beste combi 18inch met 12 of 15 inch

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redcars
    • Jun 2009
    • 19

    beste combi 18inch met 12 of 15 inch

    Voor top 40 band ben ik eigen PA set aan het samenstellen.
    - voor 100 tot max 300 personen
    - compact vervoerbaar
    - 16 kanalen, drums/bas/2 git/toetsen/4 zang

    aanwezig reeds
    * 1 18 inch SUB van DB, 600 w rms ingebouwde crossover frequentie instelb. Klinkt lekker diep en hard, tevreden over.
    * tops 2x300 wat, passief via versterker 2x230 zijn veels te licht.
    zetten we om naar floor monitors
    dus:
    heb HK Premium Pro A serie op het oog, hoor en lees daar veel goeds over
    ze hebben 12 of 15 inch, beide 600 Wat RMS
    HAMVRAAG: wat gaat beste die 250-300 man aankunnen? 12 of 15 inch tops?
    Wat is slim keuze als je SUB in toekomst 2 van maakt? Moet nog in busje passen 15+15+18+18 is geen optie.

    heb reeds verschillende meningen gehoord
    - 15 inch want: kan nog stuk drums en basgitaar beter meepakken, klinkt warmer. heb je geen 2e sub nodig, want tops zijn als het ware al zwaar.
    - 12 inch want: is veel beter voor zang, belangrijkste om boven band uit te krijgen. de 15 inch mist midden teveel want speaker is te langzaam.

    beide is waarschijnlijk waar.............!?

    neig zelf naar
    12 inch = goedkoper, lichter, compacter, zang belangrijkste voor publiek, uitbreiding met 15 inch sub zou nog net passen en dan heb je 18+15+12+12 mooie end-combi?
    + flexibel voor kleinere dingen laat je 15 of 18 weg. (kroegje waar het niet past)
    en ongebruikerlijk combi: 12+15+18 sub? de 12 bij de 18 opstellen en 15 andere kant?

    lees het graag om laatste twijfel weg te nemen
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

    #2
    Voor disco mag een 15" wel want daar is mid niet zo belangrijk. Voor een getrouwe weergave op een P.A. met een 2-wegs top zie ik liever de 12". Klinkt frisser en opener. De instrumenten komen los van elkaar terwijl ze bij een 15" precies allemaal op elkaar zitten.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Ben het eens met Laserguy, 12" is net ff lekkerder voor zang en jouw argument dat die 15" je sub als het ware zou ontlasten zul je in de praktijk niet echt merken. Een 12" is prima in staat om vanaf 80/120 Hz weer te geven en dat is de gebruikelijke cross-over frequentie van sub naar top.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • redcars
        • Jun 2009
        • 19

        #4
        dank

        duidelijke taal. 12 inch besteld. bij musicstore hadden ze mooi 2 retouren, ben voor weinig met mooie boxjes klaar schat ik zo

        Comment

        • peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

          #5
          Goede keus, laat even weten wat je er van vindt als ze binnen zijn.

          Comment

          • redcars
            • Jun 2009
            • 19

            #6
            had als alternatief rcf art 500a op het oog voor 1250 2e hands, 15 inch........
            die verkoper daarvan beweert dat ik met die HK veel minder hard ga.......
            als ik specs vergelijk kan het waar zijn (spl 123 db vs 129, als het tenminste zelfde db's betreft.....)
            alleen gewicht (38 vs 23 kg) inruilwaarde (nieuw vs 2e hands) speelden ook nog mee...+ adviezen 12 inch te nemen

            rcf beter dan hk, mee eens mensen???
            Last edited by redcars; 02-07-09, 21:11.

            Comment

            • Dirk Wijnen
              • Dec 2006
              • 189

              #7
              Hallo,

              Wij hebben zelf een HK audio premium Pro set. met 12" toppen en 18" bassen.
              En ik heb een RCF setje 15" toppen en 4 18" bassen.
              Ik heb de sets al meerdere keren naast elkaar gehad en ook vergelijkingen gedaan.
              De stemmen komen inderdaad beter uit op een 12"er. Alleen vind ik het totaal plaatje in mijn ogen de RCF set beter klinken.
              Dit komt mede door, dat de premium pro set ietwat aan de doffere kant klinkt. De RCF set is wat gedetaileerder, directer dan HK audio. Dit is mijn mening over de beide sets.
              Last edited by Dirk Wijnen; 02-07-09, 22:08.
              Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by Dirk Wijnen
                Hallo,

