Netspanning te laag

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Netspanning te laag

    Gisteren had ik met de Sangriolas (country- rockabily) een optreden op een scouts treffen op een redelijk afgelegen terrein bij Brussel. De netspanning was ongeveer 185V ipv 230V. Het gevolg was dat mijn QSC PLX 1602, die ik voor de baskasten gebruik, niets meer deed, net zoals mijn InterM digitale equaliser. Ik heb een Phonic power conditioner in mijn rackje zodat ik snel in de gaten kreeg wat het probleem echt was.

    In het contract staat natuurlijk iets over voldoende netspanning enzovoort, maar de band wou erg graag optreden . Het publiek teleurstellen is niet fijn. Dus de druk om het technisch voor mekaar te krijgen is groot.

    Ik heb dan maar zonder equaliser gewerkt en de versterker die nog wel werkte bij die spanning (Ecler APA1000) links voor de toppen gebruikt en rechts voor de basbins.

    Dat ging nog redelijk (buiten extra grijs haar) . Ik vraag me of er in zo een situatie andere opties zijn. Het lijkt me dat aan een te lage netspanning niet veel kan worden gedaan.

    Thx!
    Paul
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Ik vraag me of er in zo een situatie andere opties zijn. Het lijkt me dat aan een te lage netspanning niet veel kan worden gedaan.
    Jawel, dan een fatsoenlijk aggregaat aan laten rukken...Als dit mij zou overkomen ga ik niet aan de gang...Het kan ook meer kapot maken dan je lief is...Kost meer..
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Originally posted by Olaf Duffhuës
      Jawel, dan een fatsoenlijk aggregaat aan laten rukken...Als dit mij zou overkomen ga ik niet aan de gang...Het kan ook meer kapot maken dan je lief is...Kost meer..
      Maar moet jij dat als AV verhuurder doen of moet je de organisatie op zijn schouder tikken en melden dat er toch niet helemaal 230V uit de prik komt... die hebben immers het aggregaat wat er stond ingehuurd (of er moet op het lichtnet ingeprikt zijn, maar dan was er iets heel gruwelijk fout), moet jij dan maar kosten gaan maken om de band koste wat kost te laten spelen?

      Als de organisatie eist dat die band speelt dan zorgen ze ook maar dat er fatsoenlijke stroom is. Als jij vanwege onvoldoende voorzieningen je werk niet kan doen dan is het jouw schuld toch niet? Ik zou zoiets eerst met de organisatie aangekaart hebben, en als die geen oplossing konden bieden dan zou ik er serieus over denken (ook vanwege schade aan apparatuur) om de boel weer in te pakken en naar huis te gaan. 185V op je equipment is geen pretje.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • speakertech
        • Jan 2008
        • 1696

        #4
        Originally posted by Paul van Dort
        Gisteren had ik met de Sangriolas (country- rockabily) een optreden op een scouts treffen op een redelijk afgelegen terrein bij Brussel. De netspanning was ongeveer 185V ipv 230V. Het gevolg was dat mijn QSC PLX 1602, die ik voor de baskasten gebruik, niets meer deed, net zoals mijn InterM digitale equaliser. Ik heb een Phonic power conditioner in mijn rackje zodat ik snel in de gaten kreeg wat het probleem echt was.

        In het contract staat natuurlijk iets over voldoende netspanning enzovoort, maar de band wou erg graag optreden . Het publiek teleurstellen is niet fijn. Dus de druk om het technisch voor mekaar te krijgen is groot.

        Ik heb dan maar zonder equaliser gewerkt en de versterker die nog wel werkte bij die spanning (Ecler APA1000) links voor de toppen gebruikt en rechts voor de basbins.

        Dat ging nog redelijk (buiten extra grijs haar) . Ik vraag me of er in zo een situatie andere opties zijn. Het lijkt me dat aan een te lage netspanning niet veel kan worden gedaan.

