Modulaire racksystemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

    Modulaire racksystemen

    Hallo allemaal,

    Zoals ook al aangehaald in de threat 'FX en EQ rack' zie je opeens overal weer modulaire racksystemen op de markt komen. SSL kwam een paar jaar geleden weer mee op de markt, spl heeft de rackpack uitgebracht en de over de API lunchbox hoor je ook steeds meer.

    Wat zijn de voordelen en nadelen van dit soort systemen tov een gewoon 19" apparaat?

    Welk systeem zou jullie voorkeur hebben en waarom?
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

    #2
    Originally posted by cobi
    modulaire racksystemen
    Wat bedoel je precies met modulaire racksystemen? Ik ken helaas de merken ook niet die je noemt..

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Originally posted by sd_2
      Wat bedoel je precies met modulaire racksystemen? Ik ken helaas de merken ook niet die je noemt..
      Losse kistjes van 3U, 4U of andere formaten die op elkaar gestapeld in een stolpcase passen. Wat IMO handig is als je vaak veel verschillende klussen hebt en veel verschillende combinaties aan materiaal gaat gebruiken.

      Draai je vaak met dezelfde setup, dan heeft dit niet veel meerwaarde buiten dat je uiteindelijk wel makkelijker kunt uitbreiden.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • Barthez
        • Dec 2003
        • 256

        #4
        Originally posted by Stoney3K
        Losse kistjes van 3U, 4U of andere formaten die op elkaar gestapeld in een stolpcase passen. Wat IMO handig is als je vaak veel verschillende klussen hebt en veel verschillende combinaties aan materiaal gaat gebruiken.

        Draai je vaak met dezelfde setup, dan heeft dit niet veel meerwaarde buiten dat je uiteindelijk wel makkelijker kunt uitbreiden.
        Dat bedoelt cobi volgens mij niet, maar wel een 19" unit waar verschillende dynamics in geplaatst kunnen worden..

        zoals: audient SPL SSL
        Goed plan! ...doen we niet!

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Ja, ook wel 'lunchboxes' genoemd.
          Weer in opkomst, zeker voor de thuisstudio. Je kunt de slots vullen met pre-amps/ comp's/ EQ's etc... gelijk je wilt...

          Je krijgt dan zoiets als dit:


          Ik moet zeggen dat ik zelf nog niet hierin mee ben gegaan qua aanschaf... maar dat heeft vooral te maken met financieen dan wat anders . Ook ben ik tot nu toe met (goedkopere) 19" oplossing goed uit de voeten gekomen. Kijk je bijvoorbeeld naar de SSL X-Rack modules, dan is een X-logic channelstrip (met dezelfde units erin) een stuk goedkoper dan een X-rack met de losse modules. Je bent wel een stuk flexibeler, dat wel... dat maakt het dan wel weer een mooie tool voor live-techneuten.

          Persoonlijk zie ik de meeste voordelen voor de (thuis) studio. Heel veel mogelijkheden/ smaakjes in 1 doosje.

          Heb wel al genoeg collega's ermee zien slepen. Dan zie je de API lunchbox (Mike heeft er bijvoorbeeld ook een, die zal hier ook vast wel wat over te zeggen hebben ) en de SSL X-Rack het meeste... die laatste moest 2 jaar geleden ook de Digidesign Venue bij Peter Gabriel wat meer karakter geven ... dat klonk toen wel erg goed moet ik zeggen.

          Voor een opname die ik laatst heb gemaakt, heb ik gebruik mogen maken van de API Lunchbox van Mike en dat werkte echt helemaal tegek. Is een erg mooie track geworden.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Originally posted by berolios
            Ik moet zeggen dat ik zelf nog niet hierin mee ben gegaan qua aanschaf... maar dat heeft vooral te maken met financieen dan wat anders . Ook ben ik tot nu toe met (goedkopere) 19" oplossing goed uit de voeten gekomen. Kijk je bijvoorbeeld naar de SSL X-Rack modules, dan is een X-logic channelstrip (met dezelfde units erin) een stuk goedkoper dan een X-rack met de losse modules. Je bent wel een stuk flexibeler, dat wel... dat maakt het dan wel weer een mooie tool voor live-techneuten.
            Dat is ook een beetje mijn probleem, de financien (of is mijn dure smaak mijn probleem). Die SSL X-rack met 1 of 2 sum modules erin, een buscompressor en een paar EQ broodjes. Dat SSL spul doet precies wat je wil. Aan de andere kan, je zit wel weer aan 1 merk vast voor je modules...

