DB-meter kalibreren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jasperbhofman
    • Oct 2008
    • 25

    DB-meter kalibreren

    Hallo allemaal,
    Mijn spinx DB-meter verschilt zo'n 1-1.5 db met een meter die wel is gekalibreerd. Weet iemand waar ik mijn meter kan laten kalibreren?
    Groet Jasper
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Je hebt daar een calibrator voor nodig bv. Bruel & Kjaer Model 4231 copy paste in internet explorer en dan komje daar waar je moet zijn . Let wel is niet goedkoop

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Originally posted by jasperbhofman
      Hallo allemaal,
      Mijn spinx DB-meter verschilt zo'n 1-1.5 db met een meter die wel is gekalibreerd. Weet iemand waar ik mijn meter kan laten kalibreren?
      Groet Jasper
      Lijkt me iets van 49 euro. Calibratie bij het NMI kost vermoedelijk een veelvoud. Ze gebruiken daar een pistafon voor, een calibratietoestelletje dat een geijkte geluidsdruk geeft

      De Sphinx lijkt veel op een uitvoering die ik heb met een analoog metertje. Daar zit een CAL instelling op. Leg hem naast en goede dB meter en regel hem af op dezelfde uitslag. Overigens is een afwijking van één dB niet de moeite. Je hoort daar helemaal niets van. 3dB is nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor.
      Wil je binnen een dB meten, dan moet je toch echt wel een iets duurder exemplaar kopen, van Bruel & Kjaer of zo iets. Dan moet je ook nog weten hoe je meet, want anders weet je nog niets. Als je niet in een akoestisch dode kamer staat, dan wordt de meting altijd wel een paar dB verstoord door de omgeving ten gevolge van reflecties en dergelijke.

      Speakertech
      Last edited by speakertech; 10-03-09, 18:38.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • w00Dy
        • May 2006
        • 257

        #4
        Originally posted by speakertech
        3dB is nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor.
        Uhm, ongeveer 2dB heb je nodig om een verschil te horen en dan bedoel ik ook de ongetrainden. 3dB hoor je wel degelijk hoor
        Alles begint bij Neutrik

        Gitaren verdienen beter dan een SM 57

        Comment

        Working...