Minimaal 14 wireless sets

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeeBee
    • Mar 2005
    • 26

    Minimaal 14 wireless sets

    Heren, dames,

    onze lokale theater vereniging wil dit jaar graag nieuwe wireless systemen aanschaffen voor zang en spraak. Wij zijn een amateur vereniging maar dankzij goede sponsoring is er dit jaar de mogelijkheid om zo'n 8 k€ ex. te investeren.

    Wat wij graag zouden willen is 8 handheld sets en 6 bodypack sets naast elkaar. Naar de toekomst toe zou dit misschien nog uitgebreid kunnen worden naar 10 tot 12 bodypacks. Qua merken zien wij eigenlijk maar 2 mogelijkheden: Shure of Sennheiser.

    Het probleem is dat ik nergens echt kan vinden hoeveel sets dat er nou naast elkaar kunnen werken. Daarnaast hoor ik geruchten over een her-indeling van de Europese frequenties voor wireless, wat zou betekenen dat een systeem dat nu aangeschaft word over een jaar misschien al niet meer uitgebreid kan worden? Ons idee is, om in eerste instantie de 8 handhelds aan te schaffen (voorkeur gaat enigszins richting Shure ULX, met Béta 58) en dit systeem volgend jaar en het jaar daarop uit te breiden met meer ULX receivers en bodypacks. Hoe zijn de ervaringen met Shure ULX en hebben jullie evt. suggesties voor andere merken, andere lines of meer info over de frequentie herindeling?

    Ik kon via de search overigens niks vinden

    grtz
    Denk om uw oren: denk groen!
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Dat is heel raar, dat je niets hebt kunnen vinden... Er staan namelijk diverse zeer uitgebreide topics over deze onderwerpen!

    zender
    raster
    frekwentie
    UHF

    Sennheiser
    Shure

    En ga zo maar door. Het enige is dat je in deze Topics geen kant-en-klare antwoorden op jouw vragen vindt. Maar dat is een beetje het idee van een forum...

    Search (and destroy)

    @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • gezellug
      • Sep 2007
      • 13

      #3
      [FONT=Arial]Hallo DeeBee[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Wat jij wilt kan met bijvoorbeeld de Sennheiser EW serie maar let op:[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]1. de onderlinge ruimte tussen de twee frequenties moet minstens 400 kHz zijn (dus bijvoorbeeld 790.000 en 790.400 )[/FONT]
      [FONT=Arial]2. de frequenties mogen niet liggen in het freq.gebied waarin digitale televisie uitzenden (deze frequenties kun je bijvoorbeeld vinden op de site van NOZEMA)[/FONT]
      [FONT=Arial] dit lijkt misschien vreemd, maar gek genoeg is het frequentiebereik voor wireless setjes van de in Nederland toegewezen frequenties voor een deel samenvallend met die van Digitale TV[/FONT]
      [FONT=Arial] de link onder is een programmaatje van AKG waarin die TV frequenties ook in gechecked worden.[/FONT]
      [FONT=Arial]3. heel belangrijk, maar vaak onbekend gebruikers, de frequenties moeten vrij zijn van intermodulatie, harmonische en spiegelfrequentie interferentie..[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Even een uitleg.[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Iedere zender straalt naast zijn ingestelde frequentie ook nog harmonische frequenties uit en spiegelfrequenties. [/FONT][FONT=Arial]Dat is vervelend want als je twee zenders hebt die qua frequenties genoeg uit elkaar liggen (eerste puntje van het lijstje boven) kan het nog wel zo zijn dat één of meerdere harmonischen of spiegelfrequenties wel met elkaar interfereren omdat ze te weinig tussenruimtes hebben. Dit is voor twee of drie frequenties nog wel te berekenen (zijn formules voor) maar als je meer zenders hebt kun je beter een programmaatje gebruiken... zoals[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]AKG Acoustics - WIRELESS FREQUENCY MANAGEMENT[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]In deze applicatie kun je frequenties invoeren (let op het format 790.000 en niet 790000) [/FONT][FONT=Arial]stel omgeving in op Europe, en voorkeurparameter op ideal set parameter[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Op deze manier kun je krap 14 frequenties te vinden die voldoen aan alle bovenstaande punten...[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Dan nog verder...[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Er zijn zenders en ontvangers die zelf een bruikbare frequentie uitzoeken door te scannen..[/FONT]
      [FONT=Arial]Pas op hiermee want Sennheiser bijvoorbeeld scant alleen maar die frequenties van een tevoren vastgelegde frequentietabel.[/FONT]
      [FONT=Arial]Maw er zijn voor een bepaald systeem 10 frequenties van tevoren ingeprogrammeerd die voldoen aan het punten lijstje.[/FONT]
      [FONT=Arial]Doe je een scan met zo'n systeem dan zoekt de zender alleen maar deze frequenties af. Is er vervolgens één van die 10 frequenties vrij dan gebruikt het systeem deze.. maar...daarmee kun je nog wel interferen met andere handmatig ingestelde frequenties van andere systemen. Het is dus beter op dit soort zenders zelf handmatig een vrije (door jezelf met het programmaatje) bepaalde frequentie in te voeren.[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Alleen de echt veel duurdere zenders kunnen zelf op een goede wijze een frequentie zoeken (zitten helaas niet in mijn prijsklasse)[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Dit was het even, ik hoop dat je er wat aan hebt..[/FONT]

