Monitor overspraak in overheads

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Monitor overspraak in overheads

    Ik mix een rockband "Crumb" ( De Officiele CRUMB Site! ). Ze zingen meerstemmig en vertrouwen op luide monitors om dit op een luid podium te kunnen klaarspelen. Die monitors bevatten slechts een mix van de zang (2 monitormixen) . In cafees of klene zaaltjes gebruik ik geen overheads. De cymbalen zijn op zich luid genoeg.
    In feesttenten werk ik met overheads en daar heb ik het probleem dat de zang uit de monitors terug wordt opgepikt door de overheads. Dit veroorzaakt dan een scherpe kant aan de zang die ik niet kan wegdraaien op de zangkanalen. Als ik echter de overheads verminder worden de cymbalen flauw en verliest de drumklank aan kleur.
    Ik kan me voorstellen dat dit een gekend probleem is bij de pro's. Hoe kan ik hieraan verhelpen zonder naar IEMs of plexi platen te moeten grijpen? Ik heb gezocht naar postings die dit behandelden, maar niet gevonden...

    Alvast bedankt voor jullie tips
    Paul
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    Inkoppertje: zorg dat het podiumvolume lager wordt (gitaarversterkers zachter, en misschien anders plaatsen?) waardoor ook de monitors zachter kunnen.
    Dit zou in principe altijd moeten kunnen.

    2de manier (als dat andere ECHT niet mogelijk is): gebruik je overheads als underhead door ze dus onder de bekkens te hangen en plaats ze zo dat de monitors in de "dode hoek" staan.

    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      De overheads als underheads gebruiken introduceer je waarschijnlijk meer problemen mee dan je ermee oplost. Je krijgt gegarandeerd overspraak van de rest van het drumstel.
      Probeer de monitoren zo neer te leggen dat de overheads zich buiten het 'oorlogsgebied' bevinden en zorg dat de vocalen zich met hun oren binnen het 'oorlogsgebied' bevinden. Vaak genoeg meegemaakt dat vocalen te dicht op hun monitor gaan staan waardoor de monitor tegen hun bovenbenen staat te spelen.
      Scheelt al snel een dB of 6 ter hoogte van de overheads en dan is het probleem waarschijnlijk al over.
      Een andere tip is probeer eens iets met de fase omkering van de overheads of plaats je overheads dichterbij de bekkens en gebruik er desnoods één of twee meer.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        De overheads als underheads gebruiken introduceer je waarschijnlijk meer problemen mee dan je ermee oplost. Je krijgt gegarandeerd overspraak van de rest van het drumstel.
        Ach, ik heb het al meerdere keren toegepast (in dat geval omdat de overheadstatieven wankel waren, of het podium...) en van overspraak nooit meer last gehad dan met de overheads boven de kit.
        Maarre, waarom zou je meer last van overspraak hebben als een microfoon met een supernier-karakteristiek NAAST een tom hangt, in plaats van er recht boven? Ben heel benieuwd naar de theoretische onderbouwing...


        Groet, Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by keenoncoolstuff
          Ach, ik heb het al meerdere keren toegepast (in dat geval omdat de overheadstatieven wankel waren, of het podium...) en van overspraak nooit meer last gehad dan met de overheads boven de kit.
          Maarre, waarom zou je meer last van overspraak hebben als een microfoon met een supernier-karakteristiek NAAST een tom hangt, in plaats van er recht boven? Ben heel benieuwd naar de theoretische onderbouwing...


          Groet, Rob.
          Refelecties via de onderkant van het bekken.
          Maar, ik beweer ook niet dat het altijd problemen oplevert, ik zou het alleen niet als eerste mogelijkheid proberen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Podiumvolume spreekt voor zich, ga ik verder geen woorden aan vuil maken...

            Het gebruiken van de dode hoek van je nier is juist WEL een oplossing van dit probleem, in hoeverre dit invloed heeft op jouw plaatsing hangt van een aantal zaken af.

            Je kunt OH bijvoorbeeld als 'isolated cymbals' of als 'full kit' gebruiken. Bij de eerste gebruik je je OH dus in de eerste plaats om cymbals te miken en zo EQ je die kanalen dan ook. Als je OH als full kit gebruikt, dan pak je de sound van de hele kit incl bekkens en trommels. Ga je jeoverheads boven, beneden of aan de zijkant hangen, dan heeft dat ook zijn weerslag op de sound die je eruit haalt. Normaal gezien doe ik full kit altijd als OH en isolated cymbals van onderen of de zijkant.... maar dit wil niet zeggen dat je niet in sommige situaties toch een vette full kit sound kunt maken als je je OH onder of aan de zijkant hangt.

            Ik ben ook erg benieuwd naar de problemen die je tegen zou komen als je UH ipv OH gaat doen. Mikken en miken kan op heel veel manieren, er zijn vaak argumenten voor verschillende opstellingen, het is de kunst te weten wat in welke situatie werkt.... maar zonder meer UH afschieten vind ik erg kort door de bocht.

            Genoeg input lijkt me, niet?
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              [...] ik zou het alleen niet als eerste mogelijkheid proberen.
              Heb je het uberhaupt wel eens (goed) gedaan?
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Waar het om gaat is dat er overspraak via de OH mic's binnenkomt.
                Wanneer ik een dergelijk probleem tegenkom probeer ik vanaf de bron te werken, in dit geval dus de monitoren. Als deze niet zachter kunnen dan is het probleem wellicht op te lossen door ze anders te plaatsen en te zorgen dat de betreffende muzikant met zijn of haar oren goed binnen het afstraalgebied van de monitor zit. Ervaring leert dat hier vaak veel winst te halen is en die winst levert je meer op dan alleen vermindering van de overspraak op de OH mic's.
                En wanneer je de hele kit versterkt speelt het probleem inderdaad niet, dan wil je juist ook de rest van de kit oppakken met de OH's, ik ben er dan ook vanuit gegaan dat de OH's slechts voor de bekkens gebruikt worden.
                En, nee, ik heb OH's nooit onder de bekkens geplaatst juist vanwege de reden die ik je eerder al gaf. En of ik het wel eens goed heb gedaan, geen idee, mijn opdrachtgevers zijn de laatste 15 jaar altijd tevreden geweest dus zal ik toch wel iets goed doen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  [...]En, nee, ik heb OH's nooit onder de bekkens geplaatst juist vanwege de reden die ik je eerder al gaf[...]
                  Ik ken jou niet, dus ik zou nooit willen beweren dat je niet weet waar je mee bezig bent... begrijp me dus zeker niet verkeerd.

                  Alleen de tip toch eens bekkens van de onder- of zijkant te miken... dan weet je in ieder geval waar we hier over praten... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ...

                  Adios!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  Working...