Gitaar tuning software (Mac)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Gitaar tuning software (Mac)

    Heren en dames,

    Ik doe even een klusje als podiumtech tussendoor, en een van de taken is het stemmen van de gitaren. Ik zoek een serieus stuk software hiervoor. Wat ik graag wil is het op gehoor doen, zodat ik ook eventuele buzz, rateltjes of wat dan ook kan horen. Bovendien vertrouw ik heel erg op mijn gehoor bij dit soort dingen.

    Signaal gaat de M-Audio doos in (instrument input) en kan ik door de monitoring functie ook meteen afluisteren met koptelefoon (in een lawaaiige omgeving).

    Wat ik ook veel doe is stemmen op een toontje (en dan de eerste harmonische pakken (12e fret). Ik gebruik daar nu een Dashboard applicatie voor, maar die is een tikkeltje "simpel". Het zou leuk zijn als er een serieuze softwaretuner bestaat die dit ook doet.

    Hebben jullie tips? Ohja: graag voor mac OS

    Groeten,
    Gert
  • Mattheusvz
    • Jun 2007
    • 107

    #2
    In MacosX: Garageband. Of een stapje hoger: Logic.

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      @mattheusvz: Dank. Die Garageband tuner had ik nog niet ontdekt. Die is zeer netjes. Deze tip markeer ik even als "verrassend bruikbaar".

      Update, na veel rommel te hebben geprobeerd:

      De meeste tuners vertonen een "opvliegerig" gedrag. De meter stuitert van hot naar her. Uiteindelijk staat hij wel hoofdzakelijk "op z'n plek", maar je wordt echt kriegel van dat gezwabber. Het is nu eenmaal wat het is, maar de leadgitarist liet me even een iPhone app zien (guitar toolbox o.i.d.) waarvan de tuner het echt belachelijk goed deed. Doodeng. Waarom dan niet gewoon iets soortgelijks voor OSX?

      De winnaar tot nu toe is "strobe tuner". De naam zegt het al: deze heeft een strobe indicatie en dat is de bom. De gewone meter is nog steeds wat zwabberend, maar de visuele informatie die de strobe geeft, is echt superieur. Ik kan het zelfs zonder referentietoontje doen.

      Ja, ik kan ook zo'n Peterson kopen, maar voor die 15 shows is dit even goedkoper.

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        Kun je dan niet, net als de leadgitarist, een iPhone of iPod Touch kopen? Er bestaat ook zoiets als een iPhone Simulator, onderdeel van de SDK... deze werkt onder OS X (Leopard). Ik vrees alleen dat je daar geen software uit de AppStore in kan draaien...

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Originally posted by 4uss
          Kun je dan niet, net als de leadgitarist, een iPhone of iPod Touch kopen?
          Voor die 15 shows? Welja..

          Dan koop ik liever een Peterson. Die is ook leuk voor thuis. De grap was juist dat het niks of weinig moest kosten.

          Anyway, dank voor je bericht. Dat verhaal van een iPhone simulator is misschien nuttig voor de toekomst.

          Comment

          • Mattheusvz
            • Jun 2007
            • 107

            #6
            Persoonlijk zou ik niet mijn Macbook Pro meeslepen voor het stemmen van gitaren. Maar als je hem toch al bij je hebt (En Garageband staat er op) is het natuurlijk een goedkope en eenvoudige oplossing. In een ander geval zou ik de tuners van Boss adviseren. Deze heeft een duidelijke VU meter en werkt uitstekend.

            Comment

            • bones2001
              • Aug 2003
              • 741

              #7
              Inderdaad, de Boss tuners zijn absoluut goede en makkelijk af te lezen tuners.
              Ik gebruik in mijn bass setup een racktuner van Behringer, kost een drol
              en werkt perfect.
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Ik heb diverse tuners waaronder de boss.

                Ik vind de boss OK maar de KORG DT10 in pedaalversie is goedkoper en stukken beter. Stevige alu behuizing, rustig beeld, in pedaalvorm, meerdere aansluitmogelijkheden. Te calibreren op detuned gitaren enz.


                sorry voor de link maar J&H doet dit ding niet..
                Peter Verspuy Muziekinstrumenten -- Korg DT10 Stemapparaat << tuners / pedaalmodel << stemapparaten << diverse muziekinstrumenten en accessoires
                lekker belangrijk!

                Comment

                • gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

                  #9
                  De Korg ken ik inderdaad en die is zeer fijn.

                  De macbook gaat standaard mee, dus vandaar deze keuze. Plus het feit dat je dan de mogelijkheid hebt om tuners te "draaien" die een grotere functionaliteit hebben.

                  Het gebruik van die strobe tuner gaat erg goed. Als je even de tijd neemt, krijg je het instrument echt belachelijk strak gestemd. Beter dan het gebruik van een pedaaltje met wat ledjes... Deze zijn zeker niet slecht en het resultaat is altijd prima, maar met die strobe indicatie zie je zelfs de kleinste nuances voorbij komen en zit je er heel scherp op.

                  Het lijkt er inmiddels op dat ik mijn eigen vraag heb beantwoord

                  Comment

                  Working...