Delay op front PA t.o.v. podium

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Delay op front PA t.o.v. podium

    Beste,

    Hoe komt het dat er in openlucht evenementen soms delay ontstaat tussen wat de band speelt, en het frontgeluid door de speakers?

    Maw, hoe ontstaat delay op een analoge PA?

    Hoe vang je dit op?
  • martindecrock
    • Dec 2008
    • 36

    #2
    Wat staat er volgens U in delay ? De FOH of het terugkerend geluid van de loeiend harde monitors ? Wat wij soms doen is werken met een referentiepunt achteraan op het podium. Tegenover dat punt gaan we alles in delay zetten. Van de monitors blijft ge best af, want de muzikant wil zijn direkt geluid en niet enkele ms later. De band staat er met eigen geluid en daar kunt ge niks aan doen. De FOH kunt ge gaan delayen en in faze krijgen in funktie van de monitors.

    Martin

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Originally posted by frederic
      hoe ontstaat delay op een analoge PA?
      Analoge PA?
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Originally posted by frederic
        Beste,

        Hoe komt het dat er in openlucht evenementen soms delay ontstaat tussen wat de band speelt, en het frontgeluid door de speakers?

        Maw, hoe ontstaat delay op een analoge PA?

        Hoe vang je dit op?
        Ik weet niet zeker wat je bedoelt.

        Bedoel je dat je soms als bezoeker waarneemt dat het podiumgeluid je eerder bereikt dan de PA? De enige reden die ik daarvoor kan bedenken zou een verkeerd gedelayde PA zijn. Maar dit is iets wat ik op een waarneembare manier niet vaak tegenkom.

        Of bedoel je dat je als muzikant op het podium de instrumenten en monitors eerder hoort dan de PA? Dat is iets wat ik wel heb meegemaakt. Als de PA naar een nullijn op het podium gedelayed word is dat heel fijn voor de mensen die in de zaal zitten. Maar als de PA zo'n 5 meter voor de nullijn zit en daar dus ongedelayed al een looptijdverschil van zo'n 15 miliseconden heeft, is er na het delayen een verschil van 30mS ontstaan. En dat is wel waarneembaar. Dit merk je vooral bij muziek waarbij een stevig verschil is tussen podiumvolume (niet al te hoog) en druk van de P.A..
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • drummerke
          • Oct 2006
          • 432

          #5
          hey,

          Ik ben dan wel benieuwd hoe je je nul lijn berekend?
          Ik gebruik ook vaak vertraging op de F.O.H. om het geluid iets strakker te laten klinken (gelijk met het podium). Ooit in Katholieke kerk gestaan met een pop-rock bandje en dan het je verschillende kopels. Dan hoor je heel duidelijk dat het podium geluid na je FOH zit als je niet gaat delayen.

          greets

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by drummerke
            hey,

            Ik ben dan wel benieuwd hoe je je nul lijn berekend?
            Ik gebruik ook vaak vertraging op de F.O.H. om het geluid iets strakker te laten klinken (gelijk met het podium). Ooit in Katholieke kerk gestaan met een pop-rock bandje en dan het je verschillende kopels. Dan hoor je heel duidelijk dat het podium geluid na je FOH zit als je niet gaat delayen.

            greets
            Als 'nullijn' neem je de hardste bron op het podium. Doorgaans houd ik hiervoor de drums aan...



            Dus:
            Delay PA = Distance 2 - Distance 1
            Delay Sub = Distance 2 - Distance 3
            En zo verder voor infills/ outfills/ field delay/ etc

            Is nog al eens een topic over geweest, kan hem alleen niet meer zo 1,2,3 vinden...
            Last edited by berolios; 22-03-09, 11:01.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              De meest gehoorde klacht over delay op het frontgeluid is gewoon het feit dat een harde PA tegen de achterwand van de zaal weerkaast. Tegen het tentdak aan de overkant. Of bij buitenspelen tegen gevels afkaatst.

              Muzikanten krijgen geregeld daarvan een duidelijke echo van terug. Die enorm $#@! speelt. Dat is het leven, had je maar niet op een podium moeten gaan staan.

