Ervaring Line Array Delta Loudspeakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sito
    • May 2009
    • 23

    Ervaring Line Array Delta Loudspeakers

    Voor een verbouw van een bestaande zaal waar de nieuwe afmetingen zo'n 45 bij 20 bij 5. Het podium komt zeer waarschijnlijk aan de kopse kant. Waarbij een lange vrij smalle zaal ontstaat. het line Array van Delta Loudspeakers (http://www.deltaloudspeakers.com/pdf/LA2005.pdf) is een gegadige om hier dienst te gaan doen. hier komen wrs twee subs LF 20H1018 of de 21" variant bij http://www.deltaloudspeakers.com/pdf/LF%20H1018.pdf het is voor een vaste installatie. Dit systeem gaat zo rond de 20K kosten, dat is qua budget absoluut plafond.

    Wie kent dit systeem, heeft het gehoord dan wel er mee gewerkt. Ik ben benieuwd naar andere alternatieven. We werken het liefst niet met delay stacks.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Waarom werk je liever niet met delay's ? Wat voor zaal wordt het eigenlijk ? Een pop podium / congres zaal / theater ? Hoeveel druk wil je opbouwen en hoe diep wil je komen ? Als je een zinnig antwoord wil op je vragen zul je iets meer info moeten geven .
    Last edited by Timo Beckman; 17-05-09, 13:29.

    Comment

    • MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

      #3
      Ken het niet en heb het nooit gehoord, maar heb me even in de specs zitten verdiepen.

      Ik wordt niet echt enthousiast van deze PDF met gegevens:

      Heb even gekeken naar de Max SPL: 119dB. Erg weinig. Nu weet ik dat het 2x 5" met een 1" driver is, maar daar ligt wel voornamelijk het probleem.
      119dB SPL geeft echt te weinig headroom met een bandje of DJ.

      De PDF spreekt zichzelf tegen. Bij features: 70 graden horizontale spreiding. In de discription: 90 graden? Wat is het nou? -->

      Daarnaast is de horizontale spreidingsplot niet echt goed te noemen. Tussen de 4 en 10K haalt de hoorn wel de opgegeven 70/80 graden maar tussen de 500Hz en 2K wordt de spreiding erg nauw en lijkt deze zelfs terug te lopen naar 40 graden.
      Het gebied tussen de 1 en 2K is erg troubled!
      Natuurlijk haalt de kast de 70 graden spreiding wel, maar wel dik ten koste van het rendement.

      Als je 119dB hebt en je bent in het 500Hz en 2K gebied op zoek naar wat meer power zal je dit alleen recht voor de kast vinden en aan de randen is dit al snel 12dB zachter. Dan houdt je 107dB over.

      Nu win je door de koppeling met meer kasten wel wat dB's maar of dit op weegt tegen het verlies....

      Jammer dat sub pas bij 80Hz zn optimum bereikt en tot 290Hz meeloopt (verlies van rendement)

      Ik denk dat er voor 20K betere systemen voor deze zaal te koop zijn!
      d&b Audiotechnik

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Vandaar dus de vraag waar het systeem voor gebruikt gaat worden

        Comment

        • Sito
          • May 2009
          • 23

          #5
          Het gaat hier om een kerkzaal. Waarbij de nadruk ligt op een goede spraakverstaanbaarheid door de hele ruimte heen. We willen graag een enkel punt realiseren waarvandaan het geluid komt. Ik heb het idee dat dat de betrokkenheid ten goede komt. In mijn beleving geven delay stacks soms een wat onnatuurlijk beeld vanwaar het geluid feitelijk komt.
          Er zullen absoluut bandjes worden versterkt. waarbij een gemiddelde bezetting zal bestaan uit akoustisch, electrisch gitaar, keys, drum, basgit, en 3 tot 4 vocals.
          Concerten draaien is niet de primaire focus. maar zou haalbaar moeten zijn.

          Er is me verteld dat een conventioneel systeem, eventueel verticaal gestacked, en met een delaystack, evenveel zou gaan kosten. Ik kan dat (nog) niet beoordelen.