            Persoonlijk zie ik de meeste voordelen voor de (thuis) studio. Heel veel mogelijkheden/ smaakjes in 1 doosje.

            Heb wel al genoeg collega's ermee zien slepen. Dan zie je de API lunchbox (Mike heeft er bijvoorbeeld ook een, die zal hier ook vast wel wat over te zeggen hebben ) en de SSL X-Rack het meeste... die laatste moest 2 jaar geleden ook de Digidesign Venue bij Peter Gabriel wat meer karakter geven ... dat klonk toen wel erg goed moet ik zeggen.

            Voor een opname die ik laatst heb gemaakt, heb ik gebruik mogen maken van de API Lunchbox van Mike en dat werkte echt helemaal tegek. Is een erg mooie track geworden.
            Voor de verschillende smaakjes moet je dan toch bij de API zijn volgens mij, ik zag er zelfs een remake/clone van een fairchild compressor tussen zitten. Maar een 'summer' mis ik dan bijvoorbeeld weer bij API.
            Last edited by cobi; 13-03-09, 09:15.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Ik denk dat het vooral een commerciele zet is.
              Volgens mij kom je veel duurder uit met de modulair systeem dan als je meteen een 19" channelstrip zou gebruiken.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by cobi
                [...]Voor de verschillende smaakjes moet je dan toch bij de API zijn volgens mij, ik zag er zelfs een remake/clone van een fairchild compressor tussen zitten. Maar een 'summer' mis ik dan bijvoorbeeld weer bij API.
                Klopt, voor de API lunchbox zijn er ook third party units te krijgen. Empirical Labs (distressor) heeft bijvoorbeeld ook modules voor de lunchbox. Voor SSL weet ik dat niet, maar ik geloof dat er (nog) geen third party spul is.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  <ouwe sok mode aan.>
                  goh D&R, rane en een berg collega's hadden ook van die rekjes.
                  Die waren toen niet populair omdat zo een rek nog wel eens bij uitwisselen een blindplaat ehm..."tijdelijk" miste en dan "stond er een printplaat open en bloot" (spanningen waar je met handen inzat, en weersinvloeden enzo) Daar zijn trouwens nog nasty veiligheidsvoorschriften bij. De hele dure hadden alsnog een kast over de print heen.

                  Ook hadden zware of onvolledig gevulde rekjes last dat bij verplaatsen torsie bij het frame optrad. Dan wilde er na verloop van tijd nog wel problemen bij de contacten op het backpanel ontstaan. lees: connectors een beetje los gaan zitten. ^%@^%$ storing om te vinden tijdens het mixen...

                  uiteindelijk waren 2 en 4 voudige compressors / gates afdoende voor 99% van de gevallen en vaak kleiner en bedrijfszekerder dan die 4 unit hoge dozen. Dan kun je ook meerdere merken tegelijk gebruiken. Want de bedrijven bleven weigeren om tot een universele reksize te komen. Zo een MiDi achtige norm waar iedereen zijn modules naar hartelust in samen kan voegen. En iedereen blij van kan worden. Dat gebeurde dus niet. En na +/- 1984 stierven ze uit.
                  <ouwe sok mode uit.>

                  als dit nu eens van de grond zou komen. En dat gewoon ook behringer en BSS prijsniveau modules te kiezen gaan worden. Dan is het leuk en universeel. Jippieh!
                  Last edited by showband; 13-03-09, 10:01.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Originally posted by showband
                    <ouwe sok mode aan.>
                    goh D&R, rane en een berg collega's hadden ook van die rekjes.
                    Die waren toen niet populair omdat zo een rek nog wel eens bij uitwisselen een blindplaat ehm..."tijdelijk" miste en dan "stond er een printplaat open en bloot" (spanningen waar je met handen inzat, en weersinvloeden enzo) Daar zijn trouwens nog nasty veiligheidsvoorschriften bij. De hele dure hadden alsnog een kast over de print heen.

