Versterkers voor Vertec4889 en 4880

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dfreak
    • Jun 2009
    • 5

    Versterkers voor Vertec4889 en 4880

    Ik zag dit plaatje op het net en ik zou willen weten welke versterkers hiervoor nodig zijn.
    Het gaat hier om 7 JBL VerTec 4889 en 6 JBL VerTec 4880 Subs. (Op het plaatje zie je de linkse array, er is nat ook nog een rechtse...)

    De VT4889's heeft deze vermogens:
    LOW: 1200W, AES, system bandpass (600W per driver) (8 ohms, independently wired)
    Mid: 1200W, AES, system bandpass (300W per driver) (8 ohms, wired series parallel)
    High: 225W, AES, system bandpass (75W per driver) (16 ohms, wired in series)
    Wat betekenen al de dingen die achter "ohms" staat?
    Hoe bereken je het totale vermogen van 1 VT4889?

    De VT4880 heeft deze eigenschap: 4800 W Peak (1200-2400 W recommended amplifier power)

    Ze gebruiken voor deze opstelling Crown IT8000's, is dit een goede keuze (zijn er goedkopere alternatieven?)?

    Hoeveel van die IT8000 zijn er nodig om heel dit gedoe te laten werken?

    Hoe wordt dit normaal aangesloten? (boxen per versterker??? tops/subs apart???...)

    Voor hoeveel man is dit zo ongeveer?
    [LEFT][/LEFT]

    [LEFT]Alvast bedankt voor uw hulp.[/LEFT]

    Mvg Dfreak
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Kijk naar de dbx DrivePack en je bent klaar!
    Check de JBL site of stuur een e-mail naar de importeur.

    3000 man haal je wel met deze opstelling per kant!

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • dfreak
      • Jun 2009
      • 5

      #3
      Originally posted by salsa
      Kijk naar de dbx DrivePack en je bent klaar!
      Hoe bedoel je?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Independently wired: Onafhankelijk aangesloten, dus per speaker apart aan te sturen.
        Wired series parallel: Waarschijnlijk per twee in serie en dan twee setjes van twee weer paralel geschakeld.
        Wired in series: Seriegeschakeld, als er een driver stuk gaat dan heb je gelijk geen hoog meer.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • salsa
          • Jan 2007
          • 1315

          #5
          Originally posted by dfreak
          Hoe bedoel je?
          Crown en dbx hebben i.s.m JBL een Power Pack ontwikkeld die met enige modificatie achter op de kast gemonteerd kan worden.
          Dit is een versterker module voor de JBL Vertec.

          Ff Googlen en je weet het!

          Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #6
            Macrotech-I series, Lab FP+ series, van dat soort ... of idd drivepack.
            Effe googlen op dure en zware amps ...

            Ik kan me herinneren dat Ev en L'Acoustics configuratievoorbeelde op hun site hebben staan ... JBL trouwens ook. Download de Vertec manual eens, staan best interessante weetjes in.

            Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            • dfreak
              • Jun 2009
              • 5

              #7
              Maar hoe bepaal je nu hoeveel vermogen aan boxen er is en hoeveel vermogen aan versterkers er nodig is?

              Als ik toch die Crown IT8000 gebruik, is dat dan 1 versterker per 2 boxen (L en R)?

              Is hetgeen op de foto te zien geschikt voor in clubs (als vaste installatie)? Zo niet, wat raden jullie dan aan?
              Zo ja, ik het dan aan te raden om die DrivePacks te gebruiken of losse versterkers?

              Ergens heb ik dit nog gelezen: "...[FONT=Comic Sans MS]Voor 22dB versterking hebben we ongeveer 200Watt nodig. Dit is het vereiste continue vermogen dat gedurende lange tijd moet kunnen worden afgegeven. We moeten dus een PA installatie hebben met een vermogen van 400WattRMS/800Watt piek.[/FONT]
              [FONT=Comic Sans MS]Indien deze 800Watt piek vermogen (=29dB piek versterking) door 1 luidsprekerbox wordt geleverd, dan kan de piek geluidsdruk vlak bij deze box (op 1 meter) oplopen tot 129dB wat zeer dicht tegen de maximale 130dB grens is. Het is dus aangewezen om dit vermogen te spreiden over minstens 2 boxen."[/FONT]
              [FONT=Comic Sans MS]Dus als 200W gedurende lange tijd afgeeft, moeten je boxen en versterker 400WattRMS/800Watt piek hebben???[/FONT]

              [FONT=Comic Sans MS]Het is toch zo dat als ik 2 boxen van bv. 500 watt @ 8 ohm heb, dat ik gewoon een versterker nodig heb van 2x 500W @ 8 ohm??[/FONT]
              [FONT=Comic Sans MS]En hoe zit dat eigenlijk met die ohmse waarden?[/FONT]

              Mvg David

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Je stelt nu wel heel veel vragen.
                Kort door de bocht kun je stellen dat, wanneer je maximale prestaties van je set verlangt, je ongeveer het dubbele aan versterkervermogen erop aan moet sluiten. Dan is de kans op clippen van de versterkers minimaal en zul je de speakers niet snel opblazen. Ik heb bijvoorbeeld een rack met LAB Gruppen versterkers van in totaal 10.000 watt aan versterkers welke ik ook gebruik voor een klein setje met een enkel 15" sub en dubbel 12"/2" toppen, dit setje draait al jaren probleemloos en wordt echt niet voorzichtig behandeld.

