Allen & Heath wizard3 14-4-2 Welke Aansluitingen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TonBeljon
    • Apr 2006
    • 104

    Allen & Heath wizard3 14-4-2 Welke Aansluitingen?

    Dit weekend heb ik een nieuwe Allen & Heath wizard3 14-4-2 gekocht. Wat een uitgebreide mogelijkheden heeft deze tafel zeg. Voor diegene die hem kent wil ik even de volgende 2 vragen voorleggen. Vraag 1: Ik hou zelf het geluid in de gaten vanaf het podium. De mengtafel staat dus naast mijn keyboards zodat ik er makkelijk bij kan. Op de monitoren wil ik hetzelfde geluid, dezelfde mix als het zaalgeluid. Zo heb ik dat altijd gedaan, en dat bevalt prima. Welke uitgangen van deze tafel kan ik daar het beste voor nemen. Vraag 2: Ik heb een TC m-one xl Galm. Hoe sluit ik deze aan zoadat ik zowel over over het zaalgeluid als over de monitoren hetzelfde galmpje krijg?
    Alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden.
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Allereerst zijn er zeker meer mogelijkheden om dit te doen. Ik zou het als volgt doen, op deze manier heb je wel apart controle over de volume van de zaalspeakers en de monitoren.

    Stuur al je kanalen naar L-R en Sub 1-2 (of 3-4). Op de Master uitgangen L-R sluit je dan gewoon je geluidsset aan en op de Sub-uitgangen je monitoren. Op deze manier heb je op beide uitgangen dezelfde mix en kun je met de faders het volume bepalen. Zorg er wel voor dat je de mix van je Subgroepen niet doorstuurd naar L-R.

    Als je de TC M-one aansluit op uitgang van Aux 5 (of eventueel 5 en 6), je kunt de returns het makkelijkste terug laten komen op een stereo-kanaal van je mixer (die je dan ook volgens bovenstaande methode rout naar je verschillende uitgangen)

    Hopelijk is het duidelijk, anders horen we het wel.

    Comment

    • TonBeljon
      • Apr 2006
      • 104

      #3
      Hallo Mark, bedankt voor je antwoorden. Wat betreft de galm, stel ik wil de galm vervolgens alleen op de zangkanalen, dan alleen nog de aux 5 opendraaien op deze zangkanalen toch? Als ik eventueel de aux 6 ook nog gebruik wordt het effect dan stereo? of heeft dit niet veel nut...

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        Originally posted by TonBeljon
        Als ik eventueel de aux 6 ook nog gebruik wordt het effect dan stereo? of heeft dit niet veel nut...
        Je kunt de M-One zo instellen dat je dan op Aux 5 een Delay hebt zitten en op Aux 6 een Reverb. Persoonlijk doe ik dat altijd, en voornamelijk op solo's doet een delay (mits juist gebruikt, vooral niet te overdadig) hele mooie dingen. Onder alle zang staat een beetje reverb, en de tommetjes en snare krijgen altijd nog wat delay mee als het een erg 'dode' ruimte is.

        Nog als toevoeging over die monitoren: je kunt bij de Wz3 gewoon de matrix pakken om extra L-R uitgang te krijgen. Ook zit er een mono-output op, als je één monitor gebruikt is dat ook voldoende. Ik zou niet graag mijn subgroepen kwijt zijn aan monitoren als ik eerlijk ben.
        Last edited by 4uss; 11-05-09, 13:41. Reason: Toevoeging monitoren.

        Comment

        • TonBeljon
          • Apr 2006
          • 104

          #5
          Originally posted by 4uss
          Je kunt de M-One zo instellen dat je dan op Aux 5 een Delay hebt zitten en op Aux 6 een Reverb. Persoonlijk doe ik dat altijd, en voornamelijk op solo's doet een delay (mits juist gebruikt, vooral niet te overdadig) hele mooie dingen. Onder alle zang staat een beetje reverb, en de tommetjes en snare krijgen altijd nog wat delay mee als het een erg 'dode' ruimte is.

