Een nieuwe mixer, maar welke?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freeaqingme
    • Feb 2009
    • 5

    Een nieuwe mixer, maar welke?

    Al een aantal jaar doe ik samen met nog 3 anderen geluid in een kerk in een zaal van/voor 300-500 man. Momenteel gebruiken we een A&H gl2200 (ongeveer 22 mono-kanalen, 2 stereo kanalen), maar deze blijkt na inmiddels 10+ jaar goed z'n werk gedaan te hebben aan vervanging toe. We komen kanalen tekort, en hebben graag meer auxes (nu 6, waarvan 2 in gebruik voor effecten).

    Inmiddels zitten we hierom te kijken naar een nieuwe/andere mixer. Hoewel we niets anders dan analoog gewend zijn, denken we dat we met een digitale beter af zijn. Dit omdat we heel graag eq settings per persoon zouden willen opslaan, om zo standaard presets te kunnen laden, maar ook omdat wij het gevoel hebben dat dit op lange termijn meer mogelijkheden biedt. Ander probleem is dat de multikabel die er nu ligt niet meer ruimte biedt dan 18 sends, en 4 returns. Nu zouden we een nieuwe multikabel kunnen trekken, maar helaas staat de kabelgoot die er is dat niet toe :'( (lang leve de niet zo heel erg vooruitziende blik destijds). Al kijkende naar oplossingen hiervoor kwam ik uit op een ADA800 en consorten, maar ook daar is een digitale mixer voor nodig.

    Wat wij verder van een mixer verwachten is dat hij minstens 30 (mono-)kanalen heeft, 2 stereo (of 4 mono, met pan) subgroepen, tenminste 6 auxes (mits de 2 effecten built-in zitten, cq geen auxes in beslag nemen). Ook moeten we per kanaal kunnen equalizen, muten, subgroepen toekennen, en fantoom kunnen aan/uit-schakelen.

    Naast de EQ-presets, zouden wij op een mengpaneel graag zien dat we deze op termijn op afstand kunnen aansturen dmv een laptop, zodat iemand die zich aan de andere kant van de zaal bevindt wijzigingen aan de EQ's etc kan aanbrengen (de locatie van het mengpaneel is erg slecht, wat geluid betreft). Verder zou het opslaan van alle settings (faders, eq's, alles) erg gewaardeerd worden, omdat het vaak zo is dat er op bijvoorbeeld donderdag geoefend wordt in de setting van de zondag daarop, op vrijdag of zaterdag een bruiloft of iets vergelijkbaars is, en op zondag weer precies dezelfde setting is als de donderdag daarvoor.

    Zelf heb ik al een en ander lopen zoeken, en ik kom keer op keer uit op de Tascam DM-4800, maar toch zou ik graag weten wat jullie ons aanraden. Ik ga uit van een max prijs van 7500euro inc.btw, en dan inclusief ADA800's (en daarbij behorende bekabeling), en eventuele ADAT cards. Wat denken jullie?
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    wat vind je van een ls9?
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Freeaqingme
      • Feb 2009
      • 5

      #3
      Ziet er ook zeker goed uit! Heb je enig idee wat die moet ongeveer kosten? Ik zie hier en daar prijzen voor de ls9-32 tussen de 8K en 10K USD, maar nergens een winkel of iets dat ze aanbiedt (in NL).

      Voor de Tascam dm-48 ga ik overigens uit van ongeveer 6500 (inc btw wederom), waarbij dan nog een ada800 + converter gekocht moet worden. Weet iemand of dat reeel is?

      Ook kwam ik in mijn zoektocht de digico SD8 tegen, welke me erg aansprak vanwege de hoeveelheid knoppen (kom immers van analoog af), maar ik vrees dat deze - evenals ilive - ver buiten budget valt. Iemand die dat kan bevestigen/ontkennen?

      Wat ik nog vergeten was te zeggen was dat we tot nu toe altijd met A&H gemixed hebben, en dat we graag diezelfde kwaliteit (of beter) houden. Waardoor een aantal b-merken vanzelf afvalt, maar ik hoop dat jullie daar niet eens aan denken. Verder gebruiken we de mixer voor zowel FOH als monitor, maar dat sprak wellicht voor zich.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        De Digico valt inderdaad buiten je budget.
        De LS9 is een prettige tafel, ik heb echter geen idee wat het kost.
        De Tascam heb ik ook een paar keer gebruikt. Ik vind deze tafel heel prettig in de bediening en erg intuitief. Deze heeft echter geen touchscreen maar zelf vind ik dat niet zo erg. Je bent met de knoppen eigenlijk net zo snel. En deze valt wel binnen je budget.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

          #5
          LS9-16 ongeveer 5000 euro (listprijs)
          LS9-32 ongeveer 9100 euro (listprijs)

          Mocht je 2 keer zo veel hebben kan ik de M7 aanraden.
          M7-32+4 ongeveer 18000 euro (listprijs)

          Uiteraard hangt de prijs af van waar je hem koopt, maar kan dikke procenten schelen.