        Thx!
        Paul
        Een powerconditioner doet meestal niet zo veel, het is meer een (duur) netfilter.
        In deze situatie is er nog wel wat te redden. De processorrekken en de mengtafels zijn meestal het gevoeligst voor onderspanning omdat de stabilisatieschakelingen in de voedingen niet goed meer werken. Je kunt hier met succes voltage stabilizers toepassen.Ze brengen de netspanning op 2% terug naar 220 volt en als ze niet vol belast zijn, werken ze al goed vanaf 150 volt. In Frankrijk zijn het veel gebruikte toestellen, vanwege de minder constante netspanning op afgelegen plaatsen.
        Versterkers sluit je rechtstreeks aan op het lichtnet. Dus buiten de stabilizer om. Veel versterkers werken nog op een lagere spanning, al is de output een stuk minder. Versterkers met een switched mode voeding hebben vaak aan 100 volt al genoeg om goed te werken. Er zijn versterkers waar je even moet oppassen. De versterkers die aanlopen met een weerstand, die even later met een relais overbrugd wordt, kunnen problemen krijgen als de weerstand niet overbrugd wordt, doordat het relais niet opkomt. De weerstand zal defect raken en de versterker kan niet meer worden ingeschakeld. Veel versterkers hebben NTC weerstanden, waarbij dit verschijnsel niet op treedt.
        Als er een mogelijkhied is om de installatie te laten werken, zal ik de organisatie niet teleur stellen. Ik zal er wel op wijzen dat niet de normale geluidskwaliteit gewaarborgd kan worden. Het is dan aan de organisatie om Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

        Comment

        • Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

          #5
          moet jij dan maar kosten gaan maken om de band koste wat kost te laten spelen?
          Nee

          Als de organisatie eist dat die band speelt dan zorgen ze ook maar dat er fatsoenlijke stroom is. Als jij vanwege onvoldoende voorzieningen je werk niet kan doen dan is het jouw schuld toch niet?
          Klopt...
          Olaf Duffhuës

          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Ik heb een dergelijke situatie ook een keer gehad in een feesttent op een sportterrein. Er was ingeprikt op de vaste installatie van het clubhuis met 100 meter 4mm2 32A kabel. In de tent dus ook maar 190volt over.

            Dit aangegeven bij de organisatie en daarbij vermeld dat ik daar niet mee kon werken. Ja maar, de disco van gisteren had er geen problemen mee. Ik heb aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga. Op het moment van meten was verdere apparatuur in de tent (o.a. een 5 tal grote koffiezetters e.d.) nog niet aangezet en de spanning zou dus waarschijnlijk nog verder inzakken.

            Ze hebben toen een electro installateur laten komen, want ze geloofden niet dat dit door de kabel zou komen. NA het meten bleek in de meterkast netjes 230 te zijn en aan het eind van de kabel 190 V.

            Ik heb aangegeven daar niet mee te kunnen werken en dat dit probleem opgelost moest worden. Als opties gegeven een dikkere krachtkabel leggen vanaf het clubhuis of het gebruiken van een aggregaat. Nu hadden ze daar voor nood al een aggregaat staan (50kva) en deze konden we dus gebruiken, na veel gezeur over kosten e.d.

            Comment

            • jakobjan
              • Jul 2002
              • 599

              #7
              Afgelopen jaar hetzelfde probleem bij een trekkertrek wedstrijd gehad. Stond een Bouw generator niet gestabiliseerd met maar 180Volt aan het eind van 50 meter kabel. aan het begin stond ook nog geen 200 Volt..
              Ik heb toen de generator afgekeurd en gevraagd om een te halen bij de lokale verhuurclub. Zonder problemen hebben ze toen een goede generator gehaald, maar ondertussen wel even de eigenaar ingelicht..
              Deze kwam op hoge poten aangelopen, "waarom ik deze generator niet gebruiken wilde, hij had vorige week nog een festival gedaan". Prima, maar ik wil hem niet..

              Als er geen andere generator aangerukt was, dan waren we met het hele circus gewoon weer vertrokken, en hadden ze even geen geluid en wedstrijdleiding gehad.
              Jakob-Jan
              Lightjockey Beta tester
              Freelance Licht tekkie

              Comment

              • Roel_CX
                • May 2006
                • 49

                #8
                Afgelopen zaterdag in Antwerpen een coverband gemixt.
                een hele avond geen problemen, tot ineens de versterker voor de topkasten (PLX1804) begint te haperen: af en toe geen hoog, dan weer wel.
                We konden niet meteen vinden wat het probleem was, dus bekabeling omgegooid zodat 1 van de monitoramps voor de toppen gebruikt kon worden.
                2 muzikanten zonder monitor, maar zo was er wel weer frontgeluid.
                (sfeer was intussen wel al behoorlijk gedaalt)
                Even later krijgt de basamp (plx 2502) het zelfde probleem, en de processor (xilica) begon ook vreemd te doen.
                Lag dus niet aan de PLX1802, dit deed meer denken aan probleem met elektriciteit.
                Front en licht hing aan een generator, monitors, mengtafel en backline op de enige 16A kring binnen.
                Dan maar de spanning van de generator een nagemeten: 150V! (ook maar 40Hz)
                Uiteraard hadden we die spanning al gecontroleerd op voorhand, maar deze was blijkbaar gezakt.
                Logisch dus dat de amps uitvielen, met zo'n spanning. Ook de frequentie was gezakt.
                Dan maar zoveel mogelijk op dat ene 16A circuit gestoken. Intelligent licht uitgezet, enkel parren nog op generator.
                Zo de rest van de show nog kunnen doen, maar de sfeer zat er niet meer in.
                Of hoe een generator dus je show kan verkl*ten.
                Na afloop nog eens gemeten, en toen bleef er nog 120V over, de frequentie was intussen al buiten het bereik van de meter gezakt!
                Bleek overigens ook geen aardpin aan de generator te zitten.
                Bende prutsers!
                Sorry, ik moest even mijn frustratie kwijt.
                __________________________________________