                Ohmse waarden bedoel je waarschijnlijk de impedantie van de speakers mee, de spreekspoel van een speaker heeft een gelijkstroom weerstand, die kun je eenvoudig meten met een multimeter. Alleen bestaat het signaal om een luidspreker aan te drijven uit een wisselstroom signaal. Afhankelijk van onder andere de frequentie 'ziet' de versterker nu een hogere weerstand.
                Deze weerstand is de impedantie en is dus simpel gezegd de wisselstroomweerstand van de spreekspoel.
                Een versterker wordt met een 8 Ohm speaker dus minder zwaar belast dan met een 4 Ohm speaker, theoretisch zou hij aan de 4 Ohm speaker het dubbele vermogen af moeten geven. In de praktijk lukt dit meestal niet omdat de voeding van de versterker simpelweg niet meer kan leveren.
                Nu snap je ook waarom de impedantie van een luidspreker belangrijk is.

                Wanneer je dus speakers hebt van bijvoorbeeld 8 Ohm en 500 Watt dan kun je daar het beste een versterker op aansluiten welke 1000 Watt aan 8 Ohm afgeeft.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

                  #9
                  Om een array element aan te sturen heb je 3 versterker kantjes nodig, dus anderhalve itech. Vervolgens kan je drie elementen doorlussen. Zes kasten, drie kantjes = 3 itech's. Dan heb je nog de zevende kast deze lust ook weer drie kantjes, oftewel anderhalve itech. De ongebruikte helft kan je dan gebruiken om de infill kastjes op de subs aan te sturen. De subs zijn volgens mij dubbel 18" kasten. Als je beide speakers apart aansluit heb je twee kantjes(1 itech nodig), die je weer door kan lussen voor drie subs per itech. Laatste drie subs ook weer op een itech.
                  Dus drie versterkers voor de eerste 6 topkasten
                  Twee versterkers voor de 7e top en infills
                  Twee versterkers voor de subs.
                  -------------------------------
                  Zeven itech's
                  Uiteraard per kant, voor rechts heb je dezelfde hoeveelheid nodig.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Je kunt hetzelfde bereiken met 3 FP+ 10.000's.
                    Trouwens wel een kwetsbare zaal met al die ornamenten.....
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • dwali
                      • Jun 2002
                      • 92

                      #11
                      Originally posted by jadjong
                      Om een array element aan te sturen heb je 3 versterker kantjes nodig, dus anderhalve itech. Vervolgens kan je drie elementen doorlussen.
                      en je low op 1,33 ohm draaien??? de 15"ers zijn niet voor niks "independently wired"..

                      gr.dwali
                      For those about to rock, we salute you...

                      Comment

                      • dwali
                        • Jun 2002
                        • 92

                        #12
                        @TS

                        er vanuitgaande dat je max op 2,7ohm wil draaien..:
                        - 2 versterkers per 3 top cabinetten (4 kantjes: low, low, mid, high)
                        - 1 versterker per 3 subs

                        dus per kant:
                        7 top cabinetten = 6x versterker (12 kantjes)
                        6 subjes = 2x versterker (4 kantjes)

                        totaal per kant dus 8 versterkers.. (16 versterker-kantjes)

                        my two cents,

                        gr.dwali
                        For those about to rock, we salute you...

                        Comment

                        • 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

                          #13
                          TS, ik wil niemand beledigen of dit topic dichtslaan, maar als dit soort vragen stelt vraag ik mij af of het wel verstandig is om dit systeem te kopen? Misschien is het beter om een licht & geluid bedrijf te laten adviseren, of iemand met meer verstand er bij te halen.

                          Want laten we eerlijk zijn, dit systeem kost veel geld en bij alleen het afstellen en installeren komt al érg veel kijken... Het kan zijn dat ik me vergis, maar de meeste vragen die je stelt vallen onder de basis qua kennis...

                          Mvg,

                          Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                          Comment

                          • LJmalcolm

                            #14
                            Originally posted by 4AC
                            TS, ik wil niemand beledigen of dit topic dichtslaan, maar als dit soort vragen stelt vraag ik mij af of het wel verstandig is om dit systeem te kopen? Misschien is het beter om een licht & geluid bedrijf te laten adviseren, of iemand met meer verstand er bij te halen.

                            Want laten we eerlijk zijn, dit systeem kost veel geld en bij alleen het afstellen en installeren komt al érg veel kijken... Het kan zijn dat ik me vergis, maar de meeste vragen die je stelt vallen onder de basis qua kennis...

                            Mvg,

                            Teun
                            En daarnaast kun je dit soort info het beste bij JBL zelf vinden Die hebben daar vast de nodige uren over nagedacht!

                            Comment

                            • jadjong
                              • Oct 2003
                              • 654

                              #15
                              Originally posted by dwali
                              en je low op 1,33 ohm draaien??? de 15"ers zijn niet voor niks "independently wired"..

                              gr.dwali
                              Dubbel 15.... Goeiemorgen

                              Comment

                              Working...