Dynacord XA 2600 Probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeweetzelf
    • May 2009
    • 24

    Dynacord XA 2600 Probleem

    Hoi,

    Ik heb een Dynacord XA 2600 versterker met bijbehorden top- en basskisten.

    De versterker heeft altijd naar behoren gewerkt, maar afgelopen weekend gebeurde er wel iets heel vreemds.

    Na het aansluiten van alle apparatuur deed ik de versterker aan. De volumeknoppen (faders) per kanaal van de versterker stonden op 0 en toch kwam er geluid uit de speakers. Weliswaar uit één kant van de set. Heel vreemd!

    Na het open draaien van beide volumeknoppen (faders) van de versterker kwam er geluid uit beide kanten van de set, maar een kant gaf aanzienlijk meer volume dan de andere kant.

    Vervolgens heb ik alle kabels van/naar gecontroleerd en alles leek in orde te zijn. Ook enkele xlr kabels en speakon kabels vervangen, maar helaas zonder resultaat. Verder ook nog de versterker een paar keer uit gedaan (10 minuten gewacht) en weer aangedaan. Eveneens zonder resultaat.

    Uiteindelijk de balans op mijn mengpaneel maar zo aangepast dat er uit beide kanten van de set ongeveer dezelfde volume kwam, omdat de show gewoon door moest gaan.

    Herkent iemand dit probleem en/of heeft iemand raad over hoe dit op te lossen is?

    Groet,
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Lijkt erop dat van één van de volumeregelaars de massa aansluiting los is geraakt. Dit komt wel vaker voor, bij potmeters wil de moer waarmee de potmeter vast zit nog weleens loslopen waardoor de soldeerverbindingen mechanisch belast worden.
    Kwestie van openschroeven, kijken of je het kunt ontdekken, opnieuw solderen en natuurlijk de oorzaak verhelpen.
    Last edited by moderator; 26-05-09, 01:30.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Jeweetzelf
      • May 2009
      • 24

      #3
      MusicXtra,

      Thanks voor je reply.

      Ik kan me iets bij je post voorstellen, maar dat zou alleen op gaan wanneer beide volumeknoppen op de versterker open staan toch?

      In mijn geval zijn de volumeknoppen van de versterker beide op 0 en toch komt er geluid uit één kant van de set. Bij het opendraaien van beide volumeknoppen op de versterker komt er uit beide kanten van de set geluid, maar uit één kant van de set aanzienlijk meer.

      Enig idee?

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Ik weet niet wat jouw duistere redenering is waarom dit zou moeten wanneer ze allebei openstaan. In ieder geval komt de situatie die MusicXtra beschrijft wel regelmatig voor. Meestal is het wel niet de moer die loskomt maar heeft de fabrikant het printje waarop de potmeters staan niet vastgezet uit luiheid of kostenbesparing, waardoor de soldeerverbindingen naar de potmeters dus idd mechanisch belast worden en het vroeg of laat begeven.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Mach Facilities
          • May 2009
          • 109

          #5
          Iets anders kan natuurlijk ook, was het zo dat er toen je allebei de knoppen openzette nog steeds een verschil tussen links en rechts?
          Dan ligt het ergens anders aan, TENZIJ er meer aansluitingen loszijn van de desbetreffende pot, namelijk, als de pots helemaal open staan heb je een vaste verbinding van de loper naar de maximale kant, als er werkelijk audio door de pot loopt, zou je dan dus gewoon allebei de kanten even hard moeten horen.
          Dit verhaal klopt overigens wel als de audio ook gemeten wordt aan de hand van de stand van de loper van de pot, of dat er een referentie plaatsvindt ten opzichte van de negatieve en de positieve kant van de koolbaan en de loper.
          Just checkin'
          Chris

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #6
            ... vuile bridge/parallel/stereo switch ?

            Wat ik ook 'n keer bij de hand heb gehad was geluid uit de tops terwijl de amps uit stonden; stond wel een bandje te spelen, subs fungeerden als "microfoons" en stuurden via het passief filter de tops aan ... was wel een leuke ervaring ;-)

            Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            Working...