      [FONT=Arial]groeten,[/FONT]

      [FONT=Arial]Pieter[/FONT]

      Comment

      • hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

        #4
        Even een reactie op de post van Pieter hierboven:

        Als ik in SIFMPRO van Sennheiser een tabel laat uitrekenen met geschikte frequenties voor bijvoorbeeld een EW G2 systeem en ik voer de verkregen frequenties vervolgens in bij de website van AKG dan zegt AKG dat vrijwel alle frequenties last hebben van intermodulatie.

        Houdt de tool van Sennheiser hier dan geen rekening mee? Of deugt de AKG site niet...?

        Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

        Comment

        • joe
          • Jan 2003
          • 446

          #5
          [FONT=&quot]Ze deugen alle 2, alleen als je bv bij de sennheiser geen inter-modulatie producten van de 5de harmonische uit rekenend of een spacing van 100 KHz geeft ( IMP t.o.v. zendt frequentie) geeft de akg site aan dat er storing is.

          Waarvoor:
          Wat ik even snel kon zien bij de akg site met de "ideal set parameter" is dat hij de 3e en de 5de harmonische uit rekent van 2 zenders en de 3e harmonische van 3 zenders.
          Op zich niks mis mee (als je alleen draadloze mic's gebruikt!) wat wel storend is, is dat ze met alle harmonische een spacing van 125 KHz aan houden.


          Groeten,
          Marco[/FONT]
          Last edited by joe; 30-03-09, 17:21.

          Comment

          • DeeBee
            • Mar 2005
            • 26

            #6
            Heren,

            bedankt voor de ideeën en suggesties. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het Shure ULX. Wat mij betreft mag hier een slotje
            Denk om uw oren: denk groen!

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Vandaag op de stand van Sennheiser in Frankfurt geweest: met de EW300G3 reeks kun je hetgeen je wil (24 stuks dacht ik gehoord te hebben). En als ik het mij nog herinner kun je met de EW100G3 tot 16 stuks (maar controleer toch maar zodra de documentatie beschikbaar komt, kan ook 14 zijn...).
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Originally posted by Ricardo Anthonissen
                Wij werken regelmatig met ew-100 G2 met 40 tot 50 zenders tegelijk, dus dat moet volges mij voor jullie ook geen problemen opleveren om met 14 zenders tegelijk te werken.
                Doe es een fotootje van zo'n set-up!? ben reuze benieuwd hoe jullie dat doen met antennedistributie en dergelijke!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • gezellug
                  • Sep 2007
                  • 13

