hoorn sub niet altijd geschikt?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans Nootdorp
    • Nov 2006
    • 10

    hoorn sub niet altijd geschikt?

    Ik ben technicus van af en toe optredend rock bandje.
    Wij hebben eigen PA met 3-weg topkasten (15-inch woofer)
    Daarbij hebben we 2x Cerwin Vega B36 subs, die actief op ca. 120 Hz wordt gefilterd. Sub-amp = Yamaha 2x 370 Watt @ 8 ohm.

    Na wat lezen op fora krijg ik de indruk dat deze hoorn-subs misschien niet voor iedere toepassing geschikt zijn. Wij spelen meestal voor niet meer dan 50-150 man, dus vrij kleine zalen.

    Ik weet dat deze CV subs een lekker hoog rendement hebben (103 dB), dus hoge SPL moeten kunnen maken. Maar geldt dat ook in kleine zalen of zou 2x 18" BR het daar beter dan de hoorns doen?
    De CV subs zijn nogal groot dus als iets anders in kleinere zalen optimaler is, dan is het geen straf om met ander kleiner spul op pad te gaan.
    Last edited by Hans Nootdorp; 31-03-09, 15:24.
  • LJmalcolm

    #2
    Meestal moet je met hoorngeladen laagkasten er toch wel een aantal wegzetten voordat het gaat werken zegmaar.

    Ik snap ook niet waarom iedereen altijd denkt dat hoorngeladen subs meer "throw" hebben, sublaag is immers omnidirectioneel

    Comment

    • Hans Nootdorp
      • Nov 2006
      • 10

      #3
      Dan ben ik ook wel benieuwd waarom een hoornkast dan op korte afstand minder druk zou geven. Is de voorzijde van de opening niet gewoon te vergelijken met het konusoppervlak van de een front-speaker? Hoeveel dB zou ik van de SPL=spec van onze hoornkast (CV B36) moeten aftrekken in kleine ruimtes?

      Wat we nu hebben:
      - Yamaha amp 2x 520/370 Watt (@ 4/8 ohm) voor het laag.
      - 2x LEM LX220 (3weg, laag 15", 98 dB, 220 W, 8 ohm) met Dynacord amp 2x 280 W bij 8 ohm.

      Kwa sub heb ik al even gekeken naar:
      - EV TX 1181 (100 dB, 500 W)
      - EV TX 2181 (103 dB, 1000 W, 4 ohm)
      - Berhringer B 1800 X Pro (100 dB, 450 W)
      - DB Arena SW18 (98 dB, 1000 W)
      - JBL MRX518S (100 dB, 500 W, 4 ohm)
      - JBL SRX718S (95 dB, 800 W)

      Maar alles heeft (veel) lagere efficiency dan de CV B36 hoornkasten: 103 dB! Gaan we dan niet vele dB's in SPL achteruit?

      ps Alle vermogens zijn RMS.
      Last edited by Hans Nootdorp; 27-03-09, 16:42.

      Comment

      • salsa
        • Jan 2007
        • 1315

        #4
        Een hoornkast in een kleinere ruimte kan veroorzaken dat je de lage golflengte niet altijd haalt en dat zou je kunnen ervaren door te weinig "druk" te hebben.
        Vandaar dat men in kleinere ruimtes meer aanspreekt met bass reflex kasten te werken.

        Een hoornkast 'draagt' zeker ver, en kan men zeker spreken over 'long-throw' immers, het was wel 'de' manier om in het verleden een behoorlijk geluidsniveau te produceren met relatief weinig vermogen kwa luidsprekers.
        Dit heeft niets met het 'omnidirectioneel patroon' te maken.
        Soms heb je het idee dat je achter je bass kast meer 'laag' hebt dan voor.
        Dat komt omdat je minder druk achter de kast hebt dan voor en dan kan je het laag iets beter horen..

        Dave.

        Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

        Comment

        • Hans Nootdorp
          • Nov 2006
          • 10

          #5
          Ik vindt dit nog geen duidelijke verklaring waarom subs in kleinere ruimtes het niet zo goed zouden doen. Heeft iemand nog een betere uitleg?

