Furman AC line voltage regulator

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

    Furman AC line voltage regulator

    In Frankfurt heb ik afgelopen woensdag een tijd bij de stand van Furman gestaan. Ze hadden (in mijn oren) een goed verhaal over netspanning vervuiling. De man die het woord deed beweerde zelfs dat een hoop (vintage) apparatuur 'vroeger' juist beter klonk doordat simpelweg de netspanning gewoon schoner was.

    Heeft iemand ervaring met deze producten (met name de AR-reeks). Ik ben benieuwd naar klank verschillen maar ook naar vermindering van storingen.
    Last edited by cobi; 05-04-09, 09:34.
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by cobi
    In Frankfurt heb ik afgelopen woensdag een tijd bij de stand van Furman gestaan. Ze hadden (in mijn oren) een goed verhaal over netspanning vervuiling. De man die het woord deed beweerde zelfs dat een hoop (vintage) apparatuur 'vroeger' juist beter klonk doordat simpelweg de netspanning gewoon schoner was.

    Heeft iemand ervaring met deze producten (met name de AR-reeks). Ik ben benieuwd naar klank verschillen maar ook naar vermindering van storingen.


    Ik zie dat ik het onderwerp onder live forum - foto's heb gezet, als de moderator dit ziet mag ie wat mij betreft het onderwerp verschuiven naar het live forum
    Dat apparatuur beter zou klinken door een schonere netspanning is naar mijn idee een broodje aap verhaal. De voeding van apparatuur dempt die vervuiling waardoor het niet tot in de apparatuur doordringt. Beetje preken voor eigen parochie dus.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Originally posted by cobi
      In Frankfurt heb ik afgelopen woensdag een tijd bij de stand van Furman gestaan. Ze hadden (in mijn oren) een goed verhaal over netspanning vervuiling. De man die het woord deed beweerde zelfs dat een hoop (vintage) apparatuur 'vroeger' juist beter klonk doordat simpelweg de netspanning gewoon schoner was.

      Heeft iemand ervaring met deze producten (met name de AR-reeks). Ik ben benieuwd naar klank verschillen maar ook naar vermindering van storingen.


      Ik zie dat ik het onderwerp onder live forum - foto's heb gezet, als de moderator dit ziet mag ie wat mij betreft het onderwerp verschuiven naar het live forum
      modje: done
      Een line voltage regulator, regelt in principe de netspanning tussen bepaalde grenzen naar een constante uitgangsspanning van bijv 220 volt +/-5%.. Die dingen heten soms ook lineconditioners. Ook komt er een mooie sinus uit.

      Vroeger waren het vrij zware omvangrijke apparaten, omdat er een grote trafo en grote condensatoren in zaten. het werkt op resonantie en een verzadigde kern. Omdat de zaak resoneert, is een dergelijk toestel in staat om zelfs de uitval van een paar lichtnetperioden te overbruggen. Ook spikes op het lichtnet komen er vrijwel niet doorheen.
      Klankmatig zal er weinig veranderen denk ik.
      Wel is het zo dat de kleine apparatuur wat minder last heeft van onderspanning. Een aantal van die apparaten zitten krap in de voedingsspanning en als de netspanning dan ook nog eens te laag is, dan werken de stabilisatieschakelingen niet goed meer en dat leidt in het geringste geval tot brom, maar soms ook tot uitval, omdat er ergens een uP op tilt gaat.
      Ik weet niet wat er precies in de AR serie zit, maar volgens de spec een ringkerntrafo. Verder kan de uitgangsspanning electronisch gestabiliseerd zijn.
      De netspannings regulators worden vaak verward met powerconditioners, die vaak alleen maar een netfilter zijn. Zakt de ingangsspanning, dan zakt ook de uitgang. Die dingen zijn wel geschikt om spikes uit het net te filteren, zodat je ze niet meer hoort in apparatuur die daar wat gevoeliger voor is. De laatste apparaten zijn veel lichter van gewicht en ook minder kostbaar.

      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • martindecrock
        • Dec 2008
        • 36

        #4
        Een betere klank, dat denk ik niet echt. Minder problemen met Uw randapparatuur dat wel. (dit is ook een betere klank ?) Daar is het ook voor gemaakt. Microprocessors in uw effekten kunnen wel eens op hol slaan ten gevolge netstoringen. Ik gebruik al jaren de PL + van Furman en ben daar heel tevreden over.