                  #9
                  Hallo Ricardo,

                  Ik ben heel benieuwd welke frequenties je ingesteld hebt met die setup van 50 zenders. Ik kom echt niet verder dan zo'n 15 intermodulatie vrije frequenties. Als er meer mogelijkheden zijn zou ik die graag benutten op locaties waar we nu last hebben van storingen van buitenaf. Zou je een tabelletje willen plaatsen?

                  groeten,
                  Pieter
                  Last edited by gezellug; 02-04-09, 21:07. Reason: typfoutje

                  Comment

                  • 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

                    #10
                    Originally posted by Ricardo Anthonissen
                    Ahh setjes van Idak... Ik heb ook frequentietabellen van Roel gehad om zo meerdere sets naast elkaar te laten draaien. Daarnaast maken ze gebruik van meerdere Ranges, niet alleen maar de 790-822 range. Daardoor kom je al een heel stuk verder natuurlijk. Je moet alleen altijd in de gaten houden waar de digitenne-kanalen zitten, maar die informatie kun je ook opvragen (Zenders en kanaalindeling). Omdat er bijna nooit twee digitenne-zenders vlak achter elkaar zitten heb je met vrijwel elke Range wel een blok (TV-kanaal) wat je kunt gebruiken. Per kanaal kun je als het goed is 16 zenders wegzetten (er vanuit gaand dat je het volgende en vorige kanaal niet gebruikt). Meer info: IDAK; pro audio & light (Nee, ik heb hier geen aandelen in of iets dergelijks )

                    Comment

                    • jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

                      #11
                      Afgelopen donderdag en vrijdag een musical gedaan met 20 headsets.
                      Sennheiser EW300 G2 reeks met MKE2 kapsels:


                      Wel zijn de spullen ingehuurd......, en door de verhuurder netjes in een raster gezet.

                      Van een vriend nog deze gebruikt:


                      Netjes de beltpacks op nummer kunnen leggen, direct overzichtelijk voor iedereen.

                      Comment

                      • DeeBee
                        • Mar 2005
                        • 26

                        #12
                        We hebben gekeken naar Sennheiser EW300G2 maar voor zover wij konden vinden was dat nog stukken duurder dan Shure. Ik weet niet wanneer die 3G serie dan weer uit gaat komen, maar dat is dan misschien nog wel de moeite waard om te bekijken!
                        Denk om uw oren: denk groen!

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Naar wat ik gehoord heb bied de G3 serie weinig nieuws ten opzichte van de G2.

                          Dus of dat de investering waard is...

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            er zijn wel wat nieuwigheden zoals:
                            - Geen NET-1 meer nodig om in een netwerk te hangen en gebruik te maken van WSM.
                            - 24 compatible frequenties in een bank.

                            Meer info:
                            Sennheiser Worldwide - ew 312 G3

                            Verder ligt het allemaal natuurlijk waar je iets mee vergelijkt.
                            Met welke serie van Shure vergelijk je de EW300G2 serie dan?

                            Comment

                            • DeeBee
                              • Mar 2005
                              • 26

                              #15
                              Originally posted by jakkes72
                              Met welke serie van Shure vergelijk je de EW300G2 serie dan?
                              In eerste instantie met Shure SLX. Daar bleken, althans volgens vertegenwoordiger van Shure, maar 11 systemen gegarandeerd van naast elkaar te kunnen draaien. Dus toen kwam ULX in beeld. Of dat duurder is dan EW300 G2 durf ik niet zo snel te zeggen...Heeft iemand richtprijzen voor die G3 sets? ULX is vast niet slecht, alleen hoop ik dat we het over 2 jaar nog eens uit kunnen breiden met vergelijkbare systemen, niet dat het dan alweer uitgefaseerd is...
                              Last edited by DeeBee; 06-04-09, 20:21.
                              Denk om uw oren: denk groen!

                              Comment

                              Working...