Dynacord Ax-303 storing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

    Dynacord Ax-303 storing

    Hallo mede forum bezoekers,

    Sinds een tijdje ben ik trots eigenaar van 5 stuks dynacord Ax-303. Dit is een 3-wegversterker met ingebouwde scheidingsfilters. Sinds een aantal dagen geeft de versterker op het laag kanaal, wat aangestuurd wordt door 1 kanaal van de versterker (andere kanaal stuurt mid en hoog aan) gelijkstroom. De versterker stuurt 60 Volt over mijn speakers heen. Nu heb ik ook al een paar jaar een Dynacord A2002 waarvan een kanaal dezelfde fout vertoont (zelfde eindtrap met zelfde eindtorren ). Maar toen ik gisteren de versterker aandeed was bij de Ax303 de defect magischer wijze verdwenen. Nu wordt de versterker alleen nog extreem heet. De a2002 is nog wel defect, en ondertussen ook uitgebreid onderzocht, transistoren werken nog, overal door de eindversterking is signaal aanwezig, maar er komt toch nog 60 volt gelijkstroom doorheen.
    Mijn vraag is nu dus:
    Is er iemand die ervaring heeft met een van deze 2 versterkers?
    Is er iemand die toevallig de schema's heeft van 1 van deze versterkers?
    Weet iemand zo te noemen wat voor een fout de versterker kan hebben? >mijn vader is electricien met 30 jaar ervaring met het reparen van versterkers, de versterker is al 8 uur lang compleet doorgelicht, maar er zijn geen duidelijk fouten gevonden, dus lekkende condensatoren of geleidende transistoren zijn bijvoorbeeld niet de foutmakers. losse contacten, sluitende solderingen en ga zo nog maar even door over de meest voor de hand liggende fouten ook niet.

    Alle hulp is welkom en wordt altijd ZEER op prijs gesteld!
    oja, wat ben ik nog vergeten te melden wat eventueel van belang is?
    De a2002 en Ax303 hebben beide eenDC beveiliging, waardoor als er DC over de uitgang staat, de eindtrap niet inschakeld, dus ook de relais niet schakelt. De A2002 doet dit netjes en schakelt dus ook niet in. De Ax-303 daarentegen schakelde gewoon net als gewoon, in toen er wel 60 volt gelijkstroom overheen stond. Misschien dat dit nog enig verband heeft met het probleem?

    verder is de Ax-303 de variant met vaste crossover frequenties, en niet die met selecteerbare x-over frequentie zoals bij de Ax-903.
    ''diamonds are forever''
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by teunos
    Hallo mede forum bezoekers,

    Sinds een tijdje ben ik trots eigenaar van 5 stuks dynacord Ax-303. Dit is een 3-wegversterker met ingebouwde scheidingsfilters. Sinds een aantal dagen geeft de versterker op het laag kanaal, wat aangestuurd wordt door 1 kanaal van de versterker (andere kanaal stuurt mid en hoog aan) gelijkstroom. De versterker stuurt 60 Volt over mijn speakers heen. Nu heb ik ook al een paar jaar een Dynacord A2002 waarvan een kanaal dezelfde fout vertoont (zelfde eindtrap met zelfde eindtorren ). Maar toen ik gisteren de versterker aandeed was bij de Ax303 de defect magischer wijze verdwenen. Nu wordt de versterker alleen nog extreem heet. De a2002 is nog wel defect, en ondertussen ook uitgebreid onderzocht, transistoren werken nog, overal door de eindversterking is signaal aanwezig, maar er komt toch nog 60 volt gelijkstroom doorheen.
    Mijn vraag is nu dus:
    Is er iemand die ervaring heeft met een van deze 2 versterkers?
    Is er iemand die toevallig de schema's heeft van 1 van deze versterkers?
    Weet iemand zo te noemen wat voor een fout de versterker kan hebben? >mijn vader is electricien met 30 jaar ervaring met het reparen van versterkers, de versterker is al 8 uur lang compleet doorgelicht, maar er zijn geen duidelijk fouten gevonden, dus lekkende condensatoren of geleidende transistoren zijn bijvoorbeeld niet de foutmakers. losse contacten, sluitende solderingen en ga zo nog maar even door over de meest voor de hand liggende fouten ook niet.