        Versterkers moet je er wel niet op aansluiten want die Furmans gaan maar tot max 10 A denk ik.

        Martin

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #5
          goedemiddag allemaal!
          is dat decrock met cee er oo cee kaa?

          ik heb zon luxere furman wel eens gerepareerd (was overigens wel een 110V model)
          wat daarin zat was een trafo met meerdere secundaire (of primaire?) aftakkingen, die elk 5V/10V oid verschillen.
          Het kan ook een step/up/down spoel+kern zijn geweest, zoals een variac, dat weet ik niet meer.

          In ieder geval dit word de juiste aftakking automatisch geselecteert dmv een reeks triacs.
          Zo is een behoorlijk groot bereik mogelijk, met hoog rendement mogelijk.

          de goedkopere modellen hebben dit overigens niet....
          die hebben een netfilter en misschien wat overspanningsvaristors
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by dokter dB
            goedemiddag allemaal!
            is dat decrock met cee er oo cee kaa?

            ik heb zon luxere furman wel eens gerepareerd (was overigens wel een 110V model)
            wat daarin zat was een trafo met meerdere secundaire (of primaire?) aftakkingen, die elk 5V/10V oid verschillen.
            Het kan ook een step/up/down spoel+kern zijn geweest, zoals een variac, dat weet ik niet meer.

            In ieder geval dit word de juiste aftakking automatisch geselecteert dmv een reeks triacs.
            Zo is een behoorlijk groot bereik mogelijk, met hoog rendement mogelijk.

            de goedkopere modellen hebben dit overigens niet....
            die hebben een netfilter en misschien wat overspanningsvaristors
            Dat werkt dan niet zo mooi als een echte stabilizer, deze regelt stappenloos en vertragingsvrij de onstabiele netspanning naar een uitgangsspanning van 230 volt +/- en paar procent. Die stabilizers zijn wel frequentieafhankelijk, dus het is oppassen met aggregaten, die wel eens niet precies 50 Hz willen leveren.
            Een variant van de "stappen" stabilisator is die met een ingebouwde variac. Deze wordt aangedreven door een motortje en een schakeling zorgt ervoor dat het motortje de variac zodanig bijregelt, dat de uitgangsspanning constant is. De reactietjd is wel weer een stukje minder als iets met pure electronica aan boord.

            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by speakertech
              Dat werkt dan niet zo mooi als een echte stabilizer, deze regelt stappenloos en vertragingsvrij de onstabiele netspanning naar een uitgangsspanning van 230 volt +/- en paar procent. Die stabilizers zijn wel frequentieafhankelijk, dus het is oppassen met aggregaten, die wel eens niet precies 50 Hz willen leveren.
              Een variant van de "stappen" stabilisator is die met een ingebouwde variac. Deze wordt aangedreven door een motortje en een schakeling zorgt ervoor dat het motortje de variac zodanig bijregelt, dat de uitgangsspanning constant is. De reactietjd is wel weer een stukje minder als iets met pure electronica aan boord.

              Speakertech
              En wat gebeurd er wanneer het motortje een keer dienst weigert terwijl hij net op een lage spanning is ingesteld en er een hoge spanning binnen komt?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • koentjes
                • Dec 2007
                • 333

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                En wat gebeurd er wanneer het motortje een keer dienst weigert terwijl hij net op een lage spanning is ingesteld en er een hoge spanning binnen komt?
                die vraag kun je je ook stellen bij een volledig elektronische versie... als daar iets weigert...??!

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  En wat gebeurd er wanneer het motortje een keer dienst weigert terwijl hij net op een lage spanning is ingesteld en er een hoge spanning binnen komt?
                  Tja, het zijn natuurlijk prof apparaten, maar het kan.

                  Trouwens hoe weet jij zeker dat de remmen van je auto het doen en wat gebeurt er als ze het een keertje niet doen.............
                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    De man die het woord deed beweerde zelfs dat een hoop (vintage) apparatuur 'vroeger' juist beter klonk doordat simpelweg de netspanning gewoon schoner was.
                    Vreemd, vroeger deed iedereen maar wat hij wilde, eindtrappen en andere apparaten met een trafo en een gelijkspanningsbrug (Afgevlakte sinussen)zorgde voor nogal wat storing op het lichtnet, laat staan alle (nauwelijks) ontstoorde dimmerpacks. En dan heb ik het ook niet eens over koelingen tapinstallaties etc.