          Daar ons budget eerder naar 15K zal gaan dalen ivm de verbouwbegroting die weinig rek heeft. Kan het goed zijn dat wel zullen moeten uitwijken naar een alternatief. Ook de Acoustic-Line GALEO, Kling & Freitag SEQUENZA en DB Technologies DVA T4 zijn system die ik graag nader wil onderzoeken.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by Sito
            Het gaat hier om een kerkzaal. Waarbij de nadruk ligt op een goede spraakverstaanbaarheid door de hele ruimte heen. We willen graag een enkel punt realiseren waarvandaan het geluid komt. Ik heb het idee dat dat de betrokkenheid ten goede komt. In mijn beleving geven delay stacks soms een wat onnatuurlijk beeld vanwaar het geluid feitelijk komt.
            Er zullen absoluut bandjes worden versterkt. waarbij een gemiddelde bezetting zal bestaan uit akoustisch, electrisch gitaar, keys, drum, basgit, en 3 tot 4 vocals.
            Concerten draaien is niet de primaire focus. maar zou haalbaar moeten zijn.

            Er is me verteld dat een conventioneel systeem, eventueel verticaal gestacked, en met een delaystack, evenveel zou gaan kosten. Ik kan dat (nog) niet beoordelen.

            Daar ons budget eerder naar 15K zal gaan dalen ivm de verbouwbegroting die weinig rek heeft. Kan het goed zijn dat wel zullen moeten uitwijken naar een alternatief. Ook de Acoustic-Line GALEO, Kling & Freitag SEQUENZA en DB Technologies DVA T4 zijn system die ik graag nader wil onderzoeken.
            De fout die bij een delay-stack veel gemaakt wordt is dat het te hard gezet wordt, bij spraakversterking hoef je meestal maar enkele frequenties op te halen, voer het volume dan zover op dat de spraakverstaanbaarheid achterin ook goed is een je bent klaar. Een delay-stack afregelen op deze manier gaat heel erg goed met Smaart.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Ok, je hebt je budget klaar, stap naar de Pro Audio dealers in de omgeving voor een system try-out.
              Ik ben ook niet onder de indruk van jouw, tot nu toe, keuze..
              Voor dat geld is er best wel wat beters te vinden.

              Succes!

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • Sito
                • May 2009
                • 23

                #8
                Originally posted by salsa
                Ok, je hebt je budget klaar, stap naar de Pro Audio dealers in de omgeving voor een system try-out.
                Ik ben ook niet onder de indruk van jouw, tot nu toe, keuze..
                Voor dat geld is er best wel wat beters te vinden.

                Succes!

                Dave
                Zo klaar ben ik nog niet met dat budget. Het kan maar zo zijn, dat we alsnog zullen moeten uitwijken naar een goedkoper systeem. De ruimte van het budget zal pas over enkele weken duidelijk zijn. Voordat ik naar een pro audio dealer stap is het goed me voor te laten lichten, en me tot een paar merken te beperken. Daar is dit forum uitermate geschikt voor. wat dat betreft ligt de keuze van merk en type systeem nog helemaal open.

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Heb je eventueel een plattegrond van de zaal, met posities waar je podium e.d. zijn ?

                  Comment

                  • e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

                    #10
                    zaal systeem soortgelijk

                    Hallo,

                    Vanuit de genoemde gegevens kijkend , ben ik ook gevraagd om een simulatie te doen, dit was een grote kerk voor 1500 personen voor samenzang met muziek. (nieuwbouw levensstroom leiderdorp)

                    Twin DiGiCo CSD5s Provide Living Stream Of Sound At Dutch House Of Worship - DiGiCo News


                    inmiddels is het systeem uitgebreid met digico CSD5 volgens bovenstaand linkje

                    De kunst is dan om de muziek redelijk te verdelen, anders horen de mensen voor alleen de band, en horen ze achterin alleen de zang.

                    Misschien moet je eerst eens bij zo'n zaal gaan luisteren, dit was een delay systeem met Renkus Heinz.

                    Voor een goed resultaat worden overigens ook behoorlijke eisen aan de akoestiek gesteld...

                    Ik wil nog wel eens kijken naar de gegevens van de simulatie, zie profile,

                    groetjes jurjen
                    Last edited by e-sonic; 06-06-10, 14:07. Reason: info toegevoegd
                    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                    Comment

                    • Sito
                      • May 2009
                      • 23

                      #11
                      Plattegrond via onderstaande link
                      Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

                      In de tekening staat het podium direct tegen de achterwand. In de te realiseren opzet, zal deze zo'n twee meter uit de achterwand komen. Voor opslag, backdrop, doorgang e.d. Het podium zal zo'n 4 meter diep worden. het aantal zitplaatsen zal dan rond de 380 liggen.

