Problemen opgelost door improviseren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Problemen opgelost door improviseren

    Het kan volgens mij best leerzaam zijn om hier ervaringen uit te wisselen die je hebt opgedaan met, in eerste opzicht, vrij onoverkomelijke problemen die je uiteindelijk met improviseren hebt opgelost.

    Om zelf de spits af te bijten:

    Jaren terug op het strand bij scheveningen met een klein setje een bandje versterkt. Op een bepaald moment bleek dat één van de hoogdrivers het loodje had gelegd. Met nog een uur of twee voor de boeg niet echt lekker als je geen hoog meer hoort van één kant.
    Op het podium wat gaan schuiven met monitoren tot ik er één kon missen.
    Die bovenop de FOH speakers gezet, op de EQ alle laag en mid weggedraait en doorgelust vanaf het FOH versterker rack. Zo de rest van de avond een prima geluid gehad.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    #2
    Hmmm... afgelopen weekend een Mitec mixer, efx-rek eraan, compressoren gestoken, alles prima.

    Zangeres blijkt nogal te houden van dynamiek (lees: ging van 0 tot 100 dB in 3 seconden) dus ik denk lekker aftoppen.
    Blijkt tijdens het spelen dat er iets raars is met de compressor waardoor er zelfs in bypass weinig output overbleef (outputgain stond al max).
    Kanaaltje van de zangers in 2 vrijgemaakte bussen geroute (naast de main-bus), gevolg: dB'tje of 12 extra ruimte op m'n kanaalfader en prima show gedraaid.

    Jammer dat de zangeres er bij de soundcheck niet bij was én de eerste 6 nummers van de band niet zong... kom je natuurlijk pas achter bij de eerste (gemiste) uithaal.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

    Comment

    • 4uss
      • Aug 2005
      • 578

      #3
      Afgelopen week musical gedraaid, op de FOH een GL3300 met op insert van group 1-2, waar alle 14 zenders naar gerout waren, een Behringer compressor/limiter (zo'n 4-kanaals dingetje). De DBX'en waren al op andere kanalen ge-insert, anders had ik niet mijn toevlucht genomen naar die Behringer...

      3 goede shows gedraaid, blijkt bij de inzet van de zang in het begin van de 4e show ineens dat de zang op Links weggevallen is en alleen nog maar op Rechts door komt... heel snel de Pan van de rechter subgroup naar midden gedraaid en de linker fader naar beneden. De rest van de show zo gedraaid (gelukkig was er niet veel stereo aan die subgroup verder).

      Na deze voorstelling de Behringer C/L er tussenuit gehaald, en toen werkte alles weer... Behringer gaat nu echt zwaar overboord.

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Kan anders ook een kapotte kabel zijn oid hoor. Berhinger is inderdaad geen top materiaal, maar het is ook niet zo dat het er van het ene op het andere moment mee op houd hoor.

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Uitverkocht Ahoy. Voorprogramma begint te zingen, en is niet te horen. Binnen een fractie van een seconde op de insertie in/out knop gedrukt en daar was het vocaaltje weer.

          Leve insert in/out knoppen op de Midassen. Echt. It saved my ass. Als ik dat handmatig terug had moeten routen, was ik een coupletje verder.

          Overigens ook een goede gewoonte om je gain structuur een beetje "gelijk" te houden bij het gebruik van dynamics, dan blijft het level bruikbaar als je inderdaad die insertie eruit moet drukken. In dit geval was het dus een doorgeklapte voeding van een externe channelstrip. Heb na het uitschakelen van de insertie iets harder moeten werken, maar uiteindelijk is er maar één zin verloren gegaan.

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by gertgeluid
            Uitverkocht Ahoy. Voorprogramma begint te zingen, en is niet te horen. Binnen een fractie van een seconde op de insertie in/out knop gedrukt en daar was het vocaaltje weer.

            Leve insert in/out knoppen op de Midassen. Echt. It saved my ass. Als ik dat handmatig terug had moeten routen, was ik een coupletje verder.

            Overigens ook een goede gewoonte om je gain structuur een beetje "gelijk" te houden bij het gebruik van dynamics, dan blijft het level bruikbaar als je inderdaad die insertie eruit moet drukken. In dit geval was het dus een doorgeklapte voeding van een externe channelstrip. Heb na het uitschakelen van de insertie iets harder moeten werken, maar uiteindelijk is er maar één zin verloren gegaan.
            Toch wel apart. Meestal als een processor uitvalt op de voeding, dan valt het bypass relai af en is er een één op één doorverbinding.


            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

              #7
              Originally posted by speakertech
              Toch wel apart. Meestal als een processor uitvalt op de voeding, dan valt het bypass relai af en is er een één op één doorverbinding.
              Klopt. Tenzij het apparaat ook de beschikking heeft over een preamp trap. Dat was dus bij mij het geval. En nee, die gebruikte ik in dit geval niet voor de preamp kwaliteiten, maar de EQ. Vandaar als insert en niet in lijn.
              Last edited by gertgeluid; 16-06-09, 15:28.

