Variphone vs. Ultimate Ears

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    Variphone vs. Ultimate Ears

    Goedendag mensen,


    Ik ben een beetje aan het rondkijken voor nieuwe in ears,

    en na standaard oortjes te hebben gebruikt (shure e2) wil ik nu toch weleens wat goeds, dus gegoten.

    Nu zijn er 2 merken die bij mij een nek-aan-nek race voeren, namelijk Variphone en Ultimate Ears.

    Nu ben ik stiekum iets meer geneigd naar de kant van Ultimate Ears omdat ik hier meer over hoor (goede recenties) dan Variphone ,

    Zijn er mensen hier aanwezig die ervaringen hebben met 1 of beide merken?
    Zou bij mij gaan om Variphone ES2 of de Ultimate Ears ue5pro.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • Martijnvanthiel
    • Oct 2002
    • 104

    #2
    De muziekanten van een band hier uit de buurt www.tilitmusic.nl zijn zeer enthousiast over ultimate ears. Staat ook een stukje van op de website...

    Puur ter info...
    Met vriendelijke groet,

    Martijn van Thiel

    Comment

    • Robert H
      • Jan 2006
      • 378

      #3
      Volgens mij verschillen die oortjes niet zo gek veel. Zelfde principe, zelfde materiaal, zelfde prijs, etc. Misschien dat er onderscheid is qua service, maar daar heb ik enkel eenzijdig ervaring mee. Bij ons (top-100 band) is enkele jaren geleden gekozen voor Variphone ES2. Eén van de redenen was dat de Nederlandse contactpersoon een bekende van ons is, dat communiceert wel zo lekker. We zijn er na al die jaren nog steeds erg blij mee en op een enkele kabelbreuk na hebben we er geen noemenswaardige problemen mee gehad.

      Onder de BN'ers zie je een duidelijke voorkeur voor Ultimate Ears. Ik kom althans vaker het bekende aluminium doosje tegen dan het zwarte broodtrommeltje van Variphone. Ik vermoed eerlijk gezegd dat UE de marketing in die hoek waarschijnlijk beter voor elkaar heeft en dat het niet direct een kwaliteits-issue is. Kan me niet voorstellen dat er klankmatig of qua constructie echt extreme verschillen zijn tussen beide merken.

      Wellicht is er prijstechnisch nog iets zinnigs te melden, maar ik ken enkel de prijzen voor Variphone dus daar heb je ook bijster weinig aan...

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Let ook op de repareerbaarheid van de IEM's, bijvoorbeeld makkelijk vervangen van kabeltjes etc. Als ze zijn ingegoten kun je je IEM's wegmikken als er een keer een kabeltje op de verkeerde plek breekt.

        UE en Variphone zijn beide erg goed. Bel eens en kijk waar je de beste prijs, service en voorwaarden kunt krijgen...
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

          #5
          Ik gebruikte (als drummer zijnde) eerst de Voicetronic VT-05's Niet gegoten maar wel zelfde techniek.

          De ontwerper is nu bezig de op maat gemaakte versie op de markt te brengen (alleen dan voor een veel lagere prijs dan de ue en vari's)

          Deze ga ik nu bestellen. Ben dan ook erg benieuwd naar deze pro series.
          Drummer en techniek freak.
          _____________________________________________

          Comment

          • Robert H
            • Jan 2006
            • 378

            #6
            Originally posted by berolios
            Let ook op de repareerbaarheid van de IEM's, bijvoorbeeld makkelijk vervangen van kabeltjes etc. Als ze zijn ingegoten kun je je IEM's wegmikken als er een keer een kabeltje op de verkeerde plek breekt.
            De kabeltjes zitten met kleine stekkertjes in de oortjes, die kun je dus gewoon vervangen als er iets stuk is (kost wel bijna vier tientjes!!!).

            Wat betreft dat ingieten: Ik heb mijn setje een keer laten stuiteren op een tegelvloer van een kleedkamer. De laagdriver van één kant deed het toen niet meer. Ik heb het setje opgestuurd, kreeg meteen een leensetje (universeel) terug en twee weken later was de boel weer klaar. Die hele actie kostte me nog geen 100 euro. De contactpersoon van Variphone legde me uit dat het afdekkapje met een bepaald soort lijm vast zit. Als ze de oortjes onder zo'n speciale (UV?) lamp leggen dan wordt die lijm vloeibaar en kunnen ze zo de 'deksel' eraf halen. Toen bleek dat het flinterdunne draadje naar de driver inderdaad geknapt was. Die was dus prima te repareren.

