Apparaten met een goede wordclock?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

    Apparaten met een goede wordclock?

    Dat de wordclock in de gemiddelde digitale tafel niet altijd super is, is bekend.

    Als je dus je geluidkwaliteit wilt verbeteren zou je dus een stabielere wordclock kunnen kopen zou je dus zeggen maar....

    Er is een hoop digitale apparatuur (fx processors, ADDA convertors) op de markt waarvan de clock uitgang al beter is dat die van bijvoorbeeld een M7CL.

    Wat is jullie ervaring hierin?

    Welk apparaat gebruiken jullie als masterclock?
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

    #2
    Ik gebruik de wordclock van een Presonus Digimax of van de Alesis HD24.
    Beide zitten vast aangesloten aan mijn LS9.
    Welke van de twee lekkerder klinkt ben ik nog niet helemaal uit...
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

    Comment

    • Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

      #3
      Ik gebruik een 01V96 met daaraan een Presonus Digimax LT. Clock via aparte WC kabel van 0,5m.
      Als ik de 01V96 als master gebruik heb ik af en toe wel eens last van een fameuze glitch in de audio op de adat input.
      Het lijkt er ook op dat als ik de Presonus Digimax LT als master gebruik dat dit niet voorkomt, maar dat kan ik niet voor 100% bevestigen.
      Kan iemand dit ook bevestigen? Heeft nog iemand dit probleem?
      Is dit de clock van de 01V96 die dit veroorzaakt? En wat zou dan precies het probleem zijn? Niet stabiel? Flanken? Jitter?

      1x heb ik het voorgehad op een locatie waar de netspanning 215V was, zonder dat de band speelde (spanning zakte dus niet door bassen oid) zaten er continu glitches op de adat input. 01V96 was master. Van 48kHz naar 44.1kHz loste het probleem op. Het is dus niet zeker of de lage netspanning hier oorzaak van was, maar het is wel verdacht.

      2x heb ik het voorgehad op een locatie waar de netspanning wel in orde is.
      1x ook continu glitches op de ADAT in. 01V96 was master. Van 48kHz naar 44.1kHz loste het probleem ook hier op.
      1x is het slechts 1 glitch geweest op 44.1kHz.

      Ik zou in de toekomst 3 Digimaxen willen gebruiken op de 01V96 dus ook ik hoor graag ervaringen zodat ik weet of het uberhaupt wel mogelijk zal zijn door clock-perikelen.

      Iemand die exact dezelfde setup gebruikte raadde me ook aan om de wordclock niet met T-stukjes door te lussen, maar steeds van out -> in, out -> in. De T-stukjes zouden niet goed werken. Over master of slaves heeft hij niks gezegd.
      Last edited by Dikke Foaf; 05-06-09, 21:49.

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #4
        volgens mij moet je de digimax zoewiezo als master gebruiken en de tafel laten luisteren naar de optical adat clock.
        anders krijg je het denk ik niet stabiel.

        met meerdere digimaxen zou je denk ik met wordclock de digimaxen aan elkaar moeten hangen? het mooiste is een clockgenerator met meerdere aktieve uitgangen die de hele zooi vanuit een ster clockt, lijkt me...
        en niet doorlinken met tstukjes inderdaad dan krijg je reflecties.
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

          #5
          Met 1 digimax kan ik inderdaad clocken op de optical adat in.
          Met 3 digimaxen moet ik inderdaad wordclock gebruiken, waarvan dan misschien best 1 digimax master en de 2 andere en de 01V96 slave.

          Waarom denk je dat het niet stabiel is te krijgen als ik de wordclock voor de clock gebruik en adat voor de audio?
          Bedoel je dan de synchronisatie van de tafel tussen haar wordclock out en het clocken van de ADAT in? Wellicht is de vertraging van de Digimax dan een issue?
          Dat de tafel bij een flank die ze zelf uitstuurt, direct ook een adat frame verwacht, terwijl deze pas een fractie later komt?
          Normaal zou je zeggen dat een aparte clock 'stabieler' of 'beter' zou moeten zijn. Dat dit niet het geval zou zijn, is dit dan de schuld van de 01V96?
          Of kom je dit bij alle apparatuur tegen waar je geen aparte masterclock zoals de Apogee voor gebruikt?
          Last edited by Dikke Foaf; 06-06-09, 00:13.