              Comment

              • play-ground
                • Mar 2009
                • 22

                #8
                bij een live uitzending van de rally van rusland voor eurosport.
                12 minuten voor de uitzendingen begint.
                krijgt mijn mengtafel ( een yamaha 2000) een energie piek van een lokale generator ( rusland!!)
                waarna de stroom volledig uitvalt.
                generator stuk. gelukkig was er een rally team vlakbij met een kleine generator en hebben we nog wat stroom genomen van de straat.
                ik start de tafel terug op en wat blijkt na wat inspectie werk
                dat al mijn uitgangen kapot zijn. ( ingangen werken perfect nog)
                heel de kaart was opgesmoord in de tafel.
                nu waren er ongveer nog een 7 minuten denk ik tot uitzending.
                gelukkig wist ik dat de yamaha ook 1 digitaale uitgang heeft.
                dus LR naar daar gestuurd.
                dan via de patch de digitale uitgang naar een omnidrive van bss gestuurd.
                ( die ik voor de reis naar rusland net had gekocht en dacht meschien komt het nog eens van pas ooit)
                van daaruit had ik dan terug 6 keer LR ( mono)
                en dit dan terug via hardpatch en veel kabels gestuurd.
                naar de monitors in de oby wagen
                naar de VTR
                naar de presentator
                naar de sateliet wagen ( voor de clean fead)
                naar een kleine 3 kanaals menger ( dat ik gevonden had bij de sateliet wagen) voor het singaal te mengen met de lokale franse comentaar stem
                zodat ik een twee uitgang had voor sateliet.
                naar de EVS ( instant replay)hij moet ook horen wat hij doet dus heb zijn koptelefoon rechtstreeks aangesloten op zijn lvs (is een beetje ambetant om dat ik dan zijn volume niet meer kon regelen)
                en dan heb ik ook nog het singaal dat de sateliet binnen kreeg
                clean en met comentaar gedupiceerd in de sateliet wagen met distrubutie en dan terug getrokken naar de oby wagen om nog een vtr aan te sturen en om de commentator zijn eigen stem te kunnen laten horen met singaal.
                en nog een deel kleine dingen.
                gelukkig kon ik starten net als de live uitzending begon.
                maar heb nog nooit zo hard gewerkt in 12 minuten.
                en denk niet dat de kijkers er veel van gemerkt hebben thuis.
                ik weet dat dit meschien wat ingewikkeld klinkt ben niet zo een goede verhaal verteller.
                maar als er vragen zijn dan zal ik ze wel antwoorden.

                Comment

                • keenoncoolstuff
                  • May 2003
                  • 695

                  #9
                  En als je iets meer tijd genomen had om te typen was het verhaal waarschijnlijk ook leesbaar geweest...
                  Last edited by moderator; 16-06-09, 18:26. Reason: www.zinlooskwooten.com
                  All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                  If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                  Comment

                  • daiquiri
                    • Dec 2004
                    • 26

                    #10
                    Een leuke voor de monitortechneuten: Je bent op pad en je krijgt een prachtige monitortafel voorgeschoteld zonder EQ, of je moet b.v op de FOH tafel ook even een aantal monitorgroepen doen, maar er zijn geen mooie 31 bandjes beschikbaar per groepje. En toch wil het bandje harder, en wil jij er een aantal fluiten en zoemen uit verwijderen.....

                    Je neemt een paar korte patchkabels en sluit de aux uitgangen van de tafel aan op een aantal lijn ingangen van kanalen. Deze kanalen stuur je niet naar links/rechts of naar auxen, maar je gebruikt alleen de direct out/post EQ. En je gebruikt die kanaal EQ's als monitor EQ's.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by daiquiri
                      Een leuke voor de monitortechneuten: Je bent op pad en je krijgt een prachtige monitortafel voorgeschoteld zonder EQ, of je moet b.v op de FOH tafel ook even een aantal monitorgroepen doen, maar er zijn geen mooie 31 bandjes beschikbaar per groepje. En toch wil het bandje harder, en wil jij er een aantal fluiten en zoemen uit verwijderen.....

                      Je neemt een paar korte patchkabels en sluit de aux uitgangen van de tafel aan op een aantal lijn ingangen van kanalen. Deze kanalen stuur je niet naar links/rechts of naar auxen, maar je gebruikt alleen de direct out/post EQ. En je gebruikt die kanaal EQ's als monitor EQ's.
                      Wel een leuke oplossing alleen is het vaak zo dat, wanneer er geen EQ's voor de monitors beschikbaar, zijn de tafel ook vaak budget is en dus niet veel kanalen heeft.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Wel een leuke oplossing alleen is het vaak zo dat, wanneer er geen EQ's voor de monitors beschikbaar, zijn de tafel ook vaak budget is en dus niet veel kanalen heeft.
                        En daarbij zijn direct-outs vaak ook nog pre-eq. Paar vrije subgroepen doet dan wel weer wonderen.