            Feitelijk moeten er dus hele gekke dingen gebeuren, wil zo'n setje compleet onbruikbaar worden!

            PS: Onze zangeres had vanaf het begin het idee dat de pasvorm niet helemaal goed was. Omdat het niet heel erg vervelend was, heeft ze er toch nog een paar jaar mee gedraaid. Toen ze uiteindelijk toch maar aan de bel had getrokken was de boodschap van Variphone even kort als simpel: We maken wel een nieuw setje en zetten daar je oude drivers in. Vlak voor een optreden bij hun in de buurt zijn er toen nieuwe afdrukken gemaakt en drie weken later had ze een splinternieuw setje dat wel perfect paste. Voor noppes!

            Comment

            • MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

              #7
              Qua molding van de oortjes zal er niet veel verschil in zitten. Zelfde priciepe, maar wel ander materiaal, andere drivers en andere techniek. UE is tegenwoordig onderdeel van Logitech (ter info; vorig jaar overgenomen)

              Ik raad muzikanten om me heen UE aan. Heb al twee keer gegoten Vari's uit elkaar zien gaan na een korte reis richting de grond (misschien ouder model; zijn niet uit 1 blok gegoten maar uit twee op elkaar gezette helften; is overigens bij UE ook zo) En ook kapote drivers..

              Echter heb ik zowel positieve reacties over de Vari ES2 (ES3 past niet in ieders oor vanwege de hoeveelheid drivers) als over de UE gear. Meest positief is men over de UE5 (veel value for money) en UE10/UE11; maar die is weer erg duur en niet iedereen heeft 3 weg nodig...
              Last edited by MusicSupport; 01-08-10, 14:06.
              d&b Audiotechnik

              Comment

              • Markoor
                • Jun 2009
                • 1

                #8
                Originally posted by Robert H
                Volgens mij verschillen die oortjes niet zo gek veel. Zelfde principe, zelfde materiaal, zelfde prijs, etc. Misschien dat er onderscheid is qua service, maar daar heb ik enkel eenzijdig ervaring mee. Bij ons (top-100 band) is enkele jaren geleden gekozen voor Variphone ES2. Eén van de redenen was dat de Nederlandse contactpersoon een bekende van ons is, dat communiceert wel zo lekker. We zijn er na al die jaren nog steeds erg blij mee en op een enkele kabelbreuk na hebben we er geen noemenswaardige problemen mee gehad.

                Onder de BN'ers zie je een duidelijke voorkeur voor Ultimate Ears. Ik kom althans vaker het bekende aluminium doosje tegen dan het zwarte broodtrommeltje van Variphone. Ik vermoed eerlijk gezegd dat UE de marketing in die hoek waarschijnlijk beter voor elkaar heeft en dat het niet direct een kwaliteits-issue is. Kan me niet voorstellen dat er klankmatig of qua constructie echt extreme verschillen zijn tussen beide merken.

                Wellicht is er prijstechnisch nog iets zinnigs te melden, maar ik ken enkel de prijzen voor Variphone dus daar heb je ook bijster weinig aan...
                Ik zal je kort het verschil tussen UE en Variphone uitleggen.
                Het merk is niet Variphone maar Westone. De uitvinder en patenthouder van Ultimate Ears werkte liet vroeger de huisjes van de oortjes maken bij Westone. Westone is een oortechnisch lab wat oorstukjes maakt voor bescherming, hoortoestellen en later inears. Ultimate Ears is zelf zijn huisjes gaan maken en zo kwam er een einde aan de samenwerking met Westone. De vroegere importeur van UE, Variphone, is verder gegaan met Westone, dus vandaar.
                Achter Ultimate Ears staat de vroegere geluidsman van Van Halen. In het professionele segment zijn ze veruit marktleider. Dit komt doordat zij wereldwijd het enige bedrijf zijn die aan research en ontwikkeling doet. Het 2-weg systeem, UE5 Pro kwam als eerste van hen. Daarna de UE7, oortje speciaal voor drummers en bassisten, kwam van hen. Het 3-weg systeem kwam van hen en nu ook zelfs een 4-driversysteem.
                Bij hun ontwikkeling wordt rekening gehouden in het ontwerp met het feit dat de techniek in alle maten oren moet kunnen. Als bedrijven als Variphone/Westone volgen, dan kan dat alleen in oren die groot genoeg zijn. Anders kunnen ze geen 3 drivers kwijt.
                Significant verschil is ook dat alleen in de UE inears, gepatenteerde speciaal ontworpen drivers zitten. In alle andere systemen zitten standaard drivers.

                Ik werkte in het verleden met de UE5 Pro van beide merken. Er zit echt wel verschil in het geluid. Nu werk ik met de UE11 Pro, een 4-driversysteem. Uitstekend oortje, zeker omdat ik drummer ben en graag body vanuit de onderkant in mijn oortje wil hebben. Geen moment spijt van deze keuze.

                In Nederland wordt UE gedistribueert door Audique bv, kijk op www.in-ears.nl: Home
                Zij komen eventueel aan huis de afdrukken maken en de service na koop is uitstekend.

                Comment

                • kitman
                  • Sep 2008
                  • 14

                  #9
                  Wel opletten ivm impedancy met de combinatie UE en Sennheiser EW300, dan moet er een speciaal stukje tussen, anders heb je ruis.
                  Ik had als bassist Senn IE3 en nu UE 5 pro en dat is veel beter.

                  Comment

                  • shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

                    #10
                    Originally posted by kitman
                    Wel opletten ivm impedancy met de combinatie UE en Sennheiser EW300, dan moet er een speciaal stukje tussen, anders heb je ruis.
                    en toch kom ik regelmatig artiesten tegen die ue's gewoon in sennheiser beltjes prikken, dit in zowel g1 als g2, zonder tussenstukje (meende ergens te lezen een weerstandje)
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                    Comment

                    • kitman
                      • Sep 2008
                      • 14

                      #11
                      De impedantie van de nieuwste, vb EU7 is 32 Ohm, en dan moet het tussenstukje niet meer.

                      Comment

                      • Rv
                        • Feb 2001
                        • 1086

                        #12
                        Om hier even verder op in te prikken...

                        Zijn er ondertussen nog gebruikers bijgekomen van variphone of UE? En dan misschien inderdaad toch van de UE-4pro, want die valt in een prijsklasse die 'ik aankan'!

                        Ik ben van belgië, zijn die UE's ook in België verkrijgbaar?


                        Alvast bedankt allemaal!!
                        ____
                        Rv.
                        ____

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Geeft er iemand informatie over de schadelijke gevolgen van in ears op het gehoor?

                          Comment

                          • Rv
                            • Feb 2001
                            • 1086

                            #14
                            Bij mij is het eigenlijk de bedoeling om schade te voorkomen.

                            Wanneer ik IEM heb dan heb ik ZELF mijn klank onder controle. Ik bepaald het maximum volume.

                            Wanneer ik nu speel tussen de drummer en gitarist hoor ik in het eene oor enkel hihat en het andere de rest. Ik moet mijn eigen monitor KEI-hard zetten om mijn eigen klank een beetje fatsoenlijk te horen.
                            Dat begint pijn te doen en ik heb meer last van oorsuizingen de dag nadien en ze blijven ook veel langer. Ik kan zelfs echt niet meer van een optreden genieten door dat 'lawaai'.
                            Hoog tijd om in te grijpen dan denk ik ...

                            Spelen met oordopjes (maatgemaakt van LaPerre) is geen oplossing, dat verandert echt te hard het klankbeeld, dat kan ik niet. Dus is er maar één oplossing: in-ear moni ...

                            Ik hoop (en denk ook) dat dat voor mijn oren alvast een veel betere oplossing zal zijn ...
                            ____
                            Rv.
                            ____

                            Comment

                            • ACSlater
                              • Oct 2007
                              • 57

                              #15
                              Ik heb met dezelfde motivatie als Rv voor iem gekozen. Het bevalt echt meer dan uitstekend. Nu kun je met minimaal volume alles veel beter horen. Wat betreft de oortjes; ik gebruik de universele Westone UM3x. Door de comply schuimpjes vind ik dit comfortabeler zitten dan mijn op maat gemaakte oortjes (exinore).
                              Als je de audiofielen mag geloven van headfi dan is de UM3x en de EM3x, ongeveer het beste wat er te krijgen is op iem gebied.

                              Comment

                              Working...