                Wij hebben zelf een HK audio premium Pro set. met 12" toppen en 18" bassen.
                En ik heb een RCF setje 15" toppen en 4 18" bassen.
                Ik heb de sets al meerdere keren naast elkaar gehad en ook vergelijkingen gedaan.
                De stemmen komen inderdaad beter uit op een 12"er. Alleen vind ik het totaal plaatje in mijn ogen de RCF set beter klinken.
                Dit komt mede door, dat de premium pro set ietwat aan de doffere kant klinkt. De RCF set is wat gedetaileerder, directer dan HK audio. Dit is mijn mening over de beide sets.
                Dat de HK audio set doffer klinkt heeft niets met 12 of 15" te maken maar meer met de hoog driver.
                Kans is groot dat er in de RCF set een 2" driver voor het hoog is gebruikt, deze zijn over het algemeen wat agressiever dan een 1".
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Dirk Wijnen
                  • Dec 2006
                  • 189

                  #9
                  Nee.. er zit in beide kasten een 1" hoogdriver in. Persoonlijk blijf ik toch voor mixklusjes bij de 15" RCF toppen. Bij kleine discosets of presentaties zijn de HK''s meer dan perfect voor. Al met al zeker geen slechte set hoor! We zijn er heel tevreden over.
                  Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Dirk Wijnen
                    Nee.. er zit in beide kasten een 1" hoogdriver in. Persoonlijk blijf ik toch voor mixklusjes bij de 15" RCF toppen. Bij kleine discosets of presentaties zijn de HK''s meer dan perfect voor. Al met al zeker geen slechte set hoor! We zijn er heel tevreden over.
                    In dat geval is het gewoon een verschil in het systeem, is ook vrij logisch.
                    Alhoewel ik een 15/1" niet echt een ideale combi vind.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • redcars
                      • Jun 2009
                      • 19

                      #11
                      . Inmiddels ook reactie van HK die ook absoluut voor combi 18 met 12 gaan, om zelfde redenen. dus daar zijn we wel uit.

                      het geluidsbedrijf waar wij altijd huren was over beide merken rcf en hk niet enthousiast. rcf eerste woord wat je hoort als kritiek is 'schel' wat wel overeenkomt met dof versus de hk, haha.

                      is sls productions waar we huren voor de feesttenten. Maar die hebben heel andere prijsklasse spul. Logic e.d. en line array. dat kan je als bandje zelf nooit kopen. dus we zijn happy als we nu een mooi setje voor 250 man zelf aankunnen zodat de agenda mooi doorloopt ook in de winter. en meteen diezelfde set qua tafel en inear is meteen geschikt voor monitorset voor de grote klussen, dus daar is sls weer blij en wij ook.
                      zit met smart te wachten tot de HK ze binnenkomen.........zal jullie snel laten weten hoe het bevallen is of dat ze weer linea recta music store gaan, haha

                      Comment

                      • Dj Gino V
                        • Feb 2009
                        • 237

                        #12
                        ik kom hier even mee om raad vragen want zit ook met een dergenlijk probleem heb nu thuis twee QSC hpr 122i staan maar zou daar voor de stevigere drive in nog een bas willen bij zetten maar twijfel tussen twee 15" qsc hpr of een 18" van qsc hpr
                        wat zal het beste klinken kwa prijs en het is maar voor max 200 personen

                        grtz Gino V

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #13
                          Originally posted by Dj Gino V
                          ik kom hier even mee om raad vragen want zit ook met een dergenlijk probleem heb nu thuis twee QSC hpr 122i staan maar zou daar voor de stevigere drive in nog een bas willen bij zetten maar twijfel tussen twee 15" qsc hpr of een 18" van qsc hpr
                          wat zal het beste klinken kwa prijs en het is maar voor max 200 personen

                          grtz Gino V


                          Persoonlijk zou ik de 18" kiezen, deze loopt lager door en geeft vaak (let op! niet altijd!) een diepere en vettere bas. Dit kan nat. ook aan je EQ instellingen liggen. Ik zou ook een uitgebreide luistertest doen, gewoon je eigen toppen en mixer+cd's mee. Dat ken je het beste en je weet meteen wat je wel en niet kan kwa functies (winkel heeft er bijv. dubbel 31Bands EQ achter hangen en jij hebt maar 3 bands op je mixer).
                          Verder kan je ze een keer huren om te proberen, verder zou ik persoonlijk doorsparen voor 2*18", dat staat niet alleen netter, maar dan kan je zo weer 30-40 man xtra draaien en het is ook handig voor buiten.

                          Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          Working...