In ears

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

    In ears

    Goedemiddag,

    Ben tot een paar jaar geleden veel met geluid bij bandjes bezig geweest en was afgelopen zaterdag op een feest waar men mij vroeg om het mengpaneel te bedienen. Nou, geen probleem en wel erg leuk om te doen.

    Zangeres gebruikt een in ear systeem van Sennheiser. Anderen personen hadden deze ingeregeld en dat was niet helemaal goed gegaan. Ontvanger kreeg veels te veel signaal binnen en ging zelfs regelmatig in de peak modus. Dat is uiteraard via de juiste Aux snel te verhelpen en dat heb ik ook gedaan. Maar aangezien ik niet veel ervaring heb met in ears is mijn vraag de volgende:
    [LIST][*]zodra de ontvanger in de peakmodus gaat, wordt er dan ook geen signaal meer doorgestuurd of wordt het signaal altijd gewoon doorgestuurd? De zangeres vertelde mij dat ze het idee had dat ze nl.af en toe niets hoorde. Kan iemand daar meer over zeggen.[*]Een ander punt dat er via openstaande microfoons ontzettend veel geluid van de backline binnnenkomt. Is dit op te lossen door er een noisegate tussen te hangen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze dit bij grote optredens allemaal onder controle houden.[/LIST]Ik hoor graag wat ervaringen.

    vr gr

    Jan
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    als een Senheisser ew300 G2 set in zijn peakmodusgaat. (rode display) dan blijft het signaalpad gewoon werken.

    Het klinkt dan natuurlijk wel nergens naar.

    Uitval is toch meestal een kwestie van waar je de antenne hebt.
    Als je antenne ergens achter-onder-tussen-in een rek zit dan krijg je dropouts. Zeker met losse setjes die gewoon ergens bij een mengtafel neergeple**d worden gaat dit wel eens mis. Wij hebben de zenders-ontvangers in een rek op het toneel staan en daardoor geen last.

    de openstaande microfoons vinden wij juist lekker. Een beetje ambience is met in-ear doppen juist fijn. Dus gates storen meer dan dat ze helpen.
    Een harde backline verhelp je ook niet met gates. Op het moment dat die versterkers hard zijn staat de gate namelijk open....
    lekker belangrijk!

    Comment

    • cobi
      • Aug 2002
      • 1083

      #3
      Originally posted by Jan van Duren
      Goedemiddag,

      Ben tot een paar jaar geleden veel met geluid bij bandjes bezig geweest en was afgelopen zaterdag op een feest waar men mij vroeg om het mengpaneel te bedienen. Nou, geen probleem en wel erg leuk om te doen.

      Zangeres gebruikt een in ear systeem van Sennheiser. Anderen personen hadden deze ingeregeld en dat was niet helemaal goed gegaan. Ontvanger kreeg veels te veel signaal binnen en ging zelfs regelmatig in de peak modus. Dat is uiteraard via de juiste Aux snel te verhelpen en dat heb ik ook gedaan. Maar aangezien ik niet veel ervaring heb met in ears is mijn vraag de volgende:
      [LIST][*]zodra de ontvanger in de peakmodus gaat, wordt er dan ook geen signaal meer doorgestuurd of wordt het signaal altijd gewoon doorgestuurd? De zangeres vertelde mij dat ze het idee had dat ze nl.af en toe niets hoorde. Kan iemand daar meer over zeggen.[*]Een ander punt dat er via openstaande microfoons ontzettend veel geluid van de backline binnnenkomt. Is dit op te lossen door er een noisegate tussen te hangen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze dit bij grote optredens allemaal onder controle houden.[/LIST]Ik hoor graag wat ervaringen.

      vr gr

      Jan
      Geluid wegvallen? dat klinkt als drop-outs. Check van te voren goed je frequenties (dus ook van draaloze mic's en gitaren e.d.). De G2tjes van Sennheisser klinken goed, maar ze worden veel gebruikt dus storingen op mekaar komt veel voor. Je kan voor diverse banden kiezen op je in-ear systeem. Het aantal kanalen wat je uiteindelijk kan gebruiken verschild per band/groep waarin je setje is afgesteld. Check ook altijd op dropouts door een rondje over het podium te lopen met je in-ear belt. Plaats je in-ear zender niet in de buurt van je mic-ontvangers en zet de zender bijvoorkeur zo hoog mogelijk (of gebruik een vlagantenne).

      Met in-ears hoor idd pas hoeveel herrie je van backline binnen krijgt. Die herrie krijg je er vaak ook alleen (gedeeltelijk) uit door slim te EQ-en. Een appart kanaal voor je in-ear monitor (dus micsignaal opsplitsen) is een aanrader. Gates op zang wordt je helemaal gek van dus zou ik niet doen. Wat ook scheelt is je mixjes zo stereo mogelijk maken, als je alle vocalen in het midden hebt van je stereobeeld stapelt de herrie op, verdeel je je zang over het stereobeeld dat 'telt' de herrie een stuk minder op.

      Succes.
      Spelingvouten onder voorbehout...

      Comment

      • J.C. Productions
        • Nov 2010
        • 26

        #4
        Jan,
        dat klinkt idd als een Drop Out,
        misschien kwam het door de freqentie van de microfoon en in ear.
        Ik werk samen met een band die 3 in ears en 5 monitorspeakers gebruiken, en dat is opzich wel te doen.
        Ik hoef niet veel aan de freqenties te veranderen, want die staan allemaal goed.
        Het scheelt echt enorm veel podiumgeluid, dus echt super.

        - Welke serie van Sennheiser is dat In Ear systeem van die zangeres?
        - Welke tafel werd er gebruikt?
        - Hoe stond de In Ear en Geluidstafel ingesteld dan?
        - Welke microfoons en backline werd er gebruikt?

        Volgens mij krijgt de beltpack wel signaal, maar als er een limiter op het ingangsniveau staat, dan kapt die het signaal af.

        Zijn dit genoeg antwoorden op jouw vragen?

        Succes verder en een fijne vakantie!
        Hartelijke groet,
        Joeri
        Technicus
        JC Techniek Groep

        Comment

        • mrVazil
          • Mar 2010
          • 330

          #5
          jij moet je wel echt heel erg vervelen als je zelfs topics van drie jaar oud omhoog gaat halen...

          Comment

          • Jan van Duren
            • May 2004
            • 204

            #6
            hahahaha, mooi zo'n reactie. Maar toch bedankt JC productions.

            de band is er inmiddels meegestopt!!

            Comment

            Working...