Gitaar rechtstreeks in de mengtafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevinveerbeek

    Gitaar rechtstreeks in de mengtafel

    verwijderd
    Last edited by Guest; 24-03-11, 15:06.
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    #2
    Ligt eraan wat je precies bedoelt, maar je zal zeker niks opblazen. In veel gevallen zal het echter nergens naar klinken, tenzij je een vorm van speakersimulatie gebruikt.

    Hieronder zie je het rack van onze gitarist. Rechtsonder (naast de Powercon) zitten drie XLR's. Dit zijn gewoon lijntjes die rechtstreeks naar de mengtafel gaan, verder zonder eindversterking/speakers. Hij maakt gebruik van Palmer speakersimulators die het signaal op een bepaalde manier filteren zodat het klinkt alsof 'ie met een hele Marshall-muur staat te spelen. De bewuste wonderdoosjes staan niet op de foto. Ze zitten eenvoudigweg achter in dit rack geschroeft, aangezien ze het formaat van een kleine DI hebben.

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Gitaar rechtstreeks in de mengtafel (line ingang) is geen probleem.
      Vaak is het echter het geval dat de gitaar, via de multi, bij de mengtafel moet komen. Dat is dan doorgaans een langere afstand en een gitaar stuurt doorgaans een ongebalanceerd signaal uit.
      Om dat gebalanceerd over de lange multi te krijgen zet men er een DI tussen... dat is de enige reden.
      Sta je op 5 meter van je gitaar(versterker) en ligt je kabel niet langs 230V (of meer) kabels... geen probleem, kan gewoon.

      En als het niet kan... dan hoor je dat vanzelf (komt ruis/gereutel mee).
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Noobie
        • Dec 2007
        • 223

        #4
        Persoonlijk zou ik toch altijd een DI gebruiken. De meeste gitaristen gebruiken effecten met een eigen voeding, sommige hebben hun spullen goed voor elkaar, anderen niet. Zal niet de eerste keer zijn dat er een zwaar vervormd of erger een luidspreker uitgang rechtstreeks op je tafel binnenkomt. Niet echt bevorderlijk voor je ingang. Voor de rest moet het gewoon werken.

        Qua klank merk je wel vaak verschil of je direct prikt of een mic gebruikt. Een mic is vaak toch mooier.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by Noobie
          Zal niet de eerste keer zijn dat er een zwaar vervormd of erger een luidspreker uitgang rechtstreeks op je tafel binnenkomt.
          Huh?
          Volgens mij maak je een foutje of je legt het heel omslachtig uit. Ikke nie snap nie...
          Een DI gaat overigens niks doen tegen een vervormt signaal, het maakt het enkel gebalanceerd (en dat kan ook heel goed vervormt zijn)

          Qua klank merk je wel vaak verschil of je direct prikt of een mic gebruikt. Een mic is vaak toch mooier.
          Meestal wel... tenzij de gitarist een of andere crappy versterker heeft.
          Had laatst een bassgitarist waar het signaal via mic en DI naar de FOH moest (niet zo gek), maar voor monitors mocht ik niet de DI gebruiken maar moest de mic op z'n monitor.
          Tijdens de soundcheck bleek de hele versterker niet te werken... toch maar het DI signaal op de monitors doen?? :P
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • Noobie
            • Dec 2007
            • 223

            #6
            Een DI beschermt je ingang tegen foutieve aansluitingen, netspanning enz. vervorming word idd niet veranderd, maar wel binnen de perken gehouden. Met een DI zal je mixer ingang nooit overbelast raken.

            Een bass is zowizo een ander verhaal als een gitaar, een bass gaat qua klank meestal wel goed met een DI.

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Originally posted by Noobie
              Met een DI zal je mixer ingang nooit overbelast raken.
              O, vandaar dat er pad knopjes op zitten zeker?


              Overigens heb ik het nog nooit goed horen klinken als een elektrische gitaar direct de tafel werd ingeduwd. Kaal, leeg en meestal te dynamisch. Met EQ en compressie kun je wel wat doen. Maar het blijft een rotsound.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • Noobie
                • Dec 2007
                • 223

                #8
                Originally posted by sparky
                O, vandaar dat er pad knopjes op zitten zeker?
                lol ik dacht dat die voor de show waren

                Originally posted by sparky
                Overigens heb ik het nog nooit goed horen klinken als een elektrische gitaar direct de tafel werd ingeduwd. Kaal, leeg en meestal te dynamisch. Met EQ en compressie kun je wel wat doen. Maar het blijft een rotsound.
                Inderdaad, moet zeggen; de enige variant die ik ken waarbij dit "redelijk" klinkt is in combinatie met een Boss GT8, de speaker simulaties zijn zeer bruikbaar daarin. Toch blijft het behelpen. vooral distorsion is een ramp.