              Bands die absurd hard monitoren hebben daar wegens signaal/echo verhouding minder last van. (leermomentje achtergronden van hoge podiumvolumes)

              Dankzij de in-ears en gesloten doppen gaat dit een probleem worden wat steeds minder speelt. Inderdaad, ik ben een convert en preacher qua in-ears.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                Meestal staat de backline dus de echte lawaai schoppers met gitaar amps bas amp(eg) en de drummer +/- op dezelfde lijn een meter of 4 (of meer )naar achter tov je main pa . Als je dus je main pa met een paar meter vertraagt trek je het hele zaakje weer +/- in tijd gelijk . Hier kun je ook de drumfill voor nemen .
                Het kan ook zijn dat je reflecties bedoelt in het geval van een feest tent ofzo dan lijkt me iets zachter draaien een oplossing (lukt meestal niet daar de gast tech's niet echt meewerken) of acoustische aanpassingen doen (duur)

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Als 'nullijn' neem je de hardste bron op het podium. Doorgaans houd ik hiervoor de drums aan...



                  Dus:
                  Delay PA = Distance 2 - Distance 1
                  Delay Sub = Distance 2 - Distance 3
                  En zo verder voor infills/ outfills/ field delay/ etc

                  Is nog al eens een topic over geweest, kan hem alleen niet meer zo 1,2,3 vinden...
                  10 met een griffel....

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    10 met een griffel....
                    You're welcome .... !!
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

                      #11
                      Nooit echt zo bij stil gestaan. Interessant topic vandaar....

                      Natuurlijk wel veel gedaan met grote systemen en delays met linearrays etc, etc.

                      Meestal sta ik gewoon echter met een bandje in een zaaltje en staat de PA 3 meter voor de drums. Soms ben ik wel eens geneigd om de boel 3 meter te delay'en maar dat is meer om de bassdrum goed in fase te krijgen met de subs en niet zozeer om het hele drumstel in orde te krijgen!

                      Ga a.s. vrjdag gelijk eens mee aan de slag. Groot podium met grote PA in Central Studios in Utreg.
                      d&b Audiotechnik

                      Comment

                      • SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

                        #12
                        Werkt prima (ook met kleine bandjes).

                        Laatst in Amsterdam een kroeg met de speakers aan het plafond.
                        Mocht niets bijplaatsen, maar de band had wel een flinke backline staan.

                        Kreeg het maar niet lekker klinkend. Als soort van wanhoopsdaad maar een delay op de uitgang van de tafel gezet (lang leve digitale tafels) en hop... bij 14 - 18 ms klonk het plaatje opeens veel duidelijker en opener.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                        Comment

                        • purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

                          #13
                          er zijn eigenlijk 2 opties bij een harde backline/drummer om het lekker klinkend te krijgen:
                          een frontset delayen om een en ander in fase te krijgen
                          of de backline/ drummer zo zacht te krijgen dat het geen ellende voor de zaalmix op levert.
                          Het laatste is meestal een utopie...

                          Het eerste helpt je dan enorm, + je krijgt een paar dbtjes meer qua laagbeleving.
                          Last edited by purplehaze; 23-03-09, 14:23.

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by SoundOfSilence
                            Werkt prima (ook met kleine bandjes).

                            Laatst in Amsterdam een kroeg met de speakers aan het plafond.
                            Mocht niets bijplaatsen, maar de band had wel een flinke backline staan.

                            Kreeg het maar niet lekker klinkend. Als soort van wanhoopsdaad maar een delay op de uitgang van de tafel gezet (lang leve digitale tafels) en hop... bij 14 - 18 ms klonk het plaatje opeens veel duidelijker en opener.
                            Gaat helemaal goedkomen. Kan kiezen voor delay op of de D12's/D6 of de LS9. Allemaal prima! Lang leve DSP's en digitale techniek...
                            Laser afstandsmeter bij voor de nauwkeurigheid van de afstand, die meestal aardig overeenkomt met mn oren.
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • dwali
                              • Jun 2002
                              • 92

                              #15
                              Originally posted by MusicSupport
                              Gaat helemaal goedkomen. Kan kiezen voor delay op of de D12's/D6 of de LS9. Allemaal prima! Lang leve DSP's en digitale techniek...
                              Laser afstandsmeter bij voor de nauwkeurigheid van de afstand, die meestal aardig overeenkomt met mn oren.
                              Lang leve de latency vd al die mooie DSP's..
                              For those about to rock, we salute you...

                              Comment

                              Working...