          Ter vergelijk, een Digico D1 met stagerack (32 in, 24 out en madi naar het front-rack) en front-rack (16 in, 16 uit en madi t.b.v. stage-rack) zit op ongeveer 59000 euro.
          Last edited by SoundOfSilence; 25-02-09, 10:01.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Effe wat anders, waarom ga je uit van een prijs INCL BTW ??
            Je bent toch een bedrijf, je kunt de BTW gewoon terugvragen.

            In jouw prijsklasse kun je wellicht ook nog eens kijken naar de Roland M400, met digital snake en dergelijke. Schijnt muzikaler te klinken dan de Yamaha's, maar dat kan ik niet uit eigen bron ondersteunen, noch ontkennen.

            Verder weet ik nog wel mede te delen dat er bij DiGiCo nog wel over de prijs te onderhandelen is hoor... maar over ewat voor bedragen je dan precies praat durf ik niet te stellen. Ik meen wel dat een SD8 wat vriendelijker geprijsd is dan een D1. Bij Soundcraft (Vi4) hetzelfde verhaal.

            Een M7CL zou kunnen... die is al een tijdje op de markt en is wellicht 2e hands nog wel uit te halen als je je budget wat oprekt.

            Succes ermee in ieder geval!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • theo
              • Nov 2001
              • 503

              #7
              Als je van analoog komt is een ls9-32 wel een aanrader.
              Lekkere tafel,simpel te bedienen,niet te zwaar, via ethernet te bedienen.
              Is wel een demo of occasion te vinden rond de 6k.
              is wel effe zoeken maar ze zijn er.
              Succes.

              Comment

              • jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

                #8
                Mag ik zo vrij zijn in welke plaats de kerk staat?

                Zelf heb ik een LS9/32, word ook regelmatig in dezelfde kerkgemeente gebruikt, maar ook bij een gitaarkwartet in diverse kerken.
                De LS9 bevalt geweldig!!!!
                In de kerk > setting voor die kerk laden
                Met het gitaarkwartet > setting daarvan, en alles staat voor 80% weer goed. (alleen eq's en galms wijzigen wel eens)

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Let wel dat de LS9 geen directe toewijsbare subgroepen heeft...

                  Kan wel via een omweg overigens...
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • Freeaqingme
                    • Feb 2009
                    • 5

                    #10
                    Allereerst wil ik iederen so far bedanken voor de reacties, een aantal had consoles had ik zelf nooit gevonden.

                    Mocht je 2 keer zo veel hebben kan ik de M7 aanraden.
                    M7-32+4 ongeveer 18000 euro (listprijs)
                    Mjah, ik wou dat ik dat met budgetten kon doen. Helaas is het budget toch vrij fixed (als in: verdubbelen absoluut niet mogelijk), dus een M7-32+4 zal er niet in zitten. Hoef ik er niet meer bij te zeggen dat een Digico D1 ook geen optie is?

                    Effe wat anders, waarom ga je uit van een prijs INCL BTW ??
                    Je bent toch een bedrijf, je kunt de BTW gewoon terugvragen.
                    Ik heb inderdaad een bedrijf (hoe/waar je dat gevonden hebt?...), alleen zal deze mixer rechtstreeks door de kerk gekocht worden, welke geen BTW nummer heeft.

                    Mag ik zo vrij zijn in welke plaats de kerk staat?
                    Dat mag zeker, dat is Voorthuizen (paar km van Barneveld), GLD.



                    In de kerk > setting voor die kerk laden
                    Met het gitaarkwartet > setting daarvan, en alles staat voor 80% weer goed. (alleen eq's en galms wijzigen wel eens)
                    Kijk, dat is dus precies wat ik wil en/of hoe ik het voor me zie. Echter neem ik aan dat alle (vd hieronderstaande) mixers dit kunnen?