                    Ook hadden zware of onvolledig gevulde rekjes last dat bij verplaatsen torsie bij het frame optrad. Dan wilde er na verloop van tijd nog wel problemen bij de contacten op het backpanel ontstaan. lees: connectors een beetje los gaan zitten. ^%@^%$ storing om te vinden tijdens het mixen...

                    uiteindelijk waren 2 en 4 voudige compressors / gates afdoende voor 99% van de gevallen en vaak kleiner en bedrijfszekerder dan die 4 unit hoge dozen. Dan kun je ook meerdere merken tegelijk gebruiken. Want de bedrijven bleven weigeren om tot een universele reksize te komen. Zo een MiDi achtige norm waar iedereen zijn modules naar hartelust in samen kan voegen. En iedereen blij van kan worden. Dat gebeurde dus niet. En na +/- 1984 stierven ze uit.
                    <ouwe sok mode uit.>

                    als dit nu eens van de grond zou komen. En dat gewoon ook behringer en BSS prijsniveau modules te kiezen gaan worden. Dan is het leuk en universeel. Jippieh!
                    De universele racken bestaan natuurlijk al lang, alleen noemen wij dat 19" racken.

                    De bedrijfszekerheid had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, het gaat natuurlijk als eerste mis bij stekker/steek verbindingen. Zeker als mensen zelf modules erin en eruit gaan schroeven.

                    Je zou zeggen dan een modulair systeem goedkoper zou zijn (1 gedeelde voeding, 1 behuizing) maar de kosten zijn ongeveer gelijk, 4 dynamaxxen van spl zijn ongeveer even duur als een rackpack met 8 compressor modules. Alleen ben je bij 19" spullen vrij te kiezen welk merk je neemt en kan je er dus voor kiezen om 3 verschillende types compressors te nemen ipv allemaal dezelfde.

                    Er blijven natuurlijk modules op de markt die je niet in 19" vorm kan krijgen, en zo'n rack ziet er natuurlijk wel heel gaaf uit, maar als je praktisch gaat kijken is het misschien toch wel gewoon een commerciele truck om de klanten binding een beetje te forseren?

                    Of zie ik nog voor/nadelen over het hoofd?
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

                      #11
                      het lijkt me vooral handig dat je veel broodjes op dezelfde hoogte hebt zitten...
                      maar in de tijd van digitale tafels en plugins heb je toch steeds minder nodig aan outboard (als je dat uberhaupt al nodig hebt)... dus bedieningshoogte is niet echt een probleem dan...
                      en echt flexibel is het ook niet, al lijkt het zo, je bent praktisch gebonden aan 1 merk... en als je hem niet helemaal vult neem je meer ruimte in dan nodig... en je kan het niet splitsen want er is een gemeenschappelijke voeding. en het is superduur.
                      Dit was nog even los van hoe het klinkt, maar er zijn genoeg 1/2HE apparaatjes te koop die ook goed klinken dus ik vind het maar een onnodige toestand, en ik ga er niet aan meedoen (denk ik )
                      iemand andere ideeen hierover? of voelt iemand zich afgekraakt die net 10k heeft uitgegeven? niks persoonlijks hoor
                      knoppen en waarden :)

                      Comment

                      • peterwagner
                        • Oct 2008
                        • 317

                        #12
                        Originally posted by dokter dB
                        het lijkt me vooral handig dat je veel broodjes op dezelfde hoogte hebt zitten...
                        maar in de tijd van digitale tafels en plugins heb je toch steeds minder nodig aan outboard (als je dat uberhaupt al nodig hebt)... dus bedieningshoogte is niet echt een probleem dan...
                        Analoog klinkt nog altijd anders dan digitaal. (ik zeg bewust niet 'beter') Ook zie je tegenwoordig nog steeds heel veel analoge tafels, zowel live als in de studio en dan is analoge outboard (meestal) beter dan digitale outboard aangezien je bij digitale outboard weer 2x conversie hebt (AD/DA)

