus idd zoek iemand die een meet programma op zijn labtop heeft en een goede meet microfoon .
          Stuur mij even een mailtje aub .

          Comment

          • Needmoresound
            • Apr 2005
            • 170

            #6
            Bedankt voor de reacties. Rene's methode in combinatie met een microfoon lijkt mij een geschikte oplossing voor mij:
            Ik sluit mijn microfoon (shure sm58) op mijn computer aan, met een analyse programma (demo versie). Ik wissel bij een speaker de plus en min om.
            Vervolgens op 1 speaker 150 Hz, aantal db's meten.
            vervolgens 150 Hz op de andere speaker, volume toevoeren tot hetzelfde geluidsniveau bereikt is.
            Nu met de delay gaan spelen tot ik een zo laag mogelijk output heb (ook meten met de microfoon).

            Als ik hier iets raars bedacht heb, hoor ik het wel! Verder is buiten de beste plaats voor metingen? En is het verstandig om de microfoon een meter of 5 van de speakers te plaatsen? of gewoon +/- 1 meter?

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by Needmoresound
              Bedankt voor de reacties. Rene's methode in combinatie met een microfoon lijkt mij een geschikte oplossing voor mij:
              Ik sluit mijn microfoon (shure sm58) op mijn computer aan, met een analyse programma (demo versie). Ik wissel bij een speaker de plus en min om.
              Vervolgens op 1 speaker 150 Hz, aantal db's meten.
              vervolgens 150 Hz op de andere speaker, volume toevoeren tot hetzelfde geluidsniveau bereikt is.
              Nu met de delay gaan spelen tot ik een zo laag mogelijk output heb (ook meten met de microfoon).

              Als ik hier iets raars bedacht heb, hoor ik het wel! Verder is buiten de beste plaats voor metingen? En is het verstandig om de microfoon een meter of 5 van de speakers te plaatsen? of gewoon +/- 1 meter?
              Je kunt dit inderdaad het beste buiten doen op een plek waar je geen reflecties hebt, in een ruime zaal kan het ook.
              En ik zou de meetmicrofoon op een meter of 3 op oorhoogte zetten, vanaf daar wordt we ongeveer naar geluisterd.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                Ik zou als je de mogelijkheid hebt om een condensator mike te gebruiken deze prefereren boven een sm58 (ck91 ofzo)

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by Timo Beckman
                  Ik zou als je de mogelijkheid hebt om een condensator mike te gebruiken deze prefereren boven een sm58 (ck91 ofzo)
                  Voor het meten van de time alignement maakt het geen moer uit welke mic je daarvoor gebruikt. Je moet hem alleen niet gaan gebruiken om mee te equen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Needmoresound
                    • Apr 2005
                    • 170

                    #10
                    Je moet hem alleen niet gaan gebruiken om mee te equen
                    Ik ga binnekort voor de lol een goedkope meet microfoon kopen (van behringer of iets dergelijks), om te kijken hoe mijn speakers presteren. Dien je dan, in princiepe, alles zo recht mogelijk te equen? of stoppen jullie meestal een aantal db's extra op het laag en evt top hoog?

                    Comment

                    • Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

                      #11
                      @ needmoresound

                      Dit probleem kan idd met je oren zoals ReneE zei, maar analyzen met een pc is wel handiger ( kwestie van smaak)

                      Ik werk al een tijdje met Easera Systune van RH, zowel voor EQ als delay als phase metingen.

                      je kan idd phase en delay prima meten met elke microfoon. is mag wel een condensator aanraden, die is toch wat "rechter"

                      je meet namelijk phase & Delay wel frequentie afhankelijk ( mogelijk)

                      * Waar je wel op moet letten is dat je een geluidkaart gebruikt met een "ge-syncede" in- en uitgang. Anders gaan delay metingen helemaal nergens meer over, en kan je evengoed niet meten.
                      * Ook is het nuttig om minimaal een 2-2 geluidskaart te hebben. Systune ondersteund namelijk een "refference channel" voor zekere en stabiele metingen in tijd Phase.

                      Ook de demo van Systune is prima en kan ik je zeker aanraden.

                      Leks
                      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                      Comment

                      • Koert
                        • Nov 2002
                        • 86

                        #12
                        Originally posted by Needmoresound
                        Ik ga binnekort voor de lol een goedkope meet microfoon kopen (van behringer of iets dergelijks), om te kijken hoe mijn speakers presteren. Dien je dan, in princiepe, alles zo recht mogelijk te equen? of stoppen jullie meestal een aantal db's extra op het laag en evt top hoog?
                        Die Behringerdingen zijn prima! Maar gebruik toch vooral je oren! Smaartlive e.d. zijn leuke tools maar staar je er niet op blind.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Koert
                          Die Behringerdingen zijn prima! Maar gebruik toch vooral je oren! Smaartlive e.d. zijn leuke tools maar staar je er niet op blind.
                          Smaart, mits juist gebruikt i.c.m. een goeie meetmic, en die Behringer is best goed, is een prima tool om snel een systeem in te regelen.
                          Voordeel van Smaart is dat het objectief is en je oren zijn dat niet altijd.
                          En met Smaart kun je heel makkelijk delay's meten tot op de cm.
                          Last edited by MusicXtra; 06-07-09, 21:35.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • xvisionbelgium
                            • Sep 2008
                            • 50

                            #14
                            euh.... Gratis ?
                            30 dagen trial versie ja...

                            Originally posted by LJmalcolm
                            Zoek op google voor "easera systune". Dat programma kun je gratis downloaden en het heeft zo ongeveer alles wat smaart en dergelijke ook hebben maar je kunt het onbeperkt gebruiken.

                            Als je een verloopje minijack -> xlr hebt kun je de delay gewoon meten via een ingebouwde mic. en dan kun je aan de hand daarvan bepalen welke speakers je moet delayen.

                            Comment

                            • Needmoresound
                              • Apr 2005
                              • 170

                              #15
                              euh.... Gratis ?
                              30 dagen trial versie ja...
                              Ik kon op de site kiezen tussen een demo versie of 30 dagen trial versie. Ik heb voor de demo gekozen en ik heb de delay al ingesteld (met bij een speaker de + en - omwisselen, etc). Dit ging goed: het instellen kan bij mij per 0,02 ms, dit verschil is ook zichbaar op de pc.

                              Comment

                              Working...