PC als effect

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

    PC als effect

    Ik ben, zoals sommige al gelezen heb in een ander topic van mij, op zoek naar een nieuwe PA mixer. Ik heb een mooie gevonden, maar deze heeft geen ingebouwde effecten. Het is geen ramp, maar is het niet misschien mogelijk deze via een laptop te laten lopen? Met hierop iets van effecten?
    Theoretisch moet het mogelijk zijn, maar werkt het ook in de praktijk? Of krijg je een enorme vertraging? Als het wel kan, wat voor programma's zijn hier voor? Vind hier en bij google vrijwel niets hierover..

    Groeten Jasper
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Denk dat je dan niet de correcte zoektermen gebruikt, probeer eens te lezen op de resultaten bij: latency
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

      #3
      Het kan aan mij liggen, maar met het zoeken naar " latency" kom ik ook niet verder. Ik heb USB geluidskaartje in mijn andere mixer zitten, dus moet op de een of andere manier dat signaal wel kunnen sturen. Maar de vraag is: Is er op de markt uberhaubt software die dat in een live situatie kan doen? ( Dus niet recorden en vervolgens bewerken )

      Groeten Jasper
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

      Comment

      • dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

        #4
        Originally posted by Beckers Entertainment
        Het kan aan mij liggen, maar met het zoeken naar " latency" kom ik ook niet verder. Ik heb USB geluidskaartje in mijn andere mixer zitten, dus moet op de een of andere manier dat signaal wel kunnen sturen. Maar de vraag is: Is er op de markt uberhaubt software die dat in een live situatie kan doen? ( Dus niet recorden en vervolgens bewerken )

        Groeten Jasper
        Als ik het goed begrijp en zoals ik het mss goed heb gelezen. Wil jij de volgende opstelling gebruiken:

        PC >>>> mixer 1 >>> mixer 2 >>> actieve speakers/versterkers ect ect

        en als je dus ook al 1 effect met je pc wilt gaan doen. krijg je ALTIJD vertraging. en dan kun je wel je buffer omhoogschroeven. Maar dat is uiteindelijk niet echt de bedoeling. Dan moet je PC werken als een paard met een dik wijf er op.

        en dan ligt het er nog maar aan voor wat je het effect gebruikt.... aux? voor je microfoons? of op de mainmix:S? of wat dan ook?

        volgensmij nog niet echt in ontwikkeling. die PC effecten. of je moet al mss met Reason werken. dan heb ik nog wel een DEMO! voor je.
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          aan hierboven: een effect zie ik vaak nog als uitgang mixer (post aux) >> pc / effect >> ingangs kanaal mixer


          volgens mij wil de ts weten hoe je een galmpje kunt bouwen op je laptop zodat je je de kosten van een m-one kunt besparen, of iets dergelijks


          normaal zou ik dan zeggen, fatsoenlijke laptop kopen met een mbox, en protools pakket met reverb / delay plugins

          niet dat ik er zoveel verstand van heb
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

            #6
            De bedoeling:

            Feest----> Zang ----> Binnenkomst op PA mixer ---> Microfoonkanaal met Aux----> Auxsignaal of naar ingang van laptop versturen of via mijn andere (USB) mixer die ik dan toch niet gebruik, via USB naar mijn laptop sturen. ----> Effecten toevoegen aan dit signaal ---> Dit signaal weer op de PA mixer aansluiten.

            Heel gedoe, maar misschien is er wel een goeie oplossing beschikbaar!

            Groeten Jasper
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

            Comment

            • dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

              #7
              Originally posted by Beckers Entertainment
              De bedoeling:

              Feest----> Zang ----> Binnenkomst op PA mixer ---> Microfoonkanaal met Aux----> Auxsignaal of naar ingang van laptop versturen of via mijn andere (USB) mixer die ik dan toch niet gebruik, via USB naar mijn laptop sturen. ----> Effecten toevoegen aan dit signaal ---> Dit signaal weer op de PA mixer aansluiten.

              Heel gedoe, maar misschien is er wel een goeie oplossing beschikbaar!

              Groeten Jasper
              sorry, ik denk dat je dan zoveel latency krijgt dat dit niet meer de corrigeren valt. Denk dat het word doorsparen voor een goedkoop effectenmachientje. en dan amar doorsparen voor een klark teknik of zo. Als je dan al zoveel verdient hebt.

              ik zal maar zo zeggen. ik kan je een goedkoop digitaal effectje uithalen voor nog geen 80 euro. 2dehands dan wel.
              Last edited by dj-wojcik; 28-01-09, 23:37.
              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

              Comment

              • Cake Music NL
                • Sep 2008
                • 60

                #8
                Jawel, Je kunt je laptop of PC prima als FX machine gebruiken, als je maar wel precies weet wat je aan het doen bent.

                Wat de wijze heren hier bedoelen is dat als je analoog uit een aux van je tafel gaat, en je OF een andere mixer met USB interface OF een geluidskaart gebruikt, je een vertraging op loopt, als gevolg van : AD conversie, de processingtijd in je PC en de DA conversie, oftewel Latency.