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        In de St Jan Kerk in Roosendaal hebben ze een soortgelijke situatie.

                        Echter hebben ze hier eerst dik geinvesteerd in akoustiek. Een speciale laag op de muren en plafonds brengt de delaytijd daar terug naar 2,5 sec. Zeer acceptabel te noemen.

                        Daar wordt gewerkt met 1 centercluster van 6 kasten en een kleine links rechts opstelling voorop. Toevallig d&b Q series. Cluster van 6x Q1 met meegevlogen QSub en links en rechts Q7 op een QSub met paaltje ertussen.

                        Vervang D&B voor een goedkoper merk met goede specs en je hebt je systeem. Zou hier prima kunnen werken mocht je geen gebruik willen maken van delays (op zich niet zo'n verkeerde keus)

                        Probleem is alleen de hoogte denk ik. 5 meter toch? Is niet echt hoog. Dus wordt een klein centercluster...
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • Sito
                          • May 2009
                          • 23

                          #13
                          Originally posted by MusicSupport
                          In de St Jan Kerk in Roosendaal hebben ze een soortgelijke situatie.

                          Echter hebben ze hier eerst dik geinvesteerd in akoustiek. Een speciale laag op de muren en plafonds brengt de delaytijd daar terug naar 2,5 sec. Zeer acceptabel te noemen....
                          Wij hebben zowiezo een volledig andere ruimte. Er valt eerder te denken aan een betonnen bak. een probleem is wel, dat met de vebouw niet alles geoorloofd is. We huren het gebouw, maar mogen wel verbouw plegen.
                          Weet je wat voor speciale laag daar is aangebracht in de St Jan?

                          Originally posted by MusicSupport
                          Daar wordt gewerkt met 1 centercluster van 6 kasten en een kleine links rechts opstelling voorop. Toevallig d&b Q series. Cluster van 6x Q1 met meegevlogen QSub en links en rechts Q7 op een QSub met paaltje ertussen
                          We zouden in ons geval dan de bv de Q7 aan beide zijden ook willen vliegen. of twee clusters aan beide zijden, met een centerfill kan dat?

                          [quote=MusicSupport;506559]
                          Vervang D&B voor een goedkoper merk met goede specs en je hebt je systeem. Zou hier prima kunnen werken mocht je geen gebruik willen maken van delays (op zich niet zo'n verkeerde keus)[quote]

                          Aan wat voor merken zou ik moeten denken? Het zal er duidelijk op neer komen dat we wat systemen naast elkaar zullen zetten en aan een luistertest zullen onderwerpen. Of een delaystack nodig zal zijn, zullen we dan ook moeten vaststellen.

                          Originally posted by MusicSupport
                          Probleem is alleen de hoogte denk ik. 5 meter toch? Is niet echt hoog. Dus wordt een klein centercluster...
                          Okay, nu ik wat meningen peil, en wat andere threads heb gelezen. denk ik dat we toch naar een conventioneel systeem zullen moeten. Of ik heb straks een array hangen waar je niet meer onderdoor kunt lopen.

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by Sito
                            Wij hebben zowiezo een volledig andere ruimte. Er valt eerder te denken aan een betonnen bak. een probleem is wel, dat met de vebouw niet alles geoorloofd is. We huren het gebouw, maar mogen wel verbouw plegen.
                            Weet je wat voor speciale laag daar is aangebracht in de St Jan?
                            Wat het precies is weet ik niet. Het is een goedje wat erop gespoten is; soort van lijm/cement met daarin stukje karton of vezelpulp waardoor het oppervlak niet meer glad is en dus akoustisch dempt.

                            We zouden in ons geval dan de bv de Q7 aan beide zijden ook willen vliegen. of twee clusters aan beide zijden, met een centerfill kan dat?
                            Je kunt de toppen links en rechts vliegen. Bedenk wel dat je dan je flexibiliteit kwijt bent en dat het wellicht ten koste gaat van rendement.