          Nog als toevoeging over die monitoren: je kunt bij de Wz3 gewoon de matrix pakken om extra L-R uitgang te krijgen. Ook zit er een mono-output op, als je één monitor gebruikt is dat ook voldoende. Ik zou niet graag mijn subgroepen kwijt zijn aan monitoren als ik eerlijk ben.
          Heb net even gekeken en wat betreft de matrix; ik heb een A en een B matrix. Op beide is zowel het linker als het rechter zaalgeluid te regelen. Maar per matrix is er maar 1 uitgang.......
          Hoe sluit ik dan 2 monitoren aan in combinatie met een e.v. cp2200 versterker? Ben dan toch ook 2 uitgangen per matrix nodig?

          Comment

          • 4uss
            • Aug 2005
            • 578

            #6
            Originally posted by TonBeljon
            Heb net even gekeken en wat betreft de matrix; ik heb een A en een B matrix. Op beide is zowel het linker als het rechter zaalgeluid te regelen. Maar per matrix is er maar 1 uitgang.......
            Hoe sluit ik dan 2 monitoren aan in combinatie met een e.v. cp2200 versterker? Ben dan toch ook 2 uitgangen per matrix nodig?
            Heel simpel: je pakt matrix A en daarop draai je L open. Vervolgens pak je matrix B en daarop draai je R open. Dan heb je dus gewoon L R als A B. Dan sluit je dus je cp2200 aan op Matrixen A B.

            Comment

            • TonBeljon
              • Apr 2006
              • 104

              #7
              Originally posted by 4uss
              Heel simpel: je pakt matrix A en daarop draai je L open. Vervolgens pak je matrix B en daarop draai je R open. Dan heb je dus gewoon L R als A B. Dan sluit je dus je cp2200 aan op Matrixen A B.
              Oke! Ga ik proberen. Alhoewel ik monitoren op de groep faders ook wel handig vind. Heb, als ik samen met alleen een zangeres optreed deze toch niet nodig. Mogelijkheden genoeg op deze tafel hoor ik wel! Had een mackie 1402 op deze set. Ben benieuwt naar het verschil, heb de A&H nog niet eens aan gehad.

              Comment

              • TonBeljon
                • Apr 2006
                • 104

                #8
                Originally posted by 4uss
                Heel simpel: je pakt matrix A en daarop draai je L open. Vervolgens pak je matrix B en daarop draai je R open. Dan heb je dus gewoon L R als A B. Dan sluit je dus je cp2200 aan op Matrixen A B.
                p.s. zie trouwens ook nog een L en R monitor out !

                Comment

                • Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

                  #9
                  Sorry dat ik het zeg, maar had je niet beter EERST na moeten denken hoe je alles aan zou sluiten??

                  Voordat ik een dikke € 1000,- uitgeef aan een tafeltje zou ik wel ZEKER willen weten dat het zal gaan werken zoals ik dat wil!

                  Verder blijkt uit je vragen (over hoe je een FX aanstuurt) dat je niet echt bekend bent met de materie...

                  Misschien een tip voor de volgende investering?

                  We helpen hier graag met meedenken
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                  Comment

                  • TonBeljon
                    • Apr 2006
                    • 104

                    #10
                    Originally posted by Whitefarmer
                    Sorry dat ik het zeg, maar had je niet beter EERST na moeten denken hoe je alles aan zou sluiten??

                    Voordat ik een dikke € 1000,- uitgeef aan een tafeltje zou ik wel ZEKER willen weten dat het zal gaan werken zoals ik dat wil!

                    Verder blijkt uit je vragen (over hoe je een FX aanstuurt) dat je niet echt bekend bent met de materie...

                    Misschien een tip voor de volgende investering?

                    We helpen hier graag met meedenken
                    De jongens die wel de moeite hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden; allemaal erg bedankt voor de buikbare tips, suggesties en ideeen. Daar heb ik tenminste iets aan gehad!
                    Last edited by moderator; 12-05-09, 18:26. Reason: tja...