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Overigens gaat hier iemand binnen nu en een paar posts een verhaal over impedanties vertellen. Ik hoop dat diegene dat op zo'n manier gaat doen dat ik het eindelijk ook eens snap.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

                    #10
                    ben het wel eens dat een gitaar steeds wel voller en beter klink mits een degelijke versterker en micro, maar met een goeie multieffectenbak met speakersimulatie's etc klinkt het toch ook best aardig. En heeft je gitarist direct ook een betere klank in zen eigen monitor (of jij geen last van zijn gitaar cab).

                    Comment

                    • Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

                      #11
                      Originally posted by sparky
                      Overigens gaat hier iemand binnen nu en een paar posts een verhaal over impedanties vertellen. Ik hoop dat diegene dat op zo'n manier gaat doen dat ik het eindelijk ook eens snap.
                      Ik geloof dat ik dat in reeds 2-3 topics (deels) heb uitgelegd, zal toch niet nog een keer nodig zijn hoop ik

                      Zal voor de volledigheid een topic starten hierover... moet maar eens afgelopen zijn met de zin en onzin over impedanties.
                      Last edited by Noobie; 17-05-09, 18:33.

                      Comment

                      • Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

                        #12
                        Zal ik dan even kort en eenvoudig?....
                        De uitgangsimpedantie van een gitaar ligt rond de 47kOhm en de ingangsimpedantie van een lijningang is zo'n 10kOhm, die van een microfooningang zit rond de 1kOhm.
                        Als je nou wilt geloven dat het het beste werkt als de uitgangs- en ingangsimpedantie gelijk zijn, heb je je antwoord.
                        De reden is voornamelijk dat de signaaloverdracht de minste verliezen heeft bij gelijke impedanties.
                        Als je een uitgebreide technische verhandeling wilt, dan is Wikipedia je vriend!
                        Zoek dan ook eens naar telefonie-techniek, de meeste waarden, termen en gewoontes in de audio komen daar vandaan.

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          p.s. een goede DI heeft dus ook een ingangsimpedantie van rond de 47.000 Ohm.
                          Natuurlijk is impedantie niet de enige factor, maar in dit geval m.i. wel de belangrijkste.

                          Comment

                          • Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

                            #14
                            Originally posted by Carl
                            Zal ik dan even kort en eenvoudig?....
                            De uitgangsimpedantie van een gitaar ligt rond de 47kOhm en de ingangsimpedantie van een lijningang is zo'n 10kOhm, die van een microfooningang zit rond de 1kOhm.
                            Als je nou wilt geloven dat het het beste werkt als de uitgangs- en ingangsimpedantie gelijk zijn, heb je je antwoord.
                            De reden is voornamelijk dat de signaaloverdracht de minste verliezen heeft bij gelijke impedanties.
                            Als je een uitgebreide technische verhandeling wilt, dan is Wikipedia je vriend!
                            Zoek dan ook eens naar telefonie-techniek, de meeste waarden, termen en gewoontes in de audio komen daar vandaan.
                            p.s. een goede DI heeft dus ook een ingangsimpedantie van rond de 47.000 Ohm.
                            Natuurlijk is impedantie niet de enige factor, maar in dit geval m.i. wel de belangrijkste.

                            m.i. niet de belangrijkste, mits de afwijking binnen proportie blijft en de belasting een hogere impedantie heeft dan de bron.

                            De meeste tafels hebben een goede ingangstrap, die het signaal niet of nauwelijks vervormt als het moet worden verzwakt of versterkt.

                            Voor de rest: Eens, heb net uit irritatie een "impedantie" topic geplaatst...
                            edit MOD: zie: http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...eigenlijk.html
                            Last edited by moderator; 17-05-09, 20:12. Reason: linkje toegevoegd

                            Comment

                            • sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

                              #15
                              Originally posted by drummerke
                              ben het wel eens dat een gitaar steeds wel voller en beter klink mits een degelijke versterker en micro, maar met een goeie multieffectenbak met speakersimulatie's etc klinkt het toch ook best aardig. En heeft je gitarist direct ook een betere klank in zen eigen monitor (of jij geen last van zijn gitaar cab).
                              Maar dat is niet hezelfde als direct de tafel in! En daar ging het over.
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                              Comment

                              Working...