Advies voor een Schooltje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theaterbrigade
    • Jun 2009
    • 1

    Advies voor een Schooltje

    Ik geef les op een kleine school met 100 leerlingen theaterklassen. die spelen in groepen circa 10 voorstellingen waarvoor 30 grote repetities per jaar in de tot theater verbouwde schoolkantine. Het probleem? Het geluid!

    Zowel voor spraak tijdens scene,s tussen soms 15 leerlingen tegelijk of in korte opvolging na elkaar, als tijdens zang met solisten en koor partijen op de achtergrond.

    Het is een school dus zoek ik een L(n)OW BUDGET oplossing voor:

    - UItverstreking zang Draadloos via Headsets
    - Uitversterking gesproken toneel / speelvlak versterking

    In de ideale wereld hing ik een rek vol met EW 550-jes en had iedere leerling een G2 zender aan zijn broek hangen met een DPA of Sennheiser HS2 op zijn hoofd maar dat zit er natuurlijk voor dit schooltje niet in.

    Iemand B-kwaliteit low budget alternatieven??

    Lars
    (parttime) docent drama
    Wellant College Dordrecht
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

    #2
    Originally posted by theaterbrigade
    Ik geef les op een kleine school met 100 leerlingen theaterklassen. die spelen in groepen circa 10 voorstellingen waarvoor 30 grote repetities per jaar in de tot theater verbouwde schoolkantine. Het probleem? Het geluid!

    Zowel voor spraak tijdens scene,s tussen soms 15 leerlingen tegelijk of in korte opvolging na elkaar, als tijdens zang met solisten en koor partijen op de achtergrond.

    Het is een school dus zoek ik een L(n)OW BUDGET oplossing voor:

    - UItverstreking zang Draadloos via Headsets
    - Uitversterking gesproken toneel / speelvlak versterking

    In de ideale wereld hing ik een rek vol met EW 550-jes en had iedere leerling een G2 zender aan zijn broek hangen met een DPA of Sennheiser HS2 op zijn hoofd maar dat zit er natuurlijk voor dit schooltje niet in.

    Iemand B-kwaliteit low budget alternatieven??

    Lars
    (parttime) docent drama
    Wellant College Dordrecht
    OK, dus als ik het goed begrijp zou je iig (als je van zender gebruik zou maken) minimaal 15 zenders moeten gebruiken. 15 zenders is al duur, daar komt bij dat je verschillende types moet gebruiken omdat je niet 15 zenders in dezelfde freq band aan kan zetten zonder storing op mekaar.

    Daar komt bij: Dat het ook niet verstandig is 15 mic 'zomaar' open te zetten. Dat moet toch allemaal wel goed uitgefloten zijn, anders voegt het weinig spraakverstaanbaarheid toe.

    DPAtjes en andere kleine headsetjes zijn leuk, maar erg snel stuk, zeker als er snel zenders gewisseld moeten worden.

    Zolang er geen professioneel technisch team opzit lijken zender me dus geen aanrader.

    Mijn tip: Maak het niet te moeilijk (en dus te duur), ik zou in dit geval een paar posities maken, merken met een kruisje op de vloer en afspreken welke richting de acteurs op moeten praten. richtmicje met een laserpointer richten op de mond van de sprekers. Repeteer dit ook, zodat het voor de spelers al een automatisme is om op het kruisje te staan. Ook de richmicrofoons/shotguns zul je wel iets moeten uitfluiten en ook deze kun je niet zomaar allemaal aan zetten. De technische mensen zullen dus ook aantekeningen moeten maken wanneer welke microfoon aan moet.

    Gebruik ook de zoekfunktie eens van dit forum. Deze vraag is volgens mij al wel vaker gesteld.
    Last edited by cobi; 11-06-09, 09:32.
    Spelingvouten onder voorbehout...

    Comment

    • kewa
      • Nov 2005
      • 43

      #3
      Dit probleem ben ik ook tegengekomen op een school en nadat we 1 keer akg c1000's hadden gehuurd en deze boven de spelers hadden opgehangen willen we (voor dat budget) eigenlijk weinig meer veranderen. In totaal 6 opgehangen op een podium van 10 bij 5 op een hoogte van ca. 3 m.

      Beetje slim eq'en en je komt een heel eind.

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        U vraagt goedkope rommel, wij draaien: goedkope rommel:

        Als voorbeeld:

        149 eurotjes:
        BEHRINGER UL 2000 B - Dutch International Cyberstore

        177 eurotjes:
        THE T.BONE EARMIC HEADSET 800MHZ - Dutch International Cyberstore Goedkope chineese rommel, maar het werkt ongetwijfeld!

        Hier de hele lijst: Search Results - Page 1 - Dutch International Cyberstore

        d&b Audiotechnik

        Comment

        • jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

          #5
          Uit het bericht blijkt dat het een enigszins serieuze theaterschool is (al dan niet van een kleiner formaat). In ieder geval niet een middelbare school, waar toevallig een keer iets aan theater wordt gedaan.