    Alle hulp is welkom en wordt altijd ZEER op prijs gesteld!
    oja, wat ben ik nog vergeten te melden wat eventueel van belang is?
    De a2002 en Ax303 hebben beide eenDC beveiliging, waardoor als er DC over de uitgang staat, de eindtrap niet inschakeld, dus ook de relais niet schakelt. De A2002 doet dit netjes en schakelt dus ook niet in. De Ax-303 daarentegen schakelde gewoon net als gewoon, in toen er wel 60 volt gelijkstroom overheen stond. Misschien dat dit nog enig verband heeft met het probleem?

    verder is de Ax-303 de variant met vaste crossover frequenties, en niet die met selecteerbare x-over frequentie zoals bij de Ax-903.
    Helaas is 30 jaar ervaring niet genoeg blijkt nu. Het is beter om de werking van een gelijkstroomgekoppelde versterker te kennen. Dan weet je wat je doet als je wat meet. Het kan heel goed zijn dat de fout niet in de eindtransistoren zit. Uiteindelijk wordt de uitgangsspanning van de versterker vergeleken met de ingangsspanning. Dat kan op een discrete manier met transistoren, maar ook met operationele versterkers. Het moet niet moeilijk terug te vinden zijn waar de zaak scheef gaat, zeker als de fout constant aanwezig is. De vergelijkingstrap probeert de uitgangsspanning voor DC gelijk te houden aan de referentiespanning, die normaal gesproken op aardpotentiaal ligt, 0 volt dus. Bij 60 volt DC staan er dus een aantal transistoren vol in geleiding en andere helemaal gesperd, om de zaak recht te trekken. Door een defecte component, het zij een transistor of een onderbroken weerstand, lukt dat niet. Moet er in 8 uur tijd wel uit te meten zijn dacht ik zo. Als je geen schema's heb lukt het ook wel, alleen zoekt het wat lastiger.
    De fout is nu weg zeg je, maar de versterker wordt extreem heet. Het is dan zaak om de ruststroom te meten over de emitterweerstanden en deze correct in te stellen. Bij de afregeling zal dan blijken of dat werkt. Zoniet moet het ruststroom circuit onderzocht worden. Er is nog een kleine kans dat een van de eindtransistoren een veel te grote lekstroom heeft en dat de versterker dat nog wel compenseert. Dat is direct te meten over de afzonderlijke emitterweerstanden. De ervaring leert echter dat een half defecte transistor in dit soort eindtrappen het meestal niet overleeft en een onderbreking, maar eerder nog een volledige sluiting vertoont.



    Speakertech
    Last edited by speakertech; 18-05-09, 17:06.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      ... juist, wilde net zo'n beetje hetzelfde verhaal posten maar Speakertech is me voor.
      Laat naast electrische stress ook 's wat mechanische stress los op 't ding ... slechte contacten / verbindingen lijken me niet uitgesloten.
      Verder; Meten = weten

      Succes !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by Koen van der K
        ... juist, wilde net zo'n beetje hetzelfde verhaal posten maar Speakertech is me voor.
        Laat naast electrische stress ook 's wat mechanische stress los op 't ding ... slechte contacten / verbindingen lijken me niet uitgesloten.
        Verder; Meten = weten

        Succes !
        Tevens kun je proberen met bevriezingsspray componenten ineens heel erg te koelen, een halfgeleider die op punt staat stuk te gaan begeeft het dan meestal helemaal en mechanische problemen (slechte soldeerverbinding) komen op die manier ook snel aan het licht.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Tevens kun je proberen met bevriezingsspray componenten ineens heel erg te koelen, een halfgeleider die op punt staat stuk te gaan begeeft het dan meestal helemaal en mechanische problemen (slechte soldeerverbinding) komen op die manier ook snel aan het licht.
          Kijk alleen goed uit daarmee in de omgeving van de temperatuurmeting/ruststroom stabilisatie schakelingen. (torretje op het koelvlak vd eindtorren enz).
          zeker bij een hete eindtrap kan dat desastreuse gevolgen hebben.

          Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • teunos
            • Feb 2008
            • 352

            #6
            zelf ben ik niet degeen met de meest uitgebreide kennis van zaken over versterkers, maar mijn vader heeft jullie posts gelezen, vooral die van speakertech, zegt het te begrijpen, maar jammer genoeg, Been There, Done that.
            Maar toch alvast bedankt voor de feedback jongens Alles is welkom om de versterkers weer werkende te krijgen.
            p.s. alle solderingen zijn nagelopen, en eventuele foutieve solderingen compleet opnieuw gesoldeerd, maar ook dit mocht niet baten.
            ''diamonds are forever''

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by teunos
              zelf ben ik niet degeen met de meest uitgebreide kennis van zaken over versterkers, maar mijn vader heeft jullie posts gelezen, vooral die van speakertech, zegt het te begrijpen, maar jammer genoeg, Been There, Done that.
              Maar toch alvast bedankt voor de feedback jongens Alles is welkom om de versterkers weer werkende te krijgen.
              p.s. alle solderingen zijn nagelopen, en eventuele foutieve solderingen compleet opnieuw gesoldeerd, maar ook dit mocht niet baten.
              Tja, repareren op afstand is best wel lastig. Een goede oplossing is om hem dus naar de serieuze reparateur te brengen.
              Mijn werkplaats staat in West Brabant.
              Als je vader er echt verstand van heeft en wie ben ik om daaraan te twijfelen, kan ik nog wel een fout noemen, die bijzonder lastig is om eruit te meten. Het gebeurt wel een keer dat een elco op de print gaat lekken en dat daarbij electroliet (de vloeistof uit de elco) op de print terecht komt. Er zit dan een geleidend laagje op de print en dat kan op de meest onmogelijke manieren ongewenste geleiding veroorzaken tussen de komponenten op de print. Soms kun je het waarnemen doordat pootjes van componenten geoxideerd zijn.
              Soms ga ik wel met een vingertop over de print en proef dan of het zuur smaakt. Het is geen professionele test op die manier. Heb je het sterke vermoeden dat het dat is, dan kun je overwegen om de print te reinigen in een spiritusbad of een badje met afwasmiddel. Ik heb het een paar keer aan de hand gehad, onder andere met een BOSE home theatersetje. Het was echt een vervelende fout, doordat er eigenlijk niets van de metingen klopte en diverse delen van de schakeling stonden te oscilleren.
              Je moet echter vrij zeker zijn van je diagnose, wil je zo ver gaan. Het komt voor, maar niet zo vaak, dat ik zeg kijk daar eerst naar.


              Speakertech
              Last edited by speakertech; 18-05-09, 21:00.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • teunos
                • Feb 2008
                • 352

                #8
                Nu je het zegt, dat zou inderdaad best het geval kunnen zijn. Er zaten namelijk 2 lekke elco's op de print. Die elco's zijn ondertussen vervangen, maar als er inderdaad een geleidend laagje achter kan blijven, dan gaan we dat zeker even nakijken. bedankt voor de tip! top!
                ''diamonds are forever''

                Comment

                • teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

                  #9
                  bumperdiebump.
                  Sorry Speakertech, maar dat was ook niet het geval.
                  Dus alsnog de vraag, heeft iemand eventueel de schema's? Alle overige info over deze versterker is welkom
                  ''diamonds are forever''

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Even resumerend; 1 versterker (AX303) werkt maar wordt heet; de andere (A2002) geeft "volle bak" DC op de output(s) ?

                    Hmmm ... je woont toevallig niet in de buurt van Breda ?

                    Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    Working...