                            Originally posted by MusicSupport
                            Vervang D&B voor een goedkoper merk met goede specs en je hebt je systeem. Zou hier prima kunnen werken mocht je geen gebruik willen maken van delays (op zich niet zo'n verkeerde keus)
                            Aan wat voor merken zou ik moeten denken? Het zal er duidelijk op neer komen dat we wat systemen naast elkaar zullen zetten en aan een luistertest zullen onderwerpen. Of een delaystack nodig zal zijn, zullen we dan ook moeten vaststellen.
                            Je kunt met een klein centercluster van drie kasten meestal wel de beoogde spreiding halen. Echter zal je de diepte niet halen. Je kunt dan beter voor nog een 2e plan erbij gaan. Dus halverwege de zaal nog een keer een links/rechts en center. De centers gaan dan vooral voor de drukopbouw zorgen terwijl de links/rechts combinaties voor het stereobeeld (wat er dan nog van over is) en de aanvulling gaan zorgen.

                            Zit je aan 4x L/R en 6x Center en 4x Sub L/R en 4x Mono Sub midden voor onder het podium.

                            D&B is qua prijs gewoon out of the question en ik denk dat met wat je wilt veel merken af gaan vallen.

                            Goedkoop is echter wel duurkoop; het kan zo zijn dat wat je gaat kopen voor weinig geld (relatief) toch niet aan je verwachtingen voldoet!

                            Tips: De budget merken van de topmerken: Qube Audio(Renkus Heinz), dB Tech (RCF), etc


                            Okay, nu ik wat meningen peil, en wat andere threads heb gelezen. denk ik dat we toch naar een conventioneel systeem zullen moeten. Of ik heb straks een array hangen waar je niet meer onderdoor kunt lopen.
                            Een array die vanaf het plafond 1 meter naar beneden komt is denk nog acceptabel. Alleen gaat dit ten kosten van de hoogte van een mogelijke lichttruss en de zichtlijnen in dat geval...

                            Als center hoeft het niet persee een line array te zijn; kan ook een conventioneel kastje zijn. Alleen dan heb je er wel om de 10m een nodig.

                            Denk ook even na over actief of passief en welke processor voor de delays (denk dat je daar niet onder uit kan)

                            Staat er nog palen midden in de zaal of aan de randen? Andere akoustisch vervelende objecten?
                            Last edited by MusicSupport; 18-05-09, 16:25.
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • Sito
                              • May 2009
                              • 23

                              #15
                              [quote=MusicSupport;506582]Je kunt de toppen links en rechts vliegen. Bedenk wel dat je dan je flexibiliteit kwijt bent en dat het wellicht ten koste gaat van rendement. [quote]

                              Kun je dit nader verklaren. Flexibilliteit heb ik in de zin van het kunnen verhangen van het systeem niet nodig. Vliegen en richten toch?

                              Originally posted by MusicSupport
                              Als center hoeft het niet persee een line array te zijn; kan ook een conventioneel kastje zijn. Alleen dan heb je er wel om de 10m een nodig.
                              Kan ik middels de specs nagaan / berekenen hoe snel ik een delay stack moet gaan inzetten?

                              Originally posted by MusicSupport
                              Denk ook even na over actief of passief en welke processor voor de delays (denk dat je daar niet onder uit kan)
                              Zeker, ik ga het liefst voor actief. Minder verlies, minder additionele hardware. Sorry niet echt gefundeerd. maar in mijn beleving is een actief systeem kostenbesparend en efficienter. Alles zit al in box. ik wete dit is wat kort door de bocht. Ik hoor graag de pro's en contra's op dit vlak. even afgezien van het extra gewicht.
                              delays, zijn voor me absoluut nieuw, ik begrijp het principe, maar voor de juiste keuzen op dat vlak, laat ik me graag adviseren.

                              Originally posted by MusicSupport
                              Staat er nog palen midden in de zaal of aan de randen? Andere akoustisch vervelende objecten?
                              Geen palen in de zaal, wrs wel aan de randen tegen of in de buitenmuur. details daaromtrendt heb ik nog niet omdat het definitieve ontwerp op dat vlak nog niet af is. enige verveldende object is de koffiecorner links achter, deze wordt wellicht toch nog gesloopt.

                              we proberen het plafond wat te laten hellen. hangt samen met eventueel bijkomende kosten.

                              Comment

                              Working...