          Comment

          • dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

            #6
            oh nee je hoort mij niet zeggen dat je WClock en adatopticalclock niet door elkaar kan gebruiken hoor! maar de converterkant hoort meestal master te zijn...
            met meerdere externe converters zou wordclock wel moeten werken, maar 1 hoofdlock is wel mooier
            ik zeg ook alleen maar wat ik weet, en er zijn vast diverse figuren hier die meer ervaring hebben en van alles hebben geprobeerd!
            ik denk dat als je 1 digimax master maakt, de tafel op adat laat slave-clocken en de andere digimaxen met wordclock slaved op de masterclock digimax dat het wel zou moeten werken?
            knoppen en waarden :)

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Ha dokter.dB!

              Ik heb inmiddels de koffie koud....

              Gr.Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • Apenkoning
                • Jun 2009
                • 7

                #8
                Gebruik graag een Grimm CC-1, uitermate stabiel.

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Ik heb een LS9-16 met twee Focusrites Octopre LE's in een rackje zitten. Ik gebruik nu de LS9 clock als master. Zou het er mooier op worden als ik één van de Focusrites als master ga gebruiken ?? Heeft iemand hier ervaring mee ??

                  Ook heb ik in een apart rackje nog een Aphex 207D preamp welke ik regelmatig gebruik bij met LS9 setup. Wat zou in dit geval het mooiste zijn ?

                  Ik ga het één van de volgende projecten zeker ook eens uittesten, maar als er hier al meer ervaringen zijn dan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Originally posted by MarkRombouts
                    Ik heb een LS9-16 met twee Focusrites Octopre LE's in een rackje zitten. Ik gebruik nu de LS9 clock als master. Zou het er mooier op worden als ik één van de Focusrites als master ga gebruiken ?? Heeft iemand hier ervaring mee ??

                    Ook heb ik in een apart rackje nog een Aphex 207D preamp welke ik regelmatig gebruik bij met LS9 setup. Wat zou in dit geval het mooiste zijn ?

                    Ik ga het één van de volgende projecten zeker ook eens uittesten, maar als er hier al meer ervaringen zijn dan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.
                    Ik heb wat zitten uitproberen en mijn 01v/96 klonk qua stereo beeld een stuk beter wanneer ik de clock van de focusrite octopre gebruik. Een collega van me gebruik een LS9/16 icm met een focusrite octopre en is ook tot de conclussie gekomen dat die focusrite een beter clock heeft. Ook de outputs van de focusrite zijn vele malen beter dan die van de LS9, ze zijn alleen niet gebalanceerd. Dat is dan weer jammer.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

                      #11
                      bedankt voor de info, ga ik dus zeker eens uittesten.
                      De outputs zijn toch wel gebalanceerd hoor, alleen op TRS jack en niet op XLR.

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        Originally posted by MarkRombouts
                        bedankt voor de info, ga ik dus zeker eens uittesten.
                        De outputs zijn toch wel gebalanceerd hoor, alleen op TRS jack en niet op XLR.
                        Hmm, klopt inderdaad. Ik had iig nog wel eens het probleem dat de outputs niet altijd helemaal stil zijn, maar misschien moet ik dit probleem ergens anders zoeken. trafo'tje ertussen lost iig het probleem op.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

                          #13
                          Originally posted by MarkRombouts
                          Ik heb een LS9-16 met twee Focusrites Octopre LE's in een rackje zitten. Ik gebruik nu de LS9 clock als master. Zou het er mooier op worden als ik één van de Focusrites als master ga gebruiken ?? Heeft iemand hier ervaring mee ??
                          Als een mooiere sound je doel is, ga dan voor de Benchmark DAC 1.
                          Na al veel over dit ding gelezen te hebben (ook op dit forum)
                          heb ik er ook een aangeschaft voor mijn LS9, en het resultaat is echt
                          verbluffend.
                          Dieper, strakker meer definitie enz.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                          Comment

                          • MarkRombouts
                            • Jan 2005
                            • 1391

                            #14
                            Benchmark heb ik ook veel goeds over gehoord, heb zelf het verschil nog niet mogen ervaren helaas. Aanschaf is echter wel weer met een behoorlijk sommetje geld gemoeid en staat op termijn zeker wel op mijn wensenlijstje.

                            De clock verbeteringen zou ik nu meteen zonder kosten kunnen doorvoeren, dus vandaar dat daar nu mijn eerste aandacht naar uit gaat.

                            Comment

                            • PowerSound
                              • Nov 2001
                              • 1892

                              #15
                              De ART SyncGen schijnt een leuk beestje te zijn voor de prijs !
                              PSL Bvba powered by
                              L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                              Yahama LS9-32 / MC7L-48
                              Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                              Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

                              Comment

                              Working...