                        Originally posted by dokter dB
                        en echt flexibel is het ook niet, al lijkt het zo, je bent praktisch gebonden aan 1 merk... en als je hem niet helemaal vult neem je meer ruimte in dan nodig... en je kan het niet splitsen want er is een gemeenschappelijke voeding. en het is superduur.
                        Met het 500-systeem ben je dus niet gebonden aan 1 merk. Er zijn steeds meer merken die voor dat systeem aan het bouwen zijn, en tevens in alle soorten met allerlei smaken. Ook heb je verschillende 500-racks, 1HE waar 2 modules inkunnen, via API 6-module Lunchbox tot racks waar je er 9 of 10 in kwijt kan.
                        En hoe duur het is valt ook wel mee vergeleken met 19" apparaten. Als je alle modules uit een 9-module rack in 19" versie koopt ben je vele malen duurder uit.
                        Tevens kan je (als je veel modules hebt) per show kiezen welke modules je in je rack stopt. Het is veel makkelijker dan 19" apparaten verwisselen aangezien je niets hoeft om te patchen.

                        Originally posted by dokter dB
                        Dit was nog even los van hoe het klinkt, maar er zijn genoeg 1/2HE apparaatjes te koop die ook goed klinken dus ik vind het maar een onnodige toestand, en ik ga er niet aan meedoen (denk ik )
                        iemand andere ideeen hierover? of voelt iemand zich afgekraakt die net 10k heeft uitgegeven? niks persoonlijks hoor
                        Je hoeft er natuurlijk niet aan mee te doen. Het systeem is ook vooral op de Hi-end markt gericht, en dan met name in studio's. Maar je ziet ze ook steeds vaker in het live-wereldje opduiken.

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Originally posted by dokter dB
                          het lijkt me vooral handig dat je veel broodjes op dezelfde hoogte hebt zitten...
                          maar in de tijd van digitale tafels en plugins heb je toch steeds minder nodig aan outboard (als je dat uberhaupt al nodig hebt)... dus bedieningshoogte is niet echt een probleem dan...
                          en echt flexibel is het ook niet, al lijkt het zo, je bent praktisch gebonden aan 1 merk... en als je hem niet helemaal vult neem je meer ruimte in dan nodig... en je kan het niet splitsen want er is een gemeenschappelijke voeding. en het is superduur.
                          Dit was nog even los van hoe het klinkt, maar er zijn genoeg 1/2HE apparaatjes te koop die ook goed klinken dus ik vind het maar een onnodige toestand, en ik ga er niet aan meedoen (denk ik )
                          iemand andere ideeen hierover? of voelt iemand zich afgekraakt die net 10k heeft uitgegeven? niks persoonlijks hoor

                          Ik meen dat een goede channelstrip zoals van SSL (van de 9000K serie) en van focusrite ISA430 MK2 nog nooit geevenaard zijn door digitale mengtafels of plugins.

                          Comment

                          • dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

                            #14
                            hee maar ik ben een behoorlijke analoog-spul-meesleepfiguur alleen ben er een beetje klaar mee...
                            neem vaak alleen nog maar een vocal preamp mee... evt eindcomp en en goede galm

                            met goeie digi-tafels voegen inserts ed te weinig toe...
                            het niet kunnen recallen, de moeite/foutkans (bij weinig bouwtijd) en signaal afbreuk (da/ad) om eens wat te noemen...

                            als je digitaal uit de tafel gaat en ook blijft (aes de lake in bv) valt er een hoop voor te zeggen..
                            je krijgt een soort hele precieze directe sound die heel gearticuleerd is, en dat is in ruimtes met lastige akoestiek erg fijn, daar is elke definitie die je weghaalt met analoge distortionbakken eigenlijk alleen maar afbreuk vind ik vaak...
                            de digi tafels worden gewoon steeds beter
                            alleen die yammiespullen kan ik echt niet aan wennen.
                            Daarbij komt dat er eerst eens wat muziek moet worden gemaakt voordat er allerlei met goudbehangen spul naar binnen word gesleept, slechts mijn bescheiden mening
                            knoppen en waarden :)

                            Comment

                            • dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

                              #15
                              overigens ben ik niet zo laat op hoor, zit aan de andere kant van de wereld
                              knoppen en waarden :)

                              Comment

                              Working...