          Comment

          • arie
            • Feb 2003
            • 550

            #6
            heb je rekening gehouden met de delay die je subkast heeft door zijn lengte?Het kan zijn de die daarom misschien niet goed aansluit op de 15 frontgeladen in je topkast. Groeten Arjan

            Comment

            • LJmalcolm

              #7
              ----------
              Last edited by Guest; 20-09-09, 15:22. Reason: -

              Comment

              • Hans Nootdorp
                • Nov 2006
                • 10

                #8
                Maar waarom zou nu een hoornsub minder geschikt zijn voor kleinere zaaltjes? Of is dat een fabeltje dat niet kan worden onderbouwd?

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Originally posted by LJmalcolm
                  Dit zeg je nu wel mooi, maar je hebt het hier niet over afstraling maar over het rendement

                  Lage tonen zijn nou eenmaal omnidirectioneel en die kun je dus niet richten, hoe hoger die toon hoe meer dat deze gevoelig is voor richting!

                  Dat wat je zegt over meer geluid voor de kast als achter is trouwens niet alleen bij hoorngeladen kasten te merken!
                  OFFTOPIC:

                  Niet juist, sub valt wel degelijk te richten; de afstraling van de meeste subkasten is omnidirectioneel. Maar dat wil niet zeggen dat daar geen mouw aan te passen valt. Ik zal daar niet dieper op ingaan nu, hier zijn andere topics ver geweest. Maar als je het niet gelooft: Loop eens een rondje om een J-sub heen.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Originally posted by Hans Nootdorp
                    Maar waarom zou nu een hoornsub minder geschikt zijn voor kleinere zaaltjes? Of is dat een fabeltje dat niet kan worden onderbouwd?
                    Ha Hans,

                    Een hoorngeladen subkast gebouwd om een bepaalde afstralingshoek te krijgen; hoe smaller de "beam" hoe langer de "throw". De kast "geleidt" met de interne hoorn de golf; hoe langer de hoorn hoe lagere golflengte kan worden "gestuurd". Mijns inziens heb je aan zo'n openingshoek / throw niet veel in een kleine ruimte omdat je je laag niet ver (tegen de achterwand wil) hebben maar meer dichterbij en gespreid, en daar komen BR kasten beter tot z'n recht.

                    Het rendement van 'n hoorngeladen sub is hoog omdat de openingshoek kleiner is. Dit effect wordt minder bij lagere frequenties. Afstraling en rendement zijn dus zeker aan elkaar gekoppeld.

                    Beetje houtje-touwtje verhaal maar enfin, wellicht dat mede-forummers het nog wat kunnen polijsten

                    Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • LJmalcolm

                      #11
                      Originally posted by Koen van der K
                      Ha Hans,

                      Een hoorngeladen subkast gebouwd om een bepaalde afstralingshoek te krijgen; hoe smaller de "beam" hoe langer de "throw". De kast "geleidt" met de interne hoorn de golf; hoe langer de hoorn hoe lagere golflengte kan worden "gestuurd". Mijns inziens heb je aan zo'n openingshoek / throw niet veel in een kleine ruimte omdat je je laag niet ver (tegen de achterwand wil) hebben maar meer dichterbij en gespreid, en daar komen BR kasten beter tot z'n recht.

                      Het rendement van 'n hoorngeladen sub is hoog omdat de openingshoek kleiner is. Dit effect wordt minder bij lagere frequenties. Afstraling en rendement zijn dus zeker aan elkaar gekoppeld.