                    Tegenwoordig zijn de regels hiervoor aangescherpt, ieder apparaat boven de ?W moet een Power Factor Correctie hebben zodat lichnetvervuiling beperkt blijft tot wat volgens de norm toegestaan is.

                    Ik zou dus het tegenovergestelde verwachten...
                    Misschien toch een verkoop verhaal?

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Originally posted by speakertech
                      Tja, het zijn natuurlijk prof apparaten, maar het kan.

                      Trouwens hoe weet jij zeker dat de remmen van je auto het doen en wat gebeurt er als ze het een keertje niet doen.............
                      Speakertech
                      1 prof?? een variac met een stelmotor?
                      2 die remmen zijn verplicht in 2 gescheiden systemen uitgevoerd. De kans dat ze t allebei niet doen is een miljoen maal kleinerder dan dat er eentje uitvalt. Dit heet Redundancy.

                      en eh, die stabilisator van furmann, das niks meer dan een stel RC-netwerkjes, die een ïets schonere" spanning leveren. Anders gezegd, ze halen de stofzuigers en de bar-koeling-motoren storingen eruit.

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        Originally posted by MacGyverSounds

                        en eh, die stabilisator van furmann, das niks meer dan een stel RC-netwerkjes, die een ïets schonere" spanning leveren. Anders gezegd, ze halen de stofzuigers en de bar-koeling-motoren storingen eruit.
                        niet allemaal!
                        er zijn verschillende modellen in verschillende prijsklasses

                        ik vind het een beetje overtrokken overigens.
                        een stel 275V varistors in alle 3 fase-sloffen, dat lijkt me een betere investering

                        we hebben hier 230V en erg veel hoger gaat het niet worden.
                        en als de nul loslaat ga je naar 400V ben benieuwd wat de furman dan te zeggen heeft, iemand testen?

                        en als het net naar 200V is gezakt (strand) is het leuk als je mengtafel nog werkt maar de rest van je andere apparatuur werkt meestal ook niet meer dus ik zou zeggen de boel beter regelen van tevoren, ledparretjes meenemen of agreggaatje huren ofzo
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by MacGyverSounds
                          1 prof?? een variac met een stelmotor?
                          2 die remmen zijn verplicht in 2 gescheiden systemen uitgevoerd. De kans dat ze t allebei niet doen is een miljoen maal kleinerder dan dat er eentje uitvalt. Dit heet Redundancy.

                          en eh, die stabilisator van furmann, das niks meer dan een stel RC-netwerkjes, die een ïets schonere" spanning leveren. Anders gezegd, ze halen de stofzuigers en de bar-koeling-motoren storingen eruit.
                          1 Ja hoor! Ik heb ergens een in het magazijn staan, iets van 2 kilowatt. Vond het zo'n apart ding dat ik hem niet in de kliko heb gesodem......\


                          2 Volgens de statistiek kan dat betekenen dat er morgen al twee remsystemen tegelijk uitvallen, maar ook over 500 jaar........

                          Overigens had ik even bij Furman op de site gekeken en ik kreeg uit de beschrijving de indruk, dat het bij bepaalde modellen wel degelijk om spanningsconstanthouders (stabilizers) gaat. Inderdaad zijn de meeste duur betaalde X- en Y condensatoren in een bakkie, met een varistor om de zekering op te stoken bij overspanning. Dan moet je de varistor wel achter de zekering zetten en niet ervoor, zoals gebeurd is in het Zero88 lichttafeltje XL.

                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

                            #14
                            Misschien niet helemaal on topic maar als je 'n goede stabiele netspanning wil hebben dan pak je toch gewoon 'n UPS, wellicht aangevuld met 'n netfilter ?
                            Of het in de praktijk altijd even handig (gewicht, ruimte) is een tweede.

                            Groetos !
                            Meer is minder, minder is meer

                            Comment

                            • keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

                              #15
                              Originally posted by Koen van der K
                              Misschien niet helemaal on topic maar als je 'n goede stabiele netspanning wil hebben dan pak je toch gewoon 'n UPS, wellicht aangevuld met 'n netfilter ?
                              Die zijn er tegenwoordig trouwens óók van Furman. Gezien op de beurs...


                              Buenos!
                              Rob.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                              Comment

                              Working...