                Comment

                • koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

                  #9
                  ik snap eigenlijk niet dat er nog steeds mensen zijn die er aan twijfelen wel de boel aan te zetten als je geen fatsoenlijke 230v voeding hebt...
                  het eerste wat ik controleer als er een aggregaat staat, of als ik de voeding niet zelf heb gelegd, is de spanning.

                  En is die niet in orde, dan moet dat eerst opgelost worden.

                  je gaat toch ook geen diesel in je auto gooien als de benzine op is bij het tankstation???

                  Comment

                  • Draad
                    • Apr 2001
                    • 122

                    #10
                    Meten zonder belasting begin ik altijd mee, maar meten onder belasting is nog veel belangrijker.
                    Paar weken terug: netjes 230 zonder belasting, zet de boel aan, GAAT DE SPANNING NAAR 280V.
                    Nu heb er een spanningsbegrenzer op zitten, dus slaat alles direct af, maar toch!

                    Comment

                    • G.flater
                      • Dec 2007
                      • 35

                      #11
                      Originally posted by Draad
                      Meten zonder belasting begin ik altijd mee, maar meten onder belasting is nog veel belangrijker.
                      Paar weken terug: netjes 230 zonder belasting, zet de boel aan, GAAT DE SPANNING NAAR 280V.
                      Nu heb er een spanningsbegrenzer op zitten, dus slaat alles direct af, maar toch!
                      Ongestabiliseerde bouw aggregaat dus. Dat doe je dus één keer.

                      Regel bij alle klussen die hier draaien: Wij regelen zelf onze agregraat, of deze komt weg bij enkele verhuur bedrijven waar wij de klant keuze uit geven.

                      Snapt de klant dit niet, dan zoekt zij(heel kort door de bocht) maar een ander verhuur bedrijf die hier niet dergelijke voorwaarden aan stelt.

                      Is gelukkig nog maar 1 keer voorgekomen dat een klant hier geen trek in had, deze heeft dus ook een ander bedrijf op kunnen zoeken.
                      "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."

                      Comment

                      • ruurd
                        • Sep 2005
                        • 95

                        #12
                        Originally posted by Paul van Dort
                        Ik vraag me of er in zo een situatie andere opties zijn. Het lijkt me dat aan een te lage netspanning niet veel kan worden gedaan.
                        Daar is eigenlijk maar 1 goed antwoord op natuurlijk: doen wat je hebt afgesproken en wat in je algemene voorwaarden hebt staan... Als je die hebt.
                        Dus weet je wat jij even moet doen? Juist naar de KvK. Kun je je algemene voorwaarden ff droppen.

                        Daarnaast is het natuurlijk ook voor de klant helemaal niet verstandig om met zulke spanningen te gaan draaien. Je kunt in zo'n geval heel duidelijk maken dat jij geen enkele verantwoordelijkheid kunt nemen voor de continuïteit van de show. Daarnaast is het natuurlijk niet handig voor de apparatuur. Helemaal lagere frequenties...

                        En als je 100mtr 4mm^2 32A kabel hebt waar aan het einde maar 190v van over blijft ga ik twijfelen aan de kwaliteit van de kabel...

                        Comment

                        • koentjes
                          • Dec 2007
                          • 333

                          #13
                          Originally posted by ruurd
                          En als je 100mtr 4mm^2 32A kabel hebt waar aan het einde maar 190v van over blijft ga ik twijfelen aan de kwaliteit van de kabel...

                          nou dan stop maar met twijfelen, dat ligt niet aan de kwaliteit van de kabel maar aan de lengte in combinatie met de aderdoorsnede en de stroom die erover getrokken moet gaan worden.

                          met 100 meter 6mm^2 kom je al een stuk verder dan met 4, maar het is nog steeds niet ideaal...

                          Comment

                          Working...