                      Beetje houtje-touwtje verhaal maar enfin, wellicht dat mede-forummers het nog wat kunnen polijsten

                      Groeten !
                      Dit vind ik nou mooi uitgelegd dus hoe langer je array van subkasten hoe lager dat je geluid "gestuurd" wordt?

                      offtopic: @sparky is dit niet doormiddel van delay dat je het geluid op bepaalde plaatsen laat uitkoppelen? net als cardiod arrays

                      Comment

                      • Hans Nootdorp
                        • Nov 2006
                        • 10

                        #12
                        Koen, dank voor je duidelijke uitleg.
                        Ik kan mij goed voorstellen dat de "lange throw" wordt veroorzaakt door de lengte van de hoorn. Ik kan mij voorstellen dat daardoor de luchtstroom bij de voorkant van de kast een hogere snelheid heeft, waardoor omnidirectionele verspreiding enige tijd voor de kast uitblijft en dat daardoor de hoorn zijn richtwerking heeft.
                        Alhoewel: geluid verplaatst zich altijd met 330m/sec.... dus hoezo hogere luchtsnelheid.....
                        Nee, ik denk dat door de grote hoornlengte en grote oppervlak zelf meer bundeling optreedt. Vergelijkbaar als bij arrays.

                        Het hogere rendement van een hoorn kan natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht vallen. Lijkt mij dat dat alleen maar kan komen door de richtwerking. In feite is het hart van de hoorn natuurlijkk gewoon een CB (closed box). Het extra rendement moet dan gewoon komen door dat wat er achter zit; de hoorn.
                        Iedereen mee eens?
                        Last edited by Hans Nootdorp; 30-03-09, 08:38.

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          Originally posted by Hans Nootdorp
                          Ik kan mij voorstellen dat daardoor de luchtstroom bij de voorkant van de kast een hogere snelheid heeft, waardoor omnidirectionele verspreiding enige tijd voor de kast uitblijft en dat daardoor de hoorn zijn richtwerking heeft.
                          hmmm, zo natuurkundig ben ik ook weer niet aangelegd, op het Luidsprekrbouwforum hier kunnen ze je dat haarfijn uitleggen !

                          Dat met snelheid vs druk klopt overigens wel ... een (geluids)drukgolf is een longitudinaal verschijnsel en kent nulpunten (waar de snelheid maximaal en de druk nul is) en maxima (waar de druk maximaal en de snelheid nul is). Dat laatste heb je overigens ook op het punt waar een drukgolf tegen een hard oppervlak (muur) weerkaatst.
                          Dat alles staat los van de voortplantingssnelheid.

                          Groeten !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • jeroenw
                            • Dec 2003
                            • 216

                            #14
                            <fysicus mode aan>

                            een geluidsbron (eg, driver) is omnidirectioneel, een bezuizing (box) doet weinig anders dan het reflecteren van de golven en dan zo dat er in het midden een grote gedeelte van de energie terecht komt.
                            Een ander puntje van een hoorn is de afstand tussen de voor en achterkant van de driver. Als je conus naar voren gaat heb je aan de voorkant een drukpuls, maar aan de achterkant van de conus moet dit tekort aan lucht op gevult worden. als de afstand die de lucht kan afleggen tussen voor en achter heel kort is (losse driver) stroomt de meeste lucht die kant op en niet naar jou oren toe. Bij een hoor zijn deze afstanden ook zo gekozen (als ik me het goed herinner) dat dit bijzonder goed uitkomt en elkaar versterkt (half labda lengte van de hoorn maar de positieve en de negatieve flank van de sinus weer in fase, maar das heel technisch)

                            <fysicus mode uit>

                            maar das allemaal mooi gel*l waar je ook niet wijzer van wordt
                            \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                            Comment

                            • Paul van Dort
                              • Jun 2004
                              • 105

                              #15
                              Ik heb 2 15" basreflex kasten vervangen door 1 Titan 39 van Bill Fitzmaurice met 2 Eminence 10 inch speakers. Ik ben enorm tevreden met het gedrag van die hoornkast. Ik gebruik hem vooral in cafeetjes , gecrossed op 90Hz. Gepowered door een QSC PLX1802. Bangelijke kick.
                              De theorie achter hoornkasten is erg complex. (veel wiskunde) Maar het ding werkt gewoon en werkt in een breed gamma van ruimtes.
                              Ik doe hiermee het geluid van een folkrock-punkrock band
                              De Officiele CRUMB Site!

                              Comment

                              Working...