                    Comment

                    • MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

                      #11
                      Originally posted by TonBeljon
                      De jongens die wel de moeite hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden; allemaal erg bedankt voor de buikbare tips, suggesties en ideeen. Daar heb ik tenminste iets aan gehad!
                      Ik zie dat er ook al een modje een 'tsja' bij heeft gezet. Maar Ton,....Whitefarmer heeft toch een goed punt. Je kunt daar ook serieus op reageren net als mensen serieus jou vraag beantwoorden. Misschien kun je je gelijk en Whitefarmer zn ongelijk wel beargumenteren....
                      Ik moet zeggen dat ik even het zelfde idee had namelijk.
                      d&b Audiotechnik

                      Comment

                      • moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

                        #12
                        Ik heb een deel van dat bericht verwijderd, juist om de reacties over de vraag van de topic starter te laten gaan en niet of er wellicht meer basiskennis nodig is en verwacht mag worden.
                        Hopelijk is mijn hint nu wel duidelijk genoeg
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                        Comment

                        • MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

                          #13
                          Originally posted by moderator
                          Ik heb een deel van dat bericht verwijderd, juist om de reacties over de vraag van de topic starter te laten gaan en niet of er wellicht meer basiskennis nodig is en verwacht mag worden.
                          Hopelijk is mijn hint nu wel duidelijk genoeg
                          Dan ook nog een antwoord van mij...

                          De TC gesplitst aansturen met een Auxrail of Subgroep en terug laten komen op twee kanalen/stereopaar die je vervolgens weer overal naar toe kan sturen; zowel de zaal als je monitormix.
                          Je monitormix uit de mono uitgang halen.
                          Last edited by MusicSupport; 12-05-09, 21:49.
                          d&b Audiotechnik

                          Comment

                          • Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

                            #14
                            Het was/is niet mijn bedoeling om je af te zeiken, daarom zal ik nog iets zeggen waar je OOK wat aan hebt!

                            Denk eraan dat je als je galm/delay op je monitor terug laat komen dat je dit ook hoort terwijl je tussen de nummers door iets zegt, dit wordt vaak als 'vervelend' beschouwd. (oplossing) niet de schuif van de FX dichttrekken (monitor is nl. PRE-fader), maar het MUTE knopje van de FX-kanalen indrukken (je MUTE dan de hele lijn, dus ook de gang naar de monitor).

                            enne ...

                            zie mijn handtekening
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                            Comment

                            • TonBeljon
                              • Apr 2006
                              • 104

                              #15
                              Originally posted by Whitefarmer
                              Het was/is niet mijn bedoeling om je af te zeiken, daarom zal ik nog iets zeggen waar je OOK wat aan hebt!

                              Denk eraan dat je als je galm/delay op je monitor terug laat komen dat je dit ook hoort terwijl je tussen de nummers door iets zegt, dit wordt vaak als 'vervelend' beschouwd. (oplossing) niet de schuif van de FX dichttrekken (monitor is nl. PRE-fader), maar het MUTE knopje van de FX-kanalen indrukken (je MUTE dan de hele lijn, dus ook de gang naar de monitor).

                              enne ...

                              zie mijn handtekening
                              Ja, daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Heb ook nog wel ergens een klein voetpedaaltje liggen voor het aan/uit van de galm. Ook wel handig misschien. Gisteravond voor het eerst bezig geweest en het 1 en ander aangesloten. Ik heb nu mijn galm op 1 van de stereokanalen gezet. Gebruik Aux 5 voor galm en Aux 6 voor eventueel delay op de akoestische gitaren. Met de bovenste 2 van de in totaal 4 stereo ingangen zit een knopje dat wanneer je het met een bv een pen indrukt het signaal meteen naar L/R stuurd. is dat niet beter? Zo hou ik de fader voor een keyboard.
                              Heb nog geen tijd gehad om monitoren aan te sluiten. Deze wil ik het liefst op de groep 1 en 2 fader, in plaats van de matrix of de overige auxen. Wat ik mijn afvraag is of ik op deze manier met de groepfaders de galm wel te horen krijg op de monitoren.
                              Mijn reactie op jou reactie kwam vooral voort uit het feit dat ik beslist niet iemand ben die hals over kop even een nieuw mengtafeltje koopt. In tegendeel zelf, ook hier ging weer maanden onderzoek, vergelijken nog een overwegen over het waarom, hoe enz. enz. aan vooraf. Vanaf mijn 18de ben ik al professioneel muzikant en muziekagoog (Ben nu 45) wat niet wegneemt dat ik soms op het technische vlak wat ongeduldig ben, zaken snel wil weten of bevestiging zoek van beter technisch onderlegde mensen.

                              Comment

                              Working...