Advies bij zoeken drummonitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • appelstrudel
    • Feb 2009
    • 1

    Advies bij zoeken drummonitor

    Hey

    Ik ben beginnend drummer met elektrisch drumstel, en ik zou willen weten op welke specificaties ik moet letten bij het aankopen van een (amateur)drummonitor?

    In de Leo Caerts in Leuven hebben ze me enkele Roland monitors (roland PM-1) laten zien. Toen ik later op de site van Thomann keek, zag ik dat er drummonitors (bvb the box MA120 MK II ) waren die heel wat beter lijken dan die van Roland, voor zo goed als dezelfde prijs... Dit leek me wat vreemd, dus wou ik raad vragen voor ik een keuze maak zonder te weten wat ik doe.

    Het is enkel om wat te kunne jammen met vrienden die gitaar/saxofoon spelen.
    Merci!



    edit: sorry, ik zie net dat ik deze topic bij startersvragen moet posten
    Last edited by appelstrudel; 15-02-09, 14:50.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    #2
    Om te beginnen, je gaat hier vast wel wat nuttig advies krijgen, maar ik zou je vraag toch zeker ook nog even op een drummersforum posten.

    Ten tweede wil je weten naar welke specificaties je moeten kijken zodat je je keuze kunt bepalen... Dat zou ik dus lekker even vergeten als ik jou was. Geluidsdruk en frequentieresponses zijn zo goed als de meetcondities en de marketingafdeling van de fabrikant. Je oren, daar heb je pas wat aan. Dus op naar de grootste muziekwinkel die je kunt vinden en testen maar. Daar ga je redelijk kunnen ervaren of het ding vervormingsvrij hard en diep genoeg gaat naar jouw eisen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      en geef je mede muziekanten op hun lazer als ze weer denken in ahoy te staan

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        in mijn beleving zijn de dingen die voor electronische drums gemaakt worden als monitor zwaar overprijst. Net zoals keyboardmonitors trouwens.

        Wat je nodig hebt is heel veel bas en voldoende top. En geheel geen hifi geluid. Als het lekker klinkt IS het lekker. Meestal wil je veel laag.

        Voor thuis studeren ken ik diverse drummers die gewoon een oversized setje surroundmonitors van de computerdump gebruiken. Als er maar een forse subwoofer bij zit.

        Voor eigen monitor in de oefenruimte raad ik aan een tweedehands 15 inch powered monitor te kopen. JBL/RCF/EV

        -Nul budget koop een tweedehands peavey TNT basversterker. Dan ga je jezelf prima horen. Een KB300 kan ook. Minder mooi maar prima werkbaar voor weinig.

        -Als je nieuw wil en jezelf wil horen voor weinig: lem/peavey/flutmerk 15inch sub voor niet meer dan 200euro met een topje erop 12+hoorn van niks met een eindbak eraan. Als je daar tegenaan gaat zitten hoor je jezelf hard genoeg. Nadeel flink sjouwen.

        -echt budget? Koop een stereo eindbak met veel vermogen en tweewegscheidingsfilter. Aan de ene kant (met laag) hang je een buttkicker. Maak die aan je drumkruk vast. En op het andere kanaal van de eindbak een 10 of 12 inch monitor.
        Last edited by showband; 15-02-09, 18:52.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • drummerke
          • Oct 2006
          • 432

          #5
          mijn ervaring zelf is dat één goeie 12 inch (mackie, rcf, DB technologies) (15" is ook ok) voldoende power kan opbouwen hoor. Hoe je weg van de cheap stuff want die speel je in 2 minuten stuk als je aan het jammen band. De speaker die roland aanprijst zijn helaas veel te duur. Voor dit geld koop je nu al bijna 2 deftige speakers :-). Iets wat ik nog niet heb getest maar wat ongetwijfeld ook wel redelijk moet klinken zijn zo gepowerde setjes met 2tops en een subke (HK audio, dap, mach?) en dan heb je nog steeds stereo geluid. 2dehands moet da wel al te vinden zijn voor jouw budged.

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Originally posted by appelstrudel
            Het is enkel om wat te kunne jammen met vrienden die gitaar/saxofoon spelen.
            Is die monitor puur voor jezelf? Je hebt ook medemuzikanten, die zullen je ook graag willen horen.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            Working...