                Zorg dus dat je deze latency zo laag mogelijk houdt, met een goede geluidskaart (PCIe, firewire800, USB2 etc), snelle pc, en snelle hoge kwaliteits plugins in een live sequencer programma of live plugin farm host app.

                De bezitters van digitale mixers zijn hier in het voordeel, en slaan de vertraging AD/DA over. De Altiverb plugins in combinatie met Protools LE 2 en 3 setjes zijn populair in Nederland.

                Wees wel bewust dat alleen je hele signaalweg dus al minimaal zo'n paar ms later terugkomt, in je galm en/of delay kun je dat corrigeren, maar met een compressor of gate e.d. , trek je live instrumenten naar achteren op je podium. ( of je jaagt een muzikant achter de muziek aan, erg leuk op inears , NOT ! )

                Zonder denigrerend over te willen komen zou ik je laptop niet gebruiken in produkties waar jij in werkt, je kosten voor laptop, software etc. en de kwaliteit van je plugins kunnen nooit op tegen een lexicon of TC doos van een paar honderd euro. Als je b.v een klassiek orkest hebt en je wilt convolutie reverbs live gebruiken, dan zijn dat soort dure FX dozen een veelvoud van de prijs van een digidesign interfaceje met een altiverb pakketje.
                Last edited by Cake Music NL; 28-01-09, 23:52.

                Comment

                • Beckers Entertainment
                  • Dec 2008
                  • 650

                  #9
                  Woow!
                  En nu in het Nederlands waarin ik het ook begrijp.
                  De eerste zin begrijp ik nog wel en bevalt me ook. Maar dan gaat het mis.
                  Ik hoef geen grote artiesten te begeleiden, daarom wil ik ook voor een goedkopere oplossing gaan. Maar als hier zometeen weer dure softwarepakketten aan vastkleven kan ik net zo goed een Lexicon kopen.

                  Groeten Jasper
                  Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                  Comment

                  • RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

                    #10
                    Je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk zo. Waarom niet gewoon een fx processor aan je tafel hangen. Geen last van latency, geen gedoe met software, hardware en plugins. Ik zie het nut er niet van in.
                    Heerlijk die stilte

                    Comment

                    • JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

                      #11
                      Als deze termen je niks zeggen raad ik je aan voor 50 euro een Behringer effect-apparaatje te halen waar heerlijke galmpjes en andere onzin in zit. Kun je prima gebruiken denk ik zo.
                      Creating shows beyond Imagination

                      Comment

                      • Cake Music NL
                        • Sep 2008
                        • 60

                        #12
                        AD = van analoog naar digitaal omzetten , dat kost tijd
                        processing = galmpje/effectje maken van signaal , kost tijd
                        DA = van digitaal naar analoog, kost ook weer tijd
                        alles bij mekaar = veel tijd,

                        tenzij je snelle spullen gebruikt, en je ze weet in te stellen... en dat budget op weegt tegen het budget van 19" doos uit jouw marktgroep.

                        Comment

                        • Beckers Entertainment
                          • Dec 2008
                          • 650

                          #13
                          Dan denk ik dat mijn idee nog niet het beste was. Maar zoals men zegt:"Stomme vragen bestaan niet"
                          Dus ik dacht, laat ik het gewoon eens vragen! Bedankt voor jullie reactie's en tijd en kennis maar dit kost nu eenmaal een bak met geld. Die onder mijn bed is leeg en mijn sok ligt in de was dus ik ga me voorlopig maar eens zonder de effecten redden. En als ik echt niets meer weet, ga ik postzegels verzamelen. Dat is een minder dure hobby!

                          Groeten Jasper
                          Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Van de meeste antwoorden hier krijg ik het "schijt" zoals ze in het West-Vlaams zeggen.
                            De vraag is een zeer goede vraag!

                            In de recordingsector hebben softwarematige FX zoals VST of semi softwarematige FX zoals Powercore de torentjes FX moduleracks uit de studio genomen. De stapels FX modules is verleden tijd.

                            Voor live werk is er buiten de digitale mengtafel bitter weinig gebeurt voor de integratie van de computer. Ik ben er zeker van dat de huidige computers (zelfs die van de Aldi) krachtig genoeg is om Live FX effecten te verwerken met een aanvaardbare latency.

                            Wat zou de latency zijn met volgende opstelling:

                            RME HDSP 24 in/out via adat met 3 AD en 3 DA modules (8 kanalen per module)?

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #15
                              Als je dat leuk aan de praat krijgt met een quadcore: practisch 0?

                              Een doorsnee huis- tuin- en keukencomputer heeft veel meer rekenkracht dan noems eens wat... een TC M3000. Die M3000 zal het hoogstens met een paar honderd MegaHertz moeten doen, een doorsnee PC heeft tegenwoordig een slordige 3GHz... en dan nog eens 4 cores ook.
                              Enige nadeel is een USB interface... die zou wel eens een bottleneck kunnen gaan vormen omdat je toch weer door een extra setje drivers heen moet, een extra conversie moet doen, enz. Kun je beter een inbouwkaart (PCI of PCIe) gebruiken.

                              De vraag is lang niet gek als je het mij vraagt. Iemand hier uberhaupt al ervaring mee of blijft het bij de theorie?
                              Last edited by renevanh; 29-01-09, 01:16.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              Working...