          Aangezien toneel niet zomaar met lowbudgetoplossingen acceptabel van versterking kan worden voorzien (het gaat er alleen maar klungeliger van uitzien) kun je beter werken aan het spreken van de acteurs. In professionele gezelschappen zitten acteurs die zelfs in de grootste schouwburgen nog akoestisch iedereen kunnen bereiken. Nu lijkt het me vrij realistisch om jullie spelers op te leiden om tenminste in een verbouwde schoolkantine te kunnen spreken (zelfs al bezit deze niet een geweldige akoestiek).

          Zoals gezegd: voor serieuzespraakversterking komt veel meer kijken dan een gewoon een paar draadloze microfoons en een mixer. Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties hierover.

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Originally posted by jurjen_barel
            Uit het bericht blijkt dat het een enigszins serieuze theaterschool is (al dan niet van een kleiner formaat). In ieder geval niet een middelbare school, waar toevallig een keer iets aan theater wordt gedaan.

            Aangezien toneel niet zomaar met lowbudgetoplossingen acceptabel van versterking kan worden voorzien (het gaat er alleen maar klungeliger van uitzien) kun je beter werken aan het spreken van de acteurs. In professionele gezelschappen zitten acteurs die zelfs in de grootste schouwburgen nog akoestisch iedereen kunnen bereiken. Nu lijkt het me vrij realistisch om jullie spelers op te leiden om tenminste in een verbouwde schoolkantine te kunnen spreken (zelfs al bezit deze niet een geweldige akoestiek).

            Zoals gezegd: voor serieuzespraakversterking komt veel meer kijken dan een gewoon een paar draadloze microfoons en een mixer. Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties hierover.
            Dat het om een theater opleiding gaat had ik idd effe over het hoofd gezien. Spraakverstaanbaarheid begint uiteraard bij een duidelijk bron (hard en duidelijk praten dus). Een paar lessen in duidelijk spreken in het openbaar zal zeker resultaat opleveren.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by jurjen_barel
              Uit het bericht blijkt dat het een enigszins serieuze theaterschool is (al dan niet van een kleiner formaat). In ieder geval niet een middelbare school, waar toevallig een keer iets aan theater wordt gedaan.

              Aangezien toneel niet zomaar met lowbudgetoplossingen acceptabel van versterking kan worden voorzien (het gaat er alleen maar klungeliger van uitzien) kun je beter werken aan het spreken van de acteurs. In professionele gezelschappen zitten acteurs die zelfs in de grootste schouwburgen nog akoestisch iedereen kunnen bereiken. Nu lijkt het me vrij realistisch om jullie spelers op te leiden om tenminste in een verbouwde schoolkantine te kunnen spreken (zelfs al bezit deze niet een geweldige akoestiek).

              Zoals gezegd: voor serieuzespraakversterking komt veel meer kijken dan een gewoon een paar draadloze microfoons en een mixer. Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties hierover.
              Kan me zo voorstellen dat dit bij een theatervoorstelling al standaard is, dus TS zal niet op een dergelijk advies zitten te wachten....
              Denk dat je tegen ongeveer dezelfde problemen oploopt als ik wanneer ik weer eens een amateur koortje uit moet versterken.
              Ik los dit op met een paar overhead microfoons, die kunnen aardig hard omdat er toch geen monitors op het podium staan.
              Is nog steeds niet ideaal maar zeker werkbaar.
              Andere optie is werken met PZM microfoons, deze worden volgens mij regelmatig in theaters gebruikt. Combinatie van goed geplaatste luidsprekers en slim opgestelde microfoons moet het een behoorlijk resultaat kunnen geven. Gebruik wel een parametrische EQ om de rondzingfrequenties met notchfilters eruit te kunnen filteren, een grafische EQ tast het geluidsbeeld teveel aan om dat er een te groot deel van het spectrum weggefilterd wordt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • cobi
                • Aug 2002
                • 1083

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Kan me zo voorstellen dat dit bij een theatervoorstelling al standaard is, dus TS zal niet op een dergelijk advies zitten te wachten....
                Denk dat je tegen ongeveer dezelfde problemen oploopt als ik wanneer ik weer eens een amateur koortje uit moet versterken.
                Ik los dit op met een paar overhead microfoons, die kunnen aardig hard omdat er toch geen monitors op het podium staan.
                Is nog steeds niet ideaal maar zeker werkbaar.
                Andere optie is werken met PZM microfoons, deze worden volgens mij regelmatig in theaters gebruikt. Combinatie van goed geplaatste luidsprekers en slim opgestelde microfoons moet het een behoorlijk resultaat kunnen geven. Gebruik wel een parametrische EQ om de rondzingfrequenties met notchfilters eruit te kunnen filteren, een grafische EQ tast het geluidsbeeld teveel aan om dat er een te groot deel van het spectrum weggefilterd wordt.
                Ligt er maar net aan welke grafic EQ je gebruik natuurlijk. Met een mooie BSS 960, XTA, Klark oid of iets dergelijks kan je prima uitfluiten, maar het is maar net wat je zelf handig vind.
                Spelingvouten onder voorbehout...

                Comment

                Working...