                    Let wel dat de LS9 geen directe toewijsbare subgroepen heeft...
                    Heb je wellicht een link of uitleg van wat ik me hier bij moet voorstellen? Van wat ik tot nu toe zie op youtube etc is er prima met een digitale console om te gaan, maar dit gaat me even te ver voor nu

                    Ik denk dat de keuze inmiddels moet vallen op de een van de volgende consoles (in willekeurige volgorde):
                    Tascam DM4800 – extra ADA800 nodig & uitbreidingskaart nodig
                    Roland M400 – DigiSnake32 nodig
                    Yamaha LS9-32 - extra ADA800 nodig & uitbreidingskaart nodig

                    Verder zien de Vi4 en de m7cl er erg interessant uit, maar ik vrees dat die per definitie te duur zijn. Wat de Roland m400 betreft, hier lees ik op dit forum erg wisselende ervaringen over, afrader? Ook heeft Soundcraft een erg negatieve reputatie in sommige kringen, is deze (nog) gerechtvaardigd?

                    Al met al begin ik het erg lastig te vinden alles netjes te vergelijken, en op een rijtje te houden. Daarom mijn vraag: Welk van de mengpanelen hierboven zouden jullie mij aanraden? Let wel: budget is 7500 euro inc btw, en dit moet inclusief eventuele ADA800's en insteekkaarten zijn. Eventueel zou die nog wel kunnen worden opgehoogd tot 8500 euro inc btw (hoop/denk ik).

                    Mocht iemand overigens leuke prijzen hebben voor een van deze (of meerdere) mixers, ontvang ik die heel graag (per PM).

                    Ps1. Dit budget is toch niet uitzonderlijk laag voor onze eisen, of heb ik me daar volledig in vergist?
                    Ps2 Ik neem aan dat geen van de digitale mixers van merkbaar slechtere kwaliteit is dan de A&H GL2200.

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by MusicSupport
                      Let wel dat de LS9 geen directe toewijsbare subgroepen heeft...

                      Kan wel via een omweg overigens...
                      Je kan de kanalen gewoon bundelen.

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Bij bridse EBAY venters kan je ze wel vinden rond de 6-7K

                        Comment

                        • Cake Music NL
                          • Sep 2008
                          • 60

                          #13
                          vergeet de roland, kan qua klank, dynamiek en processing niet meekomen met de Yamaha en zelfs niet met de Tascam.

                          Kies tussen de Yamaha en de nieuwe Allen & Heath T-serie

                          T-serie is vanaf volgende maand leverbaar in Europa, Heb je gelijk een 32/16 rack bij op het podium en een digitale multikabel. Kijk maar eens op de Amerikaanse forums, daar is hij al wel leverbaar sinds 2 weken. Wordt in jouw prijsklasse verreweg als beste getest qua klank en werksnelheid.

                          LS9 is daarintegen de meest geacceptteerde tafel in jouw prijsklasse, maar heeft wat menu-onhandigheidjes en de typische kille Yamaha sound en is een beetje allergisch voor veel kanalen tegelijk. Laat je goed voorlichten en probeer eerst deze 2 mixers eens uit via een Rentalschuur bij jou in de buurt.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Als de tascam hetzelfde omslachtig gedoe heeft als de DM24, is die ver van gebruiksvriendelijk om live in te zetten. Zeker in vergelijking met de LS9.

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Originally posted by Cake Music NL
                              vergeet de roland, kan qua klank, dynamiek en processing niet meekomen met de Yamaha en zelfs niet met de Tascam.

                              Kies tussen de Yamaha en de nieuwe Allen & Heath T-serie

                              T-serie is vanaf volgende maand leverbaar in Europa, Heb je gelijk een 32/16 rack bij op het podium en een digitale multikabel. Kijk maar eens op de Amerikaanse forums, daar is hij al wel leverbaar sinds 2 weken. Wordt in jouw prijsklasse verreweg als beste getest qua klank en werksnelheid.

                              LS9 is daarintegen de meest geacceptteerde tafel in jouw prijsklasse, maar heeft wat menu-onhandigheidjes en de typische kille Yamaha sound en is een beetje allergisch voor veel kanalen tegelijk. Laat je goed voorlichten en probeer eerst deze 2 mixers eens uit via een Rentalschuur bij jou in de buurt.
                              Heb net eventjes gekeken, de T serie 48 zit rond de 13K.Zal dit toch eens bekijken op de beurs.

                              Comment

                              Working...