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Hier ook nog een anekdote:

                          theatervoorstelling voor circa 500 man met 8 zenders (en druppels). Tijdens de repetities kwamen we er achter dat er enorm veel storing (brom) op de ontvangers binnenkwam. Leek van de dimmers te komen.

                          Alles geprobeerd om de storing te verhelpen, omdat we beperkte toegang tot de zaal hadden konden we pas op de dag van de uitvoering zelf het probleem proberen te verhelpen. In eerste instantie verdachten wij de stroomvoorziening, dus aggregaat geregeld en daar alle geluid op aangesloten: probleem bleef bestaan. Met nog een half uur te gaan voordat de zaal open ging besloten om nog éénmaal alle frequenties om te wisselen: probleem was verholpen (althans dat dachten we).

                          Opgelucht dachten we nu rustig adem te kunnen halen, maar als ik 5 minuten voor de voorstelling via mijn koptelefoon check of de zenders allemaal al aan staan hoor ik opeens weer die enorme brom.


                          Uiteindelijk het probleem weten te beperken door telkens evenveel zenders op het podium in als uit fase te zetten (door de fase-draai knoppen op de mengtafel te gebruiken) zodat de brom tegen elkaar uitdoofde. Eeuwig dank aan de persoon die die knoppen heeft uitgevonden.
                          Dit heeft uiteindelijk wel de voorstelling gered aangezien de hoeveelheid brom van 8 in gelijke fase staande zenders niet om aan te horen was.


                          Achteraf bleek de oorzaak te herleiden tot een kabelprobleem. Mijn collega had bij een partij nieuwe kabels de mantel op pin 3 van de XLR gesoldeerd.

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

                            #14
                            Originally posted by MarkRombouts
                            Kan anders ook een kapotte kabel zijn oid hoor. Berhinger is inderdaad geen top materiaal, maar het is ook niet zo dat het er van het ene op het andere moment mee op houd hoor.
                            Kabel was niet kapot, de insert kabel liep naar de ingang van een EQ, vervolgens van de EQ naar de C/L, en daarvandaan weer terug de tafel in. Met alleen de C/L er tussenuit was het probleem opgelost.

                            Heb overigens ook al een 2-kanaals C/L van Behringer gezien waarvan één kanaal er willekeurig ook mee stopte en na een paar minuten weer terugkwam, terwijl er geen hoog ingangssignaal was, en het andere kanaal ook gewoon wél bleef werken. Dus het is toch echt zo dat het van het een op het andere moment over was...

                            Comment

                            • 4uss
                              • Aug 2005
                              • 578

                              #15
                              Originally posted by hugovanmeijeren
                              Hier ook nog een anekdote:

                              theatervoorstelling voor circa 500 man met 8 zenders (en druppels). Tijdens de repetities kwamen we er achter dat er enorm veel storing (brom) op de ontvangers binnenkwam. Leek van de dimmers te komen.

                              Alles geprobeerd om de storing te verhelpen, omdat we beperkte toegang tot de zaal hadden konden we pas op de dag van de uitvoering zelf het probleem proberen te verhelpen. In eerste instantie verdachten wij de stroomvoorziening, dus aggregaat geregeld en daar alle geluid op aangesloten: probleem bleef bestaan. Met nog een half uur te gaan voordat de zaal open ging besloten om nog éénmaal alle frequenties om te wisselen: probleem was verholpen (althans dat dachten we).

                              Opgelucht dachten we nu rustig adem te kunnen halen, maar als ik 5 minuten voor de voorstelling via mijn koptelefoon check of de zenders allemaal al aan staan hoor ik opeens weer die enorme brom.


                              Uiteindelijk het probleem weten te beperken door telkens evenveel zenders op het podium in als uit fase te zetten (door de fase-draai knoppen op de mengtafel te gebruiken) zodat de brom tegen elkaar uitdoofde. Eeuwig dank aan de persoon die die knoppen heeft uitgevonden.
                              Dit heeft uiteindelijk wel de voorstelling gered aangezien de hoeveelheid brom van 8 in gelijke fase staande zenders niet om aan te horen was.


                              Achteraf bleek de oorzaak te herleiden tot een kabelprobleem. Mijn collega had bij een partij nieuwe kabels de mantel op pin 3 van de XLR gesoldeerd.

                              Groeten Hugo
                              Hier is toch ook ergens een topic van?

                              * Even opgezocht: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...p-zenders